WimB schreef: ↑za 13 jan, 2024 11:22
Kan je daar een richtprijs aanhangen. Bijvoorbeeld een accu heeft een beperkte levensduur, de fiets veel of weinig gebruiken maakt niet veel uit. Wat kost een gerepareerde accu en wat is dan de levensduur.
De fiets al dan niet veel gebruiken heeft uiteraard impact... laadcycli zijn idealiter de beperkende factor (ik zeg idealiter omdat je met gooien/smijten of altijd stug aan de stroom hangen hem ook sloopt).,
Maar om wat anecdotische getallen te geven;
Razer 1. 60k+ (geen idee, ik heb hem aan mijn broer gegeven, kan meer zijn) originele 395wh accu uit 2015. Actieradius is nog functioneel voor 30-40 km voll dampf. Op eco uiteraard meer (Yamaha is zuinig)
Razer 2. 70k, originele accu uit 2015 en een tweede accu uit 2020. Originele accu had een gebroken stekker, welke ik via een adresje in Duitsland heb weten te laten fixen (enige in Europa die dat kan). Omdat die twee accus tegen elkaar worden afgereden is het verval niet dusdanig dat mijn vrouw het functioneel merkt.
Ik heb ongeveer hetzelfde laadgedrag als Poppink.
Tweede accu Yamaha was duur (ik gok tussen de 650-700 voor 395wh), maar niet in verhouding tot een nieuwe e-bike. Bosch is aanzienlijk goedkoper, voor 500wh zit je geloof ik op 475,-,
Het aantal mensen dat mijn kilometrages haalt is superklein. Als je netjes ermee om gaat, dus alleen laden als het nodig is, kan je echt aanzienlijk langer mee dan dat mensen denken. Hang je hem echter continue aan de lader dan is het snel afgelopen met een li-ion batterij.
Uitstapje; dat is ook waarom werklaptops vaak heel snel slechte batterijen hebben, eigenlijk wil je alleen op accu werken en als je hem laad wil je dat de laptop uit staat. Helaas gaat hij meestal throttlen (langzamer lopen) als hij op de accu loopt, dus tsja...