Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Concurrentie voor de elektrische fiets uit onverwachte hoek - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Concurrentie voor de elektrische fiets uit onverwachte hoek

loknor schreef:
za 13 jan, 2024 09:13

En nee, ook een e-bike is niet zomaar afgeschreven na 5 jaar. Een Bosch/Yamaha motor en accu zijn zeker 10 jaar te servicen (and counting!). En ja dat is economisch veel beter dan vervangen, ja je krijgt dan ook gewoon garantie van Yamaha/Bosch op je reparatie/vervanging. Weggooien is een keuze.
Kan je daar een richtprijs aanhangen. Bijvoorbeeld een accu heeft een beperkte levensduur, de fiets veel of weinig gebruiken maakt niet veel uit. Wat kost een gerepareerde accu en wat is dan de levensduur.
WimB schreef:
za 13 jan, 2024 11:22
Kan je daar een richtprijs aanhangen. Bijvoorbeeld een accu heeft een beperkte levensduur, de fiets veel of weinig gebruiken maakt niet veel uit.
Uit eigen ervaring vind ik dat dat vaak erger wordt voorgesteld dan de werkelijkheid is.
De enige voorzorg die we hier nemen is dat de 🔋 bij temperaturen rond het vriespunt en lager uit het schuurtje naar de bijkeuken verhuist.
WimB schreef:
za 13 jan, 2024 11:22
loknor schreef:
za 13 jan, 2024 09:13

En nee, ook een e-bike is niet zomaar afgeschreven na 5 jaar. Een Bosch/Yamaha motor en accu zijn zeker 10 jaar te servicen (and counting!). En ja dat is economisch veel beter dan vervangen, ja je krijgt dan ook gewoon garantie van Yamaha/Bosch op je reparatie/vervanging. Weggooien is een keuze.
Kan je daar een richtprijs aanhangen. Bijvoorbeeld een accu heeft een beperkte levensduur, de fiets veel of weinig gebruiken maakt niet veel uit. Wat kost een gerepareerde accu en wat is dan de levensduur.
Onze bakfiets is ondertussen 6 jaar oud. We hebben 3 jaar geleden een tweede accu gekocht maar we merken weinig verschil tussen de oude en de nieuwe. Het merk is babboe en die gebuiken toch veelal goedkope onderdelen. Is wel te merken aan jet rijbereik van de fiets.
Maar de enige problemen die we hadden aan de fiets tot nu toe was een defecte rotatie sensor en een connector die wat vocht binnen liet. De rest is niet elektrisch gerelateerd.

De fiets met achterwielmotor heeft ongeveer 15000km op de teller staan nu.
Persoonlijk vind ik het een enorm goede investering. En naar mijn mening waren we ook zeker niet beter afgeweest met een midden motor. Daarvoor hadden we meer als 1000 euro meer moeten betalen. Dit terwijl een nieuwe achterwiel motor (compleet met nieuw wiel in cassette) nog geen 350 euro kost nieuwe. Dan moet moet die middenmotor als minstens 3x langer mee gaan om zichzelf terug te verdienen. Zoveel vertrouwen heb ik daar toch niet in.

Maar stel dat de motor toch kapot zou gaan binnenkort. Dan vind ik 350 euro op 6 jaar tijd een te overzien kost.
Maar hoe zit het met de accu. Motoren worden gemaakt van materialen die behoorlijk verkrijgbaar zijn en ik vermoed dat er ook materialen inzitten de gerecycled zijn. Hoe ver zijn ze met een accu en wat is de waarde van die oude accu, mij is dat niet bekend. De prijzen van fiets accu's die ik zo af en toe hoor en lees dan denk ik wat moet ik hiermee.
Wat mag een gebruikte elektrische fiets kosten waarvan je weet dat de accu vervangen moet worden.
WimB schreef:
zo 14 jan, 2024 12:49
Wat mag een gebruikte elektrische fiets kosten waarvan je weet dat de accu vervangen moet worden.
Dat ligt nogal aan het model, maar in ieder geval een stuk minder dan dezelfde fiets met nog goed werkende accu.
Als je het electrische deel van de fiets niet eens kunt proberen als de accu stuk is het nog vervelender natuurlijk.

Als ik op mp zoek naar een kapotte fietsaccu blijken die soms een tientje of zo op te leveren: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 8ad16f3ee4
WimB schreef:
zo 14 jan, 2024 12:49
Maar hoe zit het met de accu. Motoren worden gemaakt van materialen die behoorlijk verkrijgbaar zijn en ik vermoed dat er ook materialen inzitten de gerecycled zijn. Hoe ver zijn ze met een accu en wat is de waarde van die oude accu, mij is dat niet bekend. De prijzen van fiets accu's die ik zo af en toe hoor en lees dan denk ik wat moet ik hiermee.
Wat mag een gebruikte elektrische fiets kosten waarvan je weet dat de accu vervangen moet worden.
De accu's blijven het grootste probleem uiteraard. Daarom erger ik mij soms ook aan (perfect gezonden) mensen die voor hun woon-werkverkeer een e-bike kopen. Dit terwijl ze maar 2km van hun werk wonen. Het is uiteraard beter dan de auto nemen. Maar dat noem ik allerminst een grote vooruitgang.

En voor die 2km hoef je trouwens ook al geen goede lichtgewicht gewone fiets te hebben. Dan kan op elk barrel dat je langs de straat vind.

Maar de mentaliteit blijft nog altijd "nieuwe fiets = e-bike".

Ik probeer mijn vriendin ook nog altijd duidelijk te maken dat ik die e-bike een veel te grote investering vind voor de twee keer in de maand dat ze die effectief nodig heeft om 5km enkele rit naar haar werk te fietsen.
Shorttrack schreef:
zo 14 jan, 2024 14:06
Daarom erger ik mij soms ook aan (perfect gezonden) mensen die voor hun woon-werkverkeer een e-bike kopen. Dit terwijl ze maar 2km van hun werk wonen.
Of 500 meter of 20 kilometer.
Mijn vriend Jurjan fietste toen hij nog leefde elke dag 39 km naar het werk heen en 39 km terug van Nijkerk naar Apeldoorn, op een Snel vakantiefiets.

Zie mijn onderschrift.
Poppink schreef:
zo 14 jan, 2024 14:46
Shorttrack schreef:
zo 14 jan, 2024 14:06
Daarom erger ik mij soms ook aan (perfect gezonden) mensen die voor hun woon-werkverkeer een e-bike kopen. Dit terwijl ze maar 2km van hun werk wonen.
Of 500 meter of 20 kilometer.
Mijn vriend Jurjan fietste toen hij nog leefde elke dag 39 km naar het werk heen en 39 km terug van Nijkerk naar Apeldoorn, op een Snel vakantiefiets.

Zie mijn onderschrift.
Mijn opa fietste vroeger ook 20km enkel naar zijn werk vroeger. Op een gewone fiets toen der tijd.
Het leven moet tegenwoordig wat sneller vooruit gaan natuurlijk. Dus veel mensen hebben geen tijd om 20km te fietsen. Hun prioriteiten liggen ergens anders.
Ik zelf heb bewust gekozen voor een baan in eigen stad of toch binnen de 10km. Niet perse om de fysieke afstand. Maar vooral omdat ik niet te veel tijd wil besteden aan woon werk verkeer. En was in mijn geval genoeg werk in de buurt. Dat geluk had ik dan wel natuurlijk.
WimB schreef:
za 13 jan, 2024 11:22
Kan je daar een richtprijs aanhangen. Bijvoorbeeld een accu heeft een beperkte levensduur, de fiets veel of weinig gebruiken maakt niet veel uit. Wat kost een gerepareerde accu en wat is dan de levensduur.
De fiets al dan niet veel gebruiken heeft uiteraard impact... laadcycli zijn idealiter de beperkende factor (ik zeg idealiter omdat je met gooien/smijten of altijd stug aan de stroom hangen hem ook sloopt).,

Maar om wat anecdotische getallen te geven;

Razer 1. 60k+ (geen idee, ik heb hem aan mijn broer gegeven, kan meer zijn) originele 395wh accu uit 2015. Actieradius is nog functioneel voor 30-40 km voll dampf. Op eco uiteraard meer (Yamaha is zuinig)
Razer 2. 70k, originele accu uit 2015 en een tweede accu uit 2020. Originele accu had een gebroken stekker, welke ik via een adresje in Duitsland heb weten te laten fixen (enige in Europa die dat kan). Omdat die twee accus tegen elkaar worden afgereden is het verval niet dusdanig dat mijn vrouw het functioneel merkt.

Ik heb ongeveer hetzelfde laadgedrag als Poppink.

Tweede accu Yamaha was duur (ik gok tussen de 650-700 voor 395wh), maar niet in verhouding tot een nieuwe e-bike. Bosch is aanzienlijk goedkoper, voor 500wh zit je geloof ik op 475,-,

Het aantal mensen dat mijn kilometrages haalt is superklein. Als je netjes ermee om gaat, dus alleen laden als het nodig is, kan je echt aanzienlijk langer mee dan dat mensen denken. Hang je hem echter continue aan de lader dan is het snel afgelopen met een li-ion batterij.

Uitstapje; dat is ook waarom werklaptops vaak heel snel slechte batterijen hebben, eigenlijk wil je alleen op accu werken en als je hem laad wil je dat de laptop uit staat. Helaas gaat hij meestal throttlen (langzamer lopen) als hij op de accu loopt, dus tsja...
Shorttrack schreef:
zo 14 jan, 2024 00:24
Dan moet moet die middenmotor als minstens 3x langer mee gaan om zichzelf terug te verdienen. Zoveel vertrouwen heb ik daar toch niet in.
We gaan wel een beetje off-topic.

Naar mijn ervaring is dit toch wel het geval. Bovendien is de garantie vanuit Bosch en Yamaha gewoon heel coulant, We hebben nu op beide Yamahas een nieuwe motor en dat is onder garantie gebeurd. mijn FM geeft aan dat Bosch nog veel soepeler is.

Ook hier geef ik weer mee dat wij heel veel kilometers maken en heel lang dagelijks heel zware vrachten vervoerden (kar erachter), wij zijn behoorlijk hard op ons spul... maar dat heb je met een bakfiets dus ook.

YMMV, maar het is op dit moment toch lastig om niet Bosch te adviseren. Het is gewoon een heel goed systeem met een uitstekend servicenetwerk. Enige systeem waar ik ik nog wel wat voordelen zie (actieradius) is Yamaha, maar ook die verliest op de meeste andere punten van Bosch. Alle andere systemen zijn net wat minder en missen dat servicenetwerk.
loknor schreef:
di 16 jan, 2024 22:36
Shorttrack schreef:
zo 14 jan, 2024 00:24
Dan moet moet die middenmotor als minstens 3x langer mee gaan om zichzelf terug te verdienen. Zoveel vertrouwen heb ik daar toch niet in.
We gaan wel een beetje off-topic.

Naar mijn ervaring is dit toch wel het geval. Bovendien is de garantie vanuit Bosch en Yamaha gewoon heel coulant, We hebben nu op beide Yamahas een nieuwe motor en dat is onder garantie gebeurd. mijn FM geeft aan dat Bosch nog veel soepeler is.

Ook hier geef ik weer mee dat wij heel veel kilometers maken en heel lang dagelijks heel zware vrachten vervoerden (kar erachter), wij zijn behoorlijk hard op ons spul... maar dat heb je met een bakfiets dus ook.

YMMV, maar het is op dit moment toch lastig om niet Bosch te adviseren. Het is gewoon een heel goed systeem met een uitstekend servicenetwerk. Enige systeem waar ik ik nog wel wat voordelen zie (actieradius) is Yamaha, maar ook die verliest op de meeste andere punten van Bosch. Alle andere systemen zijn net wat minder en missen dat servicenetwerk.
Inderdaad wat off topic. Was er vergeten bij melden dat ik de achterwielmotor vooral aan raad voor de 3 wieler bakfiets. Onze buren hebben hetzelfde model als ons met middenmotor. Op zo'n bakfiets is dat enorm vervelend en belastend voor de rug aangezien de fiets statisch blijft tijdens het fietsen en niet (minimaal) heen en weer zwenkt tijdens het trappen. Dit resulteerd in dat je zelf dus heen en weer begint te dansen op de fiets.
Ik had net op mijn website een pleidooi voor de bio-bike geschreven en toen kwam ik dit topic tegen.

Dit sluit er wel mooi bij aan: https://saintchristopher.bike/e-bikes/a ... itstellen/
Lijkt wel een beetje op een fiets, zo'n bio-bike. :D
Pleidooi voor de bio bike of pleidooi voor Santos?

Of beide? Mag ook….

Heb een keer met je gebeld en vind je wel een sympathieke vent…en ben het met je eens dat zelf trappen als dat kan het beste is voor je lichaam, maar hoeft niet alleen een Santos te zijn….

Gr ej
De man heeft een winkel en verkoopt daar Santos…
ej groningen schreef:
zo 10 nov, 2024 15:50
Pleidooi voor de bio bike of pleidooi voor Santos?

Of beide? Mag ook….
Een bio-bike van meerdere merken en in mijn geval Santos.

Als je al een fiets hebt met een soepel lopende aandrijving, dan komt het voornamelijk op twee dingen neer: zithouding en banden.
Polling, dat weet ik….maar vroeg me oprecht af wat de keuze zou zijn omdat er meerdere merken in zijn stuk worden genoemd die minder zijn als santos….en ik zeg dat beide prima is…bedoelde het niet negatief ofzo, maar of het enige goede alleen santos is…

Vind de reactie prima!

Gr ej
Christophorus schreef:
zo 10 nov, 2024 19:02
Een bio-bike van meerdere merken en in mijn geval Santos.

Als je al een fiets hebt met een soepel lopende aandrijving, dan komt het voornamelijk op twee dingen neer: zithouding en banden.
Tsja, alsof een Sntos lichter rijdt dan een Cube met goede banden.. je weet het net zo goed als ik.. het maakt geen bal uit.

Ik ben ook van de custom fietsen, begrijp me niet verkeerd, maar dat is vooralmlekker en leuk, niet noemenswaardig beter.

Dan qua pech... het enige verschil is het motortje en doe gaat bij moderne systemen niet zo snel stuk.

N=1, maar ik heb wel heel veel ervaring en grof gebruik.

Ik heb er 150k elektrisch op zitten, mijn vrouw hetzelfde. De eerste 50k waren best wel pionieren; allebei 1 motor gesloopt, maar meerdere kabelbomen (ik gok al snel 5 met zijn tweeen, kan ook meer zijn). Vocht was ook de eeuwige vijand.

En town kochten we een Razer met Yamaha motor, na 40k allebei de motor vervangen, mijn vrouw een tweede keer na 75k, alles onder garantie. Waarvan 1x total loss (niet meer mee te fietsen). Ik heb op 70k mijn fiets gedoneerde aan mijn broer. Ik zit mu alweer 30k op Bosch gen 3 en alles gaat nog goed. Mijn vrouw heeft haar Razer vervangen na 100k, die fiets is nu de stationsfiets.

Om aan te geven, ik heb 1 framebreuk gehad. Ik heb ook meerdere Magura remmen gesloopt. Omloop snelheid bij de fm was niet heel verschillend.... in 2 dagen zit er een nieuwe motor in, remmetjes herbouwen is ook niet dezelfde dag klaar (teveel reparaties, niet genoeg handjes). Frame duurde een weekje(maar toen had ik wel de enige Razer met dat kleurschema, ook wel tof).

Als het argument is "ja maar je zit in de Sahara". Tsja, dan moet je inderdaad geen ebike meenemen. Maat dat is ook jiet de doelgroep. En ja, ik ga ook liever op vakantie met de "gewone" fiets. Maar het "pech" verhaal wordt te zwaar aangezet.

Als we dan kijken naar forenzen en daar gaat dat FD artikel toch ook over...er is geen volwaardig alternatief aan de ebike. Tegenstander kunnen zich hees schreeuwen, maar de feiten liegen er niet om.

Het simpele is dat je NOOIT dezelfde snelheden haalt met enigszins gelijkend wattage als op een ebike, tenzij je jezelf in lycra verpakt en op een racefiets hijst... en het niet waait.

Als je denkt dat je mensen en masse de auto uitkrijgt met een fantastische nieuwr conventionele fiets heb ik nog wel een brug hier om de hoek te koop. Ja, dat is lui en moreel verwerpelijk, maar het goede is niet de vijand van het perfecte.

Er is niks mis om mensen zo lang mogelijk op de gewone fiets te houden, maar er worden elke keer weer dingen gesteld die helemaal niet spannend zijn... en het voordeel van de ebike wordt gebagatelliseerd.
Toch moet je nog altijd opletten welke gewone fiets je koopt. En zeker of je fietsenmaker wel weet wat hij/zij verkoopt. Een kleine twee jaar geleden kocht mijn schoonmoeder een nieuwe gazelle. Prijs ongeveer 1000 euro vermoed ik. Volgens de fietsenmaker een top fiets.
Wat blijkt. De fiets is niet vooruit te branden. Heb er pas op gefietst en hij trapt niet lekker. Niet dat de rem erop zit maar toch heb ik het idee dat ik bij elke trap opnieuw op snelheid moet kopen.

Mijn schoonmoeder fietste daarvoor zowat nooit dus die had niet door dat haar fiets slecht reed. Die dacht gewoon dat fietsen zwaar was.
Zei heeft nu dus ook maar een e-bike gekocht. Ondanks ze even op mijn fiets had gefietst en wildegelijk een wereld van verschil voelde in weerstand kon ik haar er niet van overtuigen om een andere gewone fiets te kopen. (niet dat ik erg mijn best deed hoor :lol: )

Mijn schoonvader fietst nog op zijn gewone fiets. Maar die fietst ook nooit. Ik ken hem meer als 10 jaar en heb hem nog niet veel weten fietsten. In plaats van de e-bike neemt hij de auto voor korte afstanden. (ik woon in België waar de auto nog altijd koning is)

Echte concurrentie zou ik de door ontwikkelde normale fietsen niet perse noemen. De fietsenmaker moet er gewoon voor zorgen zijn hij goede en betaalbare fietsen aanbied.

In België is de norm al een heel tijdje dat je een e-bike moet hebben. Mijn omgeving vind het heel chapeau van mij dat ik elke dag 3km naar mijn werk fiets op een gewone fiets.

Toen ik laatst in Nederland aan het camperen was viel het me dan weer op hoeveel nieuw/recent aangekochte gewone fietsen ik nog zag rijden.

België is natuurlijk geen fiets land (tenzij het over wielrennen gaat) dus wellicht heeft de e-bike ervoor gezorgd dat er toch meer mensen voor de fiets kiezen in plaats van de auto.

En ik heb trouwens ook het idee dat de meesten voor een gewone fiets het liefst zo weinig mogelijk betalen. Maar voor een e-bike wordt de portemonnee ruim open getrokken. Want die moet wel degelijke zijn natuurlijk.
Shorttrack schreef:
zo 17 aug, 2025 16:04
Toen ik laatst in Nederland aan het camperen was viel het me dan weer op hoeveel nieuw/recent aangekochte gewone fietsen ik nog zag rijden.
Mijn inschatting op basis van nattevingerwerk observaties in de afgelopen maanden in Nederland:

Stadsfietsen:
40 procent eigen kracht
(Zo'n accu achterop is de norm. Vooral studenten en de wat sportievere ouderen rijden op eigen kracht, vaak op oude barrels resp. oude hybride fietsen).

Sportfietsen/reisfietsen:
20 procent eigen kracht
(Een middenmotor is de norm. Opvallend veel 30-plussers rijden ondersteund, wat ik niet begrijp, want op die leeftijd heb je meestal nog geen fysieke beperkingen)

Mountainbikers:
80 procent eigen kracht
(Als er een accu op zit zijn het meestal senioren. Anders dan in Duitsland, waar 30-plussers al massaal aan de e-mtb zitten).

Racefietsers:
100 procent eigen kracht
(Niet raar, maar toch - wie weet wat de toekomst brengt. Ook bij mtb's ging het opeens snel.)

Fatbikers:
99 procent ondersteund
(Op die ene loser na van wie de accu leeg is en de hele 2 kilometer naar school of the gym moet trappen. Capuchon op dus, zodat je niet wordt herkend.)

Ik vind ondersteund fietsen prima. Mensen moeten dat zelf weten. Wat ik niet prima vind is de teruggang in kwaliteit van fietsen sinds begin 21e eeuw. Toen de voorvork massaal haar intrede deed op stadsfietsen (eerst nog eigen kracht fietsen, daarna ondersteund) was dat een toevoeging van gewicht en mogelijke problemen zonder duidelijk voordeel. Ook trommelremmen en riemen zorgen voor veel gedoe als er een keer iets kapot gaat. Zelfs een band verwisselen kan al een crime zijn. Veel mensen zijn dan overgeleverd aan de fietsenmaker. Ik vind het daarom jammer dat er nauwelijks betaalbare gewone fietsen zijn die je makkelijk zelf kunt onderhouden: derailleur of Nexus 8, velgremmen, ketting, ongeveerd. Hoe moeilijk kan het zijn?