Het klinkt heel sympathiek, totdat je een spookrijder tegenkomt die je min of meer deze stelling naar het hoofd slingert.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Het klinkt heel sympathiek, totdat je een spookrijder tegenkomt die je min of meer deze stelling naar het hoofd slingert.
Elke auto die niet rijdt, is winst.Shorttrack schreef: ↑zo 26 nov, 2023 16:31En nu betaald men nog eens eenmalig 2000 euro om die auto voor de deur te laten staan en er niet meer mee te rijden.
Het probleem is bij Bosch fietsen echt aanzienlijk kleiner geworden, zowel kwaliteit als langdurige service helpt (inclusief coulance). Accu's van de grote jongens zijn ook prima (zitten nu 8 jaar en 50k+ op twee met Yamaha fietsen)Leon schreef: ↑vr 24 nov, 2023 19:18Ik ben benieuwd wanneer het berichten gaat regenen dat al die e-bikes niet zo lang meegaan als ouderwetse fietsen. De golf van aangeschafte e-bikes met voorwielmotoren is nu ongeveer vervangen door een bike van een tweede generatie en veel ervan zullen nu zo'n vijf jaar oud zijn. Er komt een moment dat veel van hun accu's zullen falen. Dat zal vaak door slechte gebruiksgewoonten zijn, maar dat maakt het niet anders. Ook reparaties gaan op een gegeven moment duurder uitvallen dan de waarde van de bike.
Een ouderwetse fiets kon je meestal wel vijf jaar laten staan en daarna weer gewoon verder gebruiken en goedkoop onderhouden.
Vroegah was alles beter. Totdat je nadenkt over wat we in die tijd bereden en je heel snel beseft dat dat niet klopt....Shrek schreef: ↑za 25 nov, 2023 08:54In de jaren 70, 80 en 90 had je ook gewoon licht lopende fietsen.
Alleen in de 00's gingen ze fietsen zo zwaar en bulky maken (zwaar lopende Nexus 7, aanlopende rollerbrakes, zware antilekbanden, zware verende vork, zware verende zadelpen, zware verstelbare sturpen, zie bv de Batavus Adagio) dat ze niet meer vooruit te branden waren en dan lijkt de ebike aantrekkelijk.
Grappig dat de lichtlopende fiets een comeback maakt.
Functioneel gezien is bijna alles beter aan moderne fietsen. Enige mindere is geïntegreerde verlichting en ook dat doen betere Duitse merken niet. Wat wel klopt is dat de grote stap zo rond de eeuwwisseling was afgerond, alleen schijfremmen zijn iets van het laatste decennium.
Dat is waar, maar vroeger konden we nog echt met onze handen werken en pakte je zo'n fiets zo in.
Daar hadden we een beetje een verwarring. Ik beschouw de eeuwwisseling niet meer als 'tegenwoordig'.loknor schreef:Functioneel gezien is bijna alles beter aan moderne fietsen. Enige mindere is geïntegreerde verlichting en ook dat doen betere Duitse merken niet. Wat wel klopt is dat de grote stap zo rond de eeuwwisseling was afgerond,Leon schreef:Ik zie geen reden waarom.loknor schreef:Het is verdomd lastig om te ontkennen dat fietsen tegenwoordig functioneler en sneller zijn,
Dat is een interessante. Tegelijkertijd neemt de hoeveelheid totale onzin (ik doel dan niet speciaal op fiets dingen) die je via met name sociale media over je heen gestort krijgt dusdanige vormen aan dat ik me afvraag vanaf welk moment de grote massa mensen misschien zouden beseffen dat de enige manier om nog aan informatie te komen is door zelf na te denken.
Eric op de Fiets schreef: ↑vr 24 nov, 2023 19:04
De elektrische fiets is de nieuwe norm. Wil je daar niet in mee? Voor minder geld koop je de nieuwste normale fiets. Ook die is doorontwikkeld en brengt je nu een stuk sneller en comfortabeler dan je gewend was op je bestemming.
Dat de moderne normale fiets je tegenwoordig sneller en comfortabeler naar je bestemming brengt is niet over de gehele lijn waar. Mijn schoonmoeder kocht niet zoveel jaren geleden een nieuwe "normale" fiets. Dat ding is niet vooruit te branden (helaas).
Daarnaast geeft 17 procent van de niet-bezitters met een intentie tot aanschaf als reden op dat de normale fiets aan vervanging toe is. ‘Het suggereert dat de elektrische fiets door een deel van de mensen als logische opvolger van een normale fiets gezien wordt’, stelt het rapport.
Ik kocht mijn e-bike destijds met dezelfde ingesteldheid. Acheraf toch spijt van gehad. Ik had van dat geld een hele mooie "normale" fiets kunnen kopen. Het is wel opmerkelijk dat ik voor die e-bike zonder veel na te denken een budget van 2000 euro over had. En dat ik nu voor mijn huidige fiets juist alles heel goedkoop wil doen. Wat het per definitie niet perse een slechtere fiets maakt.
Maar de E-bike was voor mij niet de logische keuze bleek achteraf. Maar de intentie om vaak op fietsvakantie te gaan was er toen ook nog niet. Dus wellicht had ik toen een "ongeschikte" "normale" fiets aangeschaft waar ik dan nu nog altijd mee zat.
En dat nieuws is er in eender welke prijs verkrijgbaar. Dus een groot of klein budget maakt al niet meer uit. Je kunt altijd iets nieuws kopen wat je niet nodig hebt zonder de bank te breken.
Aan dat probleem is wel een mouw te passen: je zegt gewoon elke dag éénmaal per uur tegen jezelf dat de nieuw aan te schaffen elektrische fiets uitsluitend voor speciale ritten wordt gebruikt, en voor al het overige vervoer de gewone fiets. Dit hou je een jaar of twee vol, en dan zeg je op een dag “die gewone fiets staat helemaal achter in de schuur, en is eigenlijk al máánden niet gebruikt, ik zal ‘m maar op Marktplaats zetten”. Zo gaat dat.Shorttrack schreef: ↑ma 01 jan, 2024 15:11de verleiding wordt voor mij ook zeer groot om de e-bike te nemen. En ik weet dat ik daar slecht aan kan weerstaan.
En dat zou zonde zijn natuurlijk. Heb nog maar juist mijn fiets omgebouwdSpeeder300 schreef: ↑ma 01 jan, 2024 15:26Aan dat probleem is wel een mouw te passen: je zegt gewoon elke dag éénmaal per uur tegen jezelf dat de nieuw aan te schaffen elektrische fiets uitsluitend voor speciale ritten wordt gebruikt, en voor al het overige vervoer de gewone fiets. Dit hou je een jaar of twee vol, en dan zeg je op een dag “die gewone fiets staat helemaal achter in de schuur, en is eigenlijk al máánden niet gebruikt, ik zal ‘m maar op Marktplaats zetten”. Zo gaat dat.Shorttrack schreef: ↑ma 01 jan, 2024 15:11de verleiding wordt voor mij ook zeer groot om de e-bike te nemen. En ik weet dat ik daar slecht aan kan weerstaan.
Wij hebben vorig jaar twee keep een Batavus Fonq voor de kinderen (rollerbrakes, nexus 7, vaste vork). Zeker voor schoolfietsen ook prima dat er geen schijfremmen inzitten.Leon schreef: ↑ma 25 dec, 2023 12:43Daar hadden we een beetje een verwarring. Ik beschouw de eeuwwisseling niet meer als 'tegenwoordig'.loknor schreef:Functioneel gezien is bijna alles beter aan moderne fietsen. Enige mindere is geïntegreerde verlichting en ook dat doen betere Duitse merken niet. Wat wel klopt is dat de grote stap zo rond de eeuwwisseling was afgerond,Leon schreef:Ik zie geen reden waarom.
Wij hebben vorig jaar twee Batavus Fonq fietsen voor de kinderen gekocht (rollerbrakes, nexus 7, vaste vork). Zeker voor schoolfietsen ook prima dat er geen schijfremmen inzitten.Leon schreef: ↑ma 25 dec, 2023 12:43Daar hadden we een beetje een verwarring. Ik beschouw de eeuwwisseling niet meer als 'tegenwoordig'.loknor schreef:Functioneel gezien is bijna alles beter aan moderne fietsen. Enige mindere is geïntegreerde verlichting en ook dat doen betere Duitse merken niet. Wat wel klopt is dat de grote stap zo rond de eeuwwisseling was afgerond,Leon schreef:Ik zie geen reden waarom.