Christophorus schreef: ↑zo 10 nov, 2024 19:02
Een bio-bike van meerdere merken en in mijn geval Santos.
Als je al een fiets hebt met een soepel lopende aandrijving, dan komt het voornamelijk op twee dingen neer: zithouding en banden.
Tsja, alsof een Sntos lichter rijdt dan een Cube met goede banden.. je weet het net zo goed als ik.. het maakt geen bal uit.
Ik ben ook van de custom fietsen, begrijp me niet verkeerd, maar dat is vooralmlekker en leuk, niet noemenswaardig beter.
Dan qua pech... het enige verschil is het motortje en doe gaat bij moderne systemen niet zo snel stuk.
N=1, maar ik heb wel heel veel ervaring en grof gebruik.
Ik heb er 150k elektrisch op zitten, mijn vrouw hetzelfde. De eerste 50k waren best wel pionieren; allebei 1 motor gesloopt, maar meerdere kabelbomen (ik gok al snel 5 met zijn tweeen, kan ook meer zijn). Vocht was ook de eeuwige vijand.
En town kochten we een Razer met Yamaha motor, na 40k allebei de motor vervangen, mijn vrouw een tweede keer na 75k, alles onder garantie. Waarvan 1x total loss (niet meer mee te fietsen). Ik heb op 70k mijn fiets gedoneerde aan mijn broer. Ik zit mu alweer 30k op Bosch gen 3 en alles gaat nog goed. Mijn vrouw heeft haar Razer vervangen na 100k, die fiets is nu de stationsfiets.
Om aan te geven, ik heb 1 framebreuk gehad. Ik heb ook meerdere Magura remmen gesloopt. Omloop snelheid bij de fm was niet heel verschillend.... in 2 dagen zit er een nieuwe motor in, remmetjes herbouwen is ook niet dezelfde dag klaar (teveel reparaties, niet genoeg handjes). Frame duurde een weekje(maar toen had ik wel de enige Razer met dat kleurschema, ook wel tof).
Als het argument is "ja maar je zit in de Sahara". Tsja, dan moet je inderdaad geen ebike meenemen. Maat dat is ook jiet de doelgroep. En ja, ik ga ook liever op vakantie met de "gewone" fiets. Maar het "pech" verhaal wordt te zwaar aangezet.
Als we dan kijken naar forenzen en daar gaat dat FD artikel toch ook over...er is geen volwaardig alternatief aan de ebike. Tegenstander kunnen zich hees schreeuwen, maar de feiten liegen er niet om.
Het simpele is dat je NOOIT dezelfde snelheden haalt met enigszins gelijkend wattage als op een ebike, tenzij je jezelf in lycra verpakt en op een racefiets hijst... en het niet waait.
Als je denkt dat je mensen en masse de auto uitkrijgt met een fantastische nieuwr conventionele fiets heb ik nog wel een brug hier om de hoek te koop. Ja, dat is lui en moreel verwerpelijk, maar het goede is niet de vijand van het perfecte.
Er is niks mis om mensen zo lang mogelijk op de gewone fiets te houden, maar er worden elke keer weer dingen gesteld die helemaal niet spannend zijn... en het voordeel van de ebike wordt gebagatelliseerd.