Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Scheur in een crank - Forum Wereldfietser

Scheur in een crank

Bij het schoonmaken ontdekte ik een scheur in de linkercrank van mijn gravelfiets. Het is een Tune crankstel. Ik merkte het dus nog niet bij het fietsen. Kan iemand mij zeggen wat ik er van ga merken als ik hiermee doorfiets ?
Ik kan moeilijk vaststellen hoe diep de scheur.
crankscheur2.jpeg
Ik zou maar niet door fietsen want je wil niet meemaken dat hij opeens afbreekt met alle gevolgen
van dien.
Al mijn crankstellen met vierkante as zijn uiteindelijk op deze manier aan hun einde gekomen. Ik vrees dat je op zoek moet naar een vervanger.
Is dit een vierkante as? Dan is de bout het enige wat de boel nog een beetje bij elkaar houdt, en ook die zal langzaam maar zeker zijn grip gaan verliezen. Je fiets moet denk ik een keer een flinke klapper op de crank hebben gehad ander scheurt dat niet zo maar doormidden.
Bedankt voor de adviezen.
Ondanks de waarschuwingen, ga ik er toch nog op fietsen. Wel als gewaarschuwd man. Nu ik het defect weet, wil ik kijken wat ik er van merk, zoals kraakgeluiden of speling. Wat er op z'n ergst kan gebeuren zal lijken op een plotselinge kettingbreuk. Er zitten pedalen op deze fiets die het momentane vermogen meten; dat kan ook nog helpen.

Ik heb met een dunne speld in de scheur geprikt. In het midden gaat die er enkele millimeters in, aan de randen minder dan een millimeter. Dus toch al een vrij diepe scheur en waarschijnlijk dieper dan hoe ver de naald er in gaat.

Een oorzaak ken ik niet. Geen recente val o.i.d. Dat alleen de bout de boel nog bij elkaar houdt, lijkt me overdreven. Er zit nog een blok aluminium rond die vierkante as, vergelijkbaar met een steeksleutel.

Ik heb al rondgekeken naar een vervanging, maar dat wordt lastig. Bij Tune zie ik niets meer. Een losse linker crank zou kunnen, hij moet wel 175 mm zijn en het is optisch niet fraai. Het zal wel een nieuw crankstel worden.
math schreef:
vr 19 sep, 2025 20:02
Bedankt voor de adviezen.
Ondanks de waarschuwingen, ga ik er toch nog op fietsen.
math schreef:
vr 19 sep, 2025 20:02
Er zitten pedalen op deze fiets die het momentane vermogen meten; dat kan ook nog helpen.
En dan? Instellen dat je Wahoo gaat piepen als je meer dan 150 Watt trapt? :roll:
math schreef:
vr 19 sep, 2025 20:02
Er zit nog een blok aluminium rond die vierkante as, vergelijkbaar met een steeksleutel.
En dat blokje aluminium is nu dus ingescheurd. Deze crank is gewoon einde verhaal. Hier nog mee gaan fietsen is solliciteren naar een Darwin Award. Of minstens een plekje in de Oops gallerij van Marten.

Jammer, Tune cranks zijn leuke Leichtbauteile maar dat betekent ook dat ze wat minder 'vlees' hebben dan 'normale' cranks.
math schreef:
vr 19 sep, 2025 20:02

Ik heb al rondgekeken naar een vervanging, maar dat wordt lastig. Bij Tune zie ik niets meer. Een losse linker crank zou kunnen, hij moet wel 175 mm zijn en het is optisch niet fraai. Het zal wel een nieuw crankstel worden.
Misschien dat ze wat voor je kunnen betekenen als je ze een mailtje stuurt?

Of anders iets anders niet-Shimano's voor vierkante aansluiting... Middleburn proberen? Die van mij doen het al best een tijdje prima (-:
sjefke schreef:
vr 19 sep, 2025 21:53
Ik heb hier nog zo'n Tune crankstel liggen. (heette het niet BigFoot?) Zilverkleurig. Wel goed gebruikt, en in lengte 165mm. Gratis af te halen.
vergelijkbaar met een steeksleutel.
Maar die zijn gelukkig niet van aluminium.
Nog een Morati titanium crankstel liggen. Wel 170mm :P
Je vergelijkt met een ketting breuk? Dan blijven je voeten van de grond. Crank breuk voelt echt anders . Maar waarom zou hij minder sterk zijn dan zonder scheur?
Shrek schreef:
vr 19 sep, 2025 20:59
math schreef:
vr 19 sep, 2025 20:02
Bedankt voor de adviezen.
Ondanks de waarschuwingen, ga ik er toch nog op fietsen.
math schreef:
vr 19 sep, 2025 20:02
Er zitten pedalen op deze fiets die het momentane vermogen meten; dat kan ook nog helpen.
En dan? Instellen dat je Wahoo gaat piepen als je meer dan 150 Watt trapt? :roll:
math schreef:
vr 19 sep, 2025 20:02
Er zit nog een blok aluminium rond die vierkante as, vergelijkbaar met een steeksleutel.
En dat blokje aluminium is nu dus ingescheurd. Deze crank is gewoon einde verhaal. Hier nog mee gaan fietsen is solliciteren naar een Darwin Award. Of minstens een plekje in de Oops gallerij van Marten.

Jammer, Tune cranks zijn leuke Leichtbauteile maar dat betekent ook dat ze wat minder 'vlees' hebben dan 'normale' cranks.
https://m-gineering.nl/oops.htm
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

En een Darwin Award kun je alleen krijgen als je jezelf om zeep helpt tijdens een stommiteit, voordat je nageslacht geproduceerd hebt. Heb je al kinderen? Dan heb je je DNA al doorgegeven en dan ook geen Darwin Award.
math schreef:
vr 19 sep, 2025 13:42
Bij het schoonmaken ontdekte ik een scheur in de linkercrank van mijn gravelfiets. Het is een Tune crankstel. Ik merkte het dus nog niet bij het fietsen. Kan iemand mij zeggen wat ik er van ga merken als ik hiermee doorfiets ?
Ik kan moeilijk vaststellen hoe diep de scheur.
crankscheur2.jpeg
Die crank is zeer zeker doorgescheurd tot het staal van de as....
Wat ga je merken?
-toenemende speling en mogelijk knarsende geluiden
-Als de bout geborgd is met Loctite ofzo , dan gaat de crankkop aan weerszijden wegbuigen tot het afscheurt OF de as ronddraait in de kop, afhankelijk van de brosheid/taaiheid van het crankmateriaal.
-Is de bout niet geborgd, dan zal ie eruit vallen en de crank van de as...
Eindresultaat > onfietsbare fiets
Maar: vanwaar de drang om ermee door te fietsen? 🤔
math schreef:
vr 19 sep, 2025 20:02
Bedankt voor de adviezen.
Ondanks de waarschuwingen, ga ik er toch nog op fietsen.
Waarom dat dit topic?

Anyway, succes er mee. Het kan natuurlijk best lang goed blijven gaan. Vraag is alleen wat er gebeurt als dat niet meer het geval is.
Keezx schreef:
ma 22 sep, 2025 13:26
Die crank is zeer zeker doorgescheurd tot het staal van de as...
Wat ga je merken?
-toenemende speling en mogelijk knarsende geluiden
...
Ik heb de crank vandaag gedemonteerd. Je hebt gelijk dat de scheur is doorgegaan tot op de as.
crankscheur3.jpeg
Toch verwacht ik geen acuut gevaar is als ik er mee door rijd. De vergelijking met een steeksleutel is zo gek nog niet.
Hoewel de eigenschappen van legeringen niet zonder meer overeenkomen met die van de bulkmetalen, is aluminium (7075?) zachter en minder bros dan staal. Ik verwacht eerder toenemende speling dan plotseling breuk.

Helaas zijn losse zilverkleurige 'square tapered' cranks die ik heb kunnen vinden, als tijdelijke vervanger, vrijwel allemaal 170 mm. De gescheurde crank is 175 mm. Het zal daarom toch wel uitdraaien op een nieuw crankstel.
Een 175 mm tweedehands crank is vast wel te vinden, ik heb zelf ook nog wel wat liggen, maar die zal niet lijken op de rechtercrank, puur functioneel geen probleem.
math schreef:
ma 22 sep, 2025 18:20
Ik heb de crank vandaag gedemonteerd. Je hebt gelijk dat de scheur is doorgegaan tot op de as.
crankscheur3.jpeg
Toch verwacht ik geen acuut gevaar is als ik er mee door rijd.
:roll: :roll: :roll: :roll:
Zo’n as noemen ze niet alleen square maar daarbij ook taper. Oftewel het vierkant wordt dikker en daar pers je de crank op. Dat zul je allicht wel weten.

Nu er een scheur in zit kan er dus heel makkelijk aan één van beide kanten van de scheur een deel verder uitbuigen en afbreken. Hopelijk doet ie dat tijdens montage al.
Ik verwacht bij doorrijden geen gevaarlijke situaties, al lang voordat de crank eraf valt zal het vrij onaangenaam worden, tijd genoeg om iets te gaan doen of op te houden...

Edit, ik heb nog een 175 Campagnolo Chorus linkercrank liggen die ooit is bereden met loszittende bout.
Het vierkante gat is door mij met een vijl hersteld, maar hij gaat nu te ver op een ISO as, maar past perfect op een JIS as (zojuist gepast)
Met een schuurpapiertje en wat spuutlak van de AC Tion lijkt ie precies op een Tune crank
Ik stuur hem op tegen verzendkosten...