Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Scheur in een crank - Forum Wereldfietser

Scheur in een crank

Bij het schoonmaken ontdekte ik een scheur in de linkercrank van mijn gravelfiets. Het is een Tune crankstel. Ik merkte het dus nog niet bij het fietsen. Kan iemand mij zeggen wat ik er van ga merken als ik hiermee doorfiets ?
Ik kan moeilijk vaststellen hoe diep de scheur.
crankscheur2.jpeg
Ik zou maar niet door fietsen want je wil niet meemaken dat hij opeens afbreekt met alle gevolgen
van dien.
Al mijn crankstellen met vierkante as zijn uiteindelijk op deze manier aan hun einde gekomen. Ik vrees dat je op zoek moet naar een vervanger.
Is dit een vierkante as? Dan is de bout het enige wat de boel nog een beetje bij elkaar houdt, en ook die zal langzaam maar zeker zijn grip gaan verliezen. Je fiets moet denk ik een keer een flinke klapper op de crank hebben gehad ander scheurt dat niet zo maar doormidden.
Bedankt voor de adviezen.
Ondanks de waarschuwingen, ga ik er toch nog op fietsen. Wel als gewaarschuwd man. Nu ik het defect weet, wil ik kijken wat ik er van merk, zoals kraakgeluiden of speling. Wat er op z'n ergst kan gebeuren zal lijken op een plotselinge kettingbreuk. Er zitten pedalen op deze fiets die het momentane vermogen meten; dat kan ook nog helpen.

Ik heb met een dunne speld in de scheur geprikt. In het midden gaat die er enkele millimeters in, aan de randen minder dan een millimeter. Dus toch al een vrij diepe scheur en waarschijnlijk dieper dan hoe ver de naald er in gaat.

Een oorzaak ken ik niet. Geen recente val o.i.d. Dat alleen de bout de boel nog bij elkaar houdt, lijkt me overdreven. Er zit nog een blok aluminium rond die vierkante as, vergelijkbaar met een steeksleutel.

Ik heb al rondgekeken naar een vervanging, maar dat wordt lastig. Bij Tune zie ik niets meer. Een losse linker crank zou kunnen, hij moet wel 175 mm zijn en het is optisch niet fraai. Het zal wel een nieuw crankstel worden.
math schreef:
vr 19 sep, 2025 20:02
Bedankt voor de adviezen.
Ondanks de waarschuwingen, ga ik er toch nog op fietsen.
math schreef:
Er zitten pedalen op deze fiets die het momentane vermogen meten; dat kan ook nog helpen.
En dan? Instellen dat je Wahoo gaat piepen als je meer dan 150 Watt trapt? :roll:
math schreef:
Er zit nog een blok aluminium rond die vierkante as, vergelijkbaar met een steeksleutel.
En dat blokje aluminium is nu dus ingescheurd. Deze crank is gewoon einde verhaal. Hier nog mee gaan fietsen is solliciteren naar een Darwin Award. Of minstens een plekje in de Oops gallerij van Marten.

Jammer, Tune cranks zijn leuke Leichtbauteile maar dat betekent ook dat ze wat minder 'vlees' hebben dan 'normale' cranks.
math schreef:

Ik heb al rondgekeken naar een vervanging, maar dat wordt lastig. Bij Tune zie ik niets meer. Een losse linker crank zou kunnen, hij moet wel 175 mm zijn en het is optisch niet fraai. Het zal wel een nieuw crankstel worden.
Misschien dat ze wat voor je kunnen betekenen als je ze een mailtje stuurt?

Of anders iets anders niet-Shimano's voor vierkante aansluiting... Middleburn proberen? Die van mij doen het al best een tijdje prima (-:
is dubbel, kan weg.
sjefke schreef:
vr 19 sep, 2025 21:53
Ik heb hier nog zo'n Tune crankstel liggen. (heette het niet BigFoot?) Zilverkleurig. Wel goed gebruikt, en in lengte 165mm. Gratis af te halen.
vergelijkbaar met een steeksleutel.
Maar die zijn gelukkig niet van aluminium.