Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stevens P18 aandrijving voelt korrelig. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Stevens P18 aandrijving voelt korrelig.

Begrijp me niet verkeerd maar ik las dit:

“Met 2 man hebben ze dit gedaan gezien het olie wissel punt.”

Vandaar mijn reactie.

Als dit je dagelijkse werk is dan is de wissel een fluitje van een cent voor 1 monteur. De manier hoe het onderhoud en reparatie beschreven is komt niet over alsof dit een dagelijkse routine is. Eerder ging het al over even voelen of de riem goed afgesteld was terwijl je dit meet.

Het kan natuurlijk zo zijn dat ze er niet zoveel ervaring mee hebben maar het kan ook komen doordat vraagsteller inmiddels niet zoveel vertrouwen meer erin lijkt te hebben.

En inderdaad tussen korrelig aanvoelen en kraken zit een groot verschil.

Een kraak bij Pinion is in de meeste gevallen een kwestie van Gearbox verwijderen. Alle. 6 de bevestigingspunten invetten en de bouten allemaal goed vast zetten. Zeker met deze warmte kan een droog gemonteerde gearbox op een aluminium frame een uitdaging zijn qua kraken of geluidjes.
Eventjes snel tussendoor het videootje.
Lijkt vooralsnog op te treden met een lange tocht 80+- km

https://www.youtube.com/shorts/baV3MWRMoIY
gerr schreef:
zo 22 jun, 2025 16:11
RianGeenen schreef:
za 21 jun, 2025 22:04
Video uploaden graag, dan hebben we een beter idee van wat je bedoelt.
Dit is zo langzamerhand wel een vereiste. Je vraagt ons telkens op afstand te oordelen over een probleem dat niet heel nauwkeurig valt te omschrijven. En waar het eerst over een korrelig gevoel ging, gaat het nu ook om krakende geluiden. En die geluiden kunnen bij een fiets zo ongeveer overal vandaan komen, hoewel de crank een logische bron is.

Denk nog steeds dat je er goed aan doet om een oproepje te plaatsen zodat je op pad kunt met iemand met veel Pinion-ervaring in de benen. Dan ben je er zo achter of het korrelige gevoel dat jij met fietsen ondervindt een producteigenschap is, of dat er overduidelijk iets mis is met de bak. Je fietsenmaker vragen of je een weeklang op pad kunt met een demo is ook een goede optie, zodat je kunt vergelijken met de jouwe. Als jij het gevoel hebt dat er iets schort aan de fiets, en je hebt het bij het juiste eind, is het immers aan de fietsenmaker om voor de oplossing te zorgen.
Een vereiste?
Als je bak aanvoelt als een zandkuip waar tandwielen doorheen draaien valt daar moeilijk een video van te maken, het is immers een gevoel, het geluid kwam later.
Maar video is geplaatst hierboven voor wie eventjes wilt luisteren.

De fietsenmaker heeft geen demo van deze fiets, ik heb de fiets immers door hun laten bestellen na een paar maandjes zoeken naar een fiets die mij dus interessant was.
RianGeenen schreef: Nouja als het opbouwt, weinig tot niet in een lichte versnelling en veel in een zware versnelling kan het een koppel/moment ding zijn. Naar mate een rit vordert en ik moe wordt ga ik ongemerkt wat meer stoempen, langzaam en zwaar trappen. Als de fietsenmaker een proefrit maakt en hij/zij zet nauwelijks kracht kan daar het verschil in beleving zitten. Nu zou de fiets geen krimp mogen geven als je op de pedalen staat en een berg op klimt, zo is het ook. Maar dan zou de fietsenmaker de fiets even goed uit moeten laten als test om dat verschil te ontdekken.
Monteur heeft naar eigen zeggen aardig doorgefietst en aan de tand gevoeld, kracht in iemands benen kan verschillen natuurlijk.
Waardoor de uitkomst mogelijk verschild.

Zelf zit ik altijd rond de 70/75 cadans (garmin cadans sensor), een heuveltje wilt nog weleens iets meer zijn.
Reden hiervoor is de zere knieën die ik door te zwaar trappen had.
Ik heb deze sensor er als reminder opzitten.
John Jongerius schreef: Met 2 man Pinion olie moeten vervangen is wel een beetje discutabel..het lijkt erop dat de partij die het onderhoud doet niet heel veel ervaring met Pinion
heeft.

Ik heb hier een stuk of 12 fietsen met Pinion gearbox staan dus als je een keer een uurtje wilt komen fietsen
om het verschil te voelen dan moet je het maar laten weten.
Het gehele ingekorte verhaal tot dusver...

Naar huidige fietsenmaker gegaan en goed gesprek gehad omtrent fiets en onderhoudswerkzaamheden en wensen.
Zij lieten fietsen met pinion bak zien (van kijk dit is het eigenlijk), aangezien ik ze nog nooit in het echt gezien had.
Onderhoud deden zij ook van de Pinions geregeld en was van de fiets die ik wou dan ook geen probleem.
Een tour door de werkplaats gehad en even later de fiets dus samen besteld en papieren op orde gemaakt.

(Fast forward)
Laatste beurt met olie wissel een monteur gesproken die klaarblijkelijk zei hij dat ze er niet zo heelveel mee doen.

Nou dat zegt dus alweer iets...

Hoe doe jij de olie wissel bij een P18 John?
Ik had zelf al gezegt om wellicht de bak eraf te halen en leeg te laten druipen, maar dit is klaarblijkelijk een te grote klus.
Leontje schreef:
ma 23 jun, 2025 18:14
Eventjes snel tussendoor het videootje.
Lijkt vooralsnog op te treden met een lange tocht 80+- km

https://www.youtube.com/shorts/baV3MWRMoIY
Klinkt als een spinnende kat.
John Jongerius schreef: Hoe doe jij de olie wissel bij een P18 John?
Ik had zelf al gezegt om wellicht de bak eraf te halen en leeg te laten druipen, maar dit is klaarblijkelijk een te grote klus.
Wij doen de Pinion oliespuit erop, hangen de fiets zo op dat de vulopening op het laagste punt zit en laten het even een kwartiertje hangen. En dan komt echt heel gemakkelijk alle olie eruit. Ik heb even een foto toegevoegd om het visueel te maken.
IMG_9541.jpeg
Ik denk dat je hier op het forum het probleem niet gaat oplossen, ga gewoon lekker elders een uurtje op een andere Pinion fiets rijden en laat bij een andere dealer anders eens een monteur op jouw fiets rijden.
Ik hoor eerlijk gezegd ook alleen maar iets wat je het zingen van de banden zou kunnen noemen. Maar ik begrijp ook wel dat als je eenmaal iets gehoord of gevoelt hebt en je erop gaat focussen het zo maar erger zou kunnen zijn dan het in werkelijkheid is.

De enige manier is denk ik toch om zoals een keer is voorgesteld een andere pinion fiets te gaan vergelijken met wat je nu hebt.
Ik denk te horen wat je bedoelt. Verder ben ik het eens met alle genoemde adviezen hierboven.
Het is moeilijk te horen. Maar het lijkt meer op de aansluiting van de versnellingsbak naar het frame.
Mijn man zijn ebike had ook dit soort geluid. Daar hebben we de motor verwijderd en alles wat contact maakt met het frame ingevet. En dat was toen de oplossing.
John Jongerius schreef:
ma 23 jun, 2025 21:07
Ik denk dat je hier op het forum het probleem niet gaat oplossen, ga gewoon lekker elders een uurtje op een andere Pinion fiets rijden en laat bij een andere dealer anders eens een monteur op jouw fiets rijden.
Het Internet gaat jouw probleem niet oplossen, maar strooit hoogstens nog meer zand in de raderen (meningen te over). Dus inderdaad, regel ergens anders een fiets en maak een mooie rit. Of nogmaals, een forumlid opsnorren met een fiets met Pion om bevindingen te kunnen uitwisselen.

nb: een zandkuip waar tandwielen doorheen draaien komt heel wat heftiger op me over dan een korrelig gevoel hetgeen eens temeer aantoont dat hoe de fiets fietst haast onmogelijk valt te beschrijven.
John Jongerius schreef:
ma 23 jun, 2025 21:07
John Jongerius schreef: Hoe doe jij de olie wissel bij een P18 John?
Wij doen de Pinion oliespuit erop, hangen de fiets zo op dat de vulopening op het laagste punt zit en laten het even een kwartiertje hangen. En dan komt echt heel gemakkelijk alle olie eruit. Ik heb even een foto toegevoegd om het visueel te maken.

IMG_9541.jpeg

Blijkbaar heb jij ruim ervaring met je fiets zodanig op te bergen dat deze niet meer in de weg staat, en in je dagelijkse job ook nog eens handig om te gebruiken. :lol:

Maar duidelijk om het zo eens te zien, maakt mij en anderen ook wijzer, vind ik ook belangrijk en interessant!

Maar voor de rest..!

Vanochtend de afspraak bij de fietsenmaker afgezecht omwille van een 2nd Opinion.
Was geen probleem.

Naar Bikepro in waddinxveen geweest vanmiddag, en een beste monteur welke ook nog eens een Santos Travelmaster 3+ met P18 heeft er na laten kijken en op te rijden.
En hij verklaard eveneens niks bijzonders te voelen of op te merken.
Ook niet toen de fietsen bijde aan de takel hingen, hij vond de mijne alleen wat lichter lopen en de Santos zwaarder.

Dit komt dan van iemand welke de fiets dan ook zwaar belast met spullen en door verschillende landen hiermee trekt, en met zijn werk dit apparaat ook nog onderhoud.
Dus uitvoerig ervaring heeft met het apparaat.

We hebben tegelijk op gereden, hij op mijn fiets en ik op de Santos.
Zelf ervaar ik dat de Santos toch net wat soepeler loopt, maar kwa kilometers had deze dan ook nog een paar 1000km extra op de teller, wellicht dat dit nog verschil kan maken.
De mijne gaat nu naar de 4800km.

Hij heeft de riemspanning ook nog nagekeken met een spannings lat/meter hoe zo'n ding ook heet.
En dit was op bepaalde punten licht verschillend omwille van de tandwielen welke bijna nooit 100%rond zijn.
Hij vond de riem naar zijn mening net te slap.
Ik heb het idee dat ieder zijn mening over dit gebeuren wel kan hebben.

Wat de video betreft denkt hij inderdaad aan de aansluiting van de bak aan het frame, maar het kan mogelijk ook een andere "frame contact punt" zijn.
Hij adviseerde mij dan ook om het voorlopig te laten voor wat het is sinds het geen kwaad kan, en dan met een grote beurt de hele fiets gelijk aan te pakken.

In korte worden kan er veilig mee gereden worden.

We hebben bepaalde dingen nog even besproken, en ze komen wat mij betreft een heel stuk technischer over dan de andere rijwielhandel, plus dat Bikepro daadwerkelijk P18's in behandeling heeft.
En dat ze de fiets ook technische groots aan kunnen en willen pakken als ik dit zou willen, met als uitkomst " fietst weer als nieuw ".
En niet een beetje op de makkelijke tour zitten van "kom dan maar terug".

Ik zit er over te denken om de overstap dan toch maar te maken naar Bikepro.
Er valt niks te verwijten aan vriendelijkheid of het helpen van een klant bij de andere fietsenmaker.
Maar ik wil, of beter nog, eis eigelijk een goede technische behandeling van de fiets aangezien deze 5 aan 7 dagen in de week overal voor word gebruikt en dus klaar moet staan, beurtjes daar gelaten natuurlijk.

Ik wil iedereen in iedergeval hartelijk bedanken voor het meedenken en reageren.
En uiteraard kan je nog steeds meedenken en reageren. :wink:
We hebben bepaalde dingen nog even besproken, en ze komen wat mij betreft een heel stuk technischer over dan de andere rijwielhandel, plus dat Bikepro daadwerkelijk P18's in behandeling heeft.
En dat ze de fiets ook technische groots aan kunnen en willen pakken als ik dit zou willen, met als uitkomst " fietst weer als nieuw ".
En niet een beetje op de makkelijke tour zitten van "kom dan maar terug".
Prima toch en een mooie uitkomst bovendien. Officiële onderhoudsinterval van Stevens is, als ik de handleiding mag geloven, eens in de 2.000 kilometer of jaarlijks (wat het eerste komt). Komt op mij als veelfietser nogal heftig over. Met jouw kilometers zou ik 'm op twee beurten per jaar zetten. Dan mag je er zeker van zijn dat je fiets tiptop blijft en dat verhelpen van ergernissen of hinderlijke zaken nooit lang op zich laat wachten. En als nieuw maken? Klant is koning, natuurlijk kan dat, als je maar betaalt. Aan jou om te bepalen hoeveel dat je waard is.
Als nieuw was meer bedoeld als rijd weer als nieuw natuurlijk, cosmetische word er dan waarschijnlijk niets mee gedaan.

Kijkend naar garmin connect over het afgelopen jaar op dit moment, zit ik op bijna 7800km, verschild wel iets als je de maanden verschuift.

Maar met een 2000km interval moet hij heel veel terug, lijkt mij dat je toch wel meer mag verwachten dan dit.

Zelf denk ik een kleine beurt dan in het najaar en wellicht een grote in het voorjaar.
Die rotte winter periode met zout voorbij, dan goed aanpakken.

Twijfel alleen om wellicht deze eerste najaar dan een eerste grote beurt te doen, opvolgend een grote in het voorjaar dan weer kleine in het najaar.
Wellicht voor de september vakantie nog een afspraak inplannen dan.

Hoeveel km fiets jij ongeveer in een jaar als ik vragen mag?
Ik volg dit onderwerp nu een tijdje met belangstelling. Maar na wat je nu schrijft over het onderhoud wat je moet laten doen, vraag ik me oprecht het volgende af: zou je met de kennis van nu nogmaals een fiets met riem kopen?
Ik heb het idee dat nou juist dit draadje niet tot een objectief en goed advies kan leiden.🙄
Leontje schreef:
do 26 jun, 2025 22:28
Maar met een 2000km interval moet hij heel veel terug, lijkt mij dat je toch wel meer mag verwachten dan dit.
[...]
Al met al ongeveer 15.000 kilometer met verschillende fietsen. Het gros met de langeafstandsfiets, daarmee woon-werk van ongeveer 33 kilometer enkele rit en verschillende binnenlandse (vakantie)trips. En hoogstens een paar duizend kilometer met de stadsfiets. Die laatste is een Azor IFL met één versnelling, terugtraprem en naafdynamo. Krijgt volgens voorschrift twee beurten per jaar. Eigenlijk overdreven, maar die staat er altijd pico bello bij; fris gewassen met met strak gespannen ketting. Geen onderdelen vervangen. De Santos Trekking Lite gaat ook conform het onderhoudsschema. Voor de Rohloff-naaf is dat eens per 5.000 of in ieder geval jaarlijks een oliebeurt. Voor mij is dat jaarlijks twee keer service. De persoon die het onderhoud doet, eenpitter met Santos Worldstore, hanteert een schema met klein en groot onderhoud, maar kijkt in de praktijk meer naar de staat van de fiets. Belangrijkste slijtageonderdelen zijn vanzelfsprekend banden en remmen, de laatste zijn bij een Santos Trekking Lite nog heuse velgremmen. Verder weinig bijzonders te melden. Versnellingskabel is op 25d kilometer vervangen, tandwielen op 30d kilometer, onderdelen rond de trapas zowel op 30d als 35d kilometer (twee verschillende namen, dus denk twee keer iets anders). Als die weer eens schoon is, is ook de Santos behoorlijk netjes. Maar de kilometers zijn er wel een beetje aan af te zien. Vooral door versleten opschriften op de cranks, slijtage op de hoeken van de pedalen en wat afgeragde handvatten, dat krijg je nu eenmaal met contactvlakken. Die handvatten raken nu echt wel op, ik zal die eerst nog eens met wat schoonmaakmiddel te lijf gaan en anders mag er mettertijd een nieuw setje komen. Qua onderhoud vond en vind ik het niks bijzonders, alleen het beurtje met de tandwielen was even een zure appel (als in duur, beetje doorbijten).

Voor jou veel relevanter is dat Pinion voorschrijft om in ieder geval jaarlijks, of eens per 10.000 kilometer olie te verversen. Lijkt me met jouw gebruik logisch om één of twee beurten per jaar uit te laten voeren. Net wat je het liefste hebt en hoe meticuleus je aanpak is. Zoiets valt altijd prima te overleggen met de werkplaats, die chef-met-Santos die je hebt getroffen acht ik prima in staat om mee te denken over het benodigde onderhoud. En wel op zo'n manier dat je er ook wat aan hebt, dat je het dus gewoon te horen krijgt als tweemaal per jaar overdreven is.
stelvio73 schreef:
do 26 jun, 2025 22:35
Ik volg dit onderwerp nu een tijdje met belangstelling. Maar na wat je nu schrijft over het onderhoud wat je moet laten doen, vraag ik me oprecht het volgende af: zou je met de kennis van nu nogmaals een fiets met riem kopen?
Riem of ketting. Derailleur of versnellingsnaaf. Pas je niet op, dan beland je vanzelf in een geloofsstrijd.
stelvio73 schreef:
Of je nu een ketting of riem hebt, onderhoud en kosten heb je natuurlijk aan beiden.

Na mijn vorige fiets met ketting, welke er 2 heeft gehad met tandwiel wissel, was ik het sowieso zat om het ding geregeld schoon te moeten maken smeren en keer op keer terug naar de dealer om het ding weer te laten stellen.

Maar als een monteur weet wat hij doet en ook het gene doet hoe het zou moeten gebeuren, dan moet hier geen probleem zijn neem ik aan.
Dus als het spul in zijn geheel goed werkt, dan zou ik er niks op tegen hebben om een volgende fiets met riem aan te schaffen.
Flix schreef: Ik heb het idee dat nou juist dit draadje niet tot een objectief en goed advies kan leiden.🙄
Het is moeilijk om op afstand hulp te krijgen over een probleem, dit is wel duidelijk denk ik zo.
Maar eerlijk gezegd bij een fietsenmaker, iets duidelijk maken is ook niet altijd makkelijk.
Bleek met mijn vorige fiets, alsmede met deze fiets.
gerr schreef:
Leontje schreef:
do 26 jun, 2025 22:28
[...]
Al met al ongeveer 15.000 kilometer met verschillende fietsen. Het gros met de langeafstandsfiets, daarmee woon-werk van ongeveer 33 kilometer enkele rit en verschillende binnenlandse (vakantie)trips. En hoogstens een paar duizend kilometer met de stadsfiets. Die laatste is een Azor IFL met één versnelling, terugtraprem en naafdynamo. Krijgt volgens voorschrift twee beurten per jaar. Eigenlijk overdreven, maar die staat er altijd pico bello bij; fris gewassen met met strak gespannen ketting. Geen onderdelen vervangen. De Santos Trekking Lite gaat ook conform het onderhoudsschema. Voor de Rohloff-naaf is dat eens per 5.000 of in ieder geval jaarlijks een oliebeurt. Voor mij is dat jaarlijks twee keer service. De persoon die het onderhoud doet, eenpitter met Santos Worldstore, hanteert een schema met klein en groot onderhoud, maar kijkt in de praktijk meer naar de staat van de fiets. Belangrijkste slijtageonderdelen zijn vanzelfsprekend banden en remmen, de laatste zijn bij een Santos Trekking Lite nog heuse velgremmen. Verder weinig bijzonders te melden. Versnellingskabel is op 25d kilometer vervangen, tandwielen op 30d kilometer, onderdelen rond de trapas zowel op 30d als 35d kilometer (twee verschillende namen, dus denk twee keer iets anders). Als die weer eens schoon is, is ook de Santos behoorlijk netjes. Maar de kilometers zijn er wel een beetje aan af te zien. Vooral door versleten opschriften op de cranks, slijtage op de hoeken van de pedalen en wat afgeragde handvatten, dat krijg je nu eenmaal met contactvlakken. Die handvatten raken nu echt wel op, ik zal die eerst nog eens met wat schoonmaakmiddel te lijf gaan en anders mag er mettertijd een nieuw setje komen. Qua onderhoud vond en vind ik het niks bijzonders, alleen het beurtje met de tandwielen was even een zure appel (als in duur, beetje doorbijten).

Voor jou veel relevanter is dat Pinion voorschrijft om in ieder geval jaarlijks, of eens per 10.000 kilometer olie te verversen. Lijkt me met jouw gebruik logisch om één of twee beurten per jaar uit te laten voeren. Net wat je het liefste hebt en hoe meticuleus je aanpak is. Zoiets valt altijd prima te overleggen met de werkplaats, die chef-met-Santos die je hebt getroffen acht ik prima in staat om mee te denken over het benodigde onderhoud. En wel op zo'n manier dat je er ook wat aan hebt, dat je het dus gewoon te horen krijgt als tweemaal per jaar overdreven is.
stelvio73 schreef:
Riem of ketting. Derailleur of versnellingsnaaf. Pas je niet op, dan beland je vanzelf in een geloofsstrijd.
Slijtage dingen door gebruik hoort erbij natuurlijk, als het ding maar technische in orde is en de lak er niet afspringt door toedoen van andere personen of invloeden.
Een keer schade door dat ik zelf op me plaat zou gaan kan ik accepteren.

Bedoeling is uiteraard 1x in het jaar de bak olie te verversen.
Wellicht in het voorjaar en najaar een beurt.
Kosten maak ik me eigen niet zo druk om, liever dat het ding goed is en bruikbaar en plezier geeft.

Dit terzijde, blijf ik het raar vinden dat het krakende/knarsende geluid met een 80+km rit naar boven komt.
Afgelopen vrijdag weer naar de zelfde eindbestemming gereden 84km, en het geluid komt boven.
Vandaag bijna 50km gereden en wederom niets te horen.
Opmerkbaar en onbegrijpelijk.
Leontje schreef:
za 28 jun, 2025 21:02
Afgelopen vrijdag weer naar de zelfde eindbestemming gereden 84km, en het geluid komt boven.
Vandaag bijna 50km gereden en wederom niets te horen.
Opmerkbaar en onbegrijpelijk.
Heeft John Jongerius al eens toegelicht eerder in dit topic:
Een kraak bij Pinion is in de meeste gevallen een kwestie van Gearbox verwijderen. Alle. 6 de bevestigingspunten invetten en de bouten allemaal goed vast zetten. Zeker met deze warmte kan een droog gemonteerde gearbox op een aluminium frame een uitdaging zijn qua kraken of geluidjes.
Verschillende materialen, temperatuur, houding op de fiets - harken einde rit draait bij mij uit op relatief hoog verzet en lage kadans. Allemaal van invloed. Kader is bovendien niet volledig stijf, bak zit ook vol bewegende onderdelen, en reed je weer over de hei dan was er stof.

Je hebt denk ik je eerste onderhoudspunt te pakken.
Had een tijd terug ook een Pinion fiets in mn handen, kraakte/ maakte herrie na een tijdje fietsen maar 2 fietsenmakers kregen het niet opgelost, bleken de industrie lagers van de achternaaf te zijn, in mijn ervaring zijn het vaak de industrie lagers als je na een langer stuk fietsen herrie hoort.

Trek het achterwiel er uit en draai de as rond, als die wat korrelig / ruw voelt dan zijn het de lagers