Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stevens P18 aandrijving voelt korrelig. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Stevens P18 aandrijving voelt korrelig.

Ik zou in ieder geval de volgende stappen nemen: olie wisselen (eerste keer na 1500 km en dan 1x per 10.000 km), riemspanning laten meten (op 4 punten/elk kwartier) en riem uitlijning laten meten.

Het zou niet gelijk het geval zijn dat je lagers kapot zijn door het een te strakke riem spanning maar goed is deze te grote belasting op je lagers niet en verre van professioneel. Als je dure fietsen verkoopt moet je ook investeren in het juiste gereedschap.

Is het zo dat de versnellingen die rauw aanvoelen ook versnellingen zijn die je minder gebruikt? Een Pinion bak kan altijd wat rauwer aanvoelen als een Shimano naaf en dergelijke maar dit mag niet als storend ervaren worden.

Als het zo is dat je deze wat rauwere versnellingen wat minder gebruikt dan zou ik ze nu juist wat meer gaan gebruiken en kijken of ze langzaam aan soepeler gaan lopen door het inrijden.
Jurr schreef:
di 03 jun, 2025 21:59
Kansberekening zou ik in het casino laten.

Werken op gevoel bij de fysiotherapeut.

En lekker naar een ander gaan. Waar kom je vandaan? Zit in Nederland genoeg Pinion kennis, voor sommigen iets verder fietsen dan voor anderen.

Je hebt een hoop geld betaald voor een fiets met fraaie techniek. Waarom zou je die bij de bakker op de hoek laten onderhouden als het brood al meermalen verbrand is gebleken? Je bent toch niet veroordeeld tot die mensen?

Frustratie lekker laten liggen, en gewoon naar iemand met verstand van zaken. Kun je daarna lekker ermee op vakantie en is die frustratie vast snel vergeten.

En of dat onderhoud nu bij John hier in het topic wordt, bij Elmar in Rotterdam, Leo in Amsterdam, Johan in Utrecht, Hans in Wijchen.... en zo zijn er nog wel meer.
Ik ben woonachtig in Moordrecht.

Begrijp me niet verkeerd, maar werkplaats dagen/tijden en fietsafstanden doen er best wel wat toe als er niet te veel tijd beschikbaar is.
Als er iets van onderhoud moet gebeuren en ik moet bijvoorbeeld om 4uur in de middag (want dan pas ben ik klaar met mijn werk) op een doordeweekse dag nog ruim 40km fietsen, dan word dit hem gewoon niet tenzij de werkplaats open is tot 8 uur en een snackbar heeft.

Bike4travel, is dit de gene van Elmar in Rotterdam?
Die zou nog kunnen met zijn +-15km en redelijk krappe werkplaats tijden (17:30), mits je een beetje door het verkeer in Rotterdam komt.
Maar hier word ook weer gezegd, vanwege beperkte ruimte, fiets op de dag brengen.
Daarbij staan er meerdere waarschuwing op de website ''Let op: in het hoogseizoen (februari tot en met september) nemen wij wegens grote drukte GEEN fietsen in onderhoud die NIET bij ons zijn aangeschaft.''
Dus ook hier weer een probleem.

Dus wat zouden de verdere opties mogelijk kunnen zijn?
Zelf heb ik echt geen idee, en dan al helemaal niet wat dan ook een betrouwbare fietsenmaker is die zijn vak werkelijk verstaat en correct uitvoert.
En een paar centen extra voor onderhoud interesseert me niet zo, ik heb liever kwaliteit zodat ik niet om de haverklap weer achter die 2wieler aan moet.
Want geloof me, dat begin ik redelijk zat te worden.
stelvio73 schreef:
di 03 jun, 2025 22:00
Dat een fietsenzaak dure fietsen verkoopt wil niet automatisch zeggen dat men het vak voldoende beheerst. Ik las vorige week een artikel over de eigenaar van een in de regio bekende fietsenwinkel (familiebedrijf), waarvan de huidige eigenaar aangaf niets met techniek te hebben. Die zaak heeft peperdure fietsen staan, van het 'niveau' dat in het op een na vorige bericht wordt genoemd. Onze dochter kreeg daar onlangs een rekening van 40 euro voor 4 nieuwe remblokjes. Dat is 10 euro materiaal en tien minuten werk. Ik heb haar op straffe van onterven verboden om daar ooit nog heen te gaan. Moraal van het verhaal: koop een fiets waarvan je de techniek begrijpt en die je zelf kunt onderhouden.
Na mijn vorige fiets de Batavus Finez, bij 12GoBiking welke ik behoorlijk zat was met betrekking tot de uitgevoerde taken welke continue niet goed waren.
Of ze de ingeplande onderdelen voor andere fietsen gebruikten waardoor ik dagen later pas mijn fiets kon halen.
Met een zeer hartig woordje over de toonbank wat er voor zorgde dat ik vrijwel 1 zelfde hoofdmonteur elke keer tot mijn beschikking had.

Verder voor mijn doeleinde wat ik al met de Batavus deed, wou ik dus iets anders waar ik dus ook met meer gemak meer mee kon.
Op internet lang gezocht naar een fiets, en hierbij kwam dus ook gelijk een andere fietsenmaker.
Eerst zorgvuldig op internet gekeken naar reviews en op een enkeling na vrijwel positief.
Ook een collega wist van deze zaak en vond het ook niet verkeerd.
Onderweg mensen gevraagd welke fietsen van deze zaak hadden, en ook weer positief.
Ik had mijn standpunten duidelijk gemaakt en kreeg verder ook nog eventjes een rondleiding door de werkplaats, wat ik verder netjes vind.

Dus ja, zo doende.

Fietsen onderhouden kost tijd ruimte zin hebben en kennis, dit moet je maar willen.
Echt kleine dingen kan en doe ik zelf, zoals wassen/poetsen, trappers elk jaar los en vast, schijven van tijd tot tijd schoonmaken, bepaalde boutjes even controleren en zo nog wel meer misschien.
John Jongerius schreef:
di 03 jun, 2025 22:23
Ik zou in ieder geval de volgende stappen nemen: olie wisselen (eerste keer na 1500 km en dan 1x per 10.000 km), riemspanning laten meten (op 4 punten/elk kwartier) en riem uitlijning laten meten.

Het zou niet gelijk het geval zijn dat je lagers kapot zijn door het een te strakke riem spanning maar goed is deze te grote belasting op je lagers niet en verre van professioneel. Als je dure fietsen verkoopt moet je ook investeren in het juiste gereedschap.

Is het zo dat de versnellingen die rauw aanvoelen ook versnellingen zijn die je minder gebruikt? Een Pinion bak kan altijd wat rauwer aanvoelen als een Shimano naaf en dergelijke maar dit mag niet als storend ervaren worden.

Als het zo is dat je deze wat rauwere versnellingen wat minder gebruikt dan zou ik ze nu juist wat meer gaan gebruiken en kijken of ze langzaam aan soepeler gaan lopen door het inrijden.
In principe raad je nu aan om de olie eerst maar eens te wisselen alvorens de bak eigenlijk terug te sturen, begrijp ik hieruit?
En dan kijken hoe het gaat.

Verder heb ik vandaag eventjes grondig de tijd genomen om verder te testen en een glad stuk weg gevonden om alles te kunnen voelen.
In versnelling 1 to 18 is het korrelige voelbaar.
Maar de mate waarin verschild enorm, 1 tot 4/5 heel heel licht voelbaar en daarna word het duidelijk meer, 12 is dat weer boter glad, waar 15 het meeste voelbaar is en 16/18 weer minder.
15 is al velen malen meer gebruikt als de lage versnellingen, Nederland kent immers geen bergen.

Als het de bak lagers zouden zijn, zou het gevoel dan niet bij elke versnelling evenveel moeten zijn?

De Batavus had een Nexus 7 die op een veel later moment rauw werd, met een dikke 16000km erop de Franse en Hongaarse bergen op gebeund maar werd al snel te stijl dus lopen, maar dat is dan begrijpelijk, de naaf was naar mijn idee gewoon versleten.
En dit was nooit het oorspronkelijke doel van deze fiets.

Ik wou dat ik eens iemand wist met goede kennis en ervaring van dit systeem en er op kon laten rijden voor een oordeel.
BikePro in Waddinxveen, ik heb er geen fiets gekocht of in onderhoud maar weet wel dat ze dingen goed doen

https://g.co/kgs/3dc97AW

En iets wat ik herken, het vinden van mensen/bedrijven die kundig, servicegericht zijn en daadwerkelijk problemen voor je oplossen liggen niet voor het oprapen. Daar ben ik dan ook heel zuinig op en dankbaar voor.
Zit je tandwiel voor wel goed vast?

Vraag aan de dealer of je met een ander achterwiel mag testen, dan kun je de naaf uitsluiten.

Vroeger had je Pinion Service centra, misschien kun je daar eens naar zoeken?
Sowieso eerst die olie doen, misschien zit er wel geen of te weinig olie in! En dat is na 4000 km
voor de eerste keer geen overbodige luxe.

Terug sturen gebeurt pas nadat een dealer zelf moeite heeft gedaan en minimaal de eerder genoemde punten heeft uitgevoerd. Ik neem aan dat bij de 1e beurt de tandwiel lock ringen, crankbouten en alle overige bouten zijn aangedraaid?

Ik zou geen probleem maken van moeilijk qua tijden, werk enz...je wilt toch gewoon een goed werkende fiets dan moet daar wel iets op te verzinnen zijn. Laat hem anders je vrouw, buurman of familielid even weg brengen. Je kan hem beter even een week kwijt zijn dat het goed gebeurt als net voor sluitingstijd uit je werk binnen vallen (en dat ze er maar half naar kijken).
RianGeenen schreef: BikePro in Waddinxveen, ik heb er geen fiets gekocht of in onderhoud maar weet wel dat ze dingen goed doen

https://g.co/kgs/3dc97AW

En iets wat ik herken, het vinden van mensen/bedrijven die kundig, servicegericht zijn en daadwerkelijk problemen voor je oplossen liggen niet voor het oprapen. Daar ben ik dan ook heel zuinig op en dankbaar voor.
Bikepro houd ik in gedachten mocht ik de overstap willen maken.
Nog dichterbij dan de huidige fietsenmaker zelfs.
Storm schreef: Zit je tandwiel voor wel goed vast?

Vraag aan de dealer of je met een ander achterwiel mag testen, dan kun je de naaf uitsluiten.

Vroeger had je Pinion Service centra, misschien kun je daar eens naar zoeken?
Ik kan de tandwielen niet bewegen met de hand, of de daadwerkelijke NM is gebruikt durf ik niet te zeggen.
John Jongerius schreef: Sowieso eerst die olie doen, misschien zit er wel geen of te weinig olie in! En dat is na 4000 km
voor de eerste keer geen overbodige luxe.

Terug sturen gebeurt pas nadat een dealer zelf moeite heeft gedaan en minimaal de eerder genoemde punten heeft uitgevoerd. Ik neem aan dat bij de 1e beurt de tandwiel lock ringen, crankbouten en alle overige bouten zijn aangedraaid?

Ik zou geen probleem maken van moeilijk qua tijden, werk enz...je wilt toch gewoon een goed werkende fiets dan moet daar wel iets op te verzinnen zijn. Laat hem anders je vrouw, buurman of familielid even weg brengen. Je kan hem beter even een week kwijt zijn dat het goed gebeurt als net voor sluitingstijd uit je werk binnen vallen (en dat ze er maar half naar kijken).
Olie wordt inderdaad volgende week gedaan, na mijn eigen aangeven.
Vanaf dan maar eens kijken of er wat veranderd.
Zal er zowieso op aandringen om er niet 1 of ander balletje aan te laten werken maar iemand met verstand van zaken.
Ook dan met de vraag of die persoon even goed door de versnellingen heen wild gaan, en dan wil ik die persoons zijn mening even goed weten.
Zind het me niet wellicht voor een 2nd opinie eventjes langs Bikepro te gaan.

Verder mag je aanemen dat wanneer ze zeggen dat ze elke moer en bout natrekken, dat alles daar onder valt natuurlijk.
Maar controleren kan ik dit niet zelf.

Hartelijk dank in zoverre iedereen.

Btw John, je hebt een paar mooie fietsen, ben jij nou goedkoper dan een idworks of santos?
Zag ook een accesoires item voor het voor tandwiel tegen het inlopen van je broek, zou dit ook op de Stevens kunnen?
Leontje schreef:
wo 11 jun, 2025 20:55
Ook dan met de vraag of die persoon even goed door de versnellingen heen wild gaan, en dan wil ik die persoons zijn mening even goed weten.

Zind het me niet wellicht voor een 2nd opinie eventjes langs Bikepro te gaan.
Het is maar een idee, maar is het misschien iets om in plaats van een handelaar /fietsreparateur te consulteren eerst iemand (bijvoorbeeld hier op het forum) met een P18 op te snorren, en dan samen (tegelijkertijd) een kilometer of tien te gaan fietsen, hij/zij op jouw fiets, en jij op die andere. Dan kan die andere persoon in ieder geval vaststellen of jouw fiets al dan niet afwijkt qua “trapgevoel”, en jij kunt ervaren hoe een P18 eigenlijk zou moeten aanvoelen ingeval er met die van jou iets aan de hand zou zijn.
Pinion olie hebben ze vervangen.
Had om het potje met oude olie gevraagt en mee gekregen, potje zit net iets meer als 2/3de vol en de olie is goed zwart.
Met 2 man hebben ze dit gedaan gezien het olie wissel punt.
Olie lekkage zeggen zij ook niet te zien.

Verder ook met de 2 zelfde mannen voor de olie wissel en na test gereden, en zoals gevraagd goed door de versnellingen te gaan om te vergelijken.

Zij zeggen dat ze niks vreemds voelen of horen, maar zelf merk ik geen verschil.

Verder hebben ze zoals hun zeggen alles nagekeken en getrokken en zou dus goed moeten zitten.
Zover zij zeggen en ik weet, hebben ze de uitlijning en spanning van de riem met gates apparatuur gesteld.
Het enige wat ik hieraan merk is dat de riem een stukje losser staat dan voorheen, zij zeggen op hun beurt dat de riem niet losser zou moeten staan.
Er zit nu ongeveer een cm spanning speling met het niet hard indrukken van de riem op verschillende punten.

Naar hun zeggen is de fiets technische helemaal in orde en ziet er nog piekfijn uit.
Ik ga er zuinig mee om word er gezegd, ik had hem gewassen ingeleverd en kreeg hem ook piekfijn terug.
Samen met een nieuw gemonteerde voor drager waar ik zeer blij mee ben.

Maar even ter goede orde, zit het tussen mijn oren en maak ik mij wellicht druk om niets, of zou er werkelijk wat aan de hand kunnen zijn?

Bijlagen

Als de twee monteurs, die onderhoud hebben gepleegd en de boel uitgebreid hebben gecontroleerd, aangeven dat het goed is, moet je daarop kunnen vertrouwen. Twijfel niet weggenomen? Dan lijkt me dit forum de aangewezen plek om een afspraak te maken met een mede-lid met een paar duizend Pinion-kilometers in de benen. Wat ruim voldoende zou moeten zijn of vlot aan te geven of jouw bak goed functioneert. Dit gaf Speeder300 ook al aan. Van John Jongerius kwam al veel nuttigs; de constructie maakt een versnellingsapparaat van Pinion maar ook Rohloff juist niet compleet stil en gevoelloos.

Ik zou lekker gaan fietsen. En me niet te druk maken. Met gevoel over wat al dan niet zou zijn gedaan aan je fiets, of hoe het zou moeten fietsen kom je weinig verder. Met een omschrijving over hoe het zou moeten rijden evenmin, wegens onbegonnen werk dit echt goed te doen en dan ook nog eens adequaat reageren zodat iemand anders' fietsgevoel dusdanig goed wordt overgebracht dat het voor jou perfect invoelbaar is.

(Mijn Rohloff waar een Santos Trekking Lite omheen zit doet ook wel eens TAK als ik even niet perfect schakel, ik beland incidenteel in een vrijloop als ik net tussen versnellingen hang en net niet helemaal door ben naar de juiste versnelling, lage versnellingen beetje koffiemolengeluid en pietsje gevoel alsof ik de boontjes maal ook. Ik fiets dagelijks een kilometer of tien over de hei van en naar werk, als deel van het traject. Dat is perfect maar ook wat stoffig. Bij ochtendnevel wordt de boel vochtig en kan de riem het haast op een onbeschoft piepen zetten. Klinkt niet gezond maar schijnbaar haast onontkoombaar, tenzij ik tweemaal daags een doekje over de riem haal en echt goed reinig. Maar daar ben ik niet zo van, laatste wasbeurt is van een paar duizend kilometer geleden. Klinkt dit eng of ok? Gaat bij mij intussen alweer meer dan 30.000 kilometer goed. Gewoon met de reguliere onderhoudsbeurten. Zelf vind ik alleen dat gepiep irritant en ook wat eng klinken, maar toch ook overkomelijk omdat ik muziek op heb onderweg. Nochtans ben ik met de eerste riem op weg en zit ik nu net aan de tweede set tandwielen. Eerste set handvatten ook en die Ergons hebben de onhebbelijkheid serieus te gaan plakken. En op goede dagen, waar er veel van zijn, is mijn fiets nagenoeg stil en maak ik zelf geen missers met schakelen. Het zonnetje schijnt dan lekker. En alles is perfect. En ik ga nog vlot ook. Wat wil ik eigenlijk hiermee zeggen? Iedereen heeft altijd wel iets om over te zeuren, geen fiets is dusdanig dienstbaar door je geruisloos over de weg te laten zweven en zolang je de onderhoudsbeurten laat uitvoeren, daar geen opmerkingen worden geplaatst over buitensporige slijtage en kilometers verslinden succesvol gaat, zal het wel goed zijn.)
Leontje schreef:
wo 18 jun, 2025 21:08
Pinion olie hebben ze vervangen.
Had om het potje met oude olie gevraagt en mee gekregen, potje zit net iets meer als 2/3de vol en de olie is goed zwart.
Met 2 man hebben ze dit gedaan gezien het olie wissel punt.
Olie lekkage zeggen zij ook niet te zien.

Verder ook met de 2 zelfde mannen voor de olie wissel en na test gereden, en zoals gevraagd goed door de versnellingen te gaan om te vergelijken.

Zij zeggen dat ze niks vreemds voelen of horen, maar zelf merk ik geen verschil.

Verder hebben ze zoals hun zeggen alles nagekeken en getrokken en zou dus goed moeten zitten.
Zover zij zeggen en ik weet, hebben ze de uitlijning en spanning van de riem met gates apparatuur gesteld.
Het enige wat ik hieraan merk is dat de riem een stukje losser staat dan voorheen, zij zeggen op hun beurt dat de riem niet losser zou moeten staan.
Er zit nu ongeveer een cm spanning speling met het niet hard indrukken van de riem op verschillende punten.

Naar hun zeggen is de fiets technische helemaal in orde en ziet er nog piekfijn uit.
Ik ga er zuinig mee om word er gezegd, ik had hem gewassen ingeleverd en kreeg hem ook piekfijn terug.
Samen met een nieuw gemonteerde voor drager waar ik zeer blij mee ben.

Maar even ter goede orde, zit het tussen mijn oren en maak ik mij wellicht druk om niets, of zou er werkelijk wat aan de hand kunnen zijn?
Op de foto lijken je versnellingskabels wel heel erg strak te staan. Als je stuurt, gaat ‘ie schakelen.. 😂 En, ff serieus.. met twee man de Pinion olie verversen?!?!
Alle vooroordelen daargelaten...

Net een 84 km naar een eind bestemming gereden, en halverwege de rit ongeveer komen er krakende geluiden onder me vandaan.

Het is al laat en ik ben op met een dag werken, maar dit klinkt niet best volgens mij.

Heb een video gemaakt voor het geluid zodat ik deze kan weerleggen.

Ik baal als een stekker...., en dat is nog zacht uitgedrukt.
Leontje schreef:
za 21 jun, 2025 00:04
Ik baal als een stekker...., en dat is nog zacht uitgedrukt.
Als hij nu echt stuk is gaan ze hem mogelijk vervangen/ reviseren. Kan ook gunstig voor je uitpakken.
Succes met je fiets, vaak komt het uiteindelijk wel goed qua garantie of reperatie , dan vertrouwen terugkrijgen in je fiets…

Ik herken je probleem, zelf jaren gezeik gehad met de lagers-trap as van mn nieuwe koga WTS…uiteindelijk na om de paar duizend km nieuwe lagers besloten nieuwe trapas erin te zetten en tot nu toe fiets ik weer heerlijk..

Soms even goed voor jezelf opkomen en een oplossing “eisen” op nette manier en dan weer lekker genieten…maar als je er midden in zit dan zie je dat soms niet meer….

Snel terug naar de winkel en kopje thee/koffie erbij voor een rustig gesprek voor de juiste oplossing.

Gr ej
Het rotte is dat ik vanochtend een 15km eventjes gereden heb en er was dus geen gekraak waar te nemen.

Gewoon met normaal te fietsen op fietspaden en andere wegen, alsook een stuk door het bos onverhard wat meer weg had van klinkers in de straat.

Ik heb de fietsenzaak gebeld en dinsdag gaat hij zowieso weer terug.

Eveneens bikepro gebeld, en om uitsluitsel te bieden willen zij natuurlijk de fiets om te proberen en na te kijken.
Deze optie houd ik zeker open na het gesprek via de telefoon.
Gezeien het feit zij ook daadwerkelijk P18s in onderhoud hebben.
Er zullen waarschijnlijk alleen aanvullende kosten zijn welke ik dan maar voorlief neem.

Als ik thuis ben zou ik eventueel een videootje kunnen uploaden voor jullie om te horen.
Video uploaden graag, dan hebben we een beter idee van wat je bedoelt.

Ik denk dat het je riem is die geluid maakt en korrelig voelt afhankelijk van het weer, de belasting, vuil, etc., waardoor het lastig te reproduceren is.

Gates zegt het volgende:
De riem kan geluid maken als hij strak tegen de flenzen op de tandwielen draait. Dit kan het gevolg zijn van een tandwiel met scheefloop, een verkeerde uitlijning van het wiel of een slijtage in de aandrijving, veroorzaakt door beschadigde onderdelen. Door water op de riem te sproeien kan de aandrijving een paar minuten stil blijven. Maar de definitieve oplossing is het corrigeren van de uitlijning of vervangen van beschadigde onderdelen. Het geluid kan ook komen door een los voorste tandwiel. Het gebruik van schroefdraadborging op de tandwielbouten lost dit probleem op.

In sommige gevallen kan het geluid optreden tijdens het rijden in vieze omstandigheden. Met name tijdens het mountainbiken, als er tijdelijk steentjes en water aan de riem blijven kleven. Dit geluid duidt nooit op een probleem met je Gates Carbon Drive. In de meeste gevallen zal het geluid verdwijnen door de riem en riemschijven gewoon af te spuiten na een rit. Als het geluid aanhoudt, is de oplossing simpel: besproei de riem met water, wacht tot deze droog is en breng een dunne laag droge siliconenspray aan op de tandzijde van de riem. Droge siliconen drogen onmiddellijk, helpen bij de afvoer van steentjes en hebben geen invloed op de levensduur van de riem. We raden dit product aan.
https://www.amazon.com/CRC-05074-Silico ... B000BXKZUG

Dus ergens wil ik de expert(s) niet tegenspreken over het niet gebruiken van alles wat uit een spuitbus komt maar toch zegt Gates het.

Ik heb ooit een fiets gehad die na 1,5 uur fietsen begon te kraken en daar hebben ik en de fietsenmaker nooit gevonden waar het aan lag dus ik hoop dat je het gaat vinden.
Maar als het de riem zou zijn, dan zou je naar mijn idee het zelfde in alle versnellingen moeten voelen lijkt me.
En het verschild dus nogal tussen de versnellingen.

Ik had voorheen ook al cyclon beltspray gebruikt maar dit maakt geen verschil.

Net nog een rondje Stroe Kootwijk gereden 24km, en wederom geen gekraak merkbaar tijdens pedaal omwentelingen.
Korrelig en ruwheid door de versnellingen blijven hef zelfde.

Vanavond in iedergeval weer 84km naar huis.
Nouja als het opbouwt, weinig tot niet in een lichte versnelling en veel in een zware versnelling kan het een koppel/moment ding zijn. Naar mate een rit vordert en ik moe wordt ga ik ongemerkt wat meer stoempen, langzaam en zwaar trappen. Als de fietsenmaker een proefrit maakt en hij/zij zet nauwelijks kracht kan daar het verschil in beleving zitten. Nu zou de fiets geen krimp mogen geven als je op de pedalen staat en een berg op klimt, zo is het ook. Maar dan zou de fietsenmaker de fiets even goed uit moeten laten als test om dat verschil te ontdekken.
RianGeenen schreef:
za 21 jun, 2025 22:04
Video uploaden graag, dan hebben we een beter idee van wat je bedoelt.
Dit is zo langzamerhand wel een vereiste. Je vraagt ons telkens op afstand te oordelen over een probleem dat niet heel nauwkeurig valt te omschrijven. En waar het eerst over een korrelig gevoel ging, gaat het nu ook om krakende geluiden. En die geluiden kunnen bij een fiets zo ongeveer overal vandaan komen, hoewel de crank een logische bron is.

Denk nog steeds dat je er goed aan doet om een oproepje te plaatsen zodat je op pad kunt met iemand met veel Pinion-ervaring in de benen. Dan ben je er zo achter of het korrelige gevoel dat jij met fietsen ondervindt een producteigenschap is, of dat er overduidelijk iets mis is met de bak. Je fietsenmaker vragen of je een weeklang op pad kunt met een demo is ook een goede optie, zodat je kunt vergelijken met de jouwe. Als jij het gevoel hebt dat er iets schort aan de fiets, en je hebt het bij het juiste eind, is het immers aan de fietsenmaker om voor de oplossing te zorgen.
Met 2 man Pinion olie moeten vervangen is wel een beetje discutabel..het lijkt erop dat de partij die het onderhoud doet niet heel veel ervaring met Pinion
heeft.

Ik heb hier een stuk of 12 fietsen met Pinion gearbox staan dus als je een keer een uurtje wilt komen fietsen
om het verschil te voelen dan moet je het maar laten weten.
John Jongerius schreef:
zo 22 jun, 2025 21:23
Met 2 man Pinion olie moeten vervangen is wel een beetje discutabel..het lijkt erop dat de partij die het onderhoud doet niet heel veel ervaring met Pinion
heeft.
Moeten of willen? We hebben er met twee personen naar gekeken en komen niks raars tegen (of woorden van die strekking) is overduidelijk iets anders dan met twee aan een fiets moeten sleutelen (komt op mij tamelijk heftig over).