Jurr schreef: ↑di 03 jun, 2025 21:59
Kansberekening zou ik in het casino laten.
Werken op gevoel bij de fysiotherapeut.
En lekker naar een ander gaan. Waar kom je vandaan? Zit in Nederland genoeg Pinion kennis, voor sommigen iets verder fietsen dan voor anderen.
Je hebt een hoop geld betaald voor een fiets met fraaie techniek. Waarom zou je die bij de bakker op de hoek laten onderhouden als het brood al meermalen verbrand is gebleken? Je bent toch niet veroordeeld tot die mensen?
Frustratie lekker laten liggen, en gewoon naar iemand met verstand van zaken. Kun je daarna lekker ermee op vakantie en is die frustratie vast snel vergeten.
En of dat onderhoud nu bij John hier in het topic wordt, bij Elmar in Rotterdam, Leo in Amsterdam, Johan in Utrecht, Hans in Wijchen.... en zo zijn er nog wel meer.
Ik ben woonachtig in Moordrecht.
Begrijp me niet verkeerd, maar werkplaats dagen/tijden en fietsafstanden doen er best wel wat toe als er niet te veel tijd beschikbaar is.
Als er iets van onderhoud moet gebeuren en ik moet bijvoorbeeld om 4uur in de middag (want dan pas ben ik klaar met mijn werk) op een doordeweekse dag nog ruim 40km fietsen, dan word dit hem gewoon niet tenzij de werkplaats open is tot 8 uur en een snackbar heeft.
Bike4travel, is dit de gene van Elmar in Rotterdam?
Die zou nog kunnen met zijn +-15km en redelijk krappe werkplaats tijden (17:30), mits je een beetje door het verkeer in Rotterdam komt.
Maar hier word ook weer gezegd, vanwege beperkte ruimte, fiets op de dag brengen.
Daarbij staan er meerdere waarschuwing op de website ''Let op: in het hoogseizoen (februari tot en met september) nemen wij wegens grote drukte GEEN fietsen in onderhoud die NIET bij ons zijn aangeschaft.''
Dus ook hier weer een probleem.
Dus wat zouden de verdere opties mogelijk kunnen zijn?
Zelf heb ik echt geen idee, en dan al helemaal niet wat dan ook een betrouwbare fietsenmaker is die zijn vak werkelijk verstaat en correct uitvoert.
En een paar centen extra voor onderhoud interesseert me niet zo, ik heb liever kwaliteit zodat ik niet om de haverklap weer achter die 2wieler aan moet.
Want geloof me, dat begin ik redelijk zat te worden.
stelvio73 schreef: ↑di 03 jun, 2025 22:00
Dat een fietsenzaak dure fietsen verkoopt wil niet automatisch zeggen dat men het vak voldoende beheerst. Ik las vorige week een artikel over de eigenaar van een in de regio bekende fietsenwinkel (familiebedrijf), waarvan de huidige eigenaar aangaf niets met techniek te hebben. Die zaak heeft peperdure fietsen staan, van het 'niveau' dat in het op een na vorige bericht wordt genoemd. Onze dochter kreeg daar onlangs een rekening van 40 euro voor 4 nieuwe remblokjes. Dat is 10 euro materiaal en tien minuten werk. Ik heb haar op straffe van onterven verboden om daar ooit nog heen te gaan. Moraal van het verhaal: koop een fiets waarvan je de techniek begrijpt en die je zelf kunt onderhouden.
Na mijn vorige fiets de Batavus Finez, bij 12GoBiking welke ik behoorlijk zat was met betrekking tot de uitgevoerde taken welke continue niet goed waren.
Of ze de ingeplande onderdelen voor andere fietsen gebruikten waardoor ik dagen later pas mijn fiets kon halen.
Met een zeer hartig woordje over de toonbank wat er voor zorgde dat ik vrijwel 1 zelfde hoofdmonteur elke keer tot mijn beschikking had.
Verder voor mijn doeleinde wat ik al met de Batavus deed, wou ik dus iets anders waar ik dus ook met meer gemak meer mee kon.
Op internet lang gezocht naar een fiets, en hierbij kwam dus ook gelijk een andere fietsenmaker.
Eerst zorgvuldig op internet gekeken naar reviews en op een enkeling na vrijwel positief.
Ook een collega wist van deze zaak en vond het ook niet verkeerd.
Onderweg mensen gevraagd welke fietsen van deze zaak hadden, en ook weer positief.
Ik had mijn standpunten duidelijk gemaakt en kreeg verder ook nog eventjes een rondleiding door de werkplaats, wat ik verder netjes vind.
Dus ja, zo doende.
Fietsen onderhouden kost tijd ruimte zin hebben en kennis, dit moet je maar willen.
Echt kleine dingen kan en doe ik zelf, zoals wassen/poetsen, trappers elk jaar los en vast, schijven van tijd tot tijd schoonmaken, bepaalde boutjes even controleren en zo nog wel meer misschien.
John Jongerius schreef: ↑di 03 jun, 2025 22:23
Ik zou in ieder geval de volgende stappen nemen: olie wisselen (eerste keer na 1500 km en dan 1x per 10.000 km), riemspanning laten meten (op 4 punten/elk kwartier) en riem uitlijning laten meten.
Het zou niet gelijk het geval zijn dat je lagers kapot zijn door het een te strakke riem spanning maar goed is deze te grote belasting op je lagers niet en verre van professioneel. Als je dure fietsen verkoopt moet je ook investeren in het juiste gereedschap.
Is het zo dat de versnellingen die rauw aanvoelen ook versnellingen zijn die je minder gebruikt? Een Pinion bak kan altijd wat rauwer aanvoelen als een Shimano naaf en dergelijke maar dit mag niet als storend ervaren worden.
Als het zo is dat je deze wat rauwere versnellingen wat minder gebruikt dan zou ik ze nu juist wat meer gaan gebruiken en kijken of ze langzaam aan soepeler gaan lopen door het inrijden.
In principe raad je nu aan om de olie eerst maar eens te wisselen alvorens de bak eigenlijk terug te sturen, begrijp ik hieruit?
En dan kijken hoe het gaat.
Verder heb ik vandaag eventjes grondig de tijd genomen om verder te testen en een glad stuk weg gevonden om alles te kunnen voelen.
In versnelling 1 to 18 is het korrelige voelbaar.
Maar de mate waarin verschild enorm, 1 tot 4/5 heel heel licht voelbaar en daarna word het duidelijk meer, 12 is dat weer boter glad, waar 15 het meeste voelbaar is en 16/18 weer minder.
15 is al velen malen meer gebruikt als de lage versnellingen, Nederland kent immers geen bergen.
Als het de bak lagers zouden zijn, zou het gevoel dan niet bij elke versnelling evenveel moeten zijn?
De Batavus had een Nexus 7 die op een veel later moment rauw werd, met een dikke 16000km erop de Franse en Hongaarse bergen op gebeund maar werd al snel te stijl dus lopen, maar dat is dan begrijpelijk, de naaf was naar mijn idee gewoon versleten.
En dit was nooit het oorspronkelijke doel van deze fiets.
Ik wou dat ik eens iemand wist met goede kennis en ervaring van dit systeem en er op kon laten rijden voor een oordeel.