Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste ervaringen met Pendix-systeem - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Eerste ervaringen met Pendix-systeem

supermario schreef:
do 05 dec, 2024 20:37
Arnout

Ik snap je probleem niet. Je kan gewoon de knop van de accu draaien van eco naar smart of sport.

Je fiets in eco, moet berg over, draai dan door naar sport en weer terug naar eco.

Dit is nu net de eenvoud van de pendix. Geen display en draden naar het stuur.

Mario
Mijn vrouw heeft nu een maand of acht een Pendix op haar fiets, en is het met je eens. Heel simpel systeem om te gebruiken, doet wat het moet doen, weinig weerstand wanneer ze rijdt zonder ondersteuning.
Weegt wel wat, maar het blijft hanteerbaar wanneer je de fiets op de trein moet zetten.
Geen fiets die een fietshouding oplegt, nee, zij koos de fiets met haar voorkeurshouding.
Ze vindt het wel geschikt, denk ik.
supermario schreef:
do 05 dec, 2024 20:37
Arnout
Ik snap je probleem niet. Je kan gewoon de knop van de accu draaien van eco naar smart of sport.
Je fiets in eco, moet berg over, draai dan door naar sport en weer terug naar eco.
Dit is nu net de eenvoud van de pendix. Geen display en draden naar het stuur.
Mario
Ha Mario,
Je hebt gelijk: op de accu zit een grote knop waarmee je de ondersteuning in drie standen kunt regelen: Eco, Smart en Sport. Met de Pendix app kun je per stand de mate van ondersteuning instellen in Newtonmeters (Nm).
Met bepakking in de bergen gebruik ik de instellingen 1Nm, 12Nm en 24Nm. Zolang ik geen uitzonderlijk steile helling tegenkom red ik mij daar goed mee.
Zodra ik wel voor zo'n helling sta, wil ik graag tijdelijk ondersteuning van bijvoorbeeld 36Nm of soms zelfs 48Nm. Mijn probleem met de app is dan dat ik die tijdelijke ondersteuning alleen kan instellen als ik met mijn telefoon bij het internet kan, terwijl dat technisch gezien niet nodig is voor de BlueTooth-verbinding tussen app en accu.

Overigens heb ik de Eco stand op slechts 1Nm staan omdat ik vaak geen enkele ondersteuning nodig heb, maar als ik de accu uitzet houdt na enige tijd de USB-C voeding van de accu voor mijn navigatie er mee op. Vandaar die 1Nm.

Laat het weten als je nog meer toelichting wilt.

Arnout
Arnout

Snap ik. Ik over weeg een pendix te kopen en zelf in te bouwen. Fietsenmaker Snel waar ik mijn fiets kocht die rekend €180.

Het lijkt mij gedoe fietsen met zo een app. Ik zag op een youtube film van Roel Peereboom, dat je kan instellen bv, eco 20km en als je minder fiets gaat de pendix automatisch aan.

De techneuten van bike4travel hebben de pendix accu getest. Dit zijn hun conclusies:

Actieradius 500Wh*:

ECO stand:

60km (onze ervaring: gemiddeld behaalde actieradius)

SMART stand:

50km (onze ervaring: gemiddeld behaalde actieradius)

SPORT stand:

30km (onze ervaring: gemiddeld behaalde actieradius)

*Afhankelijk van weersomstandigheden, gewicht, geografische terrein eigenschappen, eigen kracht, bandenspanning etc.

Wat is jouw ervaring?

Mario
Je vraagt het niet aan mij, maar toch, mijn ervarjng is anders. Ik heb de fiets met Pendix bij Bike4Travel gekocht, en ik denk dat zij hebben getest met de standaard (fabrieks)instelling van de ondersteuning.

Dan ondersteun je in alledrie de standen tot 25kmpu en met hogere Nm dan ik nu heb ingesteld (ik weet niet meer wat de fabrieksinstellng was, maar bij de proefrit merkte ik al dat die voor mij te stevige ondersteuning bood).

Met mijn instellingen eco-smart-sport 12Nm tot 15 kmpu ondersteuning; 30 Nm tot 20 km ondersteuning, en 50 Nm tot 25 km ondersteuning is de actieradius veel groter. Na 77 km bij 6 graden en 1000 hm was er nog ongeveer de helft van de acculading over (dagtocht in de Eifel). Grotendeels in eco, bij echt steile hellingen in smart, sport niet hoeven te gebruiken.
supermario schreef:
do 05 dec, 2024 20:40
Ed vaessen

Moet je de accu tot 100% opladen? Het korte antwoord: nee. Het ideale oplaadniveau van een e-bike accu is niet 100%. Dit komt doordat de elektroden zeer zwaar worden belast tijdens het volledig opladen.

De accu van een mobiel, mag je voor de levens duur tot 85% opladen

Mario
Ik heb inderdaad wel gelezen dat 100% niet goed is, maar dat betrof meen ik het ladingsniveau indien je de accu lange tijd niet gebruikt. Dan zou volgens Pendix een niveau van 50% tot 80% te verkiezen zijn.
Als je langere tochten wenst te maken is 100% wel gemakkelijk omdat je onderweg dan nergens hoeft bij te laden.
Hoe gebruik jij het systeem in dit opzicht? Ga je met een lager ladingsniveau dan 100% van huis en laad je onderweg dan bij indien nodig?

Ed
Ed Vaessen schreef:
do 05 dec, 2024 18:12
Mijn eenvoudige vraag waarom de accu niet verder geladen kan worden dan 98% werd door Gerben Meijer van Fiets Ombouwcentrum Nederland doorgespeeld naar Pendix in Duitsland, Pendix die dan niet van zich laat horen.

en omdat ik weet dat een Lithium-Ion-accu minstens vijf jaar mee kan gaan bij verstandig gebruik en onderhoud
Dat je van een Duits bedrijf geen antwoord krijgt is niet ongebruikelijk; zo heb ik eens bij Pinion geïnformeerd naar de filosofie achter de plaatsing van de aftapplug bij een P18 aan de bovenkant van het huis, kwam ook geen reactie op.

Voor wat betreft de lithium-accu: bij verstandig gebruik kan die wel 10 tot 15 jaar mee gaan. Belangrijk is dat je ‘m steeds met 60% lading wegzet, dan heb je de grootste slag al gemaakt. Als de omstandigheden het toelaten niet verder ontladen dan 20% en niet verder laden dan 80%, maar de vraag is uiteraard of je met die 60% “overgebleven” range uit komt bij een dag fietsen.

Die 98% “vol” hoeft niet zoveel te zeggen, een cel is leeg bij 3 volt (belast) en vol bij 4,22 volt. Omdat de fabrikant dit in zijn display “vertaalt” naar procenten kan hij de 0% en 100% in principe bij elk voltage leggen. Ook kan het zijn dat de accu als combinatie van alle cellen de 4,2 niet bij elke cel meer haalt, ook dan kom je niet meer aan de 100%. Bij een beetje geavanceerde lader worden de cellen onderling gebalanceerd, ik weet niet of Pendix dat ook doet/kan.
Ed Vaessen schreef:
vr 06 dec, 2024 13:37
Ik heb inderdaad wel gelezen dat 100% niet goed is, maar dat betrof meen ik het ladingsniveau indien je de accu lange tijd niet gebruikt. Dan zou volgens Pendix een niveau van 50% tot 80% te verkiezen zijn.
De “storage voltage” van een lithium-accu is 3,72 volt, wat omgerekend op 60% lading uitkomt.
Speeder300 schreef:
vr 06 dec, 2024 13:47
Ed Vaessen schreef:
vr 06 dec, 2024 13:37
Ik heb inderdaad wel gelezen dat 100% niet goed is, maar dat betrof meen ik het ladingsniveau indien je de accu lange tijd niet gebruikt. Dan zou volgens Pendix een niveau van 50% tot 80% te verkiezen zijn.
De “storage voltage” van een lithium-accu is 3,72 volt, wat omgerekend op 60% lading uitkomt.
Kan je dat toelichten? Als 3,72V deelt op 4,22V kom je niet aan 60%.
supermario schreef:
do 05 dec, 2024 23:45
Arnout
(...)
De techneuten van bike4travel hebben de pendix accu getest. Dit zijn hun conclusies:
Actieradius 500Wh*:
ECO stand: 60km (onze ervaring: gemiddeld behaalde actieradius)
SMART stand: 50km (onze ervaring: gemiddeld behaalde actieradius)
SPORT stand: 30km (onze ervaring: gemiddeld behaalde actieradius)
*Afhankelijk van weersomstandigheden, gewicht, geografische terrein eigenschappen, eigen kracht, bandenspanning etc.
Wat is jouw ervaring?
Mario
Ha Mario,

Volgens mij gaat het, gevraagd naar ervaring met de Pendix ondersteuning, eigenlijk niet om die getallen.
Ik ben van de generatie die zijn fietstochtjes bijhoudt in een spreadsheet en probeer met enige regelmaat het verband te vinden tussen afstand, hoogtemeters en gebruikte accu-percentage. Dat verband is er niet. Er zijn blijkbaar te veel andere variabelen die een rol spelen.

Als ik hier vanuit Haarlem zonder bagage een flinke dagtocht maak in de duinen en ik reken het resultaat om dan zou ik op één acculading met mijn Eco-instelling (van 1 Nm) ruim 400 km kunnen fietsen en daarbij 2.500 hoogtemeters overwinnen.
Toen ik daarentegen dit voorjaar enkele weken in de Albanese bergen fietste was ik regelmatig blij met mijn tweede accu, ook omdat ik wildkamperend lang niet iedere dag een stopcontact tegenkwam.

In mijn huidige fietservaring lever ik zelf nog behoorlijk wat inspanning, houd ik met kampeerbepakking de dagafstanden onder de 80 km en maximaal 1.200 hoogtemeters terwijl ik tijdens de meeste vakanties iedere avond de accu kan opladen. Met deze manier van fietsen heb ik met één accu altijd ruim stroom voldoende gehad, waarbij het wel een tijdje geduurd heeft voordat ik daarop durfde te vertrouwen. Tot die tijd ben je veroordeeld tot het maken van nerveuze rekensommetjes. Beschouw dat maar als voorpret.

Arnout
Oke bedankt voor je uitleg.

Heb gisteren proef gereden met een pendix 300 wh accu. Deze weegt 2,2 kilo.

Ik denk dat je voor vakantie beter de 500 kan kopen of 2x300 of 2x500 of 500+300. Mogelijkheden zat. Word wel dure hobby. De 300 accu kost €400 de 500 kost €600

Mario
Ed Vaessen schreef:
vr 06 dec, 2024 14:27
Speeder300 schreef:
vr 06 dec, 2024 13:47
De “storage voltage” van een lithium-accu is 3,72 volt, wat omgerekend op 60% lading uitkomt.
Kan je dat toelichten? Als 3,72V deelt op 4,22V kom je niet aan 60%.
Even met afgeronde getallen (de professionals rekenen met twee cijfers achter de komma) maar zo krek komt het niet:

Spanning “leeg” is 3 volt / 0%
Spanning “vol” is 4,2 volt / 100%
Totaal verschil is dus 4,2 - 3 is 1,2 volt.
60% van die 1,2 is 0,72 volt, daarmee komt de “storage voltage” of “lagerspannung” op 3,72 volt.
-arnout- schreef:
vr 06 dec, 2024 17:41
...
Als ik hier vanuit Haarlem zonder bagage een flinke dagtocht maak in de duinen en ik reken het resultaat om dan zou ik op één acculading met mijn Eco-instelling (van 1 Nm) ruim 400 km kunnen fietsen en daarbij 2.500 hoogtemeters overwinnen.
Ik waag te betwijfelen op de Eco-instelling met 1 Nm steun werkt. Omgerekend komt dat bij 60 trapomwentelingen per minuut overeen met ongeveer 6W steun ; bij 90 omw/min op ongeveer 10W. Dat is wel heel weinig.
Pendix zegt dat de motor in de Eco- stand tot 75% van het door de fietser geleverde vermogen steun geeft. Een recreatieve fietser die niet aerodynamisch gestrekt fietst, moet bij 22 km/h ongeveer 100 W vermogen leveren (windstil). Bij 100 W totaal levert de fietser daarvan geschat 57 W en de motor 43 W. Bij 60 omw/min komt dat neer op 7 Nm steun.

Waarschijnlijk is de steun nog hoger. Pendix specificeert voor de 300 Wh accu in de Eco stand een range van 55 km in 'favorable' omstandigheden (waarschijnlijk: vlak, gewoon asfalt, rondje met lage windsnelheid, snelheid ca. 20 km/h) tot 75 km in 'ideal' omstandigheden (waarschijnlijk : vlak, goedlopend asfalt, windstil, snelheid 15 km/h). In het eerste geval duurt dat 55/20 = 2,75 h ; de motor levert dan ongeveer 0,8x300/2,75 = 90 W steun. In het tweede geval duurt de rit 75/15 = 5 h ; de motor levert dan 0,8X300/5 = 48 W steun. Hierbij heb ik aangenomen dat de accu van 90% naar 10% ontladen wordt ; daarom de factor 0,8.
Km range Pendix accu's 300 en 500.png
Speeder300 schreef:
vr 06 dec, 2024 19:24
..
Even met afgeronde getallen (de professionals rekenen met twee cijfers achter de komma) maar zo krek komt het niet:
...60% van die 1,2 is 0,72 volt, daarmee komt de “storage voltage” of “lagerspannung” op 3,72 volt.
Je geeft zelf twee cijfers achter de komma, na een wel heel ruwe berekening.

De ene lithium-accu is de andere niet. Op de Pendix-site kon ik niet veel meer vinden dan 'Lithium-ion'. Zoeken met 'pendix lithium iron phosphate' gaf geen enkel zinvol resultaat. De Li-FePO4 accu is het dus waarschijnlijk niet. Dan is het meest waarschijnlijke dat het een Lithium-Nickel-Manganese-Cobalt Oxide accu is (LNMCO). De 'open cell' spanning (dwz in onbelast toestand) is als functie van de laadtoestand (SOC) echt niet lineair. Bij 60% kom je dan op ongeveer 3.75 V. Mijn punt is dat in het gebied van 40-60% de curve erg vlak loopt en dus weinig informatie geeft over de laadtoestand.

SOC estimate from OCV for LNMCO battery.png
math schreef:
vr 06 dec, 2024 22:38
-arnout- schreef:
vr 06 dec, 2024 17:41
...
Als ik hier vanuit Haarlem zonder bagage een flinke dagtocht maak in de duinen en ik reken het resultaat om dan zou ik op één acculading met mijn Eco-instelling (van 1 Nm) ruim 400 km kunnen fietsen en daarbij 2.500 hoogtemeters overwinnen.
Ik waag te betwijfelen of de Eco-instelling met 1 Nm steun werkt. Omgerekend komt dat bij 60 trapomwentelingen per minuut overeen met ongeveer 6W steun ; bij 90 omw/min op ongeveer 10W. Dat is wel heel weinig.
(...)
Ha Math,

Ik zou zeggen: twijfel niet langer. Mijn Eco-instelling staat op 1Nm en het lukt mij daarmee te fietsen. Die authentieke ervaring zou moeten overtuigen dat het werkt. Daarbij komt jouw geavanceerde berekening dat dat tussen de 6W en 10W aan stroom kost vrijwel geheel (speciaal voor jou: voor ruim 98%) overeen met mijn ervaring dat de ondersteuning in die stand uitsluitend de interne weerstand van de motor en mijn naafdynamo compenseert. Dat is weliswaar "heel weinig" maar in de duinen is het precies mijn bedoeling. Dus ook in die zin werkt het, althans voor mij.

Die algemene uitspraken van Pendix over percentages, Nm’s en afstanden hebben volgens mij slechts beperkte zeggingskracht zodra je met de app afwijkt van de fabrieksinstelling van het ondersteuningsprofiel.

Voor het overige ben ik zwaar onder de indruk van je berekeningen en de informatiedichtheid van je bijdragen.

Arnout
-arnout- schreef:
za 07 dec, 2024 00:08
Voor het overige ben ik zwaar onder de indruk van je berekeningen en de informatiedichtheid van je bijdragen.
Hij heeft zijn naam "Math" duidelijk niet gestolen :D .
Persoonlijk ben ik meer voor de praktische kant van het gebeuren, maar zoals men pleegt te zeggen: "geen praktijk zonder theorie" ...
supermario schreef:
vr 06 dec, 2024 19:20
Oke bedankt voor je uitleg.

Heb gisteren proef gereden met een pendix 300 wh accu. Deze weegt 2,2 kilo.

Ik denk dat je voor vakantie beter de 500 kan kopen of 2x300 of 2x500 of 500+300. Mogelijkheden zat. Word wel dure hobby. De 300 accu kost €400 de 500 kost €600

Mario
Ik zou je adviseren altijd voor de 500wh versie te gaan. Dat kleine beetje extra gewicht ga je niet merken en daar ga je echt veel extra plezier van hebben.

Wij monteren de 300wh bijna alleen maar als er bijvoorbeeld te weinig ruimte is voor montage van de grotere 300wh accu (bij bijvoorbeeld een dames frame).

Ik zou wel even voorzichtig zijn met gelijk een 2e accu kopen, ik zou eerst even gaan starten met 1 accu want in de praktijk blijkt dat veelal voldoende en als je 2 accu’s neemt moet je ze ook echt wekelijks gaan afwisselen want een accu maanden lang ongebruikt in de kast opbergen is vaak niet positief voor de levensduur van een accu.
math schreef:
vr 06 dec, 2024 22:38

Je geeft zelf twee cijfers achter de komma, na een wel heel ruwe berekening.

De ene lithium-accu is de andere niet. Op de Pendix-site kon ik niet veel meer vinden dan 'Lithium-ion'. Zoeken met 'pendix lithium iron phosphate' gaf geen enkel zinvol resultaat. De Li-FePO4 accu is het dus waarschijnlijk niet. Dan is het meest waarschijnlijke dat het een Lithium-Nickel-Manganese-Cobalt Oxide accu is (LNMCO). De 'open cell' spanning (dwz in onbelast toestand) is als functie van de laadtoestand (SOC) echt niet lineair. Bij 60% kom je dan op ongeveer 3.75 V. Mijn punt is dat in het gebied van 40-60% de curve erg vlak loopt en dus weinig informatie geeft over de laadtoestand.
Voor wat betreft de twee cijfers achter de komma, daar heb je gelijk in, ik ging uit van “dat zal wel begrepen worden”, moet je inderdaad nooit doen.De berekening is overigens niet ruw, 60% van 1,2 is 0,72 .

Maar, waar het hier om gaat, of mijns inziens zou moeten gaan, is dat mensen op een zodanige manier met hun lithium-accu omgaan dat ze er lang plezier van hebben, ook als ze niet volledig van de achterliggende theorie op de hoogte zijn. We kunnen veronderstellen dat Pendix van een of andere vrijwel onbekende exotische lithium-accu gebruik maakt, maar ik vrees dat het een doodgewone lipo zal zijn. Die 60% opslag”spanning” is dan een goed werkbaar cijfer om de accu lang mee te laten gaan. Je zit dan in elk geval een flink stuk van beide accu-vernielende 0 of 100% ladingtoestanden af.
John Jongerius schreef:
zo 08 dec, 2024 12:42
Ik zou wel even voorzichtig zijn met gelijk een 2e accu kopen, ik zou eerst even gaan starten met 1 accu want in de praktijk blijkt dat veelal voldoende en als je 2 accu’s neemt moet je ze ook echt wekelijks gaan afwisselen want een accu maanden lang ongebruikt in de kast opbergen is vaak niet positief voor de levensduur van een accu.
Deze opmerking verbaast me. Ik heb nog nooit ergens gelezen dat het 'maandenlang' ongebruikt opslaan van een Lithium-Ion-Accu slecht voor de levensduur zou zijn. Ik heb wel gelezen dat je, als je hem voor langere periode niet gebruikt (zoals deze winter), hem het beste deels geladen kunt houden, waarbij dan ook weer de niet helemaal duidelijk is wat de beste laadtoestand in dat geval is. Op de site van Pendix heeft men het over een laadpercentage van 50% tot 80%. Hier in deze thread las ik weer dat 60% altijd goed is.
Speeder300 schreef:
vr 06 dec, 2024 19:24
Ed Vaessen schreef:
vr 06 dec, 2024 14:27
Speeder300 schreef:
vr 06 dec, 2024 13:47
De “storage voltage” van een lithium-accu is 3,72 volt, wat omgerekend op 60% lading uitkomt.
Kan je dat toelichten? Als 3,72V deelt op 4,22V kom je niet aan 60%.
Even met afgeronde getallen (de professionals rekenen met twee cijfers achter de komma) maar zo krek komt het niet:

Spanning “leeg” is 3 volt / 0%
Spanning “vol” is 4,2 volt / 100%
Totaal verschil is dus 4,2 - 3 is 1,2 volt.
60% van die 1,2 is 0,72 volt, daarmee komt de “storage voltage” of “lagerspannung” op 3,72 volt.
Dank je.
Speeder300 schreef:
zo 08 dec, 2024 13:36
.... We kunnen veronderstellen dat Pendix van een of andere vrijwel onbekende exotische lithium-accu gebruik maakt, maar ik vrees dat het een doodgewone lipo zal zijn.
Ik weet niet waarom je dat vreest, want Li-ijzerfosfaat is juist een robuuste en veilige accu.
Maar de Pendix accu heeft een andere combinatie met lithium, waarschijnlijk oxides van nikkel, mangaan en cobalt (vandaar LNMCO). Dit kun je afleiden uit de 'open circuit' spanning van de Li-ijzerfosfaat accu. Tot 90% opgeladen is die lager dan dan 3,5 V. Bij 3,72 V zou hij propvol opgeladen zijn.
Vergelijk onderstaande curve maar met het plaatje dat ik eerder plaatste.
Open circuit voltage of LiFePO4 battery vs. SOC.png
LNMCO is helemaal niet exotisch : de eerste Tesla's zijn er mee uitgerust. Pas na 2022 heeft Tesla vaker gekozen voor Li-ijzerfosfaat.
Ed Vaessen schreef:
zo 08 dec, 2024 21:30
John Jongerius schreef:
zo 08 dec, 2024 12:42
Ik zou wel even voorzichtig zijn met gelijk een 2e accu kopen, ik zou eerst even gaan starten met 1 accu want in de praktijk blijkt dat veelal voldoende en als je 2 accu’s neemt moet je ze ook echt wekelijks gaan afwisselen want een accu maanden lang ongebruikt in de kast opbergen is vaak niet positief voor de levensduur van een accu.
Deze opmerking verbaast me. Ik heb nog nooit ergens gelezen dat het 'maandenlang' ongebruikt opslaan van een Lithium-Ion-Accu slecht voor de levensduur zou zijn. Ik heb wel gelezen dat je, als je hem voor langere periode niet gebruikt (zoals deze winter), hem het beste deels geladen kunt houden, waarbij dan ook weer de niet helemaal duidelijk is wat de beste laadtoestand in dat geval is. Op de site van Pendix heeft men het over een laadpercentage van 50% tot 80%. Hier in deze thread las ik weer dat 60% altijd goed is.
Ik heb een keer van een klant vernomen dat zijn 2e accu die hij alleen tijdens verre reizen gebruikte minder capaciteit had als de accu welke hij wel regelmatig gebruikte.

Ik heb er geen wetenschappelijk bewijs voor maar merk zelf wel als ik een laptop of iPhone heel lang niet gebruik de accu capaciteit fors terug is gelopen dus vandaar. Uit voorzorg denk ik dat het geen kwaad kan om bij 2 accu’s deze met elkaar af te wisselen.