door
math » vr 06 dec, 2024 22:38
-arnout- schreef: ↑vr 06 dec, 2024 17:41
...
Als ik hier vanuit Haarlem zonder bagage een flinke dagtocht maak in de duinen en ik reken het resultaat om dan zou ik op één acculading met mijn Eco-instelling (van 1 Nm) ruim 400 km kunnen fietsen en daarbij 2.500 hoogtemeters overwinnen.
Ik waag te betwijfelen op de Eco-instelling met 1 Nm steun werkt. Omgerekend komt dat bij 60 trapomwentelingen per minuut overeen met ongeveer 6W steun ; bij 90 omw/min op ongeveer 10W. Dat is wel heel weinig.
Pendix zegt dat de motor in de Eco- stand tot 75% van het door de fietser geleverde vermogen steun geeft. Een recreatieve fietser die niet aerodynamisch gestrekt fietst, moet bij 22 km/h ongeveer 100 W vermogen leveren (windstil). Bij 100 W totaal levert de fietser daarvan geschat 57 W en de motor 43 W. Bij 60 omw/min komt dat neer op 7 Nm steun.
Waarschijnlijk is de steun nog hoger. Pendix specificeert voor de 300 Wh accu in de Eco stand een range van 55 km in 'favorable' omstandigheden (waarschijnlijk: vlak, gewoon asfalt, rondje met lage windsnelheid, snelheid ca. 20 km/h) tot 75 km in 'ideal' omstandigheden (waarschijnlijk : vlak, goedlopend asfalt, windstil, snelheid 15 km/h). In het eerste geval duurt dat 55/20 = 2,75 h ; de motor levert dan ongeveer 0,8x300/2,75 = 90 W steun. In het tweede geval duurt de rit 75/15 = 5 h ; de motor levert dan 0,8X300/5 = 48 W steun. Hierbij heb ik aangenomen dat de accu van 90% naar 10% ontladen wordt ; daarom de factor 0,8.
Speeder300 schreef: ↑vr 06 dec, 2024 19:24
..
Even met afgeronde getallen (de professionals rekenen met twee cijfers achter de komma) maar zo krek komt het niet:
...60% van die 1,2 is 0,72 volt, daarmee komt de “storage voltage” of “lagerspannung” op 3,72 volt.
Je geeft zelf twee cijfers achter de komma, na een wel heel ruwe berekening.
De ene lithium-accu is de andere niet. Op de Pendix-site kon ik niet veel meer vinden dan 'Lithium-ion'. Zoeken met 'pendix lithium iron phosphate' gaf geen enkel zinvol resultaat. De Li-FePO4 accu is het dus waarschijnlijk niet. Dan is het meest waarschijnlijke dat het een Lithium-Nickel-Manganese-Cobalt Oxide accu is (LNMCO). De 'open cell' spanning (dwz in onbelast toestand) is als functie van de laadtoestand (SOC) echt niet lineair. Bij 60% kom je dan op ongeveer 3.75 V. Mijn punt is dat in het gebied van 40-60% de curve erg vlak loopt en dus weinig informatie geeft over de laadtoestand.