Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste ervaringen met Pendix-systeem - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Eerste ervaringen met Pendix-systeem

math schreef:
zo 17 nov, 2024 21:21
John Jongerius schreef:
za 06 jul, 2024 20:25
Vorige week een weekend op een Bosch fiets gereden en die helpt alleen fijn bij het optrekken en het kost mij heel veel inspanning om op stand 3 constant een lange tijd 25 km/u te blijven rijden terwijl ik dat bij Pendix op de eco stand fluitend red.
Is dat niet een sterke aanwijzing dat het Pendix systeem illegaal is? Volgens de wettelijke regels mag een elektrische fiets slechts trapondersteuning geven tot een snelheid van 25 kilometer per uur. Je zegt letterlijk dat je met Pendix ondersteuning nog fluitend 25 km/h rijdt en het ophouden van de ondersteuning (Bosch) je heel veel inspanning kost.
Precies wat er staat: 25 km per uur.
Nergens lees ik dat de ondersteuning meer dan 25 km/u levert ...
Ik rjd met de Pendix ook boven de 25, omdat ht o gang komen zoveel gemakkelijer gaat kan je net boven de ondersteuning als kruissnelheid aanhouden.
Ik was vandaag bij Van Herwerden in Voorburg. Daar kost het inbouwen van de pendix €3000🙄

Ergens anders gemiddeld €1850 voor accu 5000wh.

Zij kopen de pendix niet bij pendix, maar bij Santos. Die geeft 5 jaar garantie, en smeert olie in de pendix, maar ook doen zij iets met een verbeterde sensor, waardoor de actieradius beter is.

Volgens andere zaken is dat onzin en absurt duur. Maar ja, bij Santos is alles duur.

Mario
€3000,- bij Santos. Ik verdenk de investeerders er van dat het zoveel kost bij Santos. Je krijgt wel 3 jaar extra garantie maar je betaald daar € 1150,- voor. Als er iets kapot gaat aan je systeem zijn dat nooit alle onderdelen, accu, motor, trapassensor of onwenteling sensor. Als het duurste onderdeel kapot gaat is dat altijd minder dan €1150,-
Informeer maar eens bij Bike4travel, die bouwen heel veel Pendix systemen in, zowel bij nieuwe als bij oude fietsen
math schreef:
zo 17 nov, 2024 21:21
John Jongerius schreef:
za 06 jul, 2024 20:25
Vorige week een weekend op een Bosch fiets gereden en die helpt alleen fijn bij het optrekken en het kost mij heel veel inspanning om op stand 3 constant een lange tijd 25 km/u te blijven rijden terwijl ik dat bij Pendix op de eco stand fluitend red.
Is dat niet een sterke aanwijzing dat het Pendix systeem illegaal is? Volgens de wettelijke regels mag een elektrische fiets slechts trapondersteuning geven tot een snelheid van 25 kilometer per uur. Je zegt letterlijk dat je met Pendix ondersteuning nog fluitend 25 km/h rijdt en het ophouden van de ondersteuning (Bosch) je heel veel inspanning kost.
Polling schreef: Ondersteuning ECO: tot 15 kmpu 12 Nm. Verder alles zelf. Een keer paar 100 meter 13%, even naar Smart (instelling 32 Nm, tot 20 kmpu, maar dat haalden we niet op die helling).
Die Nm getallen zullen de meesten van ons niet veel zeggen. Een omrekening naar Watts kan veel duidelijk maken. Bij 60 pedaalomwentelingen per minuut komt 12 Nm overeen met 75 W ondersteuning. Bij 32 Nm ondersteuning en dezelfde trapfrekwentie krijg je er 200 W motorvermogen bij.

Veel sportieve recreanten zullen blij zijn als ze op eigen kracht een duurvermogen van 150 W kunnen leveren. Ondersteuning van 75 W is dus ongeveer de helft daarvan. Met 200 W erbij kun je zeker vrijwel iedereen op een steile helling fluitend voorbij rijden.
Een motor met weinig interne weerstand kan je gewoon makkelijker een constante snelheid mee rijden. Ga maar eens op een Bosch fiets met de motor uit rijden en daarna op een Pendix met de motor uit dan snap je direct wat ik bedoel.

Ook als je een Pendix motor en een Bosch motor beide intern bekijkt dan zie je de grote verschillen..
Op https://ebike-mtb.com/en/new-bosch-perf ... or-review/ lees ik een test van de Bosch motor van na 2020
The motor has almost no internal resistance, which should eliminate the draggy feel of the previous model when pedalling above the 25km/h cut-off. als fabrieksclaim.
De tester schrijft daarover.
The transition at the 25 km/h threshold is smooth and silky.
But what about that notorious pedal resistance? Well, there isn’t any!
math schreef:
wo 20 nov, 2024 21:47
Op https://ebike-mtb.com/en/new-bosch-perf ... or-review/ lees ik een test van de Bosch motor van na 2020
The motor has almost no internal resistance, which should eliminate the draggy feel of the previous model when pedalling above the 25km/h cut-off. als fabrieksclaim.
De tester schrijft daarover.
The transition at the 25 km/h threshold is smooth and silky.
But what about that notorious pedal resistance? Well, there isn’t any!
Klopt. Mijn vrouw heet een oudere fiets met Bosch en die heeft zonder ondersteuning veel weerstand. Bij een recentere huurfiets kon de fiets gewoon als een normale - wel zware - fiets gereden worden zonder merkbare weerstand.
John Jongerius schreef:
wo 20 nov, 2024 19:48
Een motor met weinig interne weerstand kan je gewoon makkelijker een constante snelheid mee rijden. Ga maar eens op een Bosch fiets met de motor uit rijden en daarna op een Pendix met de motor uit dan snap je direct wat ik bedoel.
Wat zou je dan moeten merken?
Dat bij de ene een virtueel anker wordt uitgegooid als je de ondersteuning afzet?
Fedor schreef:
do 21 nov, 2024 12:10
Mijn vrouw heet een oudere fiets met Bosch
Is dat haar voor- of achternaam? :D :wink: .
Flix schreef:
do 21 nov, 2024 13:43
Dat bij de ene een virtueel anker wordt uitgegooid als je de ondersteuning afzet?
Blijkbaar niet meer dus met de laatste Bosch-modellen.
Ik heb vorige week donderdag in Velp een Pendixsysteem laten monteren op mijn Batavus Dinsdag, die uitgerust is met een Shimano Allfine 8 versnellingsnaaf. De reden is dat ik bij mijn laatste fietsvakantie merkte dat ik na enige dagen fietsen sluipenderwijs geblesseerd kan raken door overbelasting. Dat heb je zo als je 68 bent. Dus moet ik mijn benen van tijd en wijle kunnen ontspannen terwijl ik toch kan blijven fietsen en zodoende mijn vakantie met plezier kan voortzetten.
Wat mij speciaal bekoort aan het Pendixsysteem is dat het zo vreselijk lelijk uitziet. Dan moet jet wel goed zijn!
Wat mij minder bekoort is de app die bij dit systeem hoort en de handleiding. Overduidelijk sluitposten in wat toch een mooi produkt is.
Wat mis je bij de app? Ik vind het simpel en doeltreffend.
Polling schreef:
zo 24 nov, 2024 18:45
Wat mis je bij de app? Ik vind het simpel en doeltreffend.
Bij het opladen van de accu knippert het groene licht, zoals het moet. Dat gaat zo totdat de accu voor 98% opgeladen is. Dan stopt het groene knipperlicht.
De app blijft daarna echter beweren dat de accu nog steeds opgeladen wordt. De app blijft dat zelfs doen als ik de stekker uit het stopcontact heb getrokken.
Je moet kijken op youtube. Roel Perenboom plaats veel over het pendix systeem.

https://youtube.com/@roelpeerenboomtv?s ... TdjetxsAMZ

Mario
Over laadstatus in de app:
Dat heb ik nog nooit uitgprobeerd. Als hij stopt met knipperen, staat hij bij mij op 97% verder gebruik ik de app alleen als ik na een langere rit of een paar dagen ww-verkeer wil weten hoeven % er nog in zit (ik ben kleurenblind, voor mij is verschil groen-geel-oranje nauwelijks te zien) en om de ondersteuningsniveaus aan te passen, dat wordt steeds inder vaak. De dashboard-functie gebruik ik nooit, en BT laat ik ook automatisch uitschakelen. Koppelen gaat heel vlot als het nodig is.

Een van de voordelen van Pendix vind ik nu juist die eenvoud en het fietsen als op een zelftrapper. Ik heb een gewone fietscomputer voor snelheid en ODO, verder gebruik ik dat niet. Geen toeters en bellen, dat is precies wat ik wil.

Over Peerenboom: inderdaad veel info. Ook een Pendix-gebruikersgroep op FB.
Polling schreef:
zo 24 nov, 2024 18:45
Wat mis je bij de app? Ik vind het simpel en doeltreffend.
De Pendix app is zeker simpel en doeltreffend, waarbij helaas het doel van Pendix zelf op een aantal punten zeer irritant voorop heeft gestaan bij het ontwerp van de app. Ik noem er drie.

1. Om onduidelijke reden moet ik met enige regelmaat opnieuw inloggen op de app. Je vraagt je af waarom dat überhaupt nodig is voor het goed functioneren. Voor het afschermen van de BlueTooth verbinding tussen app en accu is het in ieder geval niet. Iedereen met een Penidx app kan verbinding maken met mijn accu en ongevraagd gegevens uitlezen en instellingen wijzigen.

2. De Pendix app functioneert alleen als je telefoon een actieve verbinding met het internet heeft. Dat is technisch natuurlijk helemaal niet nodig om met de app via BlueTooth verbinding te maken met je accu. En het is daarnaast woestmakend onhandig wanneer je tijdens een fietsvakantie met bepakte fiets in het bos ineens voor een uitzonderlijk steile helling staat en daarvoor tijdelijk je ondersteuningsprofiel wilt aanpassen, en dan merkt dat je geen bereik hebt en dus niet verder kunt.

Ik heb daarover later een uitgebreide mailwisseling gehad met het service team van Pendix, waarin ik uiteindelijk tot drie keer toe opnieuw het bos in ben gestuurd:
a) Wat jammer dat je geen bereik had. Hopeljk wordt dat in de toekomst beter…
b) Die internetverbinding is nodig voor het downloaden van updates…
c) Die internetverbinding is nodig omdat de accu zelf te weinig geheugen heeft om de verschillende ondersteuningsprofielen op te slaan. Daarom worden die bewaard op onze servers en daardoor is er helaas een internetverbinding nodig.
De onzinnigheid van de eerste twee reacties spreekt voor zichzelf. De derde reactie kwam van Herr Doktor Kai Kittel himself, product manager Digitalisering bij Pendix. Deze reactie lijkt even hout te snijden, totdat je je realiseert dat die ondersteuningsprofielen heel goed in de app zouden kunnen worden bewaard. Dat vond Kai bij nader inzien eigelijk ook wel, dus dat lijkt mij niet de werkelijke reden voor de noodzaak van een internetverbinding.

3. Sinds de vorige (of voorlaatste) update functioneert de app (iOS-versie) alleen nog maar als je de locatievoorziening voor de app hebt aanstaan. Zodat de app steeds weet waar je bent, ookal gebruik je de app helemaal niet voor de navigatie.

Daarmee komt, in combinatie met een actieve internetverbinding, de aap uit de mouw: bij Pendix willen ze blijkbaar heel graag weten wat wij met hun spulletjes doen, en waar. Dat mogen ze natuurlijk best willen, zolang ik de mogelijkheid heb om die informatie niet te hoeven leveren. En het is helemaal ergerniswekkend dat door die verplichting de gebruiksmogelijkheden van de Pendix ondersteuning onnodig worden beperkt terwijl je net lekker uitdagend aan het fietsen bent.

Voor het overige, en dat is eigelijk alles behalve de app, ben ik heel tevreden over de Pendix ondersteuning.
Ik ben zelf zeer tevreden over de technische kant van het systeem. Een rit over 75km in de ECO-stand verliep zonder dat ik ook maar een druppel heb hoeven zweten. Fluitend vloog ik al pedalerend over het asfalt en op het einde had de accu van 500Wu nog 30% over. Hiermee ga ik volgend jaar graag op vakantie!
Wat me heel wat minder bevalt is het ontbreken van het gevoel dat ik een produkt heb gekocht waar toekomstmuziek in zit.
Mijn eenvoudige vraag waarom de accu niet verder geladen kan worden dan 98% werd door Gerben Meijer van Fiets Ombouwcentrum Nederland doorgespeeld naar Pendix in Duitsland, Pendix die dan niet van zich laat horen. 'Leven jullie nog wel?' vraag ik me dan af.
Op zoek naar meer informatie heb ik me aangemeld bij de Facebookclub van Roel Peerenboom, een waarvan ik niet direct de indruk krijg dat het een levendige gemeenschap is. Maar ik ga zaterdag naar Roel toe en dan mag hij het me uitleggen.
Ook hebben enkele gebruikers op dit medium verteld dat hun vakantie verpest werd door het uitvallen van de oplader (gemaakt in het twijfelachtige arbeidersparadijs China) en de problemen die ze hadden om geholpen te worden.
Als ik nu een conclusie moet trekken over wat ik moet gaan doen, dan is het dat ik nog twee accu's van 500Wu en minstens 1 langzaamlader ga aanschaffen. Ik zal dan bijna zo'n 4000 Euro hebben verspijkerd aan Pendix. Maar omdat ik zeer wel geloof dat hun systeem goed ontworpen en robuust is en omdat ik weet dat een Lithium-Ion-accu minstens vijf jaar mee kan gaan bij verstandig gebruik en onderhoud, hoef ik niet te klagen.
Maar of Pendix er nog is over vijf jaar?
Arnout

Ik snap je probleem niet. Je kan gewoon de knop van de accu draaien van eco naar smart of sport.

Je fiets in eco, moet berg over, draai dan door naar sport en weer terug naar eco.

Dit is nu net de eenvoud van de pendix. Geen display en draden naar het stuur.

Mario
Ed vaessen

Moet je de accu tot 100% opladen? Het korte antwoord: nee. Het ideale oplaadniveau van een e-bike accu is niet 100%. Dit komt doordat de elektroden zeer zwaar worden belast tijdens het volledig opladen.

De accu van een mobiel, mag je voor de levens duur tot 85% opladen

Mario