In mijn tijd werden er ook beugeltjes op de framebuizen gesoldeerd, maar dan zo dat de kabel er doorheen geleid werd. Geen tiewraps, tyraps, zip ties, kabelklemmen, of hoe je ze ook wilt noemen, meer nodig.
Dat was nou nét het hele idee:
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:In mijn tijd werden er ook beugeltjes op de framebuizen gesoldeerd, maar dan zo dat de kabel er doorheen geleid werd. Geen tiewraps, tyraps, zip ties, kabelklemmen, of hoe je ze ook wilt noemen, meer nodig.
Die uit Enschede is een stuk duurder dan die uit Hengelo en in Groningen varieert de prijs tussen € 7,50, € 14,95 en €18,50, het verschil wordt duidelijk op de site van de fabrikant.DaVinci schreef: ↑do 09 nov, 2023 19:26Om tyraps af te knippen heb ik dit tangetje:
https://www.elektramat.nl/knipex-elektr ... MLEALw_wcB
Het snijvlak ligt helemaal aan de zijkant en dan hou je geen scherp randje over.
Dit gebruik ik alleen voor tyraps, en niet om draden te knippen, dan blijft het tenminste scherp.
Prima voor mechanische remmen en derailleurs maar niet handig als je een compleet hydraulisch remsysteem wilt monteren die met aangesloten leidingen incl. olie uit de doos komt.
Maar die zul je toch vaak ook op maat moeten maken voor je fiets? Of leg je er dan gewoon nog een lus in (met nog een tiewrap)?
Coole MTB's hadden zes eindstoppers op de bovenbuis gesoldeerd waar de buitenkabels naar beide derailleurs en de achterrem stopten en even later weer door gingen. Op de tussenstukken had je zo geen buitenkabel nodig. Dat scheelde gewicht!
Dank voor je toelichting. Ja, ik snap wel dat het zo makkelijker is, en vooral ook goedkoper.
Precies. En als je dan bedenkt dat dit de stand van de techniek in de jaren '40 van de vorige eeuw al was voor lichte toerfietsen, dan snap je dat ik een beetje teleurgesteld ben met beugeltjes voor tiewraps:
En nu hoef ik niet meer the photshoppen; hij is klaar: