door
123456 » wo 03 nov, 2021 16:06
Fedor schreef: ↑wo 03 nov, 2021 15:22
...Blijkbaar is er een markt voor al die producten. Nederland is de één na grootste landbouwexporteur ter wereld. Wie gaan dan het voedsel produceren voor die alsmaar uitdijende wereldbevolking? En waarom gebeurt dat nog niet lokaal?
OK één reden: De varkenspest in Azië waardoor de afgelopen jaren massaal varkensvlees vanuit NL naar China wordt geëxporteerd.
Ik schrik van je reactie, Fedor. Het doet me denken aan wat mijn beste maatje tijdens mijn middelbare schooltijd verklaarde: "de TROS is een goede omroep
want er kijken toch heel veel mensen naar". Ja ammehoela. Dat ergens een markt voor is betekent nog niet dat je het zelf moet willen produceren. Zeker niet als de effecten voor de samenleving als geheel zo evident nadelig zijn.
Het economisch belang van de landbouw en veeteelt voor NL wordt flink overdreven (
https://decorrespondent.nl/12194/landbo ... 0-0a824f4c)
als je kijkt naar de in NL toegevoegde waarde en het aantal mensen dat in en voor deze sector werkt. En als je het naar beneden bijgestelde belang afzet tegen het ruimtebeslag waarmee andere, minder belastende functies minder kans krijgen, dan kan je je afvragen: waarom willen we dit als maatschappij?
Veel Boze Boeren hebben echt wel een punt, in de zin dat ze ook maar onderdeel zijn van het systeem waarin zij voortdurend moeten voldoen aan veranderende regelgeving. Maar laat ze niet aankomen met het argument dat zo'n grote sector essentieel is voor de Nederlandse markt en economie want dat is onzin. Het kan echt wel een stuk minder, te beginnen met de veeteelt.
En wat die varkens in China betreft: dat land investeert zoals je waarschijnlijk weet flink in varkensflats waarin men heel Lean enorme volumes varkensvlees kan produceren voor de interne markt. Los van wat we vinden van het dierenleed, lijkt het erop dat we dat probleem kunnen outsourcen.