Dat moet dan bij een van de paarse pijlen op het kaartje hieronder zijn geweest.
In september 2015 fietste ik hier in de avondschemering op een grindpad (de roze lijn bij de pijlen). Op het pad tussen de twee paarse pijlen maakte ik de foto die hieronder staat. Er was hier toen geen kip te bekennen. Een uur eerder was ik via het asfaltalternatief (de blauwe lijn) naar het strand gefietst, waar ik foto's van de kliffen had gemaakt (waaronder de coverfoto van de gids).
De meeste vluchtelingen bivakkeerden toen nog in de duinen naast de veerhaven van Calais. In mei 2015 was ik daar beland tijdens het zoeken van een rustige route langs de kust, zoals beschreven in
dit draadje. Uiteindelijk heb ik besloten om mijn route daar wat meer door de bewoonde wereld te laten lopen.
Later is het tentenkamp bij de haven ontruimd. Een deel van de bewoners is naar plekken elders in Frankrijk gebracht, maar velen zijn in en rond Calais blijven hangen, zoekend naar een manier om in Engeland te komen. Soms lukt dat. Bijna dagelijks worden verstekelingen aangetroffen in koelwagens en containers. Ook worden steeds vaker vluchtelingen in kleine bootjes op Het Kanaal aangetroffen.
De Vélomaritime/Eurovelo 4 gaat hier, om de drukke D940 te omzeilen, 'tijdelijk' via grindpaden door dit gebied, maar anders dan de route die ik destijds heb gekozen. (Blijkbaar vinden de makers van de Vélomaritime/Eurovelo 4 mijn asfaltalternatief geen goede optie zolang er geen fietspad naast ligt).
Ik zal het in ieder geval vermelden op de website van de Kanaalroute, zodat fietsers een eigen afweging kunnen maken.