Additionally, paste this code immediately after the opening tag: problemen bij Calais? - Forum Wereldfietser

problemen bij Calais?

Ik ben onderweg naar huis via de LF4. Het duurt nog even maar ik vroeg me af of er probllemen zijn te verwachten in de buurt van Calais. Als je de vervelende verhalen van vrachtwagenchauffeurs leest dan wil je daar niet zijn. Honderden, zoniet duizenden illegalen hebben zich rond calais gehuisvest in de hoop naar Engeland te geraken. Ik ga niet naar Engeland dus wat dat betreft hebben ze niets aan mij. Maar die mensen hebben denk ik geen regelmatig inkiomen en moeten toch eten en wat al niet meer. Ik wil ook op geen enkele manier de suggestie wekken dat een illegaal per definitie een crimineel is, dus ik hoop dat we daar geen discussie over krijgen.


Ik heb drie opties:
-Gewoon door Calais fietsen
-In een wijde boog erom heen
-In bv Boulogne sur Mer de trein nemen naar bv Duinkerken. Dit is wel een behoorlijke rit want dan moet ik via Lille.

Ik hoop dat iemand op de hoogte is van de situatie en mij van raad kan voorzien.
Overigens heb ik het internet al wel afgezocht maar behalve de eerder genoemde verhalen van vrahtwagen chauffeur, heb ik niets kunnen vinden.

Groet, Joop
Volgens mij doen de problemen in Kales (Calais) zich vooral voor op het uitgestrekte haventerrein ten noorden van de stad. Afgescheiden van de stad door het Kanaal naar Sint-Omaars (Canal à Saint-Omers). Doelwit zijn de vrachtauto's waarin men een plekje probeert te krijgen. Verder schijnen vrachtauto's op weg naar Engeland op rustplaatsen langs de snelweg het doelwit te zijn.
Zijn allemaal plaatsen die je als fietser niet op hoeft te zoeken. Je gaat niet naar Engeland en je hebt weinig plaats om Engelandgangers zonder papieren te verbergen.
joop.r schreef:Ik heb drie opties:
-Gewoon door Calais fietsen
Gewoon doorfietsen!
Noord-oostelijk de D119 nemen naar Grand-Fort-Philippe (Route de Gravelines).
Je komt dan langs het bos waar het tentenkamp verstopt zit of zat want ze zijn inmiddels opgeruimd. Dit is net voorbij het viaduct over de snelweg aan je linkerhand: Hier dus!
Michael W schreef:
joop.r schreef:Ik heb drie opties:
-Gewoon door Calais fietsen
Gewoon doorfietsen!
Noord-oostelijk de D119 nemen naar Grand-Fort-Philippe (Route de Gravelines).
Je komt dan langs het bos waar het tentenkamp verstopt zit of zat want ze zijn inmiddels opgeruimd. Dit is net voorbij het viaduct over de snelweg aan je linkerhand: Hier dus!
joop.r schreef:Ik hoop dat iemand op de hoogte is van de situatie en mij van raad kan voorzien.
Kees Swart is daar een paar weken geleden nog geweest en niks negatiefs ervaren.
Ik was er half mei, eerst door de haven, daarna stukje centrum, vervolgens weer omhoog de ander kant van de haven in, op zoek naar een offroadpad langs de kust richting Boulogne-sur-Mer. Dat was onvindbaar, alle paden liepen dood en het was laat, ging steeds harder regenen dus gingen we weer Calais in op zoek naar een slaapadres. Gevonden in een jeugdherberg.
We hebben geen honderden of duizenden illegalen/vluchtelingen gezien, wel wat mensen die onder een brug sliepen of samenhokten onder een viaduct enzo. Ze hadden het niet makkelijk, geen dekens, helemaal niets om zich te beschermen tegen de kou, ze hadden zo te zien alleen elkaar. Ze keken naar ons, sommige staken hun duim op toen ze onze fietsen zagen (dikke fatbikes), andere floten zoals ze wel vaker naar vrouwen fluiten. Meer niet. Ik zwaaide steeds terug.
Het aanschouwen, je voorgenomen pad vervolgen en bij het zien van grote groepen het een half uurtje op je in laten werken. Dit zijn de 'fortuinlijken' die de Midddellandse zee wél goed overgekomen zijn. Op het terrasje 10 kilometer verderop serveren ze je wel weer een koffietje. Nu ben je er, waarvoor zou je er alleen in je comfortseat op het IDFA over willen vernemen?

Bart
bedankt voor jullie reacties, ik neem het mee in mijn beslissing.


groet, joop
Begin mei fietste ik door Calais om de route van deel 2 van 'Fietsen rond Het Kanaal' te verkennen. In de wijken die dicht bij de veerhaven liggen, viel het me al op dat er veel donkere mannen door de straten liepen, alleen of in kleine groepjes. Op zoek naar een stille en goed befietsbare route sloeg ik buiten de stad een weg in die de duinen inloopt. Een stuk ervan had ik van tevoren al op Google Streetview gezien.

Afbeelding

Er bleek veel te zijn veranderd sinds de camerawagen van Google hier langsgekomen was. Fietsend over deze weg zag ik een gigantische sloppenwijk opdoemen. De duinen links van de weg stonden nu vol met hutjes van afvalhout en landbouwplastic. Daartussen zag ik hutbewoners koken op rokerige vuurtjes. Tientallen verbaasde ogen staarden mijn kant op.
Foto's heb ik hier niet gemaakt. Dat zou mij om begrijpelijke redenen ook niet in dank zijn afgenomen. Op het internet staan staan er genoeg (zie hier)

Op de weg langs het kamp passeerde ik jonge mannen, die een beetje om mij moesten lachen. Het voelde alsof ik weer even in Zambia was, waar iedereen zich afvroeg wat die fietsende mzungu toch kwam doen (zie hier). Alleen waren de rollen nu omgekeerd: ik was hier dichter bij huis dan zij.
Bedreigend vond ik het er overigens niet; ik reed immers niet in een vrachtwagen en fietste bovendien de verkeerde kant op, weg van de haven. Verderop zag ik enkele Franse politieagenten lopen die de boel een beetje in de gaten hielden. Om de zoveel tijd ontruimen zij het gebied, waarna een halve kilometer verderop dan snel weer nieuwe hutjes verrijzen.

Ik heb wel besloten om mijn route niet via deze weg te laten lopen. De 'jungle', zoals dit huttendorp genoemd wordt, is weliswaar ook een aspect van Het Kanaal, maar geen toeristische bezienswaardigheid. De route gaat nu wat langer een doorgaande weg volgen.
We moeten dus de route van Kees volgen?
Dat zal voorlopig niet gaan Bert, want deze route ben ik nu nog aan het uitwerken en komt pas over een half jaar uit. Wie deze zomer al via Calais wil fietsen, kan de Gravejansroute (Antwerpen-Boulogne) volgen, waar vast nog wel topogidsen van te krijgen zijn (al is de geel-blauwe markering inmiddels verdwenen). Wie niet in Calais hoeft te zijn, maar verder zuidwaarts wil, kan natuurlijk ook de LF1 of Groene Valleienroute naar Boulogne volgen; die lopen wat meer door het binnenland.

Eerlijk gezegd is Calais geen aantrekkelijke stad om doorheen te fietsen. En dat is - om nog even terug te komen op de vraag van de topicstarter - niet vanwege de gestrande vluchtelingen, maar door de wirwar van drukke wegen in en rond de stad en het ontbreken van een functionerend netwerk van fietspaden. Calais lijkt wat dit betreft wel 25 jaar achter te lopen op veel andere Franse steden. Het achterland is mooier (de kust ten zuiden van Cap Blanc Nez trouwens ook, waar de LF1 niet komt); maar een route die pretendeert rond Het Kanaal te lopen, kan de drukste veerhaven van Noord-Frankrijk moeilijk links laten liggen, ook al is Calais - op z'n zachtst gezegd - niet de meest hippe stad van Frankrijk.

Weet jij misschien of hier binnen afzienbare termijn nog iets gaat gebeuren met de EuroVelo 4? In Normandië staan her en der al routebordjes (al staat daar meestal geen EV4 op), maar rond Calais lijkt men de weg naar de Europese subsidiepotjes voor grensoverschrijdende fietsroutes nog niet gevonden te hebben. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om ten oosten en ten westen van Calais een mooi fietspad door de duinen aan te leggen? Langs de Hollandse kust liggen zulke paden er al sinds de jaren 50 (toegegeven, dankzij de Duitsers, die hier betonpaden lieten bouwen als onderdeel van de Atlantikwall, die later als fietspad benut konden worden; en voor de aanleg van die betonpaden hoefden geen ellenlange milieu-effect rapportages geschreven te worden).
Ik heb het als volgt opgelost:
Een beetje moe van de reis besloot ik een stukje te smokkelen en nam vanaf Wimereux de trein naar Calais.
Uitgestapt op Calais-Fontinettes, wat overigens af te raden valt want er moeten 3 steile trappen omhoog genomen worden om het station te kunnen verlaten.
Hierna met behulp van de GPS door een aantal rustige straten naar de N40 richting Marck, wat een prima fietspad naast de weg heeft.
Ik had in Marck ergens linksaf richting de al eerder voorgestelde D119 kunnen gaan om terug te gaan naar de EV4, maar heb ervoor gekozen om vanaf Marck via de D940, die niet al te druk is, naar Oye-plage te gaan.

Groet, Joop
Afgelopen week was ik weer even in Calais. Om een betere route te zoeken (wat gelukt is) en daarna de boot naar Dover te nemen, omdat ik in Engeland ook nog wat dingen uit wilde zoeken.
Vlak voor de veerhaven is een grote rotonde met onoverzichtelijk veel afslagen onder een paar viaducten. Tegen de tijd dat ik me af ga vragen of ik niet al bijna 360 graden gedraaid ben, zie ik een afslag waar een lange rij vrachtwagens het zicht op de wegwijzer belemmert. Ik neem aan dat dit de weg naar de boot is en rij over een vluchtstrook langs de stapvoets voortkruipende trucks. Na enkele minuten bereik ik de incheckpoorten, waar ik me ineens realiseer hoe de kleinste man ter wereld (die pas is overleden) zich voor balies en loketten moet hebben gevoeld: links en rechts bevinden zich de incheckbalies op gelijke hoogte met de vrachtwagencabines, voor mij onbereikbaar hoog boven mijn hoofd. Ik staar hulpeloos naar boven, waarna een lokettist wenkt dat ik door kan rijden naar het kantoor dat verderop moet zijn. Deze lilliputervaring herhaalt zich even later bij de douane.
'Dit is de ingang voor vrachtwagens' roept een douanière mij vanuit haar toren toe.
'Dat zie ik nu ook, maar waar is de normale ingang dan?'
'Helemaal terug naar het hek en dan de volgende afslag nemen.' Ik kijk een tikje wanhopig naar de eindeloze rij vrachtwagens achter me. Het lijkt me geen goed idee om hier als een spookfietser terug te rijden.
'Is er geen andere manier om bij de boot te komen?', vraag ik, waarna ik besef dat in het nabijgelegen huttenkamp iedereen zich dit dagelijks afvraagt...
'Laat me eerst je paspoort zien', verzucht de grensbewaakster. Met een maximaal gestrekte arm kan ik net mijn ID-kaart in haar uitgestoken hand leggen. Ze werpt er een korte blik op, geeft het terug en laat me doorfietsen.
Ik ga nu vergeefs op zoek naar een kantoor waar ik een boarding pass kan krijgen en waar men mij kan vertellen in welk van de vele rijen ik op de juiste boot kan wachten. Na een minuut of tien rondfietsen over het haventerrein geef ik het zoeken op. Het verbaast me dat er nog geen beveiliger op me af is gestapt om te vragen wat ik hier zoek. Gelukkig staat op het bewijs van betaling dat ik afgedrukt heb, de naam van mijn boot: Malo Seaways. Die is net binnengekomen, dus rij ik naar een groepje motorfietsers dat vlakbij dit schip staat opgesteld. Ik zie nu ook dat van alle automobilisten de boardingpassen worden gecheckt. Wanneer de motorfietsen de boot op mogen rijden, wil ik achter hun aanfietsen, maar word ik met een resoluut 'No, not you!' weer tot stoppen gemaand. Ik verwacht nu allerlei problemen, maar er gebeurt niks. Dan wenkt een verkeersregelaar uiterst vriendelijk dat ik nu voorzichtig de boot op mag, als ik maar afstap voor de gladde ijzeren platen die toegang tot het autodek verschaffen. Niemand vraagt naar mijn boarding pass. Ook zonder ticket had ik op deze manier aan boord kunnen komen, vermoedelijk dankzij mijn grijze haren, blauwe ogen en perfect bij mij passende rol van een wat warrige vakantiefietser. Met een wat exotischer uiterlijk was me dit hier vast niet gelukt, ook niet met een geldige Europese ID-kaart. In het boekingssysteem sta ik nu waarschijnlijk geregistreerd als een passagier die nooit op is komen dagen.
Opgelucht zie ik de krijtrotsen aan de overkant langzaam dichterbij komen. Ik haal een kop koffie, pak mijn iPad en lees een artikel van de Britse schrijver Theodore Dalrymple over zijn identiteit. 'Hoewel ik heel Brits bén, vóél ik me de meeste tijd niet zo Brits. Ik hoefde maar mijn landgenoten in het buitenland te zien, op een vliegveld of in een vakantieoord – dik, dronken, getatoeëerd en stuitend lelijk – om me te schamen en meer gemeen te voelen met de ober die door hen werd afgebekt dan met die mensen met wie ik zogenaamd zo veel deelde vanwege mijn nationaliteit.' Ik kijk om me heen en zie direct wat hij bedoelt. Die arme sloebers in de Jungle van Calais weten niet wat ze te wachten staat, mocht het ze ooit lukken om aan de overkant te komen...
Ha die Kees,

Ik vertrouw er volkomen op. dat juiste route in Kales (Calais) goed beschreven in jouw routeboekje komt. Gewoon het boekje van Kees aanschaffen.

Groetjes uit La Rochelle,

Bert
Zo ben je weer een mooie ervaring rijker Kees. En in je boekje komt vast de juiste route te staan :wink: