Nee, het gaat om het totaalgewicht, dus fiets, bestuurder en bagage. Je kan er van uitgaan dat het berekend is voor het slechtste geval: een paraplu gespaakt achterwiel.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Nee, het gaat om het totaalgewicht, dus fiets, bestuurder en bagage. Je kan er van uitgaan dat het berekend is voor het slechtste geval: een paraplu gespaakt achterwiel.
Gelaste velg is mooier rond over het algemeen en spaakt fijner in, de pen-gatverbinding die de meeste hanteren is vooral goedkoper...
En als je dan toch bezig bent, neem gelijk schijfrem compatible naven. Dan kun je er op je volgende fiets misschien ook nog wel wat mee. Al zul je dan wellicht eerder de velgen te zwaar vinden en de banden die erop gemonteerd kunnen worden te smal
Dat zou ik niet doen want dan moeten de naven ook steekassen én quick release ondersteunen. Dan vallen de degelijke goedkope Shimano-naven af en zit je automatisch bij DT Swiss 350 of Hope naven.
Moet dat?
Jep. Het enige "nadeel" is dat de spaken niet zo breed kunnen staan als een naaf die volledig voor velgremmen is gemaakt, maar dat is tegenwoordig eigenlijk een non-issue.Jurr schreef: ↑do 03 jun, 2021 16:42Moet dat?
Schijfremmen worden nog steeds ook wel gecombineerd met QR. Als je bijvoorbeeld de schijfrem aansluiting van een centerlock naaf netjes afdekt met een rubber of metalen kapje zie je er vrijwel niks van als je met velgremmen rijdt.
En qua prijsverschil doet het vaak ook weinig tot niets als je toch nieuwe naven gaat aanschaffen, voor iets wat in de toekomst toch best handig kan zijn. Koga heeft het bijvoorbeeld jarenlang gedaan bij veel fietsen.
Nee, met 2mm verschil is dat verwaarloosbaar, het gaat pas uitmaken als je echt breed gaat, zoals je ziet bij mountainbikes, die zie je nu met velgen van 23 tot wel 35mm interne breedte. Maar dat kan alleen met schijfremmen, omdat de velgremmen daar niet in de weg zitten. Doordat de banden minder doorzakken in bochten kunnen ze met een lagere bandenspanning rijden, zonder dat de band van de velg rolt (dat wil je niet als je tubeless rijdt).nicolevelo schreef: ↑do 03 jun, 2021 19:25Wordt een band breder en minder hoog op zo'n brede velg? dat zou nl wel interessant kunnen zijn voor mijn fiets aangezien ik in de breedte meer extra ruimte heb voor dikkere banden dan in de hoogte.
De TK540 of 535 als je de 36h naven wilt behouden.ErikB81 schreef: ↑do 03 jun, 2021 20:02Maar ik dwaal af. Voor velgremmen zijn er niet zo veel opties in de velgen die verkrijgbaar zijn, want de fabrikanten zetten vol in op schijfremmen. Dus ik zou gewoon één van die DT Swiss velgen pakken, afhankelijk van wat voor totaalgewicht je wil gaan gebruiken.
Fixie. Voorrem ook wegGrandonneur schreef: ↑do 03 jun, 2021 19:07
Ja! Voor de singlespeedsetup: ander voorvorkje, schijfrem vóór, achter alles d’r af. Clean
ter info:nicolevelo schreef: ↑wo 02 jun, 2021 23:16Is de Ryde Zac2000 iets? (Het is een kluwen voor mij al die soorten velgen, en spaken)