Leon schreef: ↑za 22 mei, 2021 16:56
Flix schreef: ↑za 22 mei, 2021 16:11
Hoe dan ook: alleen te focussen op luchtvaart is leuk voor het narratief, maar willen we echt wat bereiken moeten we er een pakket van maken, en de hele mobiliteit opnieuw beschouwen en inrichten.
Probleem is alleen dat de weg en het spoor allebei al vrijwel volledig benut zijn in onze lage landen. Om alle vliegverkeer op het spoor te zetten moet je het spoor verveelvoudigen. De tijd daarvoor ontbreekt. De ruimte en de wil van de bevolking om hun land vol spoorlijnen te leggen ook. Dan heb ik het nog niet de politieke moeite die het kost om het simpelste sukkelige spoorlijntje opnieuw in gebruik te nemen over een landsgrens heen of om op een bestaand spoor over een landsgrens een normale dienstregeling voor elkaar te krijgen.
Met het ERTMS-spoorbeveilingssysteem kunnen aanzienlijk meer treinen rijden op bestaand spoor. Op een spoor tussen twee plaatsen kun je gemakkelijk 20.000 reizigers per uur een comfortabele zitplaats bieden en is er tevens voldoende ruimte voor fietsen in de trein.
Ter vergelijking: een rijstrook op een snelweg is berekend op 1350 automobielen per uur. De gemiddelde bezettingsgraad van deze gemotoriseerde vierwielers is in de spits 1,3.
Als in plaats van de mega-uitbreiding van de A1 ten oosten van Amsterdam met een zee van asfalt was gekozen voor slechts twee treinsporen, had dit veel minder ruimte gekost.
Nu zijn er plannen voor een giga-operatie rond de A27 met opnieuw een aanslag op het historische natuurgebied Amelisweerd.
We hebben helaas te maken met vroemvroempartijen die de dwaalleer van de heilige koe niet bij de horens durven te vatten.
Opmerkelijk, want zelfs de automobielbranche en de transportorganisaties pleiten nu voor rekeningrijden.
Verder bestaat een niet te onderschatten deel van de autokilometers uit flutritjes, die je ook gemakkelijk even op de fiets kunt doen en zelf ok te voet.
Het is tijd voor en trendbreukscenario met een samenhangend pakket van pull- en push-maatregelen.