door
joukon » do 03 dec, 2020 10:22
dik5 schreef: ↑do 03 dec, 2020 08:53
Erg makkelijk, we gaan allemaal alleen nog wandelen en fietsen en zetten een muur om Nederland
Dirk
Jij gaat wandelen. Jouw woorden. Jij bouwt je een Trump muur om Nederland heen
Mijn nawoord zou nog zijn dat het afgelopen jaren helemaal niet slecht ging met KLM. Dankzij goede jaarcijfers in 2019 konden de werknemers nog profiteren van winstdeling a raison 170 miljoen euro bruto. Het is het derde jaar op rij dat KLM-ers meedelen in de winst. Daar waren in 2015 afspraken over gemaakt.
Bron:
https://www.zakenreisnieuws.nl/nieuws/c ... eling-ooit
Enkele schokkende feiten over KLM.
1. Miljarden staatssteun om KLM banen te redden blijkt door Follow the money onderzoek rechtstreeks terecht te komen naar machtige oliehandelaren en vervuilende Ierse bedrijven. Verplichte afname van kerosine en leasen van vliegtuigen naar bedrijven die veelal in Ierland zitten waar ze weinig belasting hoeven te betalen. Zij profiteren van onze staatssteun en niet de werknemers. Velen hiervan zijn al ontslagen en dreigen alsnog ontslagen te worden en zeer beslist niet met goud omrande regelingen. Steun aan werknemers JA. Steun aan aandeelhouders NEEN.
2. Luchtvaart krijgt al een flinke belastingvrijstelling. Op Kerosine en tickets hoeft namelijk 0 % btw betaald te worden. Op jaarbasis wordt dit geschat op 2 miljard euro. Dit terwijl de bakker op de hoek wel netjes bijdraagt aan onze samenleving en ook nog eens veel kleiner en minder vervuilend. Dit is de wereld op zijn kop.
Onbegrijpelijk om KLM te redden terwijl deze belastingvoordelen niet worden herzien.
3. KLM vervuilt meer en meer. KLM doet niets aan klimaatverandering. Het verergert de situatie zelfs. Vorig jaar steeg de CO2 uitstoot met 3.5% door toedoen KLM. In de afgelopen 5 jaar een CO2 toename van 24,5% door Europese vluchten. In veel gevallen waren die vluchten makkelijk vervangen kunnen worden door de trein. De trein komt bovendien op meer plaatsen dan je per vliegtuig kan komen!
De luchtvaartsector doet niet mee aan klimaatakkoord van Parijs.
Hoe gaat dat dan werken door voor te stellen dat internationale afspraken moeten komen als KLM hier zelf niet aan wil meewerken?
4. KLM hervat luchtvracht plofkippen. KLM vloot staat grotendeels geparkeerd en de weinige vluchten die nog gaan zijn bedoeld voor vrachtverkeer. Naar blijkt om 'pluimvee' of liever gezegd plofkippen naar Nederland te vervoeren. Dat is echt wel het laatste wat we nodig hebben.
Steun voor werknemers; ja.
Miljarden stopen in een vervuilde industrie; nee.
Beter geld steken in sectoren als zorg, onderwijs of cultuur.