Ik heb ook drybags aan m'n voorvork. De ene met een matje en de andere met m'n tentje. Beide nog geen 900gram. Werkt erg goed en geen last van tijdens het fietsen.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Ik heb ook drybags aan m'n voorvork. De ene met een matje en de andere met m'n tentje. Beide nog geen 900gram. Werkt erg goed en geen last van tijdens het fietsen.
Prachtige foto's. Mooie avonturen, het echte werk! Inspirerend zo'n fatbike en de combinatie met een packraft. Ik zit kwijlend naar de foto's te kijken.
Precies. Dat is al meerdere keer aangehaald maar het kwartje wil maar niet vallen.Hafar schreef: ↑di 19 mei, 2020 23:27Tis heel simpel: het zijn twee verschillende woorden omdat het twee verschillende setups zijn. Geen flauw idee waarom sommige hier op dit forum daar graag moeilijk over doen. Voorkomt ook misverstanden zoals bv in dit topic. Paeter stelt een vraag hoe bikepackers toch al hun zooi meenemen op een lange reis in ruige gebieden en krijgt vervolgens antwoord van iemand met een zijtassen-setup. Daar heeft hij dus weinig tot niets aan want de inhoud van twee zijtassen (vaak >28L) plus de achterdrager zelf (daar kun je ook nog heel wat op kwijt), krijg je natuurlijk nooit kwijt in bv een 10 liter zadeltas.dijken63 schreef: Wat maakt het uit hoe je een set-up noemt?
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik begrijp alleen nog steeds niet hoe je maar aan circa 8 kilo komt. En hoe je daar maanden lang mee weg kan. Ik kom aan 12 kilo en dat is in de zomermaanden in het drukke West en Zuid Europa.Hafar schreef: Ik heb niet veel nodig dus heb dan ook geen onnodige zooi bij me. Scheelt veel kilo's en pakruimte, dus heb dan ook genoeg aan bikepacktassen. Maar ook bv aan een kleine tent want zonder tig dikke tassen is er ook geen grote voortent nodig, scheelt nóg meer gewicht en pakruimte.
Maar daarentegen fiets ik bijna altijd solo dus kan niet tent, kookspullen, gereedschap, reservedelen etc met iemand delen. Dus heb dan weer meer bij me dan de niet-solofietsers. En omdat ik ook vrijwel altijd in onherbergzame gebieden met een ruig klimaat fiets heb ik ook warmere kleding, dikkere winterslaapzak, warmer matje, plus altijd handschoenen, muts en meer survivalzooi nodig dan in bv zomers zuid/west europa.
Maar heb ondanks dat toch meestal maar cirka 8kg bij me (incl tassen, excl eten/water/brandstof) en kan hiermee maanden weg.
Ik heb geen fatbike maar ook ik heb geen controle en balans verlies door de zadeltas of de drybags aan de voorvork. Ik vermoed dat er iets anders aan de hand is ...Hafar schreef: De zadeltas is het zwaarst want daar bovenop ligt ook altijd 't tentje en soms ook nog 't zwemvestje, de vierdelige peddel, een extra fles water etc. Heb nooit last dat de zware tas het balans sterk verstoort en ook geen last van controle verlies bij bagage aan de voorvork (zoals Marco heeft), maar ik heb dan ook een fatbike. Die rollen met hun >10cm bandjes onvermoeibaar door en zijn erg moeilijk uit balans te brengen.
Welk voordragertje is dit?Hafar schreef:Hier een plaatje met de bikepacking setup en 't kleine pizza-voordragertje. Deze setup bevalt me het best. Ik kan veel meer meenemen en vooral meer voedsel is heel fijn, zoals hier op een twee maanden lange reis.
Hafar schreef:Hier wat ik bedoel met 'echte' offroad-paden. Zou jammer zijn als je hier met zware zijtassen denkt te kunnen rondzeulen, omdat je had gelezen dat dit een bikepacking-route is en je niet weet wat bikepacking inhoudt.
Dit is mij helemaal vreemd een fiets met twee achterwielen. Briljant idee! Ik begrijp alleen niet wat je bedoelt met "een off-set voorvork". Kun je dit op alle fatbikes toepassen of is dit speciaal ontworpen voor jouw fatbike?Hafar schreef: De fiets heeft twee achterwielen. Het ene achterwiel heeft een 9speed cassette en het andere een Surly Dingle 17/21t (dus twee tandwielen). De wielen zijn beide offset gebouwd (de spaken zitten aan één kant van de velg) en heb daardoor ook een offset (Moonlander/Pugsley) voorvork. Want anders zitten de wielen niet in het midden van de vork.
Ik ben het roerend met de TS eens dat een zijtassen set-up GEEN bikepacking set-up is. Vergelijk de twee set-ups met een pakezel en een berggeit en je begrijpt wat ik bedoel. Ik las het desbetreffende topic waar TS het waagde die opmerking te plaatsen (foei, hoe durfde hij/zij tegen de heersende elite in te gaan) en vermoed dat zij die daar het hards roepen en het nodig achten om op TS in te hakken, weinig tot geen bikepacking ervaring hebben. Maar goed. Dit topic gaat over off-road in Belgie met een fatbike en een packraft. Een tip naar de TS: pas de titel aan zodat het meer lezers trek. Het is interessant, inspirerend en vooral avontuurlijker dan de gebruikelijke topics. Zeker het lezen waard!
Welkom!
Zocht hier eigenlijk alleen wat offroad-tips in België :) Maar je hebt wel gelijk dat de naam van het topic niet alles dekt, zal kijken of ik 't kan veranderen en anders wil mss een moderator het voor me doen.
Enjoy!
De moeder van de fatbike populariteit, een Surly Pugsley:
Of het woord "bikepacking" gebruiken omdat het beter verkoopt op hun afgelikte website met gesponsorde fietsen en gesponsorde kampeerspullen.DanK schreef: ↑vr 22 mei, 2020 16:33Ik ben het roerend met de TS eens dat een zijtassen set-up GEEN bikepacking set-up is. Vergelijk de twee set-ups met een pakezel en een berggeit en je begrijpt wat ik bedoel. Ik las het desbetreffende topic waar TS het waagde die opmerking te plaatsen (foei, hoe durfde hij/zij tegen de heersende elite in te gaan) en vermoed dat zij die daar het hards roepen en het nodig achten om op TS in te hakken, weinig tot geen bikepacking ervaring hebben.
Dat vermoed ik ook, vooral bij het balans/controle verlies door de drybags aan de voorvork. Kan zijn een verkeerde fiets, verkeerde bandjes, weinig off-road ervaring, te grote of te zware tassen ...paeter schreef:
Ik heb geen fatbike maar ook ik heb geen controle en balans verlies door de zadeltas of de drybags aan de voorvork. Ik vermoed dat er iets anders aan de hand is ...
+1! Met veel foto's van een fatbike met twee achterwielen!
Bij mij wel... maar dan achteropMikeN schreef: ↑zo 24 mei, 2020 09:21Dat vermoed ik ook, vooral bij het balans/controle verlies door de drybags aan de voorvork. Kan zijn een verkeerde fiets, verkeerde bandjes, weinig off-road ervaring, te grote of te zware tassen ...
Ik heb ook twee drybags aan de voorvork en dat rijdt zonder problemen. Bij mij komen de voortassen er nooit meer op.
Ik dacht meer aan drinkwater, eten / maaltijden, mensen proberen te vermijden, (eventueel) treinvervoer ... Niet gemakkelijk nu.
+1Fedor schreef: ↑zo 24 mei, 2020 11:17Bij mij wel... maar dan achterop ;)MikeN schreef: ↑zo 24 mei, 2020 09:21Dat vermoed ik ook, vooral bij het balans/controle verlies door de drybags aan de voorvork. Kan zijn een verkeerde fiets, verkeerde bandjes, weinig off-road ervaring, te grote of te zware tassen ...
Ik heb ook twee drybags aan de voorvork en dat rijdt zonder problemen. Bij mij komen de voortassen er nooit meer op. :D
Als een vork is gemaakt voor voortassen lijkt het me sterk dat een paar drybags of bidons zouden leiden tot controleverlies… dat zou met voortassen dan nog veel erger moeten zijn. Ik merkte dat de fiets op rails liep met voortassen maar dat het korte bochtenwerk wat zwaarder sturen was. Dat is met de huidige setup wel een stuk lichter geworden maar zeker niet zo overdreven dat ik nu minder controle zou hebben.
Openbaar vervoer is niet nodig want ik trek de deur achter me dicht en spring op de fiets. Daarbij is er hier geen openbaar vervoer, wel zo makkelijk in coronatijd. Wildkamperen is ook geen probleem, tis hier toegestaan.
Verslagje wordt erg kort en saai: ik fiets, peddel, eet en slaap :)
:D