paeter schreef: ↑di 19 mei, 2020 13:12
Dit forum staat bekend als zijnde zuur dus mag dat zéker gezegd worden. Vooral als je zo als Hafar (nieuw gebruiker met een paar reacties) meteen word veroordeeld. Hij werd na zijn opmerking "een klassieke zijtassen set-up is niet hetzelfde als een bikepacking set-up" meteen beschuldigt dat hij iedereen in hokjes en categorieën dwingt, dat hij vindt dat zijn hokje beter is dan die van een ander, dat hij problemen heeft die nergens opslaan, dat hij alleen offroad fietst, niet weet dat er ook andere bikepackers bestaan, niet weet wie de TABR heeft gewonnen, hij niet goed kan lezen .... en nog meer werkelijk ongelofelijke nergens opslaande ZURE opmerkingen.
Jaha, wat lees ik nu over mezelf, dat wist ik nog niet. Wel grappig dat men zoveel over me weet terwijl ze mij niet kennen. Want het zou zomaar kunnen dat ik wel eens de TABR heb gereden of nog erger, mss weleens heb gewonnen.
dijken63 schreef:
Wat maakt het uit hoe je een set-up noemt?
Tis heel simpel: het zijn twee verschillende woorden omdat het twee verschillende setups zijn. Geen flauw idee waarom sommige hier op dit forum daar graag moeilijk over doen. Voorkomt ook misverstanden zoals bv in dit topic. Paeter stelt een vraag hoe bikepackers toch al hun zooi meenemen op een lange reis in ruige gebieden en krijgt vervolgens antwoord van iemand met een zijtassen-setup. Daar heeft hij dus weinig tot niets aan want de inhoud van twee zijtassen (vaak >28L) plus de achterdrager zelf (daar kun je ook nog heel wat op kwijt), krijg je natuurlijk nooit kwijt in bv een 10 liter zadeltas.
Hier bv goed te zien. Dit was op een circa 7 weken tocht, de packraft en de peddel zitten aan het stuur (samen met nog meer zooi) en ik had vaak voor circa een kleine week voedsel bij me. Als je deze bikepacking-setup hetzelfde vindt als twee dikke zijtassen aan een achterdrager, dan is het duidelijk dat je niet weet waar je het over hebt.
Maar de discussie "is een klassieke zijtassen-setup hetzelfde als een klassieke bikepacking-setup" mag in een ander topic gevoerd worden. Dit topic gaat nl over offroad-paden in België. Als men erom vraagt wil ik wel meer vertellen over hoe ik m'n zooi op de fiets meeneem of bv over bikerafting of een RR/verslagje schrijven. Maar discussiëren over wel/geen zijtassen doet men maar ergens anders.
Zal nog Paeters vragen beantwoorden en dan hou ik 't denk ik hier op dit forum weer voor gezien.
paeter schreef:
Sorry voor al mijn vragen maar ik vind het reuze interesant.
Is juist leuk, blijf vooral enthousiast in het leven, zuurpruimen zijn er al meer dan genoeg.
paeter schreef:
Dank voor je antwoord. Je hebt zo te lezen veel ervaring met bikepacking en lange reizen. Ik begrijp alleen niet hoe je maanden lang weg kan met alleen bikepacking tassen. Mij lukt het alleen een paar dagen in de zomer. En dan zonder een grote packraft er bij.
Ik heb niet veel nodig dus heb dan ook geen onnodige zooi bij me. Scheelt veel kilo's en pakruimte, dus heb dan ook genoeg aan bikepacktassen. Maar ook bv aan een kleine tent want zonder tig dikke tassen is er ook geen grote voortent nodig, scheelt nóg meer gewicht en pakruimte.
Maar daarentegen fiets ik bijna altijd solo dus kan niet tent, kookspullen, gereedschap, reservedelen etc met iemand delen. Dus heb dan weer meer bij me dan de niet-solofietsers. En omdat ik ook vrijwel altijd in onherbergzame gebieden met een ruig klimaat fiets heb ik ook warmere kleding, dikkere winterslaapzak, warmer matje, plus altijd handschoenen, muts en meer survivalzooi nodig dan in bv zomers zuid/west europa.
Maar heb ondanks dat toch meestal maar cirka 8kg bij me (incl tassen, excl eten/water/brandstof) en kan hiermee maanden weg.
Wat betreft voedsel. Al het eten (behalve vers, zacht voedsel want dat gaat in een kleine rugzak) gaat gewoon in de bikepacktassen. De zadeltas is het zwaarst want daar bovenop ligt ook altijd 't tentje en soms ook nog 't zwemvestje, de vierdelige peddel, een extra fles water etc. Heb nooit last dat de zware tas het balans sterk verstoort en ook geen last van controle verlies bij bagage aan de voorvork (zoals Marco heeft), maar ik heb dan ook een fatbike. Die rollen met hun >10cm bandjes onvermoeibaar door en zijn erg moeilijk uit balans te brengen.
Hier een plaatje met de bikepacking setup en 't kleine pizza-voordragertje. Deze setup bevalt me het best. Ik kan veel meer meenemen en vooral meer voedsel is heel fijn, zoals hier op een twee maanden lange reis.
Waar dagenlang geen winkels, huizen of mensen te bekennen zijn.
Hier wat ik bedoel met 'echte' offroad-paden. Zou jammer zijn als je hier met zware zijtassen denkt te kunnen rondzeulen, omdat je had gelezen dat dit een bikepacking-route is en je niet weet wat bikepacking inhoudt.
Nog een plaatje van de setup met de packraft erbij. Ik prop veel bovenop de opgerolde packraft, kleine drybags, regenkleding, jasje, muts, peddels ... Gaat altijd goed.
Paeter, zal je bikeraft-vragen later beantwoorden. Wil ze nl met wat foto's verduidelijken maar je kunt hier helaas maar 5 foto's plaatsen.
En nog bedankt voor je enthousiasme.