javb2812 schreef: ↑zo 22 sep, 2019 02:19
Zou je kunnen beschrijven hoe jouw visie op veganisme gedurende de laatste paar jaar is geëvolueerd, eventueel in de richting van nuancering?
Aan voedingskeuzes zitten veel aspecten. Er zijn de ecologische gevolgen, culinaire aspecten, morele aspecten (welk leed mogen we veroorzaken?), gezondheidsaspecten, ...
Ik beperk me hier even tot de gezondheidsaspecten (gezien de discussie hier vooral over ging en ik anders heel veel moet schrijven).
Ik ben er van overtuigd dat het mogelijk is gezond veganistisch te eten. Er zijn voorbeelden te vinden van mensen die daar prima in slagen en dat is tegenwoordig ook de visie van veel voedingsdeskundigen. Wel is het nodig om bepaalde supplementen te nemen. B12 is sowieso noodzakelijk, omdat dit niet uit plantaardige voeding te halen is.
Overigens halen veel mensen die niet plantaardig eten hun vitamine B12 ook uit supplementen, namelijk onrechtstreeks uit de supplementen die het vee krijgt toegediend of rechtstreeks uit de supplementen in hun voeding (o.a. verrijkte ontbijtgranen).
Wat andere voedingssupplementen betreft is de zaak complexer. Voldoende inname van bepaalde voedingsstoffen heeft niet enkel te maken met de hoeveelheid die men binnen krijgt maar ook met overige leefgewoonten (roken, koffie drinken, alcohol drinken, sporten, ...) en de combinaties met andere voedingsstoffen die inname van bepaalde voedingsstoffen kunnen remmen of makkelijker maken. Bovendien zijn er sowieso grote individuele verschillen o.a. bepaald door de darmflora of bepaalde (al dan niet genetische) factoren. (Dat speelt o.a. een rol bij ijzerinname, diverse vetzuren, ...)
Hoe gevarieerd men eet, hoe kleiner de kans op tekorten. Maar wel vlees eten staat natuurlijk niet gelijk met gevarieerd eten. En hoewel veganistisch eten per definitie niet even gevarieerd kan zijn als niet-veganistisch eten zijn er zeker veganisten die gevarieerder eten dan veel niet-veganisten en is minder gevarieerd niet noodzakelijk hetzelfde als niet gevarieerd genoeg.
Om tekorten te voorkomen is bij het schrappen van alle dierlijke producten uit een eetpatroon extra aandacht en dus meer kennis en het bewuster omgaan met voeding noodzakelijk. Daar loopt het soms mis.
Ik ben een korte tijd vrijwilliger geweest bij
www.evavzw.be en ben moderator geweest op het (ondertussen verdwenen) forum van die vereniging.
Ik heb heel wat correcte maar ook foutieve informatie zien passeren wat betreft voeding en heb vastgesteld dat ook bij veganisten en vegetariërs de noodzakelijke kennis soms ontbreekt.
Hoewel ook bij niet vegetariërs en veganisten er een pak mensen zullen zijn die (zonder dat ze zich er bewust van zijn) tekorten zullen hebben wordt die kans natuurlijk groter bij veganisten en vegetariërs die onvoldoende kennis hebben of onvoldoende aandacht aan hun eten besteden. Meer zelf, bij veganisten is de kans op tekorten heel groot als men niet met voldoende kennis met voedsel bezig is. Dat die mensen problemen krijgen is natuurlijk geen bewijs dat veganisme sowieso tot tekorten leidt.
In o.a. Nederland en België zijn er veel mensen die vanuit gezondheidsoogpunt te veel dierlijke eiwitten binnen krijgen en te weinig plantaardig voedsel. Het gaat daarbij in het bijzonder om rood vlees en bewerkt vlees.
Dat betekent echter niet dat - zoals sommige vegetariërs of veganisten stellen - vlees eten per definitie ongezond is en geen vlees eten altijd tot gezondheid bijdraagt. Dierlijke producten zijn geen vergif dat vanuit gezondheidsoogpunt sowieso te mijden is.
Doordat er ook zo'n grote verschillen zijn tussen mensen op het gebied van inname en behoefte aan bepaalde voedingsstoffen weet ik ook niet of het wel voor iedereen mogelijk is om gezond veganistisch te eten. Ik sluit het niet uit, maar zeker ben ik er evenmin van.
Ik ben er wel van overtuigd dat het voor veel mensen wel gezond kan, maar dat betekent niet dat het gezonder is dan een dieet met beperkte hoeveelheden dierlijke producten en voldoende (niet bewerkte) fruit en groenten.
Omdat mensen die vegetarisch of veganistisch beginnen eten hun voedingspatroon soms grondig aanpassen is het moeilijk om gezondheidseffecten één op één te koppelen aan het weglaten van vlees of dierlijk voedsel.
Renaat