Ik me er niet in verdiept?
Ik kom er nog op terug om het inhoudelijk te houden.
edit:
>quote=Leon
>> ..Voor mijn conclusie maakt het niet uit..
quote=math
> Toch wel. Met geschat 2W kom je bij een normaal vermogen van 100W op 2%.
> Dat is 1 uur op 50 uur (1000 km bij 20 km/h). Hetzelfde wat 'Meneer' schatte!
...
> Ik wacht nog op een toelichting over je opmerking "en dan gaat die luchtweerstand
> met de .... macht". Volgens mij doet die er niets toe, behalve suggereren dat
> Meneer iets belangrijks vergeten is.
Wat je je in het tweede stukje afvraagt is het antwoord op het eerste.
2% minder vermogen betekent namelijk NIET 2% langzamer fietsen.
Omdat de luchtweerstand met het kwadraat met de snelheid gaat en het vermogen het produkt van luchtweerstand en snelheid is, gaat het luchtweerstandsvermogen van een fietser met de derde macht. In werkelijkheid is het verschil minder dramatisch omdat de luchtweerstand niet de enige wrijvingskrascht is, maar als ik het met een
rekenhulp even inschat ga je met 2% minder vermogen 0,8% langzamer (0,16 km/u bij ca 20 km/u)
Dat is bepaald minder dan de geclaimde ruim 1 uur op 50.
Als ik mee zou nemen dat een ketting ook niet helemaal wrijvingsvrij is, zou dat geheel in het voordeel van mijn conclusie zijn overigens.
>Daar komt nog bij dat zo'n verlies vaak bestaat uit een belasting-onafhankelijke
> weerstand plus een bijdrage die evenredig is met de rotatiesnelheid:
> zie Hinzen. De schatting is dus waarschijnlijk te laag.
Dat de werkelijke situatie ongunstiger is voor de riem had ik ook al gezegd en ik was niet de eerste op dit forum ook. Een belasting-
afhankelijke wrijving zou denk ik nog wel interessanter zijn, maar dat geldt voor een ketting ook.
> Wat mij vooral stoorde is het begincommentaar waarmee 'Meneer' weggezet werd.
> Hij heeft een mooie opstelling gebouwd
Of een opstelling mooi is, is irrelevant. Of iemand zijn best heeft gedaan is lovenswaardig, maar dat kan nooit een inhoudelijk argument zijn.
>waarmee je duidelijk verschillen tussen kettingaandrijving
> en riemaandrijving kunt laten zien.
Je ziet dat de riem stroever loopt dan de ketting, maar je wordt kwantitatief een rad voor ogen gedraaid met de eindconclusie. Dat is wat ik voorreken. Bovendien maakt de man de fout door de situatie onder belasting niet eens te benoemen.
> Hij is geen academicus die zoiets goed kan doorrekenen,
Sorry hoor, maar als je iets niet kunt doorrekenen, dan moet je ook geen kwantitatieve conclusies trekken.
> maar hij heeft wel de publicatie van Prof Hinzen gelezen,
> zie de
video.
Ik geef commentaar op het filmpje waar ik commentaar op geef. Daar wil ik het bij houden.
Er zijn miljoenen filmpjes waar ik me niet in verdiept heb.
Wat ik niet doe is een hele publicatie gaan doorlezen omdat jij die hier linkt als antwoord zonder er zelf uitleg bij te geven. Dat zou ik zelf ook heel gemakkelijk kunnen maar ik leg dingen liever zelf uit.