De kosten voor een fiets met riem zitten volgens mij niet in het feit dat het frame achter open moet kunnen om de riem te verwisselen en ook niet direct in het mechanisme dat de riemspanning bij kan stellen, de kosten zitten denk ik in de geïntegreerde versnelling, de tandwielen en riem zelf.
Ik denk dat iedereen naar de prijs kijkt maar juist in Nederland gaan de meeste mensen niet voor de goedkoopste optie als ze een nieuwe fiets kopen. Tweedehands zijn betere fietsen voor minder geld beschikbaar en juist Nederlanders geven per fiets relatief veel per nieuwe fiets uit, €1011:
![Afbeelding](http://pix.toile-libre.org/upload/original/1521311425.png)
Bron:
Dit document van de CONEBI – Confederation of the European Bicycle Industry.
Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat in Nederland meer elektrische fietsen verkocht worden maar als ik er van uit ga dat een nieuwe elektrische fiets €1000 duurder is dan een normale nieuwe fiets dan is de gemiddelde normale fiets nog steeds €716 en dat is beduidend hoger dan voor Duitsland (€494), België (€317) en Oostenrijk (€441) alleen Denemarken komt met €601 dichter in de buurt.
Niet direct een idee hoeveel fietsriemen Gates per jaar verkoopt, cijfers kan ik niet vinden, maar als ik
dit Engelstalig artikel lees, zien zij zelf nog voldoende groeimogelijkheden en denken ook een goedkoper segment aan te kunnen spreken.