door
fud0 » di 02 apr, 2019 19:17
Ik vind het een mooie fiets! Ik zie geloof ik wel crank met 28-38-48. Het is 7 speed? volgens mij voor racegroep gaat het dan max tot 28 tanden achter casette . Echt in de hoge bergen is dit wel zwaar, vind ik persoonlijk. Ik heb dan liefst minimaal 22 voor en 30 achter, maar weet niet of dat met racegroep haalbaar is en in 7 speed ?
Als je de crank vervangt indien je hoge bergen neemt, zou 22-32-42 voldoende kunnen zijn ook voor hoge bergen.
Zo'n crank is nog pasbaar en te koop voor deze fiets, zie een 5 arm, maar die zijn niet meer te koop, nu dan een vier-arm en even goed pasbaar nog op vierkante as voor zo'n 35-40 euro denk ik, maar wordt wel steeds moeilijker. Je kunt veel kosten besparen door zelf sleutels ed te kopen voor plaatsing van bv crank, ketting of casette,
en later, als de fiets bevalt, evt. nog voorraad onderdelen kopen, zodat je zeker weet nog een aantal jaren vooruit kunt op de nodige onderdelen.
Cantileverremmen heb ik heel lang gehad en ging altijd goed in de bergen, maar vind V-brakes wel veel fijner en krachtiger remmen, dat is makkelijk evt. te vervangen als je zou willen, met meestal alleen een inbus en verder afstellen.
Ik heb altijd toerfietsen met ook racestuur, maar dan met atb onderdelen, maar met raceonderdelen gaat dit gaat vast ook ok.
Wielen is altijd velgen het belangrijkst denk ik, de kwaliteit ervan en gelijkmatig, de spaken, het liefst met de hand op spanning gebracht door iemand die het goed kan. Dikkere spaken in sportvelgen is alleen vaak mogelijk met speciale verloopnippels die juist vaak een dunne wand hebben en juist weer minder ideaal vind ik. Goede (de beste kwaliteit) velgen met normale overal even dikke spaken zijn vaak (zeer)goed genoeg voor jarenlang fijn fietsen zonder spaakproblemen. Geeft zoveel meer rust, als je zwaar belast bent, goede wielen, misschien kun je er navraag naar doen of kan iemand zien of de wielen nog goed zijn en de velgrand nog ok. Als de velgrand te dun is, zie je dat meestal, dan zijn de putjes weggesleten die daarvoor meestal speciaal zijn aangebracht.
ik zie oogjes op de voorvork, dus je kunt ook bagage voor meenemen op low-riders.
Rose maakt wielen van velgen en assen en spaken die je zelf kunt kiezen. Ik heb een keer besteld en het was redelijk, maar heb ze zelf toch nagetrokken. Velgen voor cantilevers worden bij zaken zoals Rose helaas steeds minder verkrijgbaar, alles alweer gericht op schijfrem, je moet dan dus zoeken, maar kortom, mooie geschikte fiets lijkt me wel!