Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets kopen Dummie - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets kopen Dummie

Zo, wat een reacties allemaal! Ten eerste bedankt!

De fiets van de link ga ik toch maar niet doen, ook vanwege het te kleine frame maat en de versnellingen. Ik heb de fietsen van de andere linkjes bekeken, even afwachten of de eigenaars een berichtje terug sturen. Ik zag nog een vraag met hoeveel mijn budget is, ik zat zelf te denken rond de 300 euro. Zoals andere aangaven gaat het puur om de ervaring. Ik ben vrij makkelijk, zolang ik maar aan de andere kant kom ben ik op dit moment tevreden haha.

Mocht ik nog wat anders tegenkomen dan zal ik het jullie laten weten ^^

Groetjes,
M276 schreef:
zo 31 mar, 2019 19:16
Of deze

https://link.marktplaats.nl/m1378412279
De fiets heeft een frame maat van 57, dus vrees dat dit net te klein is? Of maakt dat niet zoveel uit als je het zadel wat omhoog zou zetten.

M'n stadfiets was 64, dus ik ga zoeken naar iets rond de 61 had ik zo maar bedacht.
Er zijn nog veel afmetingen van een frame die meer of minder samenhangen met die tamelijk betekenisloze lengte van de zitbuis. En er is geen sprake van een universeel maatsysteem (hetgeen nog hele volksstammen denken).
Stack & Reach komt in de buurt...
Oke, een nieuwe fiets op het oog!! https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... b9c5b7a618

Wat een prachtding hé? Framemaat is denk ik goed. Een racestuur vindt ik ook wel wat hebben, al kan je die denk ik ook wel op andere fietsen monteren. Misschien beetje oud.. maar alsnog van goud? Iets boven het budget, maarja, dan heb je wel iets goeds zo te zien?

Wat denken jullie? Ik heb ondertussen ook al zo veel fietsen bekeken dat ik even nu een rustmoment voor mijzelf ga pakken haha.
AlwinJ schreef:
ma 01 apr, 2019 14:25
Oke, een nieuwe fiets op het oog!! https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... b9c5b7a618
Als ik op de link klik (ook bij openen in andere pagina) kom ik weer in dit topic :?
Quoten en dan de URL plakken werkt wel.

Mooie fiets op het eerste gezicht.
Vreemd, bij mij werkt de link ook niet ... Zo wel?:
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... at-60.html

Wel wonderlijk, een koga met canti's uit 2005. Maakte koga ze toen nog zo?
Met racesturen is het opletten in de zin dat versnellingssystemen die voor racesturen bedoeld zijn niet zomaar verwisselbaar zijn met systemen voor mtb's. Dus even een recht stuur monteren iov een wielerbocht en andersom kan tegenvallen qua kosten.
De 105-groep is wel een wielergroep met bijbehorende verzetten, die ook niet straffeloos onbeperkt verwisselbaar zijn.
Dank voor het bericht Leon. Is de prijs de fiets waard of valt dat niet te zien vanaf foto's?

Op zich vondt ik zo'n stuur er wel vet uitzien. Een vlinderstuur vindt ik er niet zo mooi uitzien, een recht stuur kan bijvoorbeeld wel.

Het is vast niet de beste en praktische fiets, maar voor een eerste keer wel een redelijke oke keuze had ik zo maar bedacht.
Het is inderdaad moeilijk te zeggen vanaf foto's. De vraagprijs lijkt gerechtvaardigd, maar dan hangt het er vanaf wat er nog aan veranderd gaat worden omdat het onderhoudstechnisch nodig is of omdat je het wilt. Dat is vanaf foto's beiden lastig te zien.

Hoe een stuur er uitziet zal me ********, dus daar heb ik niet veel mee, al is het stuur van mijn huidige fiets toch wel cool, vind ik dan ... irrelevant hier.
Ik vind het een mooie fiets en die canti’s zitten erop om met de racegrepen te werken lijkt me? Zijtrek remmen zal geen optie geweest zijn voor Koga?
Het is even afwachten of een andere koper hem voor mijn neus voorbij koopt :p

Ik zie trouwens ook veel Trek x500 fietsen, allemaal redelijk goedkoop. Zou zoiets in principe ook niet goed zijn? Zag wel wat verhalen over kapotte spaken met extreme baggage. Maar dat lijkt me misschien op te lossen met stevigere spaken? Denk dat het qua geld dan nog aardig te doen is. Groetjes
Ik vind het een mooie fiets! Ik zie geloof ik wel crank met 28-38-48. Het is 7 speed? volgens mij voor racegroep gaat het dan max tot 28 tanden achter casette . Echt in de hoge bergen is dit wel zwaar, vind ik persoonlijk. Ik heb dan liefst minimaal 22 voor en 30 achter, maar weet niet of dat met racegroep haalbaar is en in 7 speed ?
Als je de crank vervangt indien je hoge bergen neemt, zou 22-32-42 voldoende kunnen zijn ook voor hoge bergen.

Zo'n crank is nog pasbaar en te koop voor deze fiets, zie een 5 arm, maar die zijn niet meer te koop, nu dan een vier-arm en even goed pasbaar nog op vierkante as voor zo'n 35-40 euro denk ik, maar wordt wel steeds moeilijker. Je kunt veel kosten besparen door zelf sleutels ed te kopen voor plaatsing van bv crank, ketting of casette,
en later, als de fiets bevalt, evt. nog voorraad onderdelen kopen, zodat je zeker weet nog een aantal jaren vooruit kunt op de nodige onderdelen.
Cantileverremmen heb ik heel lang gehad en ging altijd goed in de bergen, maar vind V-brakes wel veel fijner en krachtiger remmen, dat is makkelijk evt. te vervangen als je zou willen, met meestal alleen een inbus en verder afstellen.

Ik heb altijd toerfietsen met ook racestuur, maar dan met atb onderdelen, maar met raceonderdelen gaat dit gaat vast ook ok.

Wielen is altijd velgen het belangrijkst denk ik, de kwaliteit ervan en gelijkmatig, de spaken, het liefst met de hand op spanning gebracht door iemand die het goed kan. Dikkere spaken in sportvelgen is alleen vaak mogelijk met speciale verloopnippels die juist vaak een dunne wand hebben en juist weer minder ideaal vind ik. Goede (de beste kwaliteit) velgen met normale overal even dikke spaken zijn vaak (zeer)goed genoeg voor jarenlang fijn fietsen zonder spaakproblemen. Geeft zoveel meer rust, als je zwaar belast bent, goede wielen, misschien kun je er navraag naar doen of kan iemand zien of de wielen nog goed zijn en de velgrand nog ok. Als de velgrand te dun is, zie je dat meestal, dan zijn de putjes weggesleten die daarvoor meestal speciaal zijn aangebracht.
ik zie oogjes op de voorvork, dus je kunt ook bagage voor meenemen op low-riders.

Rose maakt wielen van velgen en assen en spaken die je zelf kunt kiezen. Ik heb een keer besteld en het was redelijk, maar heb ze zelf toch nagetrokken. Velgen voor cantilevers worden bij zaken zoals Rose helaas steeds minder verkrijgbaar, alles alweer gericht op schijfrem, je moet dan dus zoeken, maar kortom, mooie geschikte fiets lijkt me wel!
en Trek X500 lijkt me best aardig als eerste fietsvakantiefiets.
ik zie er op marktplaats enkele met 60 of 61 cm framehoogte. onderdelen van Shimano Deore of Deore LX en da's prima.
let op dat de bagagedrager niet met een strip (in of boven het achterspatbord, bij het slot zeg maar) naar de staande achtervorken vast zit want dat lijkt me niet zo stabiel. zet dan de bagagedrager zelf met een stangensetje en twee klembandjes aan de staande achtervorken vast voor meer stabiliteit (stangensetje: https://www.internet-bikes.com/50823-m- ... iging-set/
en op een enkel model zie ik dat de poten van de drager niet net boven de achteras aan de achterpad vastzitten, maar iets hoger aan de staande achtervorken. kan stabiel zijn, maar dan past alleen net dat ene model drager op je frame en dat lijkt me niet handig.
groet! hoogframe
AlwinJ schreef:
di 02 apr, 2019 18:41
Zag wel wat verhalen over kapotte spaken met extreme baggage. Maar dat lijkt me misschien op te lossen met stevigere spaken?
fud0 zei het min of meer al, spaken breken bijna nooit omdat ze niet sterk genoeg zijn, maar alleen omdat het wiel niet goed gebouwd is, met bv. te weinig (!) spaakspanning.
De 28" wielen die B4T verkoopt kunnen 130kg makkelijk aan en de 26" wielen 150kg (volgens mijn ervaring), mocht het nog gekker moeten dan kun je bijvoorbeeld bij Ernie Frieke van Bikeboosting wielen tot 180-200kg laten bouwen.
Shadow schreef:
wo 03 apr, 2019 07:49
De 28" wielen die B4T verkoopt kunnen 130kg makkelijk aan en de 26" wielen 150kg (volgens mijn ervaring), mocht het nog gekker moeten dan kun je bijvoorbeeld bij Ernie Frieke van Bikeboosting wielen tot 180-200kg laten bouwen.
Gezien de oorspronkelijke vraag en gestelde gewichten lijkt me dat laatste in meerdere opzichten gierend overdreven. (75 kilo zelf, tentje mee, eerste keer fietsvakantie proberen, fietsbudgte 300 euro)
Maar het kán :D
Je hebt wel een punt :oops:
Goed nieuws! Er is een fiets gekocht! Dank u alle voor jullie hulp. Ik zal me gaan richten nu op de volgende fase, de spullen, haha dat wordt nog even oriënteren.

Groetjes,

Alwin
Dan willen we natuurlijk ook de fiets zien :)
AlwinJ schreef:
za 06 apr, 2019 15:04
Goed nieuws! Er is een fiets gekocht! Dank u alle voor jullie hulp.
Gefeliciteerd! Wat is het geworden?
AlwinJ schreef:
za 06 apr, 2019 15:04
Ik zal me gaan richten nu op de volgende fase, de spullen, haha dat wordt nog even oriënteren.
Niet teveel meenemen en niet te zwaar. Wordt de fiets minder belast en blijft 'ie langer heel. En heb jij er ook meer lol in, vooral tijdens een klim.