Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets kopen Dummie - Forum Wereldfietser

Fiets kopen Dummie

Hoi,

Ik ben een dummie, veel gefiets op mijn normale stadfiets in Nederland, maar nog nooit een lange biketour gedaan. Daar wou ik nu verandering in brengen, maarja, wat hulp kan ik wel gebruiken voor een nieuwe fiets.

Ik zag deze advertentie op marktplaats staan: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

Ja, goedkoop is duurkoop en ect... maar het is puur ook om echt te kijken of zo'n tocht wat is en zolang ik maar van A naar B kan komen. Zouden jullie zeggen ''doen!'' of hebben jullie nu de slappe lach van dit amateurisme :o

Het plan is om vanaf Utrecht naar het zuiden van Europa te fietsen. Hele uitdaging, zal heus nog oefenritjes in Nederland maken maar wil dus wel met deze fiets ook bijvoorbeeld een berg opkunnen.

Groetjes, Alwin

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Uitproberen fietstocht eerste keer.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Combinatie.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP? -
MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK? Nee.
WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT? Nee.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Het idee is Rome vanuit Utrecht.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT? Met tent.

JE LICHAAMSLENGTE
1, 87

JE GEWICHT
Rond de 75 kilo.

Lichaam proportioneel? Denk iets langere benen dan normaal.

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Geen idee.

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Amersfoort.

WAT IS BUDGET? Goedkoop mogelijk.

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Fietstoch naar Friesland, dagelijkse tochten & elke dag op en meer naar werk.

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER? Ik denk 75km. Maar dat was een stadfietd met bagage.

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Stadsfiets.

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD? Ben een dummie.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Alleen maar.

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Zie link boven.

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN? Cafe.
WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN? Snel mogelijk.
quote=AlwinJ

>Ik zag deze advertentie op marktplaats staan:
> https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... fiets.html

Ik denk niet dat dit een goede eerste keuze is.
Lees eens wat op deze twee websites, beiden gemaakt door mensen die op dit forum erg vaak antwoorden hebben gegeven en daarom maar eens de antwoorden bij elkaar hebben gezet:
https://fietsvakantie.home.blog/
http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen

>hebben jullie nu de slappe lach van dit amateurisme
Nee hoor. Geizen je verdere antwoorden helemaal niet.

>WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT? Met tent.
Dat betekent toch altijd ca 15 - 20 kg bagage. Alles wat je bespaart aan bagage maakt het fietsen niet alleen lichter, maar het zorgt er ook voor dat je minder eisen stelt aan je fiets.

> JE LICHAAMSLENGTE 1, 87
Bij het kopen van een tents en slaapzak moet je letten op de maat. Large dus. Binnenmaat tent minimaal 210 cm, anders is het niet lekker slapen.

>Lichaam proportioneel? Denk iets langere benen dan normaal.
Dan is je bovenlijf dus iets korter. Let er oop dat de fiets die je koopt niet al te lang is, maar dat is sowieso altijd belangrijk.

>WAT IS BUDGET? Goedkoop mogelijk.
200 euro is wel erg minimaal. Let er ook op dat goedkoop aangeboden fietsen niet voor nieta aangeboden worden. Vaak hebben zulke fietsen een aantal nieuwe onderdelen nodig.

>WELKE FIETSERVARING HEB JE?
>Fietstoch naar Friesland, dagelijkse tochten & elke dag op en meer naar werk.
>WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
>Ik denk 75km. Maar dat was een stadfietd met bagage.
Dat komt dus wel goed.

>WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET
> OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS
> FIETSONDERHOUD? Ben een dummie.
Je zult onderweg toch wel wat simpele dingen moeten kunnen herstellen, zoals een derailleur bijstellen die een beetje ontsteld is.

>WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, Snel mogelijk.
Wanneer wil je vertrekken?
Ik heb eens wat in mp ingetikt en krijg deze fiets voor je er uit:

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... fiets.html

200 euro is verdacht goedkoop overigens.

Edit: zie voor uitleg verderop :oops:
Wanneer wil je vertrekken? Ik denk na de meivakantie.

Ik zal vandaag wel ook wat langs fietsenwinkels in de buurt gaan, misschien staat er nog wat tussen. Ik heb in ieder geval rond een frame maat van 61 wat nodig denk ik. Mn stadfiets is 64 dus iets eronder gaan zitten is wel handig dus.
Leon schreef:
za 30 mar, 2019 10:18

Haal die link maar snel weg, voorvork heeft een geweldige optater gekregen.
CarlW schreef:
za 30 mar, 2019 12:46
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben.
Blijft nog wel dat aan dat ding een aardige set aantrekkelijke onderdelen hangt, die afhankelijk van de staat nog bruikbaar kunnen zijn.
Maar daar heeft dummie niets aan.
beste Alwin,
kijk eens op marktplaats op terraliner , traveller, koga forest, expedition , snel safari , vittorio , jan janssen , trek fx, trek x , enzovoort en kijk naar de staat en de maat (maar deels heeft Leon dat al voor je gedaan :wink: ).
besef je wel dat je voor wat onderhoud (ketting, cassette, banden, remblokken) als snel zo'n 100 euro te investeren hebt.
heb je een idee wat je wilt qua stuur ('recht', racebocht, vlinderstuur) en zithouding (wat meer rechtop of wat meer gebogen en gestrekt)?

kun je niet eens een weekend van iemand een fiets lenen en twee dagen in ZO-richting trekken en 'kijken wat je tegenkomt' qua fietsen, slapen, conditie, lol!!, enzovoort.

succes en hou ons alsjeblieft op de hoogte! hoogframe
CarlW schreef:
Leon schreef:
za 30 mar, 2019 10:18

Ook net pas 3 dagen actief op MP!

Wat verstaat de Topicstarter allemaal onder goedkoop? Tot €200?
CarlW schreef:

Als de vork inderdaad krom is maar het daarbij beperkt blijft qua schade is met een nieuwe vork nog steeds best een leuke fiets te treffen lijkt mij.
Ach, een goede vriend van mij reist al meer dan 30 jaar op oude peugeots uit de zeventiger en tachtiger jaren met pakweg 40kg bagage door Europa. Van Zuid-Spanje via Italie naar Albanie en terug via Tchechie en Berlijn.
Veel technische kennis heeft hij ook niet, dus als jij ook zo in elkaar zit. Doe maar. Op nogal wat hellingen zul je moeten lopen. Dus goede schoenen zijn ook aangeraden.
sjefke schreef:
za 30 mar, 2019 19:38
Ach, een goede vriend van mij reist al meer dan 30 jaar op oude peugeots uit de zeventiger en tachtiger jaren met pakweg 40kg bagage door Europa. Van Zuid-Spanje via Italie naar Albanie en terug via Tchechie en Berlijn.
Veel technische kennis heeft hij ook niet, dus als jij ook zo in elkaar zit. Doe maar. Op nogal wat hellingen zul je moeten lopen. Dus goede schoenen zijn ook aangeraden.
Alsof fietsen sinds die tijd niet verbeterd zijn. Ik was er hoor in de jaren 70 en 80, en ik ben ontzettend blij dat er nu betere fietsen zijn want die hebben mij heel veel fietstochten gebracht die ik anders beslist niet gemaakt zou hebben.
Ik weet niet of de voorvork een optater heeft gehad, er zijn vorken die er simpelweg zo uitzien?
ik vind het best een 'leuke' fiets, ik zie echter wel voor twee bladen, een compactcrankstel, ik adviseer voor in de bergen of heuvels met bepakking toch zeker een crank met drie bladen en achter ook de voor jou juiste casette zodat je licht genoeg kunt trappen. Als je alles netjes afstelt voor een lange trip en met goede onderdelen vertrekt, hoef je onderweg meestal niets bij te stellen ed. alleen hopelijk of nog niet eens, een band evt. plakken of vervangen.

Voor de rest kunnen veel fietsen geschikt zijn, je moet maar net de juiste tegenkomen, ikzelf heb, via marktplaats, een bijna nieuwe atb uit 1994 specialized gekocht, met bagagerek montage mogelijkheid voor 256 euro en zelf gedemonteerd en ander stuur nog op gemonteerd, vet en kogels vervangen en weer opnieuw opgebouwd en afgesteld, zag er allemaal nog perfekt uit en toer er nu veel op. Mijn echte toerfiets zijn de wielen 28 inch, maar sommige zweren bij 26 inch.Voor minder dan 300 euro nu een bijna compleet nieuwe toerfiets voor erbij, ook al had ik hem niet gedemonteerd, dan had ik er nog zonder problemen iig een hele poos op kunnen rijden.
Wie weet kom je ook 'ergens' een geschikte fiets voor weinig nog tegen voor je doel.
De oudere modellen zijn vaak simpeler qua opbouw van de fiets, maar wel oerdegelijk en als je daar nieuwe onderdelen op monteert zijn ze vaak niet zo duur omdat de duurste kwaliteit niet meer voor dat model te koop zijn, maar altijd nog degelijk genoeg voor vele duurzame kilometers.

Misschien iemand meenemen die je kan vertellen waar je op moet letten of kan zien of je 'goed' op de fiets zit.
Vaak blijkt na vele kilometers pas of een fiets je wel of niet aanstaat.
Anders voor de zekerheid een fiets via een fietsenmaker kopen met iemand erbij die wat van fietsen afweet, kost misschien wat meer maar dan heb je wellicht meer mogelijkheden om op terug te komen of evt. in te ruilen voor een betere goede optie als je enthousiast bent geworden na een eerste lange trip.

'
Leon schreef:
za 30 mar, 2019 20:34
sjefke schreef:
za 30 mar, 2019 19:38
Alsof fietsen sinds die tijd niet verbeterd zijn. Ik was er hoor in de jaren 70 en 80, en ik ben ontzettend blij dat er nu betere fietsen zijn want die hebben mij heel veel fietstochten gebracht die ik anders beslist niet gemaakt zou hebben.
Je hoeft het er niet mee eens te zijn. Ik schreef het om aan te geven dat er mensen zijn die niet geven om die verbeteringen. Genoemde vriend moet dan ook geregeld andere wielen/banden kopen en bij framebreuk (veel te zwaar beladen) een ander stalen oudje. Het is een ander "way of life".
Ik weet niet of @fud0 het over de door dummy genoemde fiets heeft of die van Leon, hoewel ik denk dat gaat om de eerste
fud0 schreef: ik vind het best een 'leuke' fiets, ik zie echter wel voor twee bladen, een compactcrankstel, ik adviseer voor in de bergen of heuvels met bepakking toch zeker een crank met drie bladen en achter ook de voor jou juiste casette zodat je licht genoeg kunt trappen. Als je alles netjes afstelt voor een lange trip en met goede onderdelen vertrekt, hoef je onderweg meestal niets bij te stellen ed. alleen hopelijk of nog niet eens, een band evt. plakken of vervangen.
Wat dat betreft denk ik dat de genoemde fiets nog niet zo slecht is, hij lijkt goed onderhouden uit, de achtercassette is onzeker. Met een compactcrankstel zou bijv. de Reitsema-route wel te doen moeten zijn.

Wel een meer racefietsachtige fiets, niet te veel meenemen en natuurlijk moet hij passen.
daulagari schreef:
za 30 mar, 2019 22:36
Ik weet niet of @fud0 het over de door dummy genoemde fiets heeft of die van Leon, hoewel ik denk dat gaat om de eerste
fud0 schreef: ik vind het best een 'leuke' fiets, ik zie echter wel voor twee bladen, een compactcrankstel, ik adviseer voor in de bergen of heuvels met bepakking toch zeker een crank met drie bladen en achter ook de voor jou juiste casette zodat je licht genoeg kunt trappen. Als je alles netjes afstelt voor een lange trip en met goede onderdelen vertrekt, hoef je onderweg meestal niets bij te stellen ed. alleen hopelijk of nog niet eens, een band evt. plakken of vervangen.
Wat dat betreft denk ik dat de genoemde fiets nog niet zo slecht is, hij lijkt goed onderhouden uit, de achtercassette is onzeker. Met een compactcrankstel zou bijv. de Reitsema-route wel te doen moeten zijn.

Wel een meer racefietsachtige fiets, niet te veel meenemen en natuurlijk moet hij passen.

Idd. @ daulagari ik bedoel de eerste fiets, de zwarte op marktplaats. Wat me verder ook opvalt, er zitten geen spatborden op en er zitten geen 'oogjes' in de voorvork voor evt. lowriders voor tassen, voor een lange rit is dat echt wel handig, anders moet je een hoger voorrek plaatsen, of alles op de achterbagagedrager plaatsen wat voor een trektocht met kampeerspullen meestal (te) veel is.
De achterbagagedrager zit ook vast aan de zadelpen, zo ik zie, ik vind het niet echt een degelijke constructie op deze manier en je hebt bagagedragers die max 20 kilo aankunnen. Deze ziet er niet naar uit dat hij veel meer aankan.

Allemaal dingen om ook rekening mee te houden, een trekkingfiets frame is anders gebouwd dan een race of atb, je moet er uren comfortabel op kunnen rijden, maar je moet idd. ook niet te benauwd denken, gewoon uiteindelijk maar gaan met die banaan en evt. op lange ritten noodscenario's inbouwen, bv. met de trein terug en hoe dan, als je fiets toch uit elkaar mocht vallen. Als je het echt leuk gaat vinden, wil je uiteindelijk niet anders dan een degelijke fiets en komt die er ook, eerst maar wat proberen en natuurlijk extra leuk als je je doelen haalt op wel die of een fiets van 200 euro.
succes iig!
fud0 schreef:
zo 31 mar, 2019 13:45

Wat me verder ook opvalt, er zitten geen spatborden op en er zitten geen 'oogjes' in de voorvork voor evt. lowriders voor tassen, voor een lange rit is dat echt wel handig, anders moet je een hoger voorrek plaatsen, of alles op de achterbagagedrager plaatsen wat voor een trektocht met kampeerspullen meestal (te) veel is.
Of compactere spullen meenemen en overbodige bagage thuis laten :)
Jurr schreef:
zo 31 mar, 2019 13:49
fud0 schreef:
zo 31 mar, 2019 13:45

Wat me verder ook opvalt, er zitten geen spatborden op en er zitten geen 'oogjes' in de voorvork voor evt. lowriders voor tassen, voor een lange rit is dat echt wel handig, anders moet je een hoger voorrek plaatsen, of alles op de achterbagagedrager plaatsen wat voor een trektocht met kampeerspullen meestal (te) veel is.
Of compactere spullen meenemen en overbodige bagage thuis laten :)
ja hoogzomer zou misschien gaan idd. en met zeer lichte basisartikelen als tent ed. weinig voedselvoorraden, maar ook al kampeer je met superlicht, het blijft een uitdaging vind ik om alles op je achterbagagedrager te plaatsen, misschien nog het eea op je frame.. of in een stuurtas, maar die kun je ook niet te zwaar beladen, maar idd. in nood kan het. :)

altijd handig, een bidonhouder monteren voor 1,5 liter flessen :) is toch weer 1,5 kilo
Is dit niks voor je?
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 11&t=32942
Als ik nog geen fiets had dan zou ik hier zeker naar gekeken hebben. Ook een courant model volgens mij. Mocht je 'm toch weer kwijt willen.
Zoiets wellicht?

http://link.marktplaats.nl/m1392985417

Denk dat deze te klein is voor je, maar er staat wel eens wat soortgelijks:

http://link.marktplaats.nl/m1392928049
fud0 schreef:
zo 31 mar, 2019 13:56

ja hoogzomer zou misschien gaan idd. en met zeer lichte basisartikelen als tent ed. weinig voedselvoorraden, maar ook al kampeer je met superlicht, het blijft een uitdaging vind ik om alles op je achterbagagedrager te plaatsen, misschien nog het eea op je frame.. of in een stuurtas, maar die kun je ook niet te zwaar beladen, maar idd. in nood kan het. :)
Ach, kijk eens naar de paklijsten van mensen die met alleen achtertassen rijden of bikepackers. Gaat prima. Zo rijd ik zelf met Front Rollers achterop en voorop niks.