Als je geduld hebt en een beetje handig bent kan je prima voor minder een fiets maken door leuke onderdelen te sprokkelen. Maar erg goedkoop zal 't niet zijn. Zeker niet gezien de tochten die je van plan bent.
Zeker niet als de rest van de lichte camping gear er nog bij moet. Check ook hiking site eens voor tips voor lichte camping gear. Ebay staat vol leuk spul uit china voor prima prijzen.
Mijn 3e wereldfiets op budget:
-26" banden. Die zijn daar doorgaans beter te krijgen.
-Stalen frame is overal te lassen bij problemen en minder kans op breuk bij mishandeling.
-4 kante trapas (goedkoop, heel duurzaam)
-derailleur, 3x9sp (onderdelen over de hele wereld wel te krijgen. En breed bereik)
-mechanische schijfremmen, type dat de standaard shimano blokjes gebruikt, want best verkrijgbaar (TRP of Tektro bijvoorbeeld).
-goede wielen, 6 bout remschijf
-stevige zo breed mogelijke banden (schwalbe marathon plus-achtig)
Laat je niet gek maken door al dat moois wat er te krijgen is.
Ik heb (in 2012) in india (manali-leh), nepal en thailand 10.000km gefietst op een budget fiets. In Delhi gekocht voor €300 ongeveer. Een Schwinn Searcher comp, 29" trekking fiets.
3x8 speed altus, eenvoudige hayes cx mechanische schijfremmen. Volgens mij ook bij de Wallmart te koop, iig uit de VS geimporteerd. Betere fiets was er daar niet te krijgen (op officiele Trek dealer na, maar dan waren de instap fietsen ineens €3000).
Nog (denk ik) €100 aan accessoires erop & kleding gekocht: ergonomische handvatten, bagagedrager, tassen, bel. Spatbord zelf geknutseld.
Prima fiets, ik heb 'm nog steeds! Inmiddels wel wat upgrades op gezet die ik nog had liggen & starre vork.
Problemen tijdens de reis: bagagedrager gebroken (was ook matig design en niet beter te krijgen daar, maar dat is hier geen probleem), spaakbreuk (zie ook eerdere tips over goede wielen), tassen paar keer gerepareerd (ook matig design, maar hier koop je gewoon een set ortlieb/vaude).
Ik ben ook op 15 jaar oude stalen gekregen racefiets met aanhanger op en neer naar parijs gegaan. Op wat matige remkracht na geen problemen gehad.
Kortom, hoeft niet zo duur.
Voor €1000 zou ik makkelijk een budget wereldfiets in elkaar te zetten. En misschien is dat dan ook wel gelijk mijn ideale wereldfiets. Want naafversnelling/riem is mooi, maar bij problemen niet ter plaatse te maken.