Op mijn 18de 1989 heb ik zorgvuldig mijn eerste toerfiets uit gekozen een Giant toerfiets van 1200 gulden.
ik ben ermee naar Parijs gefietst en kreeg onderweg spaakbreuk en het kostte 25 gulden om te laten repareren. Toen kwam ik erachter dat goede wielen heel belangrijk zijn met zoveel bagage en dat dat nogal eens problemen kan geven en ook uiteindelijk je veel geld kan kosten bv. onderweg aan reparaties, als je niet weet hoe je aan goede wielen komt en niet iedere fietsenmaker is daar in te vertrouwen en al zeker niet als je een nieuwe fiets koopt met machinegemaakte wielen, die misschien wel sterk qua onderdelen zijn, maar gewoon niet goed gespannen zijn en als er dan een spaak knapt je zomaar een slinger kunt hebben, dusdanig dat je wiel niet meer goed rond kan draaien.
Hoe goedkoper een nieuwe fiets hoe goedkoper de onderdelen en dat wil je niet voor een wereldreis als je ergens in de middle of nowhere staat met problemen aan onderdelen,
maar er zijn mensen die met een goedkope nieuwe maar ook tweedehandse, maar kennelijk wel sterke en goede onderdelen, toch ook die wereldreis maken.
Een heel dure fiets wil niet altijd zeggen dat het ook niet problemen kan geven. Soms is iets wat simpel maar sterk in elkaar zit beter dan van allerlei technische snufjes voorzien wat heel veel geld heeft gekost, maar probleemgevend.
Ik heb geen problemen met velgremmen. Heb wel van mijn oude toerfiets de cantilevers vervangen voor v-brakes, bij veel regen en heuvel of bergafwaarts, is het wel een aanslag op je velgrand.
Weten qua techniek hoe een fiets in elkaar zit en waar je op moet letten bij het meenemen van veel bagage, heeft dan een pluspunt.
Na zeven jaar toeren op mijn giant koos ik zorgvuldig voor mijn nieuwere aluminium cannondale fiets 3500 gulden 1995 en ging steeds verder in eigenlijk alleen Europa fietsen, maar allemaal op mijn gemakkie ontdekt en zorgvuldig voorbereid.
En nu heb ik een nieuwe stalen fiets avaghon opgebouwd voor eigenlijk 'maar' 2000 euro, maar in mijn beleving, oerdegelijk.
Een wereldreis heb ik in mijn eentje nooit aangedurfd buiten Europa qua veiligheid maar ik wil je nauturlijk niet bang maken..
Over je bestaande fietsen; Ik zou dat zo niet durven zeggen. Een vakantiefiets moet vooral stevig aanvoelen, want zeker voor een wereldreis heb je standaard wel 5 kilo MEER bagage schat ik dan voor een 4 wkn trip in Europa, dat voelt vooral in het begin behoorlijk zwaar aan, maar vooral je fiets moet dat dus kunnen dragen.
Ze zeggen hoe kleiner de wielen hoe sterker het wiel, maar ik ben er uiteindelijk altijd gekomen met 28" zelfs op race! velgen, door eerst een goede fietsenmaker die goede wielen maakte en later kon ik het zelf,
ik zeg altijd, je moet je fiets dusdanig voorbereiden, dat je alleen evt. lekke banden moet vervangen, dat kan voor trips tot 3000 km, daarna moet je de nodig onderdelen wellicht een keer vervangen zoals een ketting ed.
Ik vind derailleur heerlijk fietsen, kan het ook allemaal zelf onderhouden en simpele bar-ends schakelaars, ook zeer simpel en degelijk. Ik houd van analoog, ik moet het ZIEN hoe het in elkaar zit, dan kun je ook zien waar het misgaat of waar het is misgegaan.
heel veel succes! iig met je keuze voor welke fiets en vooral met wat je evt. wilt gaan doen, als je er steeds mee bezig bent, kom je op een gegeven moment vanzelf vaak tot (een) keuze(s) over wat nu het handigst is.