Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsadvies - door de bomen het bos niet meer zien - Forum Wereldfietser

Fietsadvies - door de bomen het bos niet meer zien

Hoi allemaal!

Ik heb het wilde plan om een wereldreis op de fiets te gaan maken. Iets met niet weten wat ik met mijn werk carrière wil doen, en nu de tijd en het geld hebben. Ik heb al redelijk wat gereisd, en loop er keer op keer tegenaan dat reizen met het openbaar vervoer gewoon erg beperkt is. Je kunt immers alleen daarheen waar de bus of trein ook komt... Aangezien ik fietsen erg leuk vind lijkt me dit een uitermate goede oplossing.
Ik heb nog niet echt ervaring met vakanties op de fiets, het fietsen wat ik tot noch toe doe beperkt zich tot korte afstanden en wat mountainbiken.

Nu ben ik me dus aan het orienteren, en heb ik al veel op oa dit forum gelezen.
Struikelblok 1 is wat voor fiets heb ik in hemelsnaam nodig?!

Ik ben in het bezit van een Giant cyclocrosser die op zich best lekker fiets, maar eigenlijk wat te groot is. Daarnaast heeft ie velgremmen, en daar ben ik niet zo kapot van.

Een andere optie is het ombouwen van mijn mountainbike, een Trek X-Caliber 9. In dat geval zou er denk ik een andere, starre, voorvork op moeten, verlichting, een ander stuur, een ander zadel (op deze kan ik niet echt goed zitten), bagagedragers, andere banden en waarschijnlijk ook andere wielen. Er zitten nu namelijk Bontragers op, en deze lijken me niet het allerstevigst. Effectief zou je dan dus niet heel veel meer dan het frame overhouden, de rest zou vernieuwd moeten worden.

De vraag is: is dit daadwerkelijk zo veel goedkoper? Of zou ik dan beter een andere fiets kunnen kopen die daadwerkelijk voor het doeleinde fietsvakantie gebouwd is? Ook vanwege de starheid van het frame ed.
Tweedehands is uiteraard ook een optie. Ik zou echter als het even kan wel graag 29 inch wielen/banden erop willen. En dan is het tweedehands aanbod wat beperkter.
En hoe bepaal ik dan welke fiets/model voor mij geschikt is? Niet alles is namelijk uit te proberen, en soms merk je ook pas na een aantal km dat de fiets gewoon niet zo lekker zit. Bijvoorbeeld de Giant heb ik tweedehands gekocht, maar pas na een tijdje kwam ik erachter dat hij gewoon iets te groot is...

En als ik de gemiddelde winkel bekijk die reisfietsen aanbieden, dan hebben zij vaak oa Santos ed in het assortiment. Vind ik mooie fietsen en zullen vast heel goed zijn, maar zijn natuurlijk ook behoorlijk aan de prijs. En onder aan de streep blijft het dat iedere euro die ik niet aan een fiets uitgeef, ik over heb om tijdens de reis te besteden. Die keuze is dan weer vrij gemakkelijk ;)

Wanneer ik de blog: https://www.cyclingabout.com/best-touring-bikes-list/ bekijk, dan vallen de prijzen voor complete fietsen weer relatief mee (wel een ouder artikel).

Kortom, ik weet gewoon niet waar ik het moet gaan zoeken. Wie helpt mij?!

Alvast heel erg bedankt!

Jonne

Ps. Nog even een toevoeging: ik ben een vrouw, 172 groot. En vind het fijn om een beetje sportief te zitten, maar niet té diep.
Je zal duidelijkheid moeten hebben over het volgende:
- veel / weinig bagage.
- asfalt / gravel of erger.
- lengte / duur van reis.

Hoe meer je weegt en bagage je meeneemt, hoe meer je je fiets belast. Als je dan ook over hele slechte wegen of paden gaat neemt die belasting exponentieel toe. Duurt je reis dan ook nog heel lang, dan kan je beter een Santos kopen met sterke 26 inch wielen.

Gaat je reis met name over asfalt met weinig gewicht, dan kunnen de snelle fietsen waar je naar linkt. Deze zijn dus meer geschikt voor Europa of zonder kampeerspullen kan je er wel verder mee.

Wat voor een reis wil je maken en hoe ga je overnachten?
Ik zou eerst maar eens een kleine vakantie / trektocht houden op een fiets die je al hebt. Meer om even na te gaan of het echt iets voor je is. Je krijgt dan meteen een idee wat je mee kan en wilt zeulen, waar je zonder kan en ongeveer hoeveel je af wilt leggen en misschien ook al over welk soort terrein.

Dit vooral naar aanleiding dat je wel fietsen leuk vind maar alleen nog korte afstanden gedaan hebt. Een wereldreis is een fantastisch leuk idee, maar als je na het bereiken van Luxemburg al zoiets hebt van "waar ben ik aan begonnen, alles doet pijn en het wil niet zo" heb je relatief veel geld besteed aan iets dat je misschien niet ligt.

Je kan met de fiets op veel meer plaatsen komen, maar als puur transport middel is het wel erg traag (relatief). De meeste 'vakantiefietsers' dan wel wereldfietsers hebben veel op met de reis op zich en misschien minder met de bestemming (of zien de bestemming als een leuk extraatje). Daarmee zeg ik niet dat dit niet voor jou opgaat, maar ik lees het niet duidelijk terug in je verhaal.

Tot slot sluit ik me aan bij groverr, er is meer info nodig voor een goed advies als je zelf een beter idee hebt wat je wilt en waar je heengaat / hoe lang en wat je mee wilt nemen.
In het kort kan je extreem licht gaan bikepakken met alleen wat tassen op het frame en aan het stuur tot echte pakezel met grote zijtassen, voortassen, zadeltas en misschien zelfs een extra tas op de achterdrager tot zelfs een aanhanger achter je fiets (iets dat duidelijk overkill is als je alleen reist)

Het seizoen is bijna voorbij, dus de tweedehands en overjarige modellen nemen toe, dat zijn toch leuke plekken om even te kijken. Zeker als je iedere dag MP in de gaten houdt kom je vanzelf wel wat fietsen tegen die aan je voorlopige wensen voldoen.
Jonne schreef:
di 14 aug, 2018 12:23
Ik heb het wilde plan om een wereldreis op de fiets te gaan maken.
Dat is mooi! Waar wil je heen en hoe wil je reizen? Daar hangt wel veel van af om te bepalen wat voor fiets handig is.

Als je wilt gaan kamperen, heb je al spullen en wat weegt dat allemaal? Zijn ook factoren om rekening mee te houden wat voor fiets je wilt gebruiken en hoe je deze wilt bepakken ("klassiek" of bikepacking).
Interessant idee best heftig hoor een wereldreis op de fiets is een hele toer ;)

Qua fiets, ik denk dat er binnen (bijna) elk budget wel een wereldfiets waardige fiets te vinden is.
Hoe lager het budget hoe meer je zelf zal moeten doen.
Je concludeert dat je niet alle fietsen kan uitproberen, datzelfde probleem had ik ook.
Voor mij waren alle fietsen waar ik geen proefrit op kan maken al snel van mijn lijstje geschrapt. Dan blijven er nog maar een paar over inclusief een 2e hands natuurlijk.

Ook over de afmontage valt nog een hoop te praten. Zet velgremmen niet zonder meer aan de kant. Ga praten met fietsenmakers (de goede) over je wensen.

Dit was recentelijk mijn zoektocht;
https://wijzijnfietsen.wordpress.com/20 ... sgenoot-j/

Tip:
Ga eens naar een testdag bij santos. Een santos met derailleur is echt niet waanzinnig duur.
rockhopper schreef:
wo 15 aug, 2018 01:40
Ik zou eerst maar eens een kleine vakantie / trektocht houden op een fiets die je al hebt.
Helemaal mee eens.
Koop een tweedehands fiets van een honderdje of wat die beter geschikt is dan die je nu hebt. Fiets er een vakantie van een paar weken op en verkoop hem weer. Dat kost je dan een paar honderd euro die in veelvoud, in tijd en geld, terugverdient doordat je dan beter weet wat je wilt of niet.
Lees dit artikel van Willem Jongman: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2017-1.pdf
Vul deze checklist eens voor ons in: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... ijk_advies
Nog Meer info: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen

En inderdaad, iedereen wil ineens 29 inch wielen, terwijl de hele fietswereld vanaf de jaren tachtig tot een jaar of vijf geleden schreeuwde dat je 26 moest hebben omdat die sterker waren. Resultaat is dat er inderdaad een fantastisch aanbod aan goede 26-inch reisfietsen is tegen zeer aantrekkelijke prijzen. Afhankelijk van je budget kam dat nogal uitmaken voor de mogelijkheden.
Resultaat is ook dat het aanbod van 26" velgen en banden aan het afnemen is...
Ik ben het eens met de eerdere adviezen. Ga eerst een korte en daarna een lange tocht in Europa maken om te zien of je het leuk vindt, en wat jij zelf denkt dat de fijnste fiets en uitrusting zijn. Mijn pdf over de eerste keer op fietsvakantie kan misschien helpen al te dure vergissingen en overbodige aankopen te vermijden.
Bij jouw lengte is een 29er wat mij betreft geen goed idee. Persoonlijk vind ik voorlopig 26 inch de ideale maat, en er is nog genoeg keus aan velgen en banden. Ik denk ook dat dat nog heel lang zal blijven. Per slot kun je zelfs nog steeds velgen en banden kopen voor een oude racefietsmaat als de Engelse 27 inch (ertro 630). Vergeet niet dat mensen in andere landen vaak flink kleiner zijn dan moderne Nederlandse reuzen, en dus gewoon niet passen op fietsen met zulke trendy grote wielen.
Storm schreef:
wo 15 aug, 2018 09:11
Resultaat is ook dat het aanbod van 26" velgen en banden aan het afnemen is...
Ja, maar het is pas echt een probleem als er niets goeds meer te krijgen is. Ik werd midden jaren 90 van de vorige eeuw al meewarig aangekeken door een plaatsenlijke fietsenmaker dat de 7-speed onderdelen die ik in zijn winkel vroeg er uit gingen. Het is nog steeds geen probleem om 7-speed spul te krijgen.

Bedenk ook dat de keuze in bandentypen de afgelopen jaren gierend geëplodeerd is. In de jaren 90 was er maar één Schwalbe Marathon, nu heb je geen flauw idee meer wat je moet kiezen. Ook de keuze in 26" is nog steeds vele malen groter dan een jaar of tien geleden.
egopro schreef:
wo 15 aug, 2018 08:07
Tip:
Ga eens naar een testdag bij santos. Een santos met derailleur is echt niet waanzinnig duur.
Op zich een goede tip. Alleen houden ze bij Santos niet meer van fietsen met derailleurs. Een paar jaar geleden had ik voor een rij-impressie in een tijdschrift een derailleurfiets bij Santos geregeld (op uitdrukkelijk verzoek van de eindredacteur, die niet alleen dure Rohloff- en Pinionfietsen in zijn blad wilde zien). Toen ik het testexemplaar op kwam halen, stond er echter een fiets met Rohloffnaaf en tandriem voor mij klaar. Toen ik vertelde dat ik om een derailleurfiets had gevraagd, werd ik aanvankelijk niet geloofd. Pas toen ik de mail liet lezen die ik gestuurd had, kon ik een verouderd derailleurmodel krijgen. In de fabriekshal stonden ook bijna alleen fietsen met tandriemen (m.u.v. enkele echte racefietsen).
keesswart schreef:
wo 15 aug, 2018 10:28
In de fabriekshal stonden ook bijna alleen fietsen met tandriemen (m.u.v. enkele echte racefietsen).
Kennis van me wilde vorig jaar bij een zekere dealer een simpele Santos met derailleur en twee achtertassen kopen voor een tochtje naar Santiago en kwam met het duurste model met Rohloff+riem en vijf Ortliebs weer naar buiten. En ook nog met een heel pakket fancy fietskleding want anders kwamen die tassen niet vol. Complimenten voor de verkoper!
Precies, dat is de gekte waartegen gewaarschuwd moet worden.
Blijft de vraag wat hier nou “de gekte” is. Is dat een boven gemiddeld slimme fietsverkoper die een klant meer verkoopt dan hij nodig heeft, of is dit een verschrikkelijk naïeve klant die een fiets met tassen gaat kopen en totaal geen huiswerk gedaan heeft en eigenlijk zelf niet weet wat hij nodig heeft. Het is in ieder geval een apart verhaal.

Wat betreft Santos en zijn voorkeur voor riem/rohloff/Pinion, volgens de site zijn alle travelmasters met derailleur te leveren.
Klopt. Dat is geen enkel probleem.
Derailleur is nog steeds een fantastisch systeem. Heb er jaren wereldreizen mee gedaan en kan mij niet herinneren dat die reizen een doffe ellende waren :D . Zit eraan te denken om een heel lichte vakantiefiets te bouwen met 1*11 speed.

terug naar het onderwerp: ik denk dat je de spijker op de kop slaat met je vraag of een meer stijf frame niet beter voor fietsvakantie is. Het korte antwoord is ja. Het meer genuanceerde antwoord is: hangt af hoeveel bagage je meeneemt. De meeste MTB's kunnen redelijk overweg met een lichte bepakking. Maar boven de 20 kilo wordt het al snel een probleem en dan is een stijf frame erg prettig (van welk merk dan ook). Ik rij zelf met rond de 13 kilo en dan is mijn fiets bijna een overkill aan stijfheid en robuustheid. Maar als ik ineens voedsel en water voor een paar dagen meeneem zit ik binnen no time heel wat kilo's daarboven. 10 liter water weegt nou eenmaal 10 kilo:).

Als ik een snelle rekensom maak (pin me niet vast op de details dan heb je twee keuzes:
1. Ombouwen van je huidige fiets. Ruw geschatte kosten zo'n 600 euro.
2. Nieuwe fiets. Vanaf rond de 1700 euro tot.......veel 8)

Als je puur naar prijs kijkt is het ombouwen van je huidige fiets beslist goedkoper. Is geld een groot issue dan gewoon ombouwen. Je kent de fiets. Wellicht niet de ideale vakantiefiets maar na 1000 km weet je niet beter.
Heb je wel wat geld over dan is biedt echte vakantiefiets wel voordeler. Stijger, rustiger rijgedrag. En ja, er zijn merken waar je ook een sportieve zit hebt.

Succes,
Jaren geleden wilde ik bij bike4travel een VSF TX400 gaan kopen, met derailleur. Ik had mijn keuze al gemaakt en wilde alleen nog een proefrit maken. Er werd daar een beetje gereageerd zo van "O, ja ??? een derailleur ??? Tjee, wil je echt geen rohloff ???, daar hebben we geen proefrit-exemplaar van, weet je het zeker ???".

Ik kreeg daar echt een beetje het gevoel alsof ik per ongeluk met een Lada het parkeerterrein van Porsche was opgereden, Ook kreeg ik gelijk een armoedzaaier-gevoel omdat ik niet het dubbele voor een fiets wilde neertellen.

Toen maar niets gekocht. Ik ben allergisch voor commerciele druk. Tot op heden nooit problemen met derailleurs gehad.
Om maar concreet te worden. Is dit wat voor je?
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... orCode=tan

Is dit de prijsrange waarbij je je comfortabel voelt?

Als dat het geval is kan je voor ongeveer hetzelfde geld ook een Santos met Rohloff nemen of ietsjes duurder een Avaghon.
Als dat te duur is kun je ook kijken naar Fahradmanufactur. Ietsjes goedkopen, iets minder goed afgewerkt maar verder prima fietsen.
https://www.bike4travel.nl/93-vakantiefietsen#

edit: Ik dacht gezien te hebben op de site van bike4travel dat een TM voor 1899 met rohloff te koop stond. Er wordt een rohloff fiets getoond. Pas nu lees ik dat dit de vanaf prijs is.. Bovestaande regel klopt dus niet....jammer :lol:
Ik heb ook eens een Fahrradmanufaktur bij Bike4Travel gekocht. Die heb ik toen op de site van Fahrradmanufaktur uitgezocht en per email besteld. Dat is al vele jaren geleden toen ze nog in Capelle zaten, en ik rij er nog steeds dagelijks op.

Tegenwoordig koop ik bijna alles op het internet. Het is makkelijker, goedkoper, en je bent meteen van die "mooie" praatjes af. Je kunt beter betrouwbare informatie van het internet halen.

Vroeger was het forum van de wereldfietser ook zo'n bron. Tegenwoordig zijn hier echter mensen met belangen actief, waarvan dat niet gezegd mag worden. Voor je het weet heb je een ban.

Verder moet een frame helemaal niet stijf zijn, maar wel sterk genoeg voor wat je allemaal mee wilt nemen.

Als je stijf zegt, zeg je aluminium, en dat is meteen het materiaal dat bepaalde producenten op deze site leveren. Sturende informatie dus.
Die Trek die hierboven genoemd wordt is een speciaal ding, beter kijk je dan naar bijvoorbeeld Cube.

De prijsvergelijking die hierboven gemaakt is tussen Trek en Santos met Rohloff, voor die prijs heb je geen Rohloff maar een derailleur, maar dat zie je dus niet terug op de aangehaalde site van Bike4travel.

15-8 bericht aangepast door moderator, persoonlijke aanval verwijderd.

16-8 Er stond hier helemaal geen persoonlijke aanval, maar een feitelijke constatering. Wie wil weten wat hier stond kan dat lezen helemaal bovenaan op de volgende pagina. Daar staat het geciteerd door iemand die helemaal nooit aangepakt wordt door de fatsoenspolitie van dit forum.
Grappig dat mensen bepaalde zaken zo anders ervaren. Ik kom af en toe ook bij Bike4Travel om iets te kopen maar ik ervaar die commerciële druk niet zo. Ik zie wel een paar vakmensen rondlopen die duidelijk weten waarover ze het hebben. Ja, ze zijn enthousiast over datgene wat ze verkopen, maar dat vind ik niet zo vreemd. Ik heb trouwens geen aandelen daar, voordat iemand dat zou gaan denken. Dat zelfde enthousiasme ervaar ik ook bij bijvoorbeeld Van Herwerden in Voorburg en Rob’s Bikecentrum in Maasland, om er maar een paar te noemen, waar ik ook geen aandelen in heb. Ik voel me ook nooit onder druk gezet, daar ben ik zelf namelijk bij en ik doe meestal ook mijn huiswerk voordat ik wat ga kopen.

Dat sommigen allergisch zijn voor commerciële uitingen, dat hoeft niet vermeldt te worden, dat blijkt wel uit de bijdragen. Voor allergiën zijn trouwens goede behandelingen tegenwoordig, ik weet alleen niet of ze in het basis pakket zitten, maar dat laatste is of topic.
peter de rijk schreef:
wo 15 aug, 2018 12:21
keesswart schreef:
wo 15 aug, 2018 10:28
In de fabriekshal stonden ook bijna alleen fietsen met tandriemen (m.u.v. enkele echte racefietsen).
Kennis van me wilde vorig jaar bij een zekere dealer een simpele Santos met derailleur en twee achtertassen kopen voor een tochtje naar Santiago en kwam met het duurste model met Rohloff+riem en vijf Ortliebs weer naar buiten. En ook nog met een heel pakket fancy fietskleding want anders kwamen die tassen niet vol. Complimenten voor de verkoper!
IK had dit probleem niet toen ik ging testrijden bij Santos, alhowel ze niet alle modelen en maten met derailleur hadden staan. Daarbij verkoopt Santos bij de fabriek geen fietsen dus je loopt er niet zo snel naar buiten met het duurste model met Rohloff+riem en vijf Ortliebs.
Je word dus gedwongen om er na het testrijden minstens nog een nachtje over te slapen, iets wat ik altijd doe met dit soort aankopen.

Daarbij... als je niks koopt heb je wel mooi een aantal verrschillende fietsen kunnen uitproberen en heb je vanzelf al weer een idee wat je prettig/mooi/comfortabel vind.

Het enige wat ik oorspronkelijk niet wilde was Magura's maar mij is duidelijk gemaakt dat ik dat toch echt moest proberen als alternatief voor de v-brakes die ik wilde hebben. Akkoord gegaan en ook erg tevreden over (als ik dat niet geweest was had ik ze laten ombouwen)

Daarbij denk ik dat de TS beter een vrijdagje kan gaan fietsen en met conslusies en vragen hier weer kan komen.