Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsadvies - door de bomen het bos niet meer zien - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Fietsadvies - door de bomen het bos niet meer zien

Jonne schreef:
wo 15 aug, 2018 21:32
... maart 2019 te vertrekken richting het oosten. ... Pamir highway ... via Indonesie naar naar Australie ... westkust ... van Alaska naar Patagonie
Indrukwekkend. Maar ondertussen weten wij op dit forum niet eens of je ooit wel eens gekampeerd hebt, wel eens in een land als België hebt gefietst of misschien wel in Senegal woont (dat kan met internet) en zo. Dat is lastig tips geven. Ook hebben we geen idee wat je met budget bedoelt.
Daarvoor (vooral dat "en zo") diende mijn verwijzing naar de checklist.
Leon schreef:
do 16 aug, 2018 09:19
Maar ondertussen weten wij op dit forum niet eens of je ooit wel eens gekampeerd hebt, wel eens in een land als België hebt gefietst of misschien wel in Senegal woont (dat kan met internet) en zo.
Jonne schreef:
wo 15 aug, 2018 21:34
Toevallig ben ik een paar weken geleden nog de Kilimanjaro opgelopen.
Dan lijkt Tanzania me waarschijnlijker dan Senegal ;-)
Ik woon in Nederland, en fiets toevallig regelmatig in België, aangezien ik zo'n 20 minuten van de grens vandaan woon (op de fiets).

En ik heb wel gekampeerd, maar ben nog geen die-hard. Ik heb nog geen ervaring met wildkamperen, maar alles kan geleerd worden natuurlijk.

De vragenlijst heb ik naar gekeken, maar deze opent niet op het moment. Helaas kan ik deze vragen dus ook niet beantwoorden.

Qua budget. Ik vind dat een lastig puntje. Liever geef ik minder uit dan meer, maar als dat beetje meer súper veel verschil maakt dan is dat wellicht wel de moeite waard.
Wel heb ik inmiddels begrepen dat ik me vooral niet moet focussen op 29 inch banden, en dat je waarschijnlijk toch zeker zo'n 1600 euro uit moet geven voor een fiets met redelijke onderdelen.

Nogmaals bedankt!
Klopt. Voor rond de 1600 euro koop je een prima fiets waarmee je de wereld in kunt. Voor meer geld koop je een mooiere fiets en soms ook een die lekkerder rijdt. Soms koop je alleen maar meer bling. Als je jezelf de tijd wilt geven kun je ook een heuse maatfiets laten maken, al is dat niet echt goedkoop (ongeveer net zo duur als de standaard fietsen van de grote dure merken). Dat is vooral de moeite waard als je een beetje afwijkende lichaamsmaten hebt, of speciale wensen zoals een racestuur, een meer retro look, of een specifieke afmontage.
Persoonlijk zou ik iets meer uitgeven voor een goede en betrouwbare fiets (en € 1.600,- zou best genoeg kunnen zijn, dat is voor iedereen weer anders), omdat de fiets toch je vervoermiddel is gedurende je hele reis.
Dan maar wat vaker (wild)kamperen om het bedrag, wat je meer uitgegeven hebt dan gepland, te compenseren.

Sommige wereldfietsers hebben zich zó vertrouwd gemaakt en hebben zó op hun fiets kunnen vertrouwen dat ze hun fiets zelfs een naam hebben gegeven.

Zelf zou ik zo weinig mogelijk willen sleutelen aan mijn fiets tijdens de tochten en met een betrouwbare, nog niet versleten fiets met dito onderdelen op reis willen gaan. Een ander vindt het juist wel weer iets hebben om af en toe inventief te moeten zijn tijdens de reis als het om repareren van de fiets gaat. Ligt aan je instelling, hoe flexibel ben je (of juist niet) en wat kun je als het om repareren gaat.

En of betrouwbaarheid van een fiets gerelateerd is aan een hoge(re) prijs, is overigens maar zeer de vraag.

Zo maakt ieder weer zijn of haar eigen overweging bij het kiezen van een fiets.
Leon schreef:
wo 15 aug, 2018 19:40
JanS schreef:
wo 15 aug, 2018 15:22
Ik heb wel eens een zwabberende fiets gehad, en dat heeft mijn fiets techniek veel goed gedaan. Dan leer je wel stil te zitten (geen overbodige bewegingen te maken) tijdens het fietsen.
Dan heb je nog steeds geen echte slappe fiets gehad. Een echte slappe fiets rijdt echt belabberd en er is geen lol aan.
Dit lijkt wel een wedstrijd ver plassen te worden. Mij leek mijn frame toch echt wel erg slap te zijn, maar hoe ga ik dat in godesnaam met dat van jou vergelijken? Kortom, een zinloze discussie.

Je kunt het vergelijken met het fietsen op een Flevobike met kantelknik stuurmechanisme. De eerste keer dat je er op zit lijkt het onmogelijk. Geef je dan op, dan blijft het onmogelijk. Zet je door dan wordt het uiteindelijk toch mogelijk.
Jonne schreef:
do 16 aug, 2018 14:56
Ik woon in Nederland, en fiets toevallig regelmatig in België, aangezien ik zo'n 20 minuten van de grens vandaan woon (op de fiets).

En ik heb wel gekampeerd, maar ben nog geen die-hard. Ik heb nog geen ervaring met wildkamperen, maar alles kan geleerd worden natuurlijk.

Er zijn best veel bivakzones in België http://www.bivakzone.be/
JanS schreef:
do 16 aug, 2018 16:39
Dit lijkt wel een wedstrijd ver plassen te worden.
Jij ontkent dat het waar zou kunnen zijn wat iemand anders mee heeft gemaakt.

Fietsen op een knikflevobike zou ik na een uur of wat hebben opgegeven, maar de slappe fietsen die ik had waren na 50000 resp. 35000 km oefenen nog steeds wiebelend met bagage. Maar ik zal wel een afwijking hebben?
Als je geduld hebt en een beetje handig bent kan je prima voor minder een fiets maken door leuke onderdelen te sprokkelen. Maar erg goedkoop zal 't niet zijn. Zeker niet gezien de tochten die je van plan bent.

Zeker niet als de rest van de lichte camping gear er nog bij moet. Check ook hiking site eens voor tips voor lichte camping gear. Ebay staat vol leuk spul uit china voor prima prijzen.

Mijn 3e wereldfiets op budget:
-26" banden. Die zijn daar doorgaans beter te krijgen.
-Stalen frame is overal te lassen bij problemen en minder kans op breuk bij mishandeling.
-4 kante trapas (goedkoop, heel duurzaam)
-derailleur, 3x9sp (onderdelen over de hele wereld wel te krijgen. En breed bereik)
-mechanische schijfremmen, type dat de standaard shimano blokjes gebruikt, want best verkrijgbaar (TRP of Tektro bijvoorbeeld).
-goede wielen, 6 bout remschijf
-stevige zo breed mogelijke banden (schwalbe marathon plus-achtig)

Laat je niet gek maken door al dat moois wat er te krijgen is.
Ik heb (in 2012) in india (manali-leh), nepal en thailand 10.000km gefietst op een budget fiets. In Delhi gekocht voor €300 ongeveer. Een Schwinn Searcher comp, 29" trekking fiets. Afbeelding
3x8 speed altus, eenvoudige hayes cx mechanische schijfremmen. Volgens mij ook bij de Wallmart te koop, iig uit de VS geimporteerd. Betere fiets was er daar niet te krijgen (op officiele Trek dealer na, maar dan waren de instap fietsen ineens €3000).
Nog (denk ik) €100 aan accessoires erop & kleding gekocht: ergonomische handvatten, bagagedrager, tassen, bel. Spatbord zelf geknutseld.
Prima fiets, ik heb 'm nog steeds! Inmiddels wel wat upgrades op gezet die ik nog had liggen & starre vork.
Problemen tijdens de reis: bagagedrager gebroken (was ook matig design en niet beter te krijgen daar, maar dat is hier geen probleem), spaakbreuk (zie ook eerdere tips over goede wielen), tassen paar keer gerepareerd (ook matig design, maar hier koop je gewoon een set ortlieb/vaude).

Ik ben ook op 15 jaar oude stalen gekregen racefiets met aanhanger op en neer naar parijs gegaan. Op wat matige remkracht na geen problemen gehad.

Kortom, hoeft niet zo duur.

Voor €1000 zou ik makkelijk een budget wereldfiets in elkaar te zetten. En misschien is dat dan ook wel gelijk mijn ideale wereldfiets. Want naafversnelling/riem is mooi, maar bij problemen niet ter plaatse te maken.
Leon schreef:
wo 15 aug, 2018 19:40
Een echte slappe fiets rijdt echt belabberd en er is geen lol aan.
Leon schreef:
do 16 aug, 2018 22:05
... de slappe fietsen die ik had waren na 50000 resp. 35000 km oefenen nog steeds wiebelend met bagage.
Ongelofelijk dat je 85 000 km fietst terwijl je er geen lol aan vindt. :o
JanS schreef:
vr 17 aug, 2018 16:41
Leon schreef:
wo 15 aug, 2018 19:40
Een echte slappe fiets rijdt echt belabberd en er is geen lol aan.
Leon schreef:
do 16 aug, 2018 22:05
... de slappe fietsen die ik had waren na 50000 resp. 35000 km oefenen nog steeds wiebelend met bagage.
Ongelofelijk dat je 85 000 km fietst terwijl je er geen lol aan vindt. :o
Ik had gelukkig niet altijd bagage en in die tijd wist ik niet beter, zonder internet en zonder De Wereldfietser. De fietsfabrikanten, die zich presenteerden in de Op Pad, waren toe ook nog niet echt ingespeeld op de markt van vakantiefietsers en de uitvinding van de Ortliebtassen. Dat zeiden ze soms wel, maar het moest allemaal nog ontwikkeld worden en net als nu vaak gebeurt zijn de eersten die iets kopen tevens testijders.