Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies koop (tweedehands) vakantiefiets met Rohloff - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Advies koop (tweedehands) vakantiefiets met Rohloff

137 berichten
Let op het verschil tussen een reguliere schijfrem-adapter en een Rohloff Monkeybone. Het verschil is dat de Monkeybone de ruimte geeft om je asplaat in te laten vallen, dat doet een normale schijfremadapter niet. Hoop geld voor een schijfremadapter waar men een stukje vanaf gefreesd heeft om dat mogelijk te maken, dat wel... maarrrr als het voor jou een mogelijke oplossing biedt?
Jurr schreef:
ma 13 okt, 2025 22:44
Goed kijken naar het verschil tussen een reguliere schijfrem-adapter en een Monkeybone. Het verschil is dat de Monkeybone de ruimte geeft om je asplaat in te laten vallen, dat doet een normale schijfremadapter niet. Hoop geld voor een schijfremadapter waar men een stukje vanaf gefreesd heeft om dat mogelijk te maken, dat wel... maarrrr als het voor jou een mogelijke oplossing biedt?
Kijk, daarom vraag ik het dus na, hahaha. Poeh, dat is inderdaad wel een flinke prijs voor een stukje metaal... Maar ja, dan zijn we wel meteen klaar, hoop ik (?).
Dure grap wel, haha. 30 euro voor de plaat, 35 voor de Tuggnut, 45 voor de Monkeybone = 110 euro, en dan komen de kosten van de fietsenzaak er nog bij. Hmm, misschien dat ik toch eerst even moet kijken of het wiel écht verschoven is of dat het door de vorige eigenaar al niet goed gedaan is...
FluffyFox schreef:
zo 12 okt, 2025 14:08
RianGeenen schreef:
zo 12 okt, 2025 13:52
Dit is een Surly Ogre:
IMG_1543-1040x693.jpg
Ik kan niet op de foto zien of er plek is voor een moer en in hoeverre je dan creatief moet zijn met verzonken moeren maar die Rohloff zit vast op het punt van de schijfrem. Kan dat bij jouw ook?
Ik heb blijkbaar geen foto gemaakt van die kant, maar je hebt inderdaad gelijk dat dat gat over is. Omdat ze overal op internet zeiden dat het niet kon vanwege de Rohloff, nam ik dat al snel voor waarheid aan. In theorie zou het dus kunnen, maar de schakelbox eronder steekt wel uit, zie de foto's. Volgens mij komt de specifieke standaard uit die Redditpost weer iets naar binnen onder het bevestigingspunt, dus dat zou dan niet werken. Misschien is dat ook wat ze bedoelen, dat je door de schakelbox niet genoeg ruimte eronder hebt.
Afbeelding
Afbeelding

Als ik zo kijk hè... Past de tweede Tuggnut eigenlijk wel, als dat stukje van de Rohloffbox zo achter de QR zit?
Is dit een foto van jouw fiets? Gaat niet werken. De asplaat mag zo niet gemonteerd worden om 2 redenen: de ruimte voor de nok van de OEM asplaat is te groot voor de sleuf in de dropout. Sleuf is 12 mm, nok is 10mm. Afhankelijk van de gekozen versnelling wil de asplaat tegen of met de klok meedraaien. Wanneer ze met de klok meedraait is er veel kans dat je dropout open plooit (zijn wel wat foto's op internet te vinden). Voorts dient de nok van de OEM asplaat nu als een steunpunt voor de hefboom waarde je as (die ook te smal is voor de sleuf van de dropout) ofwel omhoog ofwel omlaag geduwd wordt. Bij dit frame heb je A10/A12 adapters nodig voor quick release + tuggnuts nodig. Je hebt een OEM2 asplaat nodig die afsteunt op een M6 bout die in de lange sleuf schuin onder je quick release komt. Ga gewoon met je fiets naar een fietsenmaker die verstand heeft van zaken, die lost het allemaal voor je op (Elan bijvoorbeeld). Monkeybone is niet nodig. Dus: A10/A12 adaptors, Tuggnuts, OEM2 asplaat. Op de website van Surly staat ook de nodige uitleg.
Just Koen schreef:
di 14 okt, 2025 08:36
Is dit een foto van jouw fiets? Gaat niet werken. De asplaat mag zo niet gemonteerd worden om 2 redenen: de ruimte voor de nok van de OEM asplaat is te groot voor de sleuf in de dropout. Sleuf is 12 mm, nok is 10mm. Afhankelijk van de gekozen versnelling wil de asplaat tegen of met de klok meedraaien. Wanneer ze met de klok meedraait is er veel kans dat je dropout open plooit (zijn wel wat foto's op internet te vinden). Voorts dient de nok van de OEM asplaat nu als een steunpunt voor de hefboom waarde je as (die ook te smal is voor de sleuf van de dropout) ofwel omhoog ofwel omlaag geduwd wordt. Bij dit frame heb je A10/A12 adapters nodig voor quick release + tuggnuts nodig. Je hebt een OEM2 asplaat nodig die afsteunt op een M6 bout die in de lange sleuf schuin onder je quick release komt. Ga gewoon met je fiets naar een fietsenmaker die verstand heeft van zaken, die lost het allemaal voor je op (Elan bijvoorbeeld). Monkeybone is niet nodig. Dus: A10/A12 adaptors, Tuggnuts, OEM2 asplaat. Op de website van Surly staat ook de nodige uitleg.
Dank voor de informatie! Ik heb in de tussentijd inderdaad een zaak gecontacteerd, dus ik ga kijken wat die ervan willen maken :)
Ik heb zowel B4T als Just Pedal gecontacteerd en die zien het allebei (terecht) niet zitten. De Tuggnut schijnt het probleem van een verschuivende as niet op te lossen, ook niet bij een OEM2-plaat. De Tuggnut is ook (ongeveer) overal uitverkocht, dus momenteel kan ik er helaas simpelweg niets mee. Ik denk dat de tijd maar moet uitwijzen of deze setup werkt... :?
FluffyFox schreef: Ik heb zowel B4T als Just Pedal gecontacteerd en die zien het allebei (terecht) niet zitten. De Tuggnut schijnt het probleem van een verschuivende as niet op te lossen, ook niet bij een OEM2-plaat. De Tuggnut is ook (ongeveer) overal uitverkocht, dus momenteel kan ik er helaas simpelweg niets mee. Ik denk dat de tijd maar moet uitwijzen of deze setup werkt... :?
FluffyFox schreef:
do 16 okt, 2025 20:43
Ik heb zowel B4T als Just Pedal gecontacteerd en die zien het allebei (terecht) niet zitten. De Tuggnut schijnt het probleem van een verschuivende as niet op te lossen, ook niet bij een OEM2-plaat. De Tuggnut is ook (ongeveer) overal uitverkocht, dus momenteel kan ik er helaas simpelweg niets mee. Ik denk dat de tijd maar moet uitwijzen of deze setup werkt... :?
Google even op ´10/12 adapter washers´ op Surly. Die heb je nodig in de QR versie. Dan nog een OEM2 asplaat. Succes.
Just Koen schreef:
do 16 okt, 2025 21:49
Google even op ´10/12 adapter washers´ op Surly. Die heb je nodig in de QR versie. Dan nog een OEM2 asplaat. Succes.
Dus als ik je goed begrijp zouden deze adapters (+ de OEM2-asplaat) genoeg moeten zijn om te voorkomen dat de boel verschuift? Ook zonder een Tuggnut aan de kant van de QR?
(Ja, ik heb de handleiding op de website van Surly gelezen, dit is gewoon even voor de zekerheid)
Ik zou de Tuggnut die je hebt aan de tandwielkant zetten.
Just Koen schreef:
do 16 okt, 2025 22:49
Ja, dat zit-ie momenteel ook. Maar met deze adapters (en de OEM2-plaat etc.) zou het dus goed moeten zijn?
FluffyFox schreef:
do 16 okt, 2025 22:52
Just Koen schreef:
Ja, dat zit-ie momenteel ook. Maar met deze adapters (en de OEM2-plaat etc.) zou het dus goed moeten zijn?
Yes. En een Quick release die lang genoeg is om de extra millimeters van de 10/12 adapters + Tuggnut op te vangen.
Just Koen schreef:
vr 17 okt, 2025 00:46
FluffyFox schreef:
do 16 okt, 2025 22:52
Just Koen schreef:
Yes. En een Quick release die lang genoeg is om de extra millimeters van de 10/12 adapters + Tuggnut op te vangen.
Momenteel zit er een 135mm op (mét Tuggnut dus). Ik zou dan eigenlijk 'QR's' met een inbus willen hebben, zodat a) men minder makkelijk mijn wielen even meeneemt en b) ik makkelijker de QR met de juiste hoeveelheid aandraai (met QR's is het altijd een beetje gokken, terwijl je met een inbus, naar mijn mening, veel beter kunt inschatten of je 'm ongeveer hetzelfde hebt als de vorige keer).
Ik zie nu twee (langere) opties:
https://www.bike24.nl/producten/828737 (voor 115, achter 148mm) en
https://www.bike4travel.nl/onderdelen/1 ... n_achteras (voor 132, achter 167mm)
Bij de laatste vraag ik me af of ze wel echt langer zijn, aangezien de vooras dus naar verluidt ook 132mm is (rekenen ze misschien de dopjes mee?). De eerste lijkt me wel goed (12 mm voor de washers + 135 mm = 147 mm, komt aardig in de buurt).
Klopt het wat ik zeg? En moet 148mm dan inderdaad lang genoeg zijn?
Goed, we zijn een maandje verder, dus ik zal eens een update geven :D
Hij is intussen langs JustPedal geweest om de Rohloff OEM-plaat te vervangen voor een OEM2-plaat, en dat is allemaal keurig gelukt. Daar heeft-ie ook gelijk verder een beurt gehad (o.a. remmen perfect afgesteld, want dat kreeg ik maar niet voor elkaar, spaken gecontroleerd, kabels beter vastgemaakt, ketting verlengd zodat het achterwiel iets naar achteren kon (zie onder), etc.). Ik ben dus aardig wat eurootjes armer, maar ik weet in ieder geval dat ik veilig de weg op (of eigenlijk af!) kan, en dat is mij (en mijn familie) heel wat waard.

Het achterwiel is dus iets naar achteren gezet, zodat ik spatborden kon monteren (want daar bleek ik te weinig ruimte voor te hebben). Jurr, de SKS Bluemels 75mm pasten niet, omdat ze te vierkant zijn, dus het zijn uiteindelijk de Classics in 69mm geworden :) Op de foto zien jullie nog de puntjes van de stangen. Daar komen nog dopjes overheen, maar eerst moeten ze afgezaagd worden, en daar moet ik nog even nieuwe zaagjes voor halen.

Een ringslot is het uiteindelijk toch niet geworden, want ook dat paste niet (al was dat toen mijn wiel nog anders stond). Ik heb er de AXA Fold Ultra van gemaakt, een vouwslot dus. Dit in combinatie met het (lichtere, goedkopere) kettingslot dat ik al had zou genoeg moeten zijn. Waarschijnlijk vinden jullie dit overkill, maar ik rijd altijd alleen en moet toch in dorpjes boodschappen kunnen doen, en ik ben toch een beetje bang dat ik straks in the middle of nowhere zonder fiets kom te staan ;)

Omdat de Rohloffnaaf nu correct in de as zit, was de sleuf die ik in gedachten had voor de standaard ook geen optie meer. Maar ik wilde wel een standaard... Een Clickstand en alternatieven leken me waardeloos. Wat doe je dan? Nou, Etsy had ditmaal de oplossing, met een simpel stukje verstelbaar metaal dat je om je trapper heen klikt. Op de foto zien jullie het resultaat, en hoewel ik 'm alleen nog maar op het vlakke heb uitgeprobeerd (ik vermoed dat ik op een helling een elastiek om mijn rem heen moet binden), staat hij na wat verstellen net zo stabiel als mijn oude mtb met een normale standaard. En als ik 'm niet gebruik, klik ik hem achter mijn bidonhouder, en tada!
Aangezien ik vermoed dat iemand dit ooit nog wel eens gaat willen gebruiken (ik heb immers ook heel het internet afgezocht), het linkje: https://www.etsy.com/nl/listing/1199772 ... daard-voor

De Hebie Chainglider zit er ook op. Hij loopt wel wat aan, dus ik moet nog even kijken wat ik daarmee doe. Het zou volgens de experts te maken kunnen hebben met mijn wat dikkere kettingblad, maar wie weet wen ik er snel aan.

Verder heb ik na een aantal proefritjes zowel het zadel als het stuur vervangen voor mijn oude uitrusting. De innerbarends in combinatie met de Rohloffversnellingen zijn niet ideaal, maar van de titanium Moloko-lookalike werd ik helemaal gek, daar kon ik niets mee, en de extra handposities heb ik nodig. Oh en yep, het klopt dat mijn verstelbare stuurpen bijna verticaal staat. Zo heb ik de minste druk op mijn handen en fiets ik het fijnste. Het oogt misschien wat 'sketchy', maar ik heb er op de oude mtb al 900km in deze houding op zitten, inclusief enkele sprongetjes, en het werkt perfect. Ik heb nog geen stuurpen gevonden die dezelfde hoek creëert zonder verstelbaar te zijn.

Voor nu zit mijn oude bagagedrager er ook nog op. Het functioneert, en later ga ik wel op zoek naar iets mooiers en lichters. Op dat moment zal ik ook braaf een dynamoachterlicht installeren :lol:

Mijn frametas is er op de foto weer even af, omdat-ie mee moest achterop de auto, maar die past gelukkig wel nog gewoon. Hetzelfde geldt voor mijn zadeltas en de bidonhouder aan het stuur (die ik hier om de een of andere reden nog wel aan het stuur heb hangen, vergeten denk ik).

Nu is het nog wachten tot de Ortlieb Back rollers Classic iets beter in de aanbieding zijn en ik jarig geweest ben (hihi). De 6,5L stuurtas van Ortlieb komt er dan ook aan te hangen, net zoals twee cargo cages voorop (waarschijnlijk worden dat de Blackburn Outposts met voile straps) voor flessen water. Ik weet nog niet zeker wat ik achterop de bagagedrager ga gooien. De rackpacks die zelfs nog over de fietstassen heen hangen gaan overkill zijn. Vorig jaar redde ik het met mijn twee fietstassen en een halfvolle knaloranje drybag bovenop met eten (en daarbovenop weer een 1,5L fles water, maar die kan nu verdeeld worden over de vork :)), maar nu ik toch zo'n mooie fiets heb en straks dure fietstassen, moet het er iets beter uitzien, vind ik. Ik vermoed dat ik uiteindelijk op een heavy duty zwarte drybag uitkom, maar wie weet hebben jullie betere ideeën. Overigens gaan mijn nieuwe fietstassen (40L totaal) in theorie net iets kleiner zijn dan mijn oude (46L totaal, en ik had ze goed volgepropt), maar door een garantiemazzeltje heb ik nu wel een slaapzak die de helft van de ruimte inneemt. We gaan zien hoe het uitkomt! En anders kan ik ook nog een paar van die outer bags van Ortlieb achteraan hangen, dat scheelt net weer wat litertjes.

De handvaten worden nog Nexus-Ergons (tenzij ik mijn 'gewone'/oude Ergons (GP1) doormidden durf te zagen?), de kabels bij het stuur moeten nog wat beter aan elkaar worden geknoopt en/of ingekort en ik moet mijn pedalen nog vervangen door iets minder puntigs (ik heb mijn been al opengehaald aan die leuke metalen pinnetjes, en dan deed ik nog niet eens bijzonder onhandig - iets minder grappig als de pinnetjes straks onder de vuile modder zitten en ik op zoek moet naar een tetanusprik), maar voor de rest ben ik ongeveer zover, volgens mij. Oh ja, en ik moet nog framebescherming in de vorm van speciaal folie installeren, want ik vind de lak toch wel vrij kwetsbaar (en ik ga door het grind baggeren). Het voelt nu in ieder geval al veel meer als 'mijn' fiets nu. Mag ook wel, na zoveel geld!

En tot slot natuurlijk waar jullie eigenlijk voor kwamen, de foto (hij staat nog steeds binnen, mijn vingers worden niet blij als ik er nu buiten aan werk ;)):
Afbeelding
Leuk om op de foto te zien dat je de fiets aanpast naar je eigen wensen.

Goed adres gekozen door 'm naar Jelle te brengen.

Hetzelfde standaard idee krijg je ook door je Rohloff in de 14e versnelling te zetten en het pedaal net voorbij het onderste dode punt vervolgens op een stoeprand/boomstronk/ietsandersmethoogteverschil laten rusten. En dan kan je Etsy-score meestal in de tas blijven. Goede keuze wel door geen standaard op het frame te schroeven.

Een betere achterdrager zul je met veel bagage wel verschil in merken qua stabiliteit, met weinig bagage heb je daar minder last van. Mocht je een andere overwegen, opletten met je breedte van de banden en hoe hoog de drager komt, niet alles past.

Stuurpennen in dat soort hoeken zijn er niet heel veel, maar met goed zoeken lukt dat vast wel. Kijk eens bij Ergotec in de catalogus bijvoorbeeld. Daar kom je ook allerlei creaties tegen die niet standaard in het winkelassortiment zitten ;)
Dikke tip: Bij de Chainglider moet je het achterste deel verwijderen, want die slijt de huls van je Rohloff kapot. Elan, het Nederlandse service centrum van Rohloff heeft al eens foto’s gedeeld van finaal doorgeslepen naven.

Je achtertandwiel komt dan wel bloot te liggen, maar dat is minder erg dan een kapotte Rohloff.
Nog beter: die ellendige Chainglider gewoon helemaal weg laten en je ketting regelmatig schoon maken en smeren. Vieze broekspijp? Broekklem!

Als ik een fiets ter inruil aangeboden krijg met een ondiepe, maar wel zichtbare slijtring in de naafhuls, dan neem ik ‘m niet aan.
Je kunt de Chainglider ook Rohloff compatibel maken, zoals ik hier beschreven heb: https://www.sintchristophorus.nl/rohlof ... ainglider/
Heel benieuwd of zo’n standaard ook een fiets met volle bepakking ( fiets incl 12 kg bepakking en bijv 2l water) stevig rechtop houdt.
Laat dat nog eens weten!

Update; Na bestudering van deze standaard heb ik echt wel vraagtekens bij de werking. Op gras gaat het niet werken. Een oplossing kan dan het volgende zijn; wij hebben altijd een klein houten plankje ( 15x5 cm) mee, die we gebruiken om veilig de haringen in de grond te trappen. Die zetten we nu ook op hobbelig grasveld onder de standaard. Dat zou kunnen werken.
Maar ik heb nog steeds bedenkingen bij volle bepakking. Heel benieuwd!

Veel plezier met de fiets.

Anja.
Jurr schreef:
zo 23 nov, 2025 23:39
Leuk om op de foto te zien dat je de fiets aanpast naar je eigen wensen.

Goed adres gekozen door 'm naar Jelle te brengen.

Hetzelfde standaard idee krijg je ook door je Rohloff in de 14e versnelling te zetten en het pedaal net voorbij het onderste dode punt vervolgens op een stoeprand/boomstronk/ietsandersmethoogteverschil laten rusten. En dan kan je Etsy-score meestal in de tas blijven. Goede keuze wel door geen standaard op het frame te schroeven.

Een betere achterdrager zul je met veel bagage wel verschil in merken qua stabiliteit, met weinig bagage heb je daar minder last van. Mocht je een andere overwegen, opletten met je breedte van de banden en hoe hoog de drager komt, niet alles past.

Stuurpennen in dat soort hoeken zijn er niet heel veel, maar met goed zoeken lukt dat vast wel. Kijk eens bij Ergotec in de catalogus bijvoorbeeld. Daar kom je ook allerlei creaties tegen die niet standaard in het winkelassortiment zitten ;)
Ongetwijfeld, maar ik ben vorig jaar op vakantie meer dan verwacht pauzeplekken tegengekomen waar een bankje zonder leuning het enige hogere in de wijde omtrek was. Er zullen heus wel andere oplossingen zijn inderdaad, maar ik ga eerst dit eens proberen. Sowieso moet hij ook in de schuur zelfstandig kunnen staan. Een houten blokje zou vast ook werken, I know :P

Wat de bagagedrager betreft, die is van staal en goed zwaar. Met volle bepakking (en ook nog eens alles achterop) was hij op mijn mtb ontzettend stabiel. Ik ga heus voor een andere kijken op den duur, maar aangezien de huidige perfect voldoet en ik niet beter weer, komt dat later :)

Dank, ga ik naar kijken!
Christophorus schreef:
zo 23 nov, 2025 23:50
Je kunt de Chainglider ook Rohloff compatibel maken, zoals ik hier beschreven heb: https://www.sintchristophorus.nl/rohlof ... ainglider/
Volgens mij hangt de Chainglider nu niet op de naaf (ik heb de verhalen gelezen), maar ik zal het nog eens extra controleren, dank!
dijken63 schreef:
ma 24 nov, 2025 08:37
Heel benieuwd of zo’n standaard ook een fiets met volle bepakking ( fiets incl 12 kg bepakking en bijv 2l water) stevig rechtop houdt.
Laat dat nog eens weten!

Update; Na bestudering van deze standaard heb ik echt wel vraagtekens bij de werking. Op gras gaat het niet werken. Een oplossing kan dan het volgende zijn; wij hebben altijd een klein houten plankje ( 15x5 cm) mee, die we gebruiken om veilig de haringen in de grond te trappen. Die zetten we nu ook op hobbelig grasveld onder de standaard. Dat zou kunnen werken.
Maar ik heb nog steeds bedenkingen bij volle bepakking. Heel benieuwd!

Veel plezier met de fiets.

Anja.
Zal ik doen!
Het idee is dat-ie rechtop genoeg staat dat er niet veel gewicht op hangt, maar ik moet 'm inderdaad nog uitgebreid testen.
Dank voor de tip, ik heb altijd wel een slipper/schoen/stevige hoes bij me die ik eronder kan schuiven :)