Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies koop (tweedehands) vakantiefiets met Rohloff - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Advies koop (tweedehands) vakantiefiets met Rohloff

131 berichten
Ik zou de spaken in het achterwiel toch binnenkort een keer laten controleren.
Als je het toch wil laten doen kun je het net zo goed gelijk laten doen. Het is geen naaf van 3 tientjes.
Ik ga ze ook zeker laten controleren. Denk ook niet dat mijn naasten het fijn vinden als ik het risico neem om dat niet te doen als ik voor het eerst naar het buitenland ga met de fiets :D

De remschijf is voor zover ik kan zien recht. Ik zie ook niet dat het wiel scheef staat, maar dat vind ik lastig te controleren, gezien de twee verschillende kanten (Tuggnut vs QR). Als in: ik heb geen referentiepunt om het aan af te zien, volgens mij.
Ziet de rem en de positie van de remblokjes er wel goed uit, volgens jullie? Of zou de ene kant nog verder naar buiten moeten (wat dus niet kan)? Foto van de rem op z'n plek lukte me niet, sorry.
Ik heb over de goedkope mechanische schijfremmen van mijn mountainbike nooit zo nagedacht, dat was gewoon rem inknijpen, beetje stellen en verder nooit gedoe :?

De standaard wordt ook nog leuk, trouwens. Geen mounts, Rohloff zit op de enige andere mogelijke plek achterop en de stangen zijn te dun/kwetsbaar. Maar thuis moet-ie toch echt een stevige standaard hebben, want ik kan 'm nergens tegenaan zetten en 'm ergens in zetten gaat ook niet (wordt vaak verplaatst enzo). Clickstand vertrouw ik daar niet voor, niet met iedereen die dat ding potentieel om kan gooien. Daarnaast ben ik echt afhankelijk van dat ding geraakt op open kampeerplekken, zeker als ik moet in-/uitpakken. Of als ik überhaupt van de fiets wil stappen als de boel zwaarbeladen is en mijn heup niet meewerkt. Kortom, standaard is (voor mij!) essentieel, maar hoe ga ik dat doen?
Dit is dus de uitdaging van horizontale dropouts, versnellingsnaaf en dus kettingspanner en schijfremmen. Ik zou aan beide kanten een tuggnut plaatsen, dan weet je dan de plaats van het wiel klopt met je afstelling van de schijfrem. De combinatie vraagt wat aandacht.

Google zegt dat er een standaard past:
https://www.reddit.com/r/bikecommuting/ ... nd_solved/
RianGeenen schreef:
zo 12 okt, 2025 08:46
Dit is dus de uitdaging van horizontale dropouts, versnellingsnaaf en dus kettingspanner en schijfremmen. Ik zou aan beide kanten een tuggnut plaatsen, dan weet je dan de plaats van het wiel klopt met je afstelling van de schijfrem. De combinatie vraagt wat aandacht.

Google zegt dat er een standaard past:
https://www.reddit.com/r/bikecommuting/ ... nd_solved/
Ik denk dat ik dat inderdaad maar ga doen ja, haha.

Ja, alleen past die standaard in het gat van de Rohloff, waar bij mij dus verrassend genoeg de Rohloff in zit :lol:
Ik probeer je te begrijpen, bedoel je de schakelbox? Heb je een foto van die kant?
Dit is een Surly Ogre:
IMG_1543-1040x693.jpg
Ik kan niet op de foto zien of er plek is voor een moer en in hoeverre je dan creatief moet zijn met verzonken moeren maar die Rohloff zit vast op het punt van de schijfrem. Kan dat bij jouw ook?
RianGeenen schreef:
zo 12 okt, 2025 13:52
Dit is een Surly Ogre:
IMG_1543-1040x693.jpg
Ik kan niet op de foto zien of er plek is voor een moer en in hoeverre je dan creatief moet zijn met verzonken moeren maar die Rohloff zit vast op het punt van de schijfrem. Kan dat bij jouw ook?
Ik heb blijkbaar geen foto gemaakt van die kant, maar je hebt inderdaad gelijk dat dat gat over is. Omdat ze overal op internet zeiden dat het niet kon vanwege de Rohloff, nam ik dat al snel voor waarheid aan. In theorie zou het dus kunnen, maar de schakelbox eronder steekt wel uit, zie de foto's. Volgens mij komt de specifieke standaard uit die Redditpost weer iets naar binnen onder het bevestigingspunt, dus dat zou dan niet werken. Misschien is dat ook wat ze bedoelen, dat je door de schakelbox niet genoeg ruimte eronder hebt.
Afbeelding
Afbeelding

Als ik zo kijk hè... Past de tweede Tuggnut eigenlijk wel, als dat stukje van de Rohloffbox zo achter de QR zit?
FluffyFox schreef:
zo 12 okt, 2025 14:08
Omdat ze overal op internet zeiden dat het niet kon vanwege de Rohloff, nam ik dat al snel voor waarheid aan. In theorie zou het dus kunnen, maar de schakelbox eronder steekt wel uit, zie de foto's.
De Rohloff schakelbox kun je een hoek naar wens laten maken door de 5 Torx T20 schroeven van de Rohloff asplaat los te maken en de asplaat te roteren. De asplaat heeft hier meerdere gaten voor en kan zo vele gewenste hoeken maken, en de schakelbox kan daarna zowel linksaf als 180 graden gedraaid rechtsaf wijzend op de bevesting van de schakelbox gemonteerd worden. Of je na het anders positioneren van je schakelbox je standaard wel kwijt kunt op de genoemde manier weet ik niet, maar dat kun je met de fiets bij de hand zelf wat makkelijker zien.

Let hierbij op je eventuele achterstandaard, je bagagedrager, het stelbereik van de horizontale dropouts, de kabelloop en de eventuele mogelijkheid van water en vuil wat je schakelbox in zou kunnen komen.

Zie ook:

https://www.rohloff.de/en/service/handb ... -alignment
FluffyFox schreef:
Als ik zo kijk hè... Past de tweede Tuggnut eigenlijk wel, als dat stukje van de Rohloffbox zo achter de QR zit?
Scherp gespot, jouw Rohloff asplaat is van het type 'OEM' en borgt in de horizontale dropouts, de Rohloff asplaat bij deze bruingrijze Surly met Rohloff heeft een 'OEM2' asplaat die borgt in de Rohloff 'Monkeybone' remadapter, het aluminium deel waar je op de foto '160' in ziet staan voor gebruik met een 160mm remschijf achterop.

Afbeelding
Verschillende asplaten, foto met dank aan https://www.cyclingabout.com/understand ... ohloff-hub
Jurr schreef:
zo 12 okt, 2025 14:27
FluffyFox schreef:
Omdat ze overal op internet zeiden dat het niet kon vanwege de Rohloff, nam ik dat al snel voor waarheid aan. In theorie zou het dus kunnen, maar de schakelbox eronder steekt wel uit, zie de foto's.
De schakelbox kun je naar wens een hoek naar wens laten maken door de 5 Torx schroeven van de asplaat los te maken en te roteren. De asplaat heeft hier meerdere gaten voor en kan zo vele gewenste hoeken maken. Of je na het anders positioneren van je schakelbox je standaard wel kwijt kunt op de genoemde manier weet ik niet, maar dat kun je met de fiets bij de hand zelf wat makkelijker zien.
FluffyFox schreef:
Scherp gespot, jouw Rohloff asplaat is van het type 'OEM' en borgt in de horizontale dropouts, de Rohloff asplaat bij deze bruingrijze Surly met Rohloff heeft een 'OEM2' asplaat die borgt in de Rohloff 'Monkeybone' remadapter, het aluminium deel waar je op de foto '160' in ziet staan voor gebruik met een 160mm remschijf achterop.

Afbeelding
Verschillende asplaten, foto met dank aan https://www.cyclingabout.com/understand ... ohloff-hub
Ah, goed om te weten of dat kan. We gaan ontdekken of dat genoeg is! Met de asplaat bedoel je het plaatje waar het kastje op vast zit, toch? Ik zie nu maar 2 Torx-schroeven, maar misschien zit de rest aan de andere kant.

Hm, is er dan nog iets anders (beter dan de QR) dat wel past? Als ik het frame bekijk denk ik dat-ie inderdaad al een klein stukje naar voren is geschoten, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. De QR lijkt me vast genoeg te zitten. Sowieso denk ik dat de as nog wat naar achteren kan, want ik kan de ketting een behoorlijk eind naar beneden duwen (vanaf boven gezien) en op de foto lijkt hij iets slap te hangen. Even kijken hoe dat dan weer werkt, want volgens mij moet ik de rem dan ook mee naar achteren bewegen, door de bouten in de sleuven te verplaatsen. Maar ach, die rem moet ik toch goed krijgen, dus dat scheelt weer :)

Het is toch even puzzelen, zo'n nieuwe fiets ;)

Oh, met je verduidelijkende foto (stond er nog niet toen ik begon met typen, vandaar, haha) begrijp ik beter wat je bedoelt. Betekent dat dat het kastje bij wijze van spreken aan de achterkant kan hangen? Of kan het wiel er dan niet meer uit?
Je kan die Rohloff niet ombouwen van quick release (holle as) naar vaste as.
Dus je zou het zo nog even kunnen proberen, maar ik denk dat het beter wordt als je een 2e tuggnut en een oem2 plaat met monkeybone koopt en die schakelbox zodanig wegdraait dat een standaard past.
Dan heb je een standaard, een wiel wat je er veel makkelijker recht in kan zetten en blijft zitten en geen aanlopende rem.

Iedere keer als je je ketting spant moet je je rem meebewegen, daar ga je zowiezo niet aan ontkomen. Maar dankzij die tuggnut hoeft dat dus niet na een lekke band.

Het voordeel is dat je zometeen zelf weet hoe het werkt.
RianGeenen schreef:
zo 12 okt, 2025 15:39
Je kan die Rohloff niet ombouwen van quick release (holle as) naar vaste as.
Dus je zou het zo nog even kunnen proberen, maar ik denk dat het beter wordt als je een 2e tuggnut en een oem2 plaat met monkeybone koopt en die schakelbox zodanig wegdraait dat een standaard past.
Dan heb je een standaard, een wiel wat je er veel makkelijker recht in kan zetten en blijft zitten en geen aanlopende rem.

Iedere keer als je je ketting spant moet je je rem meebewegen, daar ga je zowiezo niet aan ontkomen. Maar dankzij die tuggnut hoeft dat dus niet na een lekke band.

Het voordeel is dat je zometeen zelf weet hoe het werkt.
Poeh, ehm... Is dat ingewikkeld om te doen? Ik zit naar alle opties te kijken op de Rohloffsite (https://www.rohloff.de/en/service/handb ... -anchoring), maar het zijn wel heel veel opties, haha. Ik heb in ieder geval nog een hoop te leren ;)
Als je het na al deze uitleg ingewikkeld lijkt, dan zou ik laten doen, no offense, het is zeker niet eenvoudig. Misschien dat justpedal in de winter tijd heeft, kan die gelijk naar de spaakspanning kijken.
RianGeenen schreef:
zo 12 okt, 2025 16:05
Als je het na al deze uitleg ingewikkeld lijkt, dan zou ik laten doen, no offense, het is zeker niet eenvoudig. Misschien dat justpedal in de winter tijd heeft, kan die gelijk naar de spaakspanning kijken.
No offense taken :)
Het is allemaal nieuw voor me en hoewel ik overal uiteindelijk uitkom (misschien door wat langer naar plaatjes te staren dan de gemiddelde persoon), ben ik niet extreem technisch aangelegd. Ik heb bij mijn oude fiets alles zelf gedaan hoor, maar ik wil met zo'n duur systeem als de Rohloff geen dingen fout doen die ik niet terug kan draaien ;)
Ik heb nog twee mogelijke oplossingen voor het probleem met de standaard gevonden (mits het wiel nog recht staat; ik moet nog even een manier vinden om correct de hoek tussen de as en het frame te meten):
1) Deze spacer van Cube: https://www.cubestores.nl/products/acid ... d-fm-black. Lijkt me het makkelijkst. Een paar moeren achter de Rohloffsleuf, een goede standaard erop en ik zou geen last moeten hebben van de Rohloffbox. Mogelijk moet ik een stukje van de bouten afzagen (al heb ik nog aardig wat ruimte over daarachter), maar daar hebben we het gereedschap wel voor.
2) Deze (duurdere) adapter van Hebie: https://shop.zweirad-stadler.de/fahrrad ... WJLoxLxz77 (even de Duitse site vanwege de vele afbeeldingen). Ik kan helaas geen betere specificaties vinden, dus ik weet niet of-ie gaat passen, en of dat wel gaat met de schijfremmen. De eerste optie lijkt me daarom beter.

Als dit werkt en het wiel toch nog gewoon goed staat zie ik geen reden om de Rohloff te (laten) verbouwen.
Elders op internet kwam ik bij het zoeken naar die adapter + schijfremmen iemand tegen die hetzelfde probleem had met de Avid BB7's. Het kan dus blijkbaar voorkomen dat de rode wieltjes niet goed aangrijpen op het systeem of dat het systeempje blijft hangen. Ik dénk dat dat bij mij ook zo is (als dat zo is zou ik de boel moeten kunnen terugklikken), maar dat gaan we uitvinden.
FluffyFox schreef:
zo 12 okt, 2025 14:51
Ah, goed om te weten of dat kan. We gaan ontdekken of dat genoeg is! Met de asplaat bedoel je het plaatje waar het kastje op vast zit, toch? Ik zie nu maar 2 Torx-schroeven, maar misschien zit de rest aan de andere kant.
De twee Torx schroeven die jij bedoelt zijn waarschijnlijk die van de schakelbox, waar de schakelkabels naartoe gaan. Die schakelbox kun je er makkelijk afhalen, door die zilverkleurige schroef met een muntstuk en/of hand los te draaien.

Daarna kan het wiel eruit en tref je aan de niet-tandwielkant van je Rohloff naaf de asplaat. Die kun je als je 'm los schroeft verdraaien in stappen van 30 graden en daarmee na terugplaatsen van je wiel de schakelbox dus ook. Eventueel wisselen van OEM naar OEM2 asplaat kan ook, zodat je zou kunnen overstappen naar Monkeybone als je dat zou willen. Van quickrelease naar asmoeren overstappen is iets wat niet kan, dat is in basis een andere opbouw van de naaf.

Of en hoe dat vervolgens met je standaard gaat en of dat genoeg mogelijkheden biedt... geen idee. Bij fietsen als een Santos, Koga, Avaghon of idworx zijn dit soort dingen door de fabrikanten al opgelost, bij een Surly krijg je wat meer uitdagingen. Oplossingen hoef je niet specifiek bij een Ogre te zoeken trouwens, er zijn veel meer Surly frames die aan de achterkant dezelfde bevestigingen, gaten en dropouts hebben. Wie weet heeft iemand bij een ander Surly frame al wel jouw wensen weten te combineren?

En als dat niet zo is... als je uiteindelijk jouw combinatie van wensen toch hebt weten te realiseren dan kan de rest van de wereld wel weer jouw oplossing kopiëren ;)
Jurr schreef:
zo 12 okt, 2025 21:49
FluffyFox schreef:
zo 12 okt, 2025 14:51
De twee Torx schroeven die jij bedoelt zijn waarschijnlijk die van de schakelbox, waar de schakelkabels naartoe gaan. Die schakelbox kun je er makkelijk afhalen, door die zilverkleurige schroef met een muntstuk en/of hand los te draaien.

Daarna kan het wiel eruit en tref je aan de niet-tandwielkant van je Rohloff naaf de asplaat. Die kun je als je 'm los schroeft verdraaien in stappen van 30 graden en daarmee na terugplaatsen van je wiel de schakelbox dus ook. Eventueel wisselen van OEM naar OEM2 asplaat kan ook, zodat je zou kunnen overstappen naar Monkeybone. Van quickrelease naar asmoeren overstappen is iets wat niet kan, dat is in basis een andere opbouw van de naaf.

Of en hoe dat vervolgens met je standaard gaat en of dat genoeg mogelijkheden biedt... geen idee. Bij fietsen als een Santos, Koga, Avaghon of idworx zijn dit soort dingen door de fabrikanten al opgelost, bij een Surly krijg je wat meer uitdagingen. Oplossingen hoef je niet specifiek bij een Ogre te zoeken trouwens, er zijn veel meer Surly frames die aan de achterkant dezelfde bevestigingen, gaten en dropouts hebben. Wie weet heeft iemand bij een ander Surly frame al wel jouw wensen weten te combineren?

En als dat niet zo is... als je uiteindelijk jouw combinatie van wensen toch hebt weten te realiseren dan kan de rest van de wereld wel weer jouw oplossing kopiëren ;)
Yep, daar ben ik intussen ook achter, haha.

Nee precies. Ik heb de handleiding van Rohloff nog eens goed doorgenomen en in combinatie met jullie uitleg begrijp ik het inmiddels, volgens mij. Ik kom er wel, maar niet zo makkelijk als jullie handige Harries. Daar heb ik simpelweg nog niet genoeg ervaring voor! :lol:

Ik heb inderdaad het internet afgezocht naar oplossingen (uit m'n hoofd gezegd heeft de Disk Trucker hetzelfde probleem), maar veel oplossingen worden er niet geboden. De adapters die ik hierboven link heb ik ook zelf moeten vinden (totaal toevallig, toen ik op totaal iets anders zocht), want daar heeft blijkbaar ook nog niemand anders aan gedacht, haha. Ik heb in ieder geval nog geen enkele Surly (of vergelijkbare fiets van een ander merk) gezien waar men een standaard, Rohloff OEM en schijfremmen probeerde te combineren!

Ik denk dat de Cube spacer gewoon op mijn lijstje komt, en dan gaan we eens kijken. Werkt het niet, is het 9 euro. Ik heb wel grotere uitgaven gedaan deze maand ;)
FluffyFox schreef:
zo 12 okt, 2025 22:20
Ik kom er wel, maar niet zo makkelijk als jullie handige Harries. Daar heb ik simpelweg nog niet genoeg ervaring voor! :lol:
Ach, ik ben begonnen met slechts de wens een fiets te kunnen herstellen op het moment dat ik ermee op reis wilde...

Al doende leert men, en dat wereldwijdeweb is daarbij best handig als informatieve ondersteuning. Toen ik hier twintig jaar geleden het forum binnen wandelde wist ik ook niet zoveel (-:
Jurr schreef:
zo 12 okt, 2025 22:38
FluffyFox schreef:
zo 12 okt, 2025 22:20
Ik kom er wel, maar niet zo makkelijk als jullie handige Harries. Daar heb ik simpelweg nog niet genoeg ervaring voor! :lol:
Ach, ik ben begonnen met slechts de wens een fiets te kunnen herstellen op het moment dat ik ermee op reis wilde...

Al doende leert men, en dat wereldwijdeweb is daarbij best handig als informatieve ondersteuning. Toen ik hier twintig jaar geleden het forum binnen wandelde wist ik ook niet zoveel (-:
Haha precies, dat is uiteindelijk ook mijn doel. Heb ik nog wel even voor te gaan, maar goed, de komende jaren kom ik toch (nog) niet buiten fietsenmakergebied.

Oké, het probleem met de rem is zo goed als opgelost. Als in: ik heb nu genoeg ruimte, maar nog steeds blijft-ie net iets aanlopen.
Dat is ook niet zo gek, want inderdaad stond het wiel een beetje scheef. Nu ik weet hoe moeilijk het is om dat goed te krijgen (het is me ongeveer gelukt, maar ik krijg het niet 100% goed) ga ik zeker de boel naar een OEM2-plaat laten ombouwen. Als ik toch al moet voor de spaakspanning kan ik net zo goed in één keer alles goed doen :P

De standaard moet hoe dan ook lukken, zelfs als het kastje er nog wel onder zou zitten. Een paar extra dikke metalen ringen met rubber erachter en de boel is opgelost, heb ik net even uitgetest. Zonder adapters en dergelijke, gelukkig.

[Edit] Voor het ombouwen naar de OEM2-plaat heb ik alleen die plaat nodig en een extra Tuggnut, toch? Als ik het goed heb (zie de foto's ergens hierboven) zit er al een monkey bone op.
Neem een paar reserve boutjes mee als je lang van huis gaat.
Ze worden op buig belast en met een zware fiets die elke dag verschillende keren op de standaard gezet wordt is het een keer over en dan breekt er eentje.
DaVinci schreef:
ma 13 okt, 2025 21:53
Neem een paar reserve boutjes mee als je lang van huis gaat.
Ze worden op buig belast en met een zware fiets die elke dag verschillende keren op de standaard gezet wordt is het een keer over en dan breekt er eentje.
Ga ik onthouden!
In ieder geval even sterkere bouten halen tegen die tijd, je weet nooit wat voor goedkope zooi je bij een standaard krijgt, haha. Iets met een ISO-code van 10.9 of 12.9 of zo.

Denk dat de vraag in mijn edit hierboven een beetje wegvalt, dus daarom maar nog een keer :D
Voor het ombouwen naar de OEM2-plaat heb ik alleen die plaat nodig en een extra Tuggnut, toch? Als ik het goed heb (zie de foto's ergens hierboven) zit er al een monkey bone op.