Goed, we zijn een maandje verder, dus ik zal eens een update geven
Hij is intussen langs JustPedal geweest om de Rohloff OEM-plaat te vervangen voor een OEM2-plaat, en dat is allemaal keurig gelukt. Daar heeft-ie ook gelijk verder een beurt gehad (o.a. remmen perfect afgesteld, want dat kreeg ik maar niet voor elkaar, spaken gecontroleerd, kabels beter vastgemaakt, ketting verlengd zodat het achterwiel iets naar achteren kon (zie onder), etc.). Ik ben dus aardig wat eurootjes armer, maar ik weet in ieder geval dat ik veilig de weg op (of eigenlijk af!) kan, en dat is mij (en mijn familie) heel wat waard.
Het achterwiel is dus iets naar achteren gezet, zodat ik spatborden kon monteren (want daar bleek ik te weinig ruimte voor te hebben). Jurr, de SKS Bluemels 75mm pasten niet, omdat ze te vierkant zijn, dus het zijn uiteindelijk de Classics in 69mm geworden

Op de foto zien jullie nog de puntjes van de stangen. Daar komen nog dopjes overheen, maar eerst moeten ze afgezaagd worden, en daar moet ik nog even nieuwe zaagjes voor halen.
Een ringslot is het uiteindelijk toch niet geworden, want ook dat paste niet (al was dat toen mijn wiel nog anders stond). Ik heb er de AXA Fold Ultra van gemaakt, een vouwslot dus. Dit in combinatie met het (lichtere, goedkopere) kettingslot dat ik al had zou genoeg moeten zijn. Waarschijnlijk vinden jullie dit overkill, maar ik rijd altijd alleen en moet toch in dorpjes boodschappen kunnen doen, en ik ben toch een beetje bang dat ik straks in the middle of nowhere zonder fiets kom te staan
Omdat de Rohloffnaaf nu correct in de as zit, was de sleuf die ik in gedachten had voor de standaard ook geen optie meer. Maar ik wilde wel een standaard... Een Clickstand en alternatieven leken me waardeloos. Wat doe je dan? Nou, Etsy had ditmaal de oplossing, met een simpel stukje verstelbaar metaal dat je om je trapper heen klikt. Op de foto zien jullie het resultaat, en hoewel ik 'm alleen nog maar op het vlakke heb uitgeprobeerd (ik vermoed dat ik op een helling een elastiek om mijn rem heen moet binden), staat hij na wat verstellen net zo stabiel als mijn oude mtb met een normale standaard. En als ik 'm niet gebruik, klik ik hem achter mijn bidonhouder, en tada!
Aangezien ik vermoed dat iemand dit ooit nog wel eens gaat willen gebruiken (ik heb immers ook heel het internet afgezocht), het linkje:
https://www.etsy.com/nl/listing/1199772 ... daard-voor
De Hebie Chainglider zit er ook op. Hij loopt wel wat aan, dus ik moet nog even kijken wat ik daarmee doe. Het zou volgens de experts te maken kunnen hebben met mijn wat dikkere kettingblad, maar wie weet wen ik er snel aan.
Verder heb ik na een aantal proefritjes zowel het zadel als het stuur vervangen voor mijn oude uitrusting. De innerbarends in combinatie met de Rohloffversnellingen zijn niet ideaal, maar van de titanium Moloko-lookalike werd ik helemaal gek, daar kon ik niets mee, en de extra handposities heb ik nodig. Oh en yep, het klopt dat mijn verstelbare stuurpen bijna verticaal staat. Zo heb ik de minste druk op mijn handen en fiets ik het fijnste. Het oogt misschien wat 'sketchy', maar ik heb er op de oude mtb al 900km in deze houding op zitten, inclusief enkele sprongetjes, en het werkt perfect. Ik heb nog geen stuurpen gevonden die dezelfde hoek creëert zonder verstelbaar te zijn.
Voor nu zit mijn oude bagagedrager er ook nog op. Het functioneert, en later ga ik wel op zoek naar iets mooiers en lichters. Op dat moment zal ik ook braaf een dynamoachterlicht installeren
Mijn frametas is er op de foto weer even af, omdat-ie mee moest achterop de auto, maar die past gelukkig wel nog gewoon. Hetzelfde geldt voor mijn zadeltas en de bidonhouder aan het stuur (die ik hier om de een of andere reden nog wel aan het stuur heb hangen, vergeten denk ik).
Nu is het nog wachten tot de Ortlieb Back rollers Classic iets beter in de aanbieding zijn en ik jarig geweest ben (hihi). De 6,5L stuurtas van Ortlieb komt er dan ook aan te hangen, net zoals twee cargo cages voorop (waarschijnlijk worden dat de Blackburn Outposts met voile straps) voor flessen water. Ik weet nog niet zeker wat ik achterop de bagagedrager ga gooien. De rackpacks die zelfs nog over de fietstassen heen hangen gaan overkill zijn. Vorig jaar redde ik het met mijn twee fietstassen en een halfvolle knaloranje drybag bovenop met eten (en daarbovenop weer een 1,5L fles water, maar die kan nu verdeeld worden over de vork

), maar nu ik toch zo'n mooie fiets heb en straks dure fietstassen, moet het er iets beter uitzien, vind ik. Ik vermoed dat ik uiteindelijk op een heavy duty zwarte drybag uitkom, maar wie weet hebben jullie betere ideeën. Overigens gaan mijn nieuwe fietstassen (40L totaal) in theorie net iets kleiner zijn dan mijn oude (46L totaal, en ik had ze goed volgepropt), maar door een garantiemazzeltje heb ik nu wel een slaapzak die de helft van de ruimte inneemt. We gaan zien hoe het uitkomt! En anders kan ik ook nog een paar van die outer bags van Ortlieb achteraan hangen, dat scheelt net weer wat litertjes.
De handvaten worden nog Nexus-Ergons (tenzij ik mijn 'gewone'/oude Ergons (GP1) doormidden durf te zagen?), de kabels bij het stuur moeten nog wat beter aan elkaar worden geknoopt en/of ingekort en ik moet mijn pedalen nog vervangen door iets minder puntigs (ik heb mijn been al opengehaald aan die leuke metalen pinnetjes, en dan deed ik nog niet eens bijzonder onhandig - iets minder grappig als de pinnetjes straks onder de vuile modder zitten en ik op zoek moet naar een tetanusprik), maar voor de rest ben ik ongeveer zover, volgens mij. Oh ja, en ik moet nog framebescherming in de vorm van speciaal folie installeren, want ik vind de lak toch wel vrij kwetsbaar (en ik ga door het grind baggeren). Het voelt nu in ieder geval al veel meer als 'mijn' fiets nu. Mag ook wel, na zoveel geld!
En tot slot natuurlijk waar jullie eigenlijk voor kwamen, de foto (hij staat nog steeds binnen, mijn vingers worden niet blij als ik er nu buiten aan werk

):