Leon schreef: ↑wo 23 mei, 2018 10:39
loknor schreef: ↑wo 23 mei, 2018 10:27
Reach en stack maken het mogelijk om fitesen heel snel te vergelijken, juist wanneer het om verschillende merken gaat.
Nu is mijn interesse gewekt. Dat wil ik ook.
Kun je eens op een rijtje zetten wat zo'n beetje normale reaches en stacks zijn voor toer/vakantiefietsen in standaard maten (XS, S, M, L, XL) en wat voor de veel voorkomende afwijkingen wenselijk is, dwz welke kant het op gaat?
De meest voorkomende afwijking is "wil graag rechterop zitten", want die komt bijna bij een meerderheid van de fietsers voor.
Ik wil het wel aanduiden met een makkelijk voorbeeld, wat direct de impact van een graadje meer of minder uitmaakt. Een exceletje maken met toerfiets geo's ben ik net even te me voor (zwaar hooikoorts), dus dat doe ik liever niet.
Betreft wenselijkheid: Dat ligt aan de gebruiker.
Welke kant het opgaat? Ik denk dat dit artikel een goede doorkijk geeft voor MTB geo. Ik denk dat vakantiefietsen dit gaan volgen (dat zie je met al die MTB trends zoals 29", ik verwacht volgend jaar ook 27.5+).
https://www.bikeradar.com/mtb/gear/arti ... try-51379/
Voordat ik het halve forum over me heen krijg:
Het gelijk krijgen van de contactpunten is "makkelijk" mits de reach en stack in de buurt liggen, maar dat zegt nog niks over de rijeigenschappen. Dus testen is en blijft een must. Maar om (op afstand) maten te vergelijken of iets (ongeveer) past is het het beste middel.
Een mooi voorbeeld zijn de Trek X-Caliber en de Trek Roscoe, die
een identiek frame hebben*, maar waarbij de Roscoe een 2cm hogere vork heeft (meer travel), waardoor de hoeken verschillen.
17.5
X-Caliber: Stack 598 mm. Reach 418. Virtuele bovenbuis 595 . Balhoofdhoek 69.5, Zitbuishoek 73.5
Roscoe: Stack 607 . Reach 405. Virtuele bovenbuis 602. Balhoofdhoek 68.3, Zitbuishoek 71
Nogmaals, het zelfde frame, maar een hogere voorkant. De Roscoe heeft een kleinere reach, maar meer virtuele Bovenbuis.
Nu voor de rekenarij. We nemen de X-caliber als basis, en gaan uit van een normale afstelling van zadel en stuur (de X past onze virtuele fietser als een maatschoen).
We willen de pedalen/zadel stand vergelijken.
Virtuele Bovenbuis- Reach.
=> X-caliber 598-418=177mm
=> Roscoe 607-405=202mm
Je zit dus 2.5 cm verder achter je bracket op de Roscoe! Precies hetzelfde frame, zelfde maat, andere hoeken.
Stuurhoogte verschilt 9mm. (er is ook een ander pen en stuur, maar die zijn relatief eenvoudig hetzelfde te maken)
Zijn ze qua zitpositie gelijk te krijgen (ja, de travel 2cm veranderen van de voorvork en dan ben je er ook, maar dat is flauw)?
1. Je zadel 2.5 cm opschuiven of een zero offset pen en je bent er qua pedaal stand.
2. 1 cm langere stuurpen. (reach X minus reach R), dan mis je 3mm maar dat is verwaarloosbaar.
2. Een spacer van een cm minder en je hebt dezelfde stuurhoogte (pen en stuur moet je dan ook vervangen ).
Dus dit is op zich nog wel te doen. Zadel is de grootste aanpassing.
* De Roscoe en de X-Caliber hebben een 650+ frame waarbij de X 29"wielen krijgt en de Roscoe 27.5+ wielen. Door de voorkant te verhogen (meer travel) heeft Trek een compleet andere fiets gemaakt.
WimB schreef: ↑wo 23 mei, 2018 10:58
De meest voorkomende afwijking is "wil graag rechterop zitten", want die komt bijna bij een meerderheid van de fietsers voor.
Ik vermoed dat het straatbeeld verandert. Vooral door die e-bikes zit iedereen meer dan recht op. Zover zelfs dat het lichaam geen druk meer uitoefend op het voorwiel.
E-bike geo en standaard fiets geo verschillen niet fundamenteel. Ik vind het ook heel bijzonder dat jij aanneemt dat een e-biker geen prettige rij-eigenschappen heeft (geen druk op het voorwiel?). E-bike gebruikers zijn geen nitwits die en-masse op onbestuurbare fietsen de gracht in rijden. Een doorsnee e-bike heeft een zeer stabiel weggedrag met een vrij lange naloop (rustig). Er ligt dus meer dan voldoende druk op het voorwiel (eerder teveel dan te weinig).
Al die Gazelles van vroeger waren ook gewoon rechtop fietsen, niks nieuws onder de zon. Een omafiets is zelfs nog meer rechtop dan een standaard Sparta ION.