Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dan maar een kinderfiets misschien? - Forum Wereldfietser

Dan maar een kinderfiets misschien?

Hoi,

Ik ben op het moment op zoek naar een geschikte fiets waarmee ik vanuit Nederland Europa kan gaan verkennen. De fiets moet de Ardennen aankunnen bijvoorbeeld. Ik heb een kleine portemonnee (max. € 850), maar ik begrijp dat dat geen bezwaar hoeft te zijn, als je maar weet wat je wilt en waar je moet zoeken. Dat eerste is geen probleem (meer), het laatste wel. Ik heb geen haast, ik zou er zomer 2019 mee op vakantie willen gaan.

Ik heb heel concrete eisen als het gaat om het frame en de afstand tussen zadel en stuur. Die moeten ongeveer, het liefst zo exact mogelijk, gelijk zijn aan mijn Empo, een mooi rank stadsfietsje van een jaar of vijftig oud. Deze fiets zit mij als gegoten. Framehoogte van de Empo is 53 cm. Afstand voorste punt zadel tot hart stuur is 45 cm. Het stuur zelf is een normaal stadsfietsstuur, wat zonder meer prima werkt voor mij en mijn niet al te sterke polsen (voor de vorm van het stuur (ongeveer) zie bijlage, (getalletjes negeren :) )).

Overige eisen zijn (denk ik, hoop ik) bescheiden: derailleurversnellingen (uiteraard vanwege het kostenplaatje), geschikte remmen, bagagedrager achter (ik heb eigenlijk alles al behalve een fiets, ik kom aan een heel nette 14 kg inclusief fietstassen). Geen toeters en bellen bij het stuur = geen foam & geen ergonomische handvatten, geen voortdurend contact tussen handen en commandeurs, zelfde handposities als bij een normaal stadsfietsstuur moeten mogelijk zijn (is dit eventueel te realiseren via onorthodoxe plaatsing van bar-ends op een rechttoe rechtaan atb-stuur, vraag ik me af). Wielen lijken mij 26 inch te moeten zijn. Banden denk ik 47-50 mm. Het zadel moet makkelijk vervangbaar zijn (wegens eventueel verschillende mogelijkheden moeten uitproberen), geen gel bevatten, en geschikt zijn voor een vrouw. Fietsenmakers/verkopers (zonder uitzondering mannen die niet out of the box lijken te kunnen/willen denken) vertellen mij dat wat ik wil niet bestaat, en dan bedoelen ze de afstand tussen zadel en stuur, maar dat geloof ik niet. Ik ben 1.65 en weeg ongeveer 65 kilo. Is het zinvol om aan een kinderfiets te gaan denken? Wie heeft er tips voor mij? Ik hoor het heel graag, alvast bedankt!

Bijlagen

beste Empo,
wat jij wilt 'moet gewoon kunnen' : je heb een frame nodig wat niet te lang is (lengte van de horizontale bovenbuis) en dan een stuurpen met de bij jou passende voorbouw-lengte (dus geen pen die ver naar voren steekt want dan kom je te voorovergebogen of 'gestrekt' te zitten).
ook een stuur in (bijna) de vorm die jij gewend bent en je bevalt is natuurlijk mogelijk: gewoon (bijna) dezelfde stuurbocht kopen bij een fietsenmaker of fietswebshop.

je ziet aan het stuur in je afbeelding dat het stuur heel kort voor/aan de stuurpen vastzit: minimale voorbouwlengte.
dat kan ook met een losse stuurbocht in een stuurpen, zoals bijvoorbeeld deze:
Afbeelding
of met een verstelbare stuurpen waarvan je de voorbouw rechtop zet.

ik ga je zo met foto's een nog voorbeeld/toelichting laten zien.
groet! hoogframe
Dit zou misschien iets kunnen zijn:

http://www.hpv-parts.de/epages/63540537 ... ucts/10600

Of kijk eens bij Islabike. Ook Kona maakt fietsen in kleinere frame maten.

Zo heb ik het oog laten vallen op een Kona Dew Deluxe voor onze zoon, voor € 899,-, te bestellen via Rat Bikes in Rotterdam. Deze is vanaf 46 cm framehoogte leverbaar. De afstand vanaf voorste punt zadel tot hart stuur is niet aangegeven in de specificaties op de Kona site, maar wel de afstand hart zitbuis tot hart stuurpen en verder de zgn. reach en komt aardig overeen met de gewenste afstand van 45 cm.

Donderdag hoop ik te kunnen vertellen wat de afstand vanaf voorste punt zadel tot hart stuur is, want dan krijgen we 'm thuis geleverd :D .

Framehoogte zegt niet zo heel veel, je kunt het ene frame niet met het andere (bijv. sloping frame) vergelijken.
je ziet hier een fiets (Scott Tigua. framemaat slechts 40 cm):
Afbeelding

en de afstand van zadel tot stuur is 50 cm met een verstelbare stuurpen:
Afbeelding
en zo'n 43 cm tot iets voor de stuurpen zelf. dus dat kan met ongeveer de stuurpen zoals je hierboven ziet.

de maten die jij aangeeft kunnen dus in principe op bijvoorbeeld een mountainbike-achtige fiets met niet te lang frame (met niet te lange bovenbuis).

je hebt dus niet per se een kinderfiets nodig, maar een fiets die bij jou past!

(deze fiets heb ik staan en is te koop. je mag hem gerust komen proberen, net ten O van Rotjeknor. (zet ik er eerst weer even trapas en crankstel en zo op: dat fiets fijner :D ))

ik denk overigens wel dat bij je (tamelijk rechtop) houding meer ongeveer het rechter en niet ongeveer het linker type zadel past:
Afbeelding
ook iets om op te letten om prettig op een fiets te zitten.
groet! hoogframe
Misschien is dit iets;

viewtopic.php?f=11&t=31302
Bedankt Hoogframe, Edwin* en Shadow, voor jullie reacties en links!

De verticale lengte van het frame is inderdaad minder belangrijk. Op de Empo die mij zo goed past (frame 53 cm., afstand zadel stuur 45 cm.) ben ik tot in Denemarken gekomen (terugtraprem, geen versnellingen, gekkenwerk maar mijn eerste en tot nu toe beste fietsvakantie :D ). Op een duurbetaalde miskoopfiets daarentegen met framelengte 49 cm en afstand zadel stuur 54 cm. kon ik niet meer dan 15 kilometer fietsen, en hadden mijn polsen dagen, zo niet weken nodig, om te herstellen... Maar dit allemaal terzijde :)

Ik moet me wat gaan verdiepen in het verschijnsel 'voorbouwlengte' en de mogelijkheden van stuurpennen. Ik verbaas me enorm over al die naar voren stekende sturen met waarschijnlijk grote voorbouwlengtes. In mijn beleving wekt dat alleen maar de schijn van verstelbaarheid terwijl er in werkelijkheid maar weinig stuurposities mogelijk zijn.
Je hebt twee groepen fietsen tegenwoordig voor wat betreft hoe de voorbouw/stuurpen/voorvork in elkaar zitten. Het oudere systeem werkt met een "bedrade" voorvork, het nieuwe systeem heet geloof ik Ahead, of vaak zeggen mensen gewoon zonder draad. Onderdelen zijn tussen bedraad en onbedraad meestal niet uitwisselbaar. Een bedrade voorvork ziet er zo uit:

$_58.JPG
$_58.JPG (12.05 KiB) 3442 keer bekeken

Wat er nu gebeurt is dat er boven en onder wat vreemd gevormde ringetjes (het "balhoofd") om de vork en in het frame geplaatst worden waarin kogels, kogelringen of kogellagers zitten. Zo kan de vork draaien. Dan komt er een moer over de draad die je ziet zitten die de hele construktie in het frame klemt. Er zijn nog wat piefjes maar dat is het grofweg het idee.
Hierin steek je dan een stuurpen zoals hoogframe die postte. Door van bovenaf met een sleutel aan te draaien komt dat aparte stukje onder, de expansiebout, hoger waardoor de stuurpen dikker wordt en muurvast komt te zitten.
De lol van dit systeem is dat haast elke stuurpen dus hoger en lager kan. Als dat zwarte stukje (wordt wel voorbouw genoemd) in hoogframes foto langer en korter wordt kan het stuur, binnen zekere grenzen, op haast elke plek neergezet worden, traploos op hoogte en op elke lengte waarvoor je een stuurpen hebt. Met een verstelbare stuurpen waarbij de voorbouw draaibaar is kun je met een enkele pen heel veel posities maken.

verstelbaar.jpg
verstelbaar.jpg (5.69 KiB) 3440 keer bekeken

Onbedrade systemen die op niewe fietsen zitten werken anders. Balhoofd en kogellagers werken vergelijkbaar maar de voorvork wordt door het frame gestoken en komt er aan de andere kant een heel stuk uit, normaal 3 tot 7 cm. Daarover wordt van een voorbouw geschoven. Hieronder staat een voorbeeld van een verstelbare voorbouw, google maar eens op ahead voorbouw dan zul je meer soorten zien.

ahead.jpg
ahead.jpg (8.26 KiB) 3440 keer bekeken

Zo'n voorbouw kan meestal maar heel beperkt naar onder en boven worden geplaatst, het kan alleen als de vork relatief ver door het frame heen steekt (n.b. het resterende deel van de uitstekende voorvork moet afstandsringetjes hebben). We hebben het dan meestal over enkele millimeters tot misschien een cm, (theoretisch kan het een cm of 4 maar dan moet de voorvork superlang zijn afgezaagd, wat haast niet voorkomt en ik vermoed dat sommigen zullen vinden dat als je daar een voorbouw onderop monteert je bij een val de voorvork in je buik krijgt). Alle andere verandering in plek komt dan door een andere lengte en hoek van de voorbouw, behalve bij een verstelbare waarop je je stuur op een plek in een cirkel neer kunt zetten. Er is dus verstelbaarheid, maar veel minder dan de verstelbaarheid bij een bedraad systeem.
kleine toevoeging: met 'bedrade' bedoel je 'beschroefdrade' = 'met schroefdraad'. :wink:
(niet iedereen weet dat met draad hier schroefdraad bedoeld wordt. veel mensen denken bij draad aan touw of kabel of elektriciteitdraad :P )
groet! hoogframe
Hallo djveer, dank je wel voor je tekst en uitleg en foto's! Ik denk dat ik de komende tijd met een heel andere blik langs fietsenstallingen loop. Dat kan de toekomstige aanschaf van een vakantiefiets alleen maar ten goede komen. Fijn!
Bedankt voor de toevoeging Hoogframe. Gelukkig snapte ik wel gelijk dat het hier om een schroefdraad ging :D
Vraagje nog... waarom is er eigenlijk ooit voor die ahead-systemen gekozen als ze in feite meer beperkingen opleveren dan de beschroefdrade voorvorken?
Empo schreef:
zo 20 mei, 2018 18:57
Vraagje nog... waarom is er eigenlijk ooit voor die ahead-systemen gekozen als ze in feite meer beperkingen opleveren dan de beschroefdrade voorvorken?
Omdat jouw stelling niet klopt. :wink: Er zijn meer voordelen dan nadelen.
Beperkingen in verstelbaarheid, bedoel ik. Als dat niet klopt gios, dan heb ik de bijdrage van djveer misschien niet goed begrepen. Toch ben ik dan nog steeds benieuwd naar de voordelen van een ahead-systeem. Is wel een beetje offtopic, besef ik.
Graag gedaan. Hier is mijn persoonlijke favoriete truuk:

aberhallo.jpg
aberhallo.jpg (13.39 KiB) 3374 keer bekeken


adapter tranzx.jpg
adapter tranzx.jpg (6.51 KiB) 3374 keer bekeken

De Aberhallo lijkt me iets beter (omdat hij naar binnen loopt is hij bruikbaarder bij meer sturen). Ik gebruik totnutoe de andere. Dit is marginaal zwaarder dan andere oplossingen en vast ook wel iets minder stevig, maar je kunt er een hoop leuke dingen mee doen. Zoals dit:

adapter 1x9.png
adapter 1x9.png (162.8 KiB) 3374 keer bekeken

Omdat je dit soort extra voorbouw helemaal naar je toe kunt draaien kun je je frame dus echt een stuk korter maken. Je zou ook nog eens de stuurpen achterstevoren kunnen monteren. Werkt met bedraad en onbedraad.
Wat een goede uitvinding, fijn om te weten dat die bestaat. Bedankt weer! :D
Empo schreef:
zo 20 mei, 2018 19:19
Beperkingen in verstelbaarheid, bedoel ik. Als dat niet klopt gios, dan heb ik de bijdrage van djveer misschien niet goed begrepen. Toch ben ik dan nog steeds benieuwd naar de voordelen van een ahead-systeem. Is wel een beetje offtopic, besef ik.
Ik denk dat een ahead veel steviger is. Werd eerst bij mtb's e.d. gebruikt, veel direkter contact met de voorbouw.
Over de voordelen van het Ahead systeem: ik heb begrepen dat ze voor de fabriek sneller te plaatsen zijn. Voor hen is het daarom een kostenbesparing, plus, je kunt nog eens een andere voorbouw verkopen omdat je die sneller nodig hebt om de juiste zithoudig te krijgen. Al snel 25 euro bij de fietsenmaker.

Met Fedor denk ik inderdaad dat het met ongeveer hetzelfde gewicht een steviger en iets simpeler constructie is. Je hebt nog wel een "starnut" die ongeveer hetzelfde doet als de vroegere expansiebout, maar die doet maar de helft van het werk omdat de voorbouw direct op de vork komt.

Steviger fiets, extra verkoop van voorbouwen, minder arbeid in de fabriek.
is dit wat voor je?

https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 11&t=31346

groet, hoogframe
Als kleine mens (1m67) met kleine vrouw en even kleine kinderen snap ik je voorkeur voor korte fietsen. De meeste fietsen zijn inderdaad lang, te lang. Toch even nog deze opmerkingen:

  • Pin je niet vast op de afstand tussen de punt van je zadel tot het stuur, want deze is afhankelijk van het type zadel en het type stuur (en stuurpen). De relevant maat is horizontale bovenbuis lengte, ook wel virtuele bovenbuislengte genoemd omdat de meeste kaders, zeker diegene die voor jou relevant zijn, geen horizontale bovenbuis meer hebben. Dit is --horizontaal gemeten-- de lengte tussen je zadelbuis en je voorvork, center naar center. Het zou mij niet verbazen moest jouw geliefde stadsfiets rond de 53cm horizontale bovenbuis lengte hebben. Je kan dit vrij goed schatten door met een vouwmeter horizontaal van zadelbuis naar voorvork te meten.
  • A-head is minder flexibel maar wel met gewone sleutels af te stellen. Bij een traditioneel balhoofd heb je een ellendig grote sleutel nodig. Op reis kan dit problemen geven, forumlid Tim Van Veen heeft na zijn wereldreis het traditionele balhoofd vervangen door een A-head.
  • Verstelbare stuurpennen kraken altijd naar mijn ervaring.
  • Pin je niet te zeer vast op een rechte zit. Een rechte zit is slecht voor je rug en zitcomfort. Bij langere tochten kan dit echt problemen opleveren.
ben ik weer met een toelichting :wink: : vouwmeter is een ander woord voor de duimstok.

ik vind het een prachtig woord want het zegt in één ook wat het is, ik bedoel: hoe het werkt. echt top. als je het woord hoort, zie je het direct voor je: heerlijk, zulke duidelijke beeldende taal!

effe off-topic: ik kreeg een keer een routebeschrijving van een Vlaamse schone: "Ga rechts aan het derde ronde punt".
"Rond punt"? wat krijgen we nou? wat is dat dan?
oh, een rotonde!
prachtig als je er het woord kruispunt voor een gewone kruising naast houdt!! rond punt en kruispunt, vergeet ik nooit meer.
groet! hoogframe