Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tubeless vs schwalbe marathon plus tour - Forum Wereldfietser

tubeless vs schwalbe marathon plus tour

Voor mijn fietsvakantie holland -> achterland turkije
twijfel ik tussen
-tubeless(lagere rolweerstand, soepeler, lager gewicht)
en
- schwalbe marathon plus tour (onplatbaar, zwaarder, hogere rolweerstand)

heeft iemand deze persoonlijk beide geprobeerd?
Turkije schijnt regelmatig prikker-doorn struiken in de bermen te hebben.
Hoe is die ervaring met deze 2 banden?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Daar zit nog wel heel veel tussen in, welke banden zou je tubeless willen gebruiken? Ik ben zelf voorstander van een "lichte" buitenband (Nu Almotion Vguard) met een lichte soepele binnenband.
Een belangrijke overweging is hoe makkelijk je een tubeless band kunt afnemen en opleggen.

Sommige tubeless band & velgcombinaties luisteren heel nauw: je kunt dan pech hebben dat je zo'n band alleen met perslucht en veel moeite op de velg kunt krijgen, zonder de velg te slopen.

Nou kun je denken: waarom een tubeless buitenband van de velg halen? Het kan gebeuren dat een gat te groot is voor de latex, of dat er vanwege meerdere gaten te weinig latex overblijft om een gat te dichten. In zo'n noodgeval zul je een binnenband onder je tubeless buitenland willen leggen. Maar dat moet dus onderweg wel te doen zijn.
Ik heb persoonlijk ervaring met de marathon plus tour op een fiets die ik het gehele jaar door gebruik en dus ook meeneem met vakanties naar het buitenland.
Gemonteerd op een fiets met ortlieb tassen die er eigenlijk altijd op zitten.
Volle gewichten van boodschappen, rommel voor werk en als het 'weer' het weer enigszins toelaat volgepakt met spul om naar een andere eindbestemming te gaan aan 85km en weer terug naar huis in het zelfde weekend.

2 sets op mijn oude fiets, 1 van het oude type profiel 'versleten' aan 9000-10000km en 1 van het nieuwe type profiel nog z'n 7000km opgezet voordat de fiets verkocht was.
Never nooit plat gereden tijdens het fietsen.
Laatste rit in Hongarije heb ik de fiets moedwillig en onwetend door schijnbaar flinke doornstruiken gesleept met het voorwiel terug naar de camping aangezien ik gebroken was van de rit en dus niet nog eens 20km verder om wou rijden.
Het voorwiel had 6 kleinere doornen en 1 joekel er in zitten, waar de joekel in een tijdsbestek van 2 dagen een zacht voorwiel gaf.

Huidige fiets met de zelfde banden gaat nu richting de 10000km en worden omwille van droogte scheurtjes aan de zijkant en wat scheurtjes in het profiel waar je dus de blauwe beschermlaag kan zien, met een algehele beurt vervangen voor nieuwe.
Scheurtjes in het profiel snap ik zelf niet echt of ik moet de banden kapot gereden hebben afgelopen jaar in Frankrijk op kilometers gravel / rotsachtig gebied, of het komt door uitdroging of zoiets.

Dus van mij positieve ervaringen over duizenden kilometers.
Verder kan ik alleen maar zeggen dat ze vergeleken met andere banden met een minder sterke antileklaag wat stugger aanvoelen.
Mensen hebben het vaak ook over rolweerstand en het gewicht van de band, maar ik vraag mij seriues af of dit er nou zo erg toe doen.
Het is immers niet dat ze zwaar zijn als beton, en een vakantie of reisfiets is ook geen racefiets.
Maar met 70km/h naar beneden knallen kan in ieder geval wel!
Heb je wel velgen op je fiets die geschikt zijn voor tubeless gebruik?
Jurr schreef:
za 31 jan, 2026 16:25
De welke fiets vraag staat geloof ik ook nog open.
stelvio73 schreef:
za 31 jan, 2026 16:07
Een belangrijke overweging is hoe makkelijk je een tubeless band kunt afnemen en opleggen.
Dit. Ik heb met de gravelbike twee extra bandenlichters bij me om de klus te klaren en na het omleggen zijn mijn duimen enige tijd slecht bruikbaar.

En dan rijd ik niet eens tubeless maar die TLR-buitenbanden (andere zijn er nog maar amper) zijn in veel gevallen gewoon een ramp om mee te werken.
Gebruik voor het afnemen en opleggen van moeilijke banden een Tyreglide. Dat ding is een uitkomst voor moeilijke banden.
gr Jan
Voordeel van tubeless banden is dan weer wel dat de kans vrij klein is dat je ze onderweg van de velg moet halen. De meeste kleine lekken zullen zichzelf dichten, voor iets grotere lekken heb je nog plugs om het gat te dichten. De kans dat je zo'n groot gat krijgt dat niet meer door de vloeistof gedicht kan worden is natuurlijk aanwezig, maar lijkt me erg klein.

Hoe moeilijk/makkelijk je ze op de velg krijgt is een kwestie van uitproberen. Als je ze thuis enigszins gemakkelijk kan monteren, dan gaat dat onderweg ook wel lukken.
Zodiac schreef:
zo 01 feb, 2026 11:08
Gebruik voor het afnemen en opleggen van moeilijke banden een Tyreglide. Dat ding is een uitkomst voor moeilijke banden.
gr Jan
Het is absurd duur voor een stukkie plastic maar toch maar eens proberen dan.
Zodiac schreef:
gr Jan
Ik weet dat zo'n hulpmiddel handig is bij smallere en relatief soepele banden, zoals voor race/gravelfietsen. Maar werkt het in de praktijk ook bij relatief brede en stugge banden, zoals die vaak op vakantiefietsen zitten? Simpeler gezegd: blijft het heel?

Ik vraag dit omdat de reclames voor zulke tooltjes doorgaans racefietsen laten zien.
Schwalbe big apple, 55-559 werkt prima
Schwalbe big apple, 55-559 werkt prima
Voor je stadsfiets wel, voor je vakantie zou ik kiezen Almotion V-guard.
stelvio73 schreef:
zo 01 feb, 2026 14:05
Zodiac schreef:
gr Jan
Ik weet dat zo'n hulpmiddel handig is bij smallere en relatief soepele banden, zoals voor race/gravelfietsen. Maar werkt het in de praktijk ook bij relatief brede en stugge banden, zoals die vaak op vakantiefietsen zitten? Simpeler gezegd: blijft het heel?

Ik vraag dit omdat de reclames voor zulke tooltjes doorgaans racefietsen laten zien.
Ik heb er inmiddels 1 gesloopt, maar dat lag meer aan de gebruiker en het even niet doen zoals het moet, dat gezegd hebbende het ding doet wat het moet doen, ook met een 20 inch 47mm brede Schwalbe Marathon plus (die is nogal stug te noemen)
Ik neem overigens nog wel 2 blauwe Schwalbe bandenlichters mee, al was het maar voor het geval dat ik weer niet oplet. Het is dus wel iets wat je je aan moet leren, en dat banden steeds minder vaak lek raken helpt daar niet bij. Ik ben niet iemand die als het regent zonodig regenbanden erop moet hebben. (zoals een bepaalde nederlander die dat niet eens is)
_Peter_ schreef:
za 31 jan, 2026 17:07
Jurr schreef:
za 31 jan, 2026 16:25
De welke fiets vraag staat geloof ik ook nog open.
Ah, inderdaad ja. Die link had ik nog niet gelegd (-: