door
Leontje » za 31 jan, 2026 16:22
Ik heb persoonlijk ervaring met de marathon plus tour op een fiets die ik het gehele jaar door gebruik en dus ook meeneem met vakanties naar het buitenland.
Gemonteerd op een fiets met ortlieb tassen die er eigenlijk altijd op zitten.
Volle gewichten van boodschappen, rommel voor werk en als het 'weer' het weer enigszins toelaat volgepakt met spul om naar een andere eindbestemming te gaan aan 85km en weer terug naar huis in het zelfde weekend.
2 sets op mijn oude fiets, 1 van het oude type profiel 'versleten' aan 9000-10000km en 1 van het nieuwe type profiel nog z'n 7000km opgezet voordat de fiets verkocht was.
Never nooit plat gereden tijdens het fietsen.
Laatste rit in Hongarije heb ik de fiets moedwillig en onwetend door schijnbaar flinke doornstruiken gesleept met het voorwiel terug naar de camping aangezien ik gebroken was van de rit en dus niet nog eens 20km verder om wou rijden.
Het voorwiel had 6 kleinere doornen en 1 joekel er in zitten, waar de joekel in een tijdsbestek van 2 dagen een zacht voorwiel gaf.
Huidige fiets met de zelfde banden gaat nu richting de 10000km en worden omwille van droogte scheurtjes aan de zijkant en wat scheurtjes in het profiel waar je dus de blauwe beschermlaag kan zien, met een algehele beurt vervangen voor nieuwe.
Scheurtjes in het profiel snap ik zelf niet echt of ik moet de banden kapot gereden hebben afgelopen jaar in Frankrijk op kilometers gravel / rotsachtig gebied, of het komt door uitdroging of zoiets.
Dus van mij positieve ervaringen over duizenden kilometers.
Verder kan ik alleen maar zeggen dat ze vergeleken met andere banden met een minder sterke antileklaag wat stugger aanvoelen.
Mensen hebben het vaak ook over rolweerstand en het gewicht van de band, maar ik vraag mij seriues af of dit er nou zo erg toe doen.
Het is immers niet dat ze zwaar zijn als beton, en een vakantie of reisfiets is ook geen racefiets.
Maar met 70km/h naar beneden knallen kan in ieder geval wel!