door
Mr. Z » ma 01 sep, 2025 15:28
Grandonneur schreef: ↑ma 01 sep, 2025 11:24
Mr. Z schreef: ↑ma 01 sep, 2025 11:04
Voor versnellingsnaven zijn de Andra 30 en 40 velgen het meest geschikt aangezien de spaakgaten in de velg in een betere hoek staan, Sputnik en SP19 zijn voor derailleur naven waar de spaken in een minder grote hoek staan.
Dat vroeg ik me inderdaad af, aangezien ik zo even gauw voor Rohloff een flens zie van 100mm, SA3 69mm en bijvoorbeeld deore 61mm.
Of zit het ‘em meer in de breedte..
of een combinatie van al.
Als jij zegt dat andra de betere optie is geloof ik dat meteen hoor!
De combinatie, hogere vlensen die verder uit elkaar staan aan gezien er geen cassette is die de vlensen naar elkaar toe duwt, daardoor kunnen de spaken in een grotere en gelijke hoek staan waardoor ook de spanning links en rechts gelijk of bijna gelijk is.
math schreef:
Ik betwijfel of je voor jouw doel spaakdikte 12 nodig hebt. Het is veel belangrijker voor een zwaarbelast wiel dat je een sterke, brede velg kiest en brede banden.
Ga er van uit dat spaakmakers en velgenmakers over jouw vraag hebben nagedacht en met degelijke oplossingen zijn gekomen.
Spaakmaker Sapin levert 12G spaken voor 'day-to-day use' (pagina 24-25), maar voor zwaarbelaste wielen adviseren zij hun Strong 'butted' spaken met een 13G kop (2,3 mm) en een 2,0 mm middendeel (pagina 21).
Voor de velg kun je het beste een velg kiezen die ontworpen is voor e-bikes, omdat e-bikes grote trekkrachten op de spaakgaten uitoefenen. Bijvoorbeeld
deze van DT Swiss
Ik vind het ook een risico om spaakgaten in velgen en naven te gaan uitboren. Er zit een professioneel ontwerp achter waarbij rekening gehouden is met de stevigheid van het gat. Zeker in de naaf is de ruimte voor gaten beperkt. Een groter gat is niet steviger.
Waarom brede banden? Omdat brede banden bij een lagere druk beter schokken absorberen. Bovendien kunnen brede banden een hogere belasting aan. Kijk maar in de tabellen van Schwalbe onder 'load carrying capacity' .
Uiteindelijk is spaken op een gelijkmatige spanning, die gelimiteerd wordt door de velg, doorslaggevend voor de levensduur.
Klopt, zou zelf een brede velg en band nemen die in het frame passen, maar een Mambo is dat denk ik 40mm voor de band, met een bredere velg zoals de Andra 40 heb je wel meer lucht volume in de band en dus meer demping.
En zou zelf zelfs kiezen voor een Sapim race spaak, naar mijn ervaring kan een dunnere dik/dun/dik spaak meer flex aan kan en breekt minder snel daardoor bij het constant ontlasten en weer belasten tijdens het rollen lijkt het.
Maar kan zelf prima wielen vlechten dus daar zijn voor mij geen kosten in, dat is anders voor dePostbode met een beperkt budget die het graag in 1 keer goed heeft, maar Azor gebrukit idd geen spaak 12 meer maar de Strong spaak in hun sterke wielen.
En idd een goed gebouwd wiel met de goede spanning en de spaken goed ontdaan van stress verschillen maakt een goed wiel.
Waar ik bij het wiel bouwen met een aluminium velg op de spaken ga staan terwijl het te bouwen wiel vlak op de grond ligt om ze te ontstressen durf ik dat niet met carbon velgen waardoor die veel meer na-spannen nodig hebben.