Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp met onderhoud - Forum Wereldfietser

Hulp met onderhoud

Beste forumleden,

Binnenkort ga ik voor onbepaalde tijd weg met mijn fiets.
Ik weet de basis van hoe mijn fiets in elkaar steekt wel, maar zou toch net iets meer willen leren.
Weten jullie hoe ik dit het beste zou kunnen doen?

Groet,

Job
Een onderdeel kiezen, YouTube erbij pakken en dingen uit- en in elkaar gaan halen. Daar leer je het meest van.

Je verhaal vertelt niet wat je al weet, wat je per se nog wilt weten of wat voor onderdelen je aan je fiets hebt hangen.
Wat Grandrandonneur zeg is volkomen juist. en het zou duidelijker zijn als je zegt met wat voor fiets , hoeveel bagage en welke route, landen ongeveer.

Als je toch voor onbepaalde tijd weggaat dan zou ik persoonlijk een aantal zaken alvast thuis oefenen voordat je weg gaat dat weet je ook of je fiets in orde is voor vertrek en kan je veel sneller een diagnose stellen onderweg
Als uitgangspunt kun je nemen ik wil alles zelf kunnen of ik verwacht dat ik altijd wel een fietsenmaker kan bereiken, In het buitenland zijn fietsenmakers veel dunner gezaaid hou daar rekening mee.

De meest voorkomende zaken zijn zo:

ketting vervangen, werken met ketting pons
cassette wisselen kan thuis met kettingzweep en cassetteafnemer, onderweg met de Next Best Thing vanb m-gineering.
voorbladen wisselen, dus ook trappers demonteren.
remblokken vervangen
remkabels vervangen, remmen afstellen, remklauw centreren indien hydraulisch leren ontluchten.
zadel stellen.
derailleurs afstellen belangrijk vroeg of laat krijg je daarmee te maken
buitenbanden erop leggen, binnenband plakken en mocht buitenband gat of scheur in zitten weten hoe je die kunt dichten door er een stevig stuk rubber in plakken
spaken stellen, sowieso voor vertrek spaakspanning (moet dezelfde zijn anders kans op breuk) controleren, laten controleren
als je kogelgelagerde shimano naven hebt met cups dan leren hoe af te stellen eventueel invetten bij industrielagers niet nodig
trapas lager vervangen, minimaal weten wat voor lager er inzit en eventueel als het moeilijk te krijgen is een reserve meenemen
als je SPD hebt SPD plaatjes afstellen en mechanisme schoonmaken beetje olie

maak een lijstje van reserveonderdelen en gereedschap dat je mee wil nemen, als je al thuis geoefend heb weet je beter wat nuttig en wat niet.

Het succes schuilt in de voorbereiding.
Schakel issues op de juiste wijze diagnosticeren. Vaak wordt er blind aan een "dingetje" gedraaid.
Ik heb veel gehad aan een sleutel cursus van m-gineering. Ook nog eens heel gezellig.
Er zijn wel meer die dit soort cursussen organiseren.
En inderdaad de filmpjes op YouTube.

Zelf doen leer je het meest van. Probleem is vaak wel dat niet iedereen het geschikte gereedschap in huis heeft. Om dat aan te schaffen is wel weer een investering.
probeer alsjeblieft de theorie en de praktijk te combineren: dus èn 'doen' (zie bovenstaande reacties) èn lezen: bijvoorbeeld zo'n boek van Rob van de Plas: https://boekenbalie.nl/handboek-fietsre ... gK4ovD_BwE
de foto's vertellen het verhaal al grotendeels :D

je bent welkom om bij mij een dagdeel aan een fiets dit te oefenen. of ik kom richting Rotjeknor.
Tegenwoordig is het heel normaal dat een oude fiets op een dag in de week voor de oudijzerboer op straat wordt gelegd.
Neem deze mee naar huis en haal hem uit elkaar. Heb je wat geleerd leg je hem weer terug.
Grandonneur schreef:
za 30 aug, 2025 20:04
Een onderdeel kiezen, YouTube erbij pakken en dingen uit- en in elkaar gaan halen. Daar leer je het meest van.
Ik onderschrijf dit.

Ik vind zelf de video's van Roel Peerenboom informatief en prettig.

Waarom?
- De scope van de video's is breed: van stadsfiets tot racefiets, en van tasreparatie tot leren zadelonderhoud.
- Hij kan e.e.a. goed aan de leek uitleggen, rustig en zonder ingewikkelde terminologie.
- Ik vind het tempo ideaal: niet te snel, met voldoende tijd om iets thuis na te doen.
- Hij doet geen poging om de kijker zelf dingen (fietsen, materiaal) te verkopen.

Onlangs heb ik mede dankzij zijn video's een fiets helemaal opgeknapt.

https://youtube.com/@roelpeerenboomtv?s ... 9J2Ed7y1DZ
https://youtube.com/@pietertweepenninck ... 7NWrpRL3ND

Deze is het beste. Dit is een Belgische fietsenmaker die aan de hand van instructie video's , zeer goed uitlegd, uit werke onderdelen de fiets bestaat.

Mario