door
robgru » za 30 aug, 2025 22:49
Wat Grandrandonneur zeg is volkomen juist. en het zou duidelijker zijn als je zegt met wat voor fiets , hoeveel bagage en welke route, landen ongeveer.
Als je toch voor onbepaalde tijd weggaat dan zou ik persoonlijk een aantal zaken alvast thuis oefenen voordat je weg gaat dat weet je ook of je fiets in orde is voor vertrek en kan je veel sneller een diagnose stellen onderweg
Als uitgangspunt kun je nemen ik wil alles zelf kunnen of ik verwacht dat ik altijd wel een fietsenmaker kan bereiken, In het buitenland zijn fietsenmakers veel dunner gezaaid hou daar rekening mee.
De meest voorkomende zaken zijn zo:
ketting vervangen, werken met ketting pons
cassette wisselen kan thuis met kettingzweep en cassetteafnemer, onderweg met de Next Best Thing vanb m-gineering.
voorbladen wisselen, dus ook trappers demonteren.
remblokken vervangen
remkabels vervangen, remmen afstellen, remklauw centreren indien hydraulisch leren ontluchten.
zadel stellen.
derailleurs afstellen belangrijk vroeg of laat krijg je daarmee te maken
buitenbanden erop leggen, binnenband plakken en mocht buitenband gat of scheur in zitten weten hoe je die kunt dichten door er een stevig stuk rubber in plakken
spaken stellen, sowieso voor vertrek spaakspanning (moet dezelfde zijn anders kans op breuk) controleren, laten controleren
als je kogelgelagerde shimano naven hebt met cups dan leren hoe af te stellen eventueel invetten bij industrielagers niet nodig
trapas lager vervangen, minimaal weten wat voor lager er inzit en eventueel als het moeilijk te krijgen is een reserve meenemen
als je SPD hebt SPD plaatjes afstellen en mechanisme schoonmaken beetje olie
maak een lijstje van reserveonderdelen en gereedschap dat je mee wil nemen, als je al thuis geoefend heb weet je beter wat nuttig en wat niet.
Het succes schuilt in de voorbereiding.