Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen van Berlijn naar Nederland - Forum Wereldfietser

fietsen van Berlijn naar Nederland

Goedemiddag,

Ik wil graag terug fietsen van Berlijn naar Nederland. Wie heeft een goed idee over welke route het eenvoudigst te fietsen is. Alle informatie is van harte welkom. Overnachtingsadressen, etc.
Bij voorbaat dank voor de reactie.
https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... r-berlijn/

gpx route inladen en gaan met die banaan. Leuke route voor het grootste deel, eenvoudig geen idee. Ik vond het een top route, met ongeveer 30% onverhard en veel autoluwe wegen. Helm op is toch wel handig op sommige plekken rijd je wel tussen de auto's (bijv tussen dorpjes in).

Campings etc staan geloof ik ook wel op die site van Kees Swart en anders in het boekje. Zelf heb ik de routes vooraf bekeken en in de buurt hotels gezocht. Zelfde kun je doen met een B&B etc of een camping.

Veel plezier.
Pfiets schreef:
zo 27 jul, 2025 16:59
https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... r-berlijn/

gpx route inladen en gaan met die banaan. Leuke route voor het grootste deel, eenvoudig geen idee. Ik vond het een top route, met ongeveer 30% onverhard en veel autoluwe wegen. Helm op is toch wel handig op sommige plekken rijd je wel tussen de auto's (bijv tussen dorpjes in).

Campings etc staan geloof ik ook wel op die site van Kees Swart en anders in het boekje. Zelf heb ik de routes vooraf bekeken en in de buurt hotels gezocht. Zelfde kun je doen met een B&B etc of een camping.

Veel plezier.
Deze route heb ik afgelopen april gefietst (naar berlijn toe). Inderdaad groot aandeel onverhard. Vind ik normaal niet zo erg, maar nu had ik een idee dat zowat alle onverharde paden net die week ervoor van nieuwe verse grindstenen waren voorzien. Ik had met sommige paden flinke moeite, ondanks mijn 55mm bandjes...

Ander nadeel vond ik dat de genoemde route toch wel wat 'dwangmatig' door enkele steden gaat die ik voor het mooie toch te groot en druk vond.

Campings zijn langs de route voldoende aanwezig, staan ook goed in het boekje aangegeven.
Polariteit schreef:
zo 27 jul, 2025 18:47

Ander nadeel vond ik dat de genoemde route toch wel wat 'dwangmatig' door enkele steden gaat die ik voor het mooie toch te groot en druk vond.
Inderdaad.😀 We hebben in April ook een aantal tracks naar vooral kerken aangepast.
Wij hebben in 2015 via o derstaande route gefietst, beviel ons erg goed: veel rustige landwegen, een en ander onverhard, geen grote steden, wel kleinere dorpjes.
https://www.bike-amsterdam-berlin.info/ ... erlin.html
Polling schreef:
zo 27 jul, 2025 22:26
Wij hebben in 2015 via o derstaande route gefietst, beviel ons erg goed: veel rustige landwegen, een en ander onverhard, geen grote steden, wel kleinere dorpjes.
https://www.bike-amsterdam-berlin.info/ ... erlin.html
Deze kende ik nog niet grappig. Deze route ligt wat hoger dus zie je toch weer andere plekken tussen Osnabruck tot Braunschweig en vervolgens daal je af naar Magdenburg waar je ook niet komt met die Kees Swart route.

Ik denk dat deze route ook wat korter is.
En anders pak je de R1, 1 van de oudste fietsroutes https://www.europafietsers.nl/fietsroutes/euroroute-r1/
'Fietsen naar Berlijn' is geen route van de Europafietsers, maar van Recreatief Fietsen. Voor de meest actuele info en gps-tracks moet je hier zijn: https://www.recreatief-fietsen.nl/fietsennaarberlijn.
Pfiets schreef:
zo 27 jul, 2025 16:59
Ik vond het een top route, met ongeveer 30% onverhard en veel autoluwe wegen.
Van de 740 km is circa 90 km onverhard. Dat is dus geen 30%, maar hooguit 12%. Bovendien zijn bij veel onverharde stukken asfalt-alternatieven beschreven, waarmee het percentage onverhard nog lager uit kan komen.

Verder is circa 300 km (41%) van de route zo goed als autovrij. Wanneer je steeds voor de asfalt-alternatieven kiest, wordt dit percentage wat lager.
Polariteit schreef:
[Deze route heb ik afgelopen april gefietst (naar berlijn toe). Inderdaad groot aandeel onverhard. Vind ik normaal niet zo erg, maar nu had ik een idee dat zowat alle onverharde paden net die week ervoor van nieuwe verse grindstenen waren voorzien. Ik had met sommige paden flinke moeite, ondanks mijn 55mm bandjes...
Afgelopen week heb ik zelf nog een flink stuk van de route gefietst (van Rheine naar Derneburg). Op enkele stukken na lagen veel grindwegen er nu goed bij. Inmiddels zijn ze voldoende platgereden om op mijn ongeveerde fiets met 50 mm bandjes (op het voorwiel een Mondial en achter een Big Apple) 15 à 20 km per uur te halen (op de vlakke stukken).
Polariteit schreef:
Ik vermoed dat je Bielefeld en Braunschweig bedoeld. Bij Bielefeld is een mooi alternatief door het Teutoburgerwoud, dat de stad bijna helemaal links laat liggen. Dit alternatief gaat grotendeels over bospaden en gaat soms flink op en neer. Daarom heb ik de hoofdroute hier toch maar door de drukke binnenstad en de wat saaie buitenwijken van Bielefeld laten gaan. Ook handig voor fietsers die gebruik willen maken van de trein die elk uur rechtstreeks van Hengelo naar Bielefeld rijdt.
Ik heb destijds wel gezocht naar een verharde route om Bielefeld heen, maar dan stuitte ik steeds weer op drukke wegen, eindeloze industriezones of militaire oefenterreinen. Of ik had de route zo ver om moeten leggen, dat er geen campings meer in de buurt zouden zijn.

Een vergelijkbaar verhaal geldt voor Braunschweig. Aanvankelijk had ik een route ten zuiden van Braunschweig - via Wolfenbüttel - bedacht, met een wijde boog om de zware industrie bij Salzgitter heen. Ik was daar toch niet zo tevreden mee. Er waren daar ook helemaal geen campings. De volgende dag ben ik per trein teruggekeerd naar Derneburg (waar een camping is) en met een wijde boog ten noorden van Salzgitter naar Braunschweig gefietst. Op die route waren mooie campings in Bettmar en bij een natuurbad in Braunschweig. Bovendien bleek Braunschweig een verrassend leuke binnenstad te hebben als je zoveel mogelijk door buurten rijdt die de bombardementen van de Tweede Wereldoorlog redelijk hebben doorstaan. Fietsers die niet zo geïnteresseerd zijn in eeuwenoude kerken, vakwerkhuizen, een lakenhal, een waag en een paleis, kunnen een kortere bewegwijzerde fietsroute om de binnenstad heen nemen (al is 'Fietsen naar Berlijn' wel bedoeld als een cultuurhistorische fietsroute: dat staat ook op de cover).
Helaas is de mooie camping in Bettmar nu alleen nog open voor groepen en kampeerders die daar minstens 4 weken willen blijven. Bovendien is de camping bij het natuurbad van Braunschweig alleen nog op vrijdag en zaterdagochtend open voor nieuwe gasten. Rond Braunschweig zijn verder alleen 'campings' die bij nader onderzoek alleen voor campers bedoeld zijn en enkele nudistencampings, waarvan niet duidelijk is of fietsers daar voor één nacht welkom zijn.
Daarom heb ik toch weer een nieuwe route ten zuiden van Braunschweig (via Wolfenbüttel) bedacht, die ik binnenkort wil verkennen. De afstand tussen 2 'robuuste' campings (waarvan ik niet verwacht dat die dicht zullen gaan) wordt dan beperkt tot circa 70 km. Als die route me bevalt, kan de omweg via Braunschweig een alternatieve route worden.
Goed bezig Kees!
Ik vond die route door het gebied van Salzgitter best interessant; is die oude industrie ook niet onderdeel van de cultuurhistorie?
Ook de Radweg Berlin-Hameln (RBH) doet deze route, en niet door Braunschweig, en dat zal ook niet zonder reden zijn.
Flix schreef:
wo 30 jul, 2025 16:30
Goed bezig Kees!
Ik vond die route door het gebied van Salzgitter best interessant; is die oude industrie ook niet onderdeel van de cultuurhistorie?
Ook de Radweg Berlin-Hameln (RBH) doet deze route, en niet door Braunschweig, en dat zal ook niet zonder reden zijn.
Salzgitter staat vol met zware industrie, beetje zoals Tatasteel. Daar blijf ik graag ver vandaan en was blij met de route uit het boekje dat je er dus ook met een grote boog omheen rijdt. Snel weer cultuur en natuur in.

Zoals Kees hierboven schrijft Braunschweig is een bijzonder leuk plaatsje om even doorheen te rijden. Mooi oud, sfeervolle straatjes en een mooi park.
Flix schreef:
wo 30 jul, 2025 16:30
Goed bezig Kees!
Duitse fietsroutes proberen om vaak zo veel mogelijk auto's te voorkomen, dat zorgt vaak voor onnodige omwegen en slechte paden is mijn ervaring. Alles maar om de confrontatie tussen autobestuurder en fietser te voorkomen. Let maar eens op wegen waar fietser en auto samen mogen komen en waar autoverkeer niet meer mag, je zal vaak zien dat het asfalt opeens ophoudt. (uitzonderingen daargelaten)
Alleen ervaring met R1 (naar Berlijn toe). Die is prima te doen. IN voormalig Oost Duitsland wel veel kasseienweggetjes. Bewegwijzering is niet overal goed, maar grotendeels wel. Campings zijn er met wat moeite ook, alleen gaan veel campingrecepties om 18.00 uur dicht, dan kun je niet meer terecht. Een enkele keer helpt het wel als je vantevoren belt en zegt dat je later arriveert,
keesswart schreef:
wo 30 jul, 2025 12:56
Polariteit schreef:
[Deze route heb ik afgelopen april gefietst (naar berlijn toe). Inderdaad groot aandeel onverhard. Vind ik normaal niet zo erg, maar nu had ik een idee dat zowat alle onverharde paden net die week ervoor van nieuwe verse grindstenen waren voorzien. Ik had met sommige paden flinke moeite, ondanks mijn 55mm bandjes...
Afgelopen week heb ik zelf nog een flink stuk van de route gefietst (van Rheine naar Derneburg). Op enkele stukken na lagen veel grindwegen er nu goed bij. Inmiddels zijn ze voldoende platgereden om op mijn ongeveerde fiets met 50 mm bandjes (op het voorwiel een Mondial en achter een Big Apple) 15 à 20 km per uur te halen (op de vlakke stukken).
Ok, dan houd ik het maar even op 'verkeerde timing' van mijn kant :lol: . Die ervaring die jij nu geeft is normaalgesproken ook mijn algemene indruk van het gros van duitse onverharde wegen.
keesswart schreef:
Polariteit schreef:
Ik vermoed dat je Bielefeld en Braunschweig bedoeld. Bij Bielefeld is een mooi alternatief door het Teutoburgerwoud, dat de stad bijna helemaal links laat liggen. Dit alternatief gaat grotendeels over bospaden en gaat soms flink op en neer. Daarom heb ik de hoofdroute hier toch maar door de drukke binnenstad en de wat saaie buitenwijken van Bielefeld laten gaan. Ook handig voor fietsers die gebruik willen maken van de trein die elk uur rechtstreeks van Hengelo naar Bielefeld rijdt.
Ik heb destijds wel gezocht naar een verharde route om Bielefeld heen, maar dan stuitte ik steeds weer op drukke wegen, eindeloze industriezones of militaire oefenterreinen. Of ik had de route zo ver om moeten leggen, dat er geen campings meer in de buurt zouden zijn.

Een vergelijkbaar verhaal geldt voor Braunschweig. Aanvankelijk had ik een route ten zuiden van Braunschweig - via Wolfenbüttel - bedacht, met een wijde boog om de zware industrie bij Salzgitter heen. Ik was daar toch niet zo tevreden mee. Er waren daar ook helemaal geen campings. De volgende dag ben ik per trein teruggekeerd naar Derneburg (waar een camping is) en met een wijde boog ten noorden van Salzgitter naar Braunschweig gefietst. Op die route waren mooie campings in Bettmar en bij een natuurbad in Braunschweig. Bovendien bleek Braunschweig een verrassend leuke binnenstad te hebben als je zoveel mogelijk door buurten rijdt die de bombardementen van de Tweede Wereldoorlog redelijk hebben doorstaan. Fietsers die niet zo geïnteresseerd zijn in eeuwenoude kerken, vakwerkhuizen, een lakenhal, een waag en een paleis, kunnen een kortere bewegwijzerde fietsroute om de binnenstad heen nemen (al is 'Fietsen naar Berlijn' wel bedoeld als een cultuurhistorische fietsroute: dat staat ook op de cover).
Helaas is de mooie camping in Bettmar nu alleen nog open voor groepen en kampeerders die daar minstens 4 weken willen blijven. Bovendien is de camping bij het natuurbad van Braunschweig alleen nog op vrijdag en zaterdagochtend open voor nieuwe gasten. Rond Braunschweig zijn verder alleen 'campings' die bij nader onderzoek alleen voor campers bedoeld zijn en enkele nudistencampings, waarvan niet duidelijk is of fietsers daar voor één nacht welkom zijn.
Daarom heb ik toch weer een nieuwe route ten zuiden van Braunschweig (via Wolfenbüttel) bedacht, die ik binnenkort wil verkennen. De afstand tussen 2 'robuuste' campings (waarvan ik niet verwacht dat die dicht zullen gaan) wordt dan beperkt tot circa 70 km. Als die route me bevalt, kan de omweg via Braunschweig een alternatieve route worden.
Klopt, ik bedoelde inderdaad oa. Bielefeld en Braunschweig maar ook hildesheim. Eigenlijk de hele 'stedenrij' tussen pak hem beet Teutoburgerwald en Hildesheim. Sommige steden snapte ik nog wel, al is het maar vanwege de daar aanwezige geschikte campings.

Stuk ten oosten van de Elbe vond ik iig een stuk leuker :) En ik had het inderdaad kunnen weten :D

Top van je toelichting!
Polariteit schreef:
do 31 jul, 2025 13:58
keesswart schreef:
Polariteit schreef:
Ik vermoed dat je Bielefeld en Braunschweig bedoeld.
Klopt, ik bedoelde inderdaad oa. Bielefeld en Braunschweig maar ook hildesheim. Eigenlijk de hele 'stedenrij' tussen pak hem beet Teutoburgerwald en Hildesheim. Sommige steden snapte ik nog wel, al is het maar vanwege de daar aanwezige geschikte campings.
In Hildesheim kom je alleen als je ervoor hebt gekozen om ook het 'Rondje Hildesheim' te fietsen. De hoofdroute laat Hildesheim namelijk helemaal links liggen. (Of bedoel je soms de Hanzefietsroute, die wel door Hildesheim gaat?)
De 'stedenrij' die je noemt tussen het Teutoburgerwoud en Hildesheim, bestaat dan nog uit kleinere steden zoals Lemgo, Bad Pyrmont en Hamelen: allemaal plaatsen met een bijzondere geschiedenis en inderdaad voorzien van campings, winkels en de broodnodige konditoreien :wink:
Route gefietst en onderweg moeten constateren dat het wegdek t.o.v. 2021 tussen Enschede en Bad Pyrmont ietwat minder is.
Voor een racefiets nu geen aanrader.
Echter nog steeds meer dan de moeite waard!