Polariteit schreef: ↑zo 27 jul, 2025 18:47
Ander nadeel vond ik dat de genoemde route toch wel wat 'dwangmatig' door enkele steden gaat die ik voor het mooie toch te groot en druk vond.
Ik vermoed dat je Bielefeld en Braunschweig bedoeld. Bij Bielefeld is een mooi alternatief door het Teutoburgerwoud, dat de stad bijna helemaal links laat liggen. Dit alternatief gaat grotendeels over bospaden en gaat soms flink op en neer. Daarom heb ik de hoofdroute hier toch maar door de drukke binnenstad en de wat saaie buitenwijken van Bielefeld laten gaan. Ook handig voor fietsers die gebruik willen maken van de trein die elk uur rechtstreeks van Hengelo naar Bielefeld rijdt.
Ik heb destijds wel gezocht naar een verharde route om Bielefeld heen, maar dan stuitte ik steeds weer op drukke wegen, eindeloze industriezones of militaire oefenterreinen. Of ik had de route zo ver om moeten leggen, dat er geen campings meer in de buurt zouden zijn.
Een vergelijkbaar verhaal geldt voor Braunschweig. Aanvankelijk had ik een route ten zuiden van Braunschweig - via Wolfenbüttel - bedacht, met een wijde boog om de zware industrie bij Salzgitter heen. Ik was daar toch niet zo tevreden mee. Er waren daar ook helemaal geen campings. De volgende dag ben ik per trein teruggekeerd naar Derneburg (waar een camping is) en met een wijde boog ten noorden van Salzgitter naar Braunschweig gefietst. Op die route waren mooie campings in Bettmar en bij een natuurbad in Braunschweig. Bovendien bleek Braunschweig een verrassend leuke binnenstad te hebben als je zoveel mogelijk door buurten rijdt die de bombardementen van de Tweede Wereldoorlog redelijk hebben doorstaan. Fietsers die niet zo geïnteresseerd zijn in eeuwenoude kerken, vakwerkhuizen, een lakenhal, een waag en een paleis, kunnen een kortere bewegwijzerde fietsroute om de binnenstad heen nemen (al is 'Fietsen naar Berlijn' wel bedoeld als een cultuurhistorische fietsroute: dat staat ook op de cover).
Helaas is de mooie camping in Bettmar nu alleen nog open voor groepen en kampeerders die daar minstens 4 weken willen blijven. Bovendien is de camping bij het natuurbad van Braunschweig alleen nog op vrijdag en zaterdagochtend open voor nieuwe gasten. Rond Braunschweig zijn verder alleen 'campings' die bij nader onderzoek alleen voor campers bedoeld zijn en enkele nudistencampings, waarvan niet duidelijk is of fietsers daar voor één nacht welkom zijn.
Daarom heb ik toch weer een nieuwe route ten zuiden van Braunschweig (via Wolfenbüttel) bedacht, die ik binnenkort wil verkennen. De afstand tussen 2 'robuuste' campings (waarvan ik niet verwacht dat die dicht zullen gaan) wordt dan beperkt tot circa 70 km. Als die route me bevalt, kan de omweg via Braunschweig een alternatieve route worden.