Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 3x9 voorderaileur & schijfremblokken - Forum Wereldfietser

3x9 voorderaileur & schijfremblokken

Beste Forummers,

Ik heb twee fietsen met wat issues in de garage staan:
  1. Oude Koga Terraliner, zie viewtopic.php?t=40058 met een verbogen voorderailleur (en wat meer issues, maar daar gaat het nu niet om)
  2. Oude Specialized Rockhopper 26" hardtail MTB met versleten remblokken (Avid Juicy "three sl")
In zekere zin zijn de issues aan elkaar verwant, vandaar één post,

Ik begin even met het tweede probleem. De Specialized heb ik tweedehands gekocht, maar ik heb het MTB-en eigenlijk ingeruild voor weg en gravel (Giant Contend AR 'allroad') en ik wil er vanaf. De remblokjes waren echter deels versleten, dus ik heb nieuwe gekocht om hem fatsoenlijk op MP te kunnen zetten voor zo'n €250. Probleem is alleen dat ik ze er niet in krijg. De ruimte tussen de zuigers is te krap. Ik kan de ruimte ertussen niet wijd genoeg wrikken om de nieuwe blokjes er tussen te krijgen.
  • Hoe los ik dat op? Ik heb eerlijk gezegd geen verstand van schijfremmen (v-brake generatie...). Ik begreep dat ik de druk uit de leidingen wat zou moeten verminderen, maar hoe werkt dat dan?
  • is dit met dat soort oude remmen überhaupt nog de moeite waard? Ik lees vooral tips om oude Juicy's te vervangen door eenvoudige nieuwe Shimano's (MT200 of zo)
  • of zou dat gezien het verkoopdoel de moeite niet waard zijn? Setje MT200 kost toch zo'n €50. Ik zou eventueel ook de fiets total loss kunnen verklaren en de derailleurs kunnen plunderen voor de Koga, zie volgende issue.
De Koga is nog 3x9, en de voorderailleur is een Deore FD-M510 die natuurlijk niet meer te koop is. Wat er wel te koop is, is een Altus 3x9 of een Deore 3x10.
  • Kan mijn oude 3x9 FD vervangen worden door een 3x10 (ik heb wel eens begrepen dat vóór de afstand tussen de bladen altijd gelijk is, dus verschillen in pull-ratio zouden niet spelen?), of moet ik 'downgraden' naar een Altus
  • In hoeverre is een nieuwe Altus FD überhaupt een downgrade ten opzichte van de stokoude Deore?
  • Of kan ik beter de FD van de Specialized (FD-M530, dus één generatie jonger dan de M510) overzetten? Dat zou dan wel moeten met de zitbuisadapter van de M510 gezien het verschil in dikte tussen de twee fietsen. Er zit ook nog een Deore XT (RD-M770) op de Specialized waarmee ik de RD-M510 zou kunnen upgraden. Toch?
Alvast bedankt voor het meedenken.
pwbogaart schreef:
za 26 jul, 2025 17:34

[...] ik wil er vanaf. De remblokjes waren echter deels versleten, dus ik heb nieuwe gekocht om hem fatsoenlijk op MP te kunnen zetten voor zo'n €250. Probleem is alleen dat ik ze er niet in krijg. De ruimte tussen de zuigers is te krap. Ik kan de ruimte ertussen niet wijd genoeg wrikken om de nieuwe blokjes er tussen te krijgen.
Makkelijkst lijkt me om de fiets op marktplaats te zetten met de oude remblokken erin en de nieuwe erbij te leveren. Als de fiets rijdt en remt, lekker de nieuwe eigenaar ze laten vervangen vlak voordat het ijzer-op-ijzer is.

250 euro klinkt ambitieus, maar wie weet heb je een heeeule mooie en/of mazzel met iemand treffen die het ervoor wil betalen ;)

Hoe ging dat wrikken in z'n werk? Heb je de zuigers niet beschadigd met je wrik-actie wat vervolgens maakt dat ze lastiger bewegen?
pwbogaart schreef:

Kan mijn oude 3x9 FD vervangen worden door een 3x10 (ik heb wel eens begrepen dat vóór de afstand tussen de bladen altijd gelijk is, dus verschillen in pull-ratio zouden niet spelen?), of moet ik 'downgraden' naar een Altus
Lekker met een nieuwe uit een 3x10 groep gaan werken of een tweedehands 3x9 variant scoren met de juiste specificaties. Een fiets plunderen omdat je alleen een voorderailleur nodig hebt lijkt me voor tijdelijk prima maar voor de lange termijn een beetje zonde ;)
Ik zou ze as-is, dus met gebreken, verkopen, of helemaal in orde maken, zodat iemand de fiets kan kopen en er op weg kan rijden. Een Altus voorderailleur is voor zo'n fiets prima.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar je uiteindelijk voor gegaan bent? Ga je nu op vakantie op die Giant of is er nog een fiets bijgekomen?
pwbogaart schreef:
.. Probleem is alleen dat ik ze er niet in krijg. De ruimte tussen de zuigers is te krap. Ik kan de ruimte ertussen niet wijd genoeg wrikken om de nieuwe blokjes er tussen te krijgen.
  • Hoe los ik dat op? Ik heb eerlijk gezegd geen verstand van schijfremmen (v-brake generatie...). Ik begreep dat ik de druk uit de leidingen wat zou moeten verminderen, maar hoe werkt dat dan?
De meeste schijfremmen zijn zelfstellend, d.w.z. slijtage van de remblokjes wordt opgevangen door olie uit het reservoir toe te voegen aan de remklauwen, zodat de afstand van de remblokjes tot de schijf ongeveer gelijk blijft (zie plaatje). Als je nieuwe remblokken gaat monteren, moet er dus olie terug in het reservoir. Het terugdrukken van de zuigers lukt alleen als de verbinding met het reservoir 'open' staat. Bij sommige schijfremmen moet je daarvoor de remgreep extra terugtrekken, dus 'omhoog' duwen.
Scheibenbremse2a.png

De Koga is nog 3x9, en de voorderailleur is een Deore FD-M510 die natuurlijk niet meer te koop is. Wat er wel te koop is, is een Altus 3x9 of een Deore 3x10.
Ik heb nog een nieuwe Deore LX FD-T661 liggen (voor 3 voorbladen). Ik meen dat bij Shimano de T staat voor Touring. Op de derailleur staat : chainstay 63°-66°. Als dat past voor jouw fiets kun je hem overnemen voor €15 + porto (stuur me een PB).
Jurr schreef:
za 26 jul, 2025 17:45

Makkelijkst lijkt me om de fiets op marktplaats te zetten met de oude remblokken erin en de nieuwe erbij te leveren. Als de fiets rijdt en remt, lekker de nieuwe eigenaar ze laten vervangen vlak voordat het ijzer-op-ijzer is.
De oude passen inmiddels ook niet meer...
250 euro klinkt ambitieus, maar wie weet heb je een heeeule mooie en/of mazzel met iemand treffen die het ervoor wil betalen ;)
Dat maakt het nog lastiger om te investeren...
Hoe ging dat wrikken in z'n werk? Heb je de zuigers niet beschadigd met je wrik-actie wat vervolgens maakt dat ze lastiger bewegen?
Met een grote (#5) schroevendraaier, maar wel voorzichtig. Meer duwen dan wrikken. De zuigers zijn ok (en bewegen gewoon; maar niet genoeg naar binnen). Toen ik de fiets net had (eerste ervaring met schijfremmen maakte ik de klassieke beginnersfout door (uit nieuwsgierigheid) de remhendels in te knijpen zonder wiel er in.
Lekker met een nieuwe uit een 3x10 groep gaan werken of een tweedehands 3x9 variant scoren met de juiste specificaties. Een fiets plunderen omdat je alleen een voorderailleur nodig hebt lijkt me voor tijdelijk prima maar voor de lange termijn een beetje zonde ;)
Hoe zou je aan tweedehands onderdelen kunnen komen? Tweedehands fietsen is makkelijk (MP), maar daar maak ik geen vrienden mee hier in huis, vrees ik.
RianGeenen schreef:
za 26 jul, 2025 18:54
Ik zou ze as-is, dus met gebreken, verkopen, of helemaal in orde maken, zodat iemand de fiets kan kopen en er op weg kan rijden. Een Altus voorderailleur is voor zo'n fiets prima.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar je uiteindelijk voor gegaan bent? Ga je nu op vakantie op die Giant of is er nog een fiets bijgekomen?
De Altus zou voor de Terraliner zijn (die vooralsnog niet in de verkoop gaat; levert ook geen drol meer op). Vakantie was nu met auto en caravan en straks lopend. De grote fietsplannen zijn voor volgend jaar.

Aan mijn eerdere posts heb ik een update toegevoegd. Had ik eerder moeten doen, natuurlijk.
math schreef:
za 26 jul, 2025 19:04

De meeste schijfremmen zijn zelfstellend, d.w.z. slijtage van de remblokjes wordt opgevangen door olie uit het reservoir toe te voegen aan de remklauwen, zodat de afstand van de remblokjes tot de schijf ongeveer gelijk blijft (zie plaatje). Als je nieuwe remblokken gaat monteren, moet er dus olie terug in het reservoir. Het terugdrukken van de zuigers lukt alleen als de verbinding met het reservoir 'open' staat. Bij sommige schijfremmen moet je daarvoor de remgreep extra terugtrekken, dus 'omhoog' duwen.
Oh! dat ga ik morgen eens proberen!
Ik heb nog een nieuwe Deore LX FD-T661 liggen (voor 3 voorbladen). Ik meen dat bij Shimano de T staat voor Touring. Op de derailleur staat : chainstay 63°-66°. Als dat past voor jouw fiets kun je hem overnemen voor €15 + porto (stuur me een PB).
Dat klinkt goed! Ik ga eens kijken naar die hoek (zag zoiets ook aan de binnenkant van de FD-M530 op de Specialized staan (maar dan 66°-69°)
pwbogaart schreef:
za 26 jul, 2025 19:06

Hoe zou je aan tweedehands onderdelen kunnen komen? Tweedehands fietsen is makkelijk (MP), maar daar maak ik geen vrienden mee hier in huis, vrees ik.
Ook op marktplaats, en anders zou een gezocht advertentie hier op het forum je best wel eens kunnen helpen. Zijn vast wel mensen met zo'n ding in de onderdelenbak, als je je locatie erbij noemt dan tref je misschien zelfs wel iemand op fietsafstand? Anders heb je het risico dat versturen net zo duur wordt als de vraagprijs van de derailleur ;)
Klinkt wellicht als een incourante optie anno 2025, maar je kunt een fietsenwinkel binnenlopen en zeggen waar je naar op zoek bent.

Ik ben op die manier al zo vaak geholpen. Een zadelpen met incourante diameter, een veertje voor een v-brake, een vierkant trapas, een gripshifter voor Shimano, rubbers voor oude ultegra remgrepen, etc, etc, …

Het vraagt even een rondje fietsen. Zoeken op de Webs kost ook tijd. Wat doe je liever.
Afbeelding

Slechte foto. Deze zijn echt overal wel te vinden. 250,- voor een oude steenspringer is ambitieus eerlijk gezegd.

Edit:

https://www.defietsengroothandel.nl/geb ... onderdelen

Kun je eens kijken...
fl78 schreef:
zo 27 jul, 2025 13:54
Slechte foto.
(Her)open de foto in een nieuw tabblad, dan wordt het lichter en wat duidelijker weergeven (rechtsklikken met de muis op de foto).

Ik heb trouwens ergens nog een doos vol oudere fietsonderdelen liggen, ik zal er eens foto's van gaan maken.
pwbogaart schreef:
Ik heb twee fietsen met wat issues in de garage staan

Ik kan me even niet meer herinneren of jij op zoek was naar een 3x9 XT Shimano groep, ik vond deze advertentie op marktplaats.
Dank je. Inmiddels gereserveerd zie ik; de cranks (hollowtech neem ik aan) zouden sowieso niet passen op m'n trapas.

Aan de oude MTB moest zoveel gebeuren (naast de remmen ook nieuwe band en wat ander spul) dat het de investering niet meer waard is (kwam op zeker €90 investering, terwijl ik met veel geluk krap €200 voor de fiets kan krijgen op MP); ik ga de achter (XT) en voor (Deore) derailleurs overzetten naar de Terraliner.
Helemaal goed!

Ik juich het alleen maar toe om de beide derailleurs overzetten naar de Terraliner.
Oh zo leerzaam en geeft erna veel voldoening!

Zijn eventueel de wielen, achtercassette en/of voorbladen (her)bruikbaar voor de Terraliner?