Beste Forummers,
Ik heb twee fietsen met wat issues in de garage staan:
Ik begin even met het tweede probleem. De Specialized heb ik tweedehands gekocht, maar ik heb het MTB-en eigenlijk ingeruild voor weg en gravel (Giant Contend AR 'allroad') en ik wil er vanaf. De remblokjes waren echter deels versleten, dus ik heb nieuwe gekocht om hem fatsoenlijk op MP te kunnen zetten voor zo'n €250. Probleem is alleen dat ik ze er niet in krijg. De ruimte tussen de zuigers is te krap. Ik kan de ruimte ertussen niet wijd genoeg wrikken om de nieuwe blokjes er tussen te krijgen.
Ik heb twee fietsen met wat issues in de garage staan:
- Oude Koga Terraliner, zie viewtopic.php?t=40058 met een verbogen voorderailleur (en wat meer issues, maar daar gaat het nu niet om)
- Oude Specialized Rockhopper 26" hardtail MTB met versleten remblokken (Avid Juicy "three sl")
Ik begin even met het tweede probleem. De Specialized heb ik tweedehands gekocht, maar ik heb het MTB-en eigenlijk ingeruild voor weg en gravel (Giant Contend AR 'allroad') en ik wil er vanaf. De remblokjes waren echter deels versleten, dus ik heb nieuwe gekocht om hem fatsoenlijk op MP te kunnen zetten voor zo'n €250. Probleem is alleen dat ik ze er niet in krijg. De ruimte tussen de zuigers is te krap. Ik kan de ruimte ertussen niet wijd genoeg wrikken om de nieuwe blokjes er tussen te krijgen.
- Hoe los ik dat op? Ik heb eerlijk gezegd geen verstand van schijfremmen (v-brake generatie...). Ik begreep dat ik de druk uit de leidingen wat zou moeten verminderen, maar hoe werkt dat dan?
- is dit met dat soort oude remmen überhaupt nog de moeite waard? Ik lees vooral tips om oude Juicy's te vervangen door eenvoudige nieuwe Shimano's (MT200 of zo)
- of zou dat gezien het verkoopdoel de moeite niet waard zijn? Setje MT200 kost toch zo'n €50. Ik zou eventueel ook de fiets total loss kunnen verklaren en de derailleurs kunnen plunderen voor de Koga, zie volgende issue.
- Kan mijn oude 3x9 FD vervangen worden door een 3x10 (ik heb wel eens begrepen dat vóór de afstand tussen de bladen altijd gelijk is, dus verschillen in pull-ratio zouden niet spelen?), of moet ik 'downgraden' naar een Altus
- In hoeverre is een nieuwe Altus FD überhaupt een downgrade ten opzichte van de stokoude Deore?
- Of kan ik beter de FD van de Specialized (FD-M530, dus één generatie jonger dan de M510) overzetten? Dat zou dan wel moeten met de zitbuisadapter van de M510 gezien het verschil in dikte tussen de twee fietsen. Er zit ook nog een Deore XT (RD-M770) op de Specialized waarmee ik de RD-M510 zou kunnen upgraden. Toch?