Welkom, Teejeevee, en dank voor de aanvullende foto's.
Een paar dingen die me daar opvallen:
De remmen zien er nogal vuil uit. Dat kan een soepel terugveren in de weg zitten. Goed schoonmaken en een druppeltje olie op de scharnierpunten doet soms wonderen.
De buitenkabel van de achterrem is wat te kort, wat een soepele kabelloop belemmert. Je ziet de 'knik' in de kabel bij de aansluiting op de remhoef. Dat zou ik sowieso oplossen.
Ik kan niet zien of er kabelhoedjes zijn gebruikt, maar daar waar er ruimte voor is zou ik dat zeker doen. Dat garandeert het correct centreren bij de doorvoeren en voorkomt dat de binnenkabel daar onnodige weerstand ondervindt.
De quick releases van beide remmen staan open. Bij afstellen en gebruik moeten die dicht staan, zodat je ze bij het uitnemen of terugplaatsen van een wiel open kunt zetten. Geen oorzaak van je probleem, maar wel iets om op te lossen.
Mocht je de rubbers van de remgrepen niet meer hebben, of als ze versleten zijn, dan zou ik daarvoor een paar nieuwe kopen. Ook geen oorzaak van je probleem, maar een paar verse rubbers komen het comfort en het uiterlijk beide zeer ten goede.
Leuke fiets wel, overigens, deze Diamant! Zeker de moeite waard om op te knappen en ook de Shimano 105-onderdelen zijn op zichzelf helemaal prima.
Mijn twee centen. Succes met de verdere werkzaamheden!