Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano 105 - Forum Wereldfietser

Shimano 105

AfbeeldingHallo, ik ben nieuw hier.

Ik ben momenteel bezig met mijn oude racefiets in orde te zetten voor de dochter.

Ik heb een vraag i.v.m. de Shimano 105 remmen die op mijn Diamant fiets zitten.

Ik heb reeds beide remkabels vervangen (binnen- en buitenkabels). Nu is het probleem dat, na de remmen te gebruiken, hij niet vanzelf terugveert. Zowel voor als achter..

EDIT: Bij deze al enkele foto's.
20250210_071646.jpg
20250210_071641.jpg
20250210_071632.jpg
20250210_071625.jpg
Even mijn glazen bol pakken.....

Heb je de uiteinden van de buitenkabel netjes open gewerkt na het knippen?
Heb je foto’s of een filmpje?
Haal de remkabel op de rem eens los. Beweegt de binnenkabel soepel door de buitenkabel?
Als je de remmen bij de remblokken met één hand bij elkaar knijpt, dan voel je weerstand, maar je kunt ze wel bij elkaar knijpen en de remarmen veren terug?
Teejeevee schreef:
zo 09 feb, 2025 22:19

Een Diamant! Kijk es aan ...
Maar hoe oud is die fiets / Shimano 105 intussen?
Dat zal gemakkelijk 15 of 20 jaar zijn.
Welke 105 groep? 5400, 5500, 5600, 5700 enz, enz..?
Shrek schreef:
zo 09 feb, 2025 23:26
Even mijn glazen bol pakken.....

Heb je de uiteinden van de buitenkabel netjes open gewerkt na het knippen?
jazeker.
DaVinci schreef:
ma 10 feb, 2025 09:06
Haal de remkabel op de rem eens los. Beweegt de binnenkabel soepel door de buitenkabel?
Als je de remmen bij de remblokken met één hand bij elkaar knijpt, dan voel je weerstand, maar je kunt ze wel bij elkaar knijpen en de remarmen veren terug?
Probeer ik straks na het werk.
derdekeer schreef:
ma 10 feb, 2025 11:14
Teejeevee schreef:
zo 09 feb, 2025 22:19

Een Diamant! Kijk es aan ...
Maar hoe oud is die fiets / Shimano 105 intussen?
Dat zal gemakkelijk 15 of 20 jaar zijn.
Ja toch al aardig oud haha
sjefke schreef:
ma 10 feb, 2025 13:08
Welke 105 groep? 5400, 5500, 5600, 5700 enz, enz..?
Geen idee..
35 jaar oud zal in de richting komen.

Maak de remmen eerst helemaal los en kijk of alle draaipunten goed gangbaar zijn. Daar kan gerust wat vuil en/of corrosie op zitten, dan gaan ze niet lekker meer.

Nu staan de remmen in de meest ontspannen stand, normaal de stand om het wiel uit te kunnen nemen. Stel de kabel zo dat wanneer het hendeltje naar beneden staat het wiel helemaal vrij draaien kan.
groep 5500 voor 9 speed. 105SC voor 7 of 8 speed.
Welkom, Teejeevee, en dank voor de aanvullende foto's.

Een paar dingen die me daar opvallen:

De remmen zien er nogal vuil uit. Dat kan een soepel terugveren in de weg zitten. Goed schoonmaken en een druppeltje olie op de scharnierpunten doet soms wonderen.

De buitenkabel van de achterrem is wat te kort, wat een soepele kabelloop belemmert. Je ziet de 'knik' in de kabel bij de aansluiting op de remhoef. Dat zou ik sowieso oplossen.

Ik kan niet zien of er kabelhoedjes zijn gebruikt, maar daar waar er ruimte voor is zou ik dat zeker doen. Dat garandeert het correct centreren bij de doorvoeren en voorkomt dat de binnenkabel daar onnodige weerstand ondervindt.

De quick releases van beide remmen staan open. Bij afstellen en gebruik moeten die dicht staan, zodat je ze bij het uitnemen of terugplaatsen van een wiel open kunt zetten. Geen oorzaak van je probleem, maar wel iets om op te lossen.

Mocht je de rubbers van de remgrepen niet meer hebben, of als ze versleten zijn, dan zou ik daarvoor een paar nieuwe kopen. Ook geen oorzaak van je probleem, maar een paar verse rubbers komen het comfort en het uiterlijk beide zeer ten goede.

Leuke fiets wel, overigens, deze Diamant! Zeker de moeite waard om op te knappen en ook de Shimano 105-onderdelen zijn op zichzelf helemaal prima.

Mijn twee centen. Succes met de verdere werkzaamheden!
Om makkelijker terug te veren, kun je de veren wat uitbuigen zodat ze strakker zijn en de remklauw sterker naar buiten duwen. De veren worden na verloop van tijd wat slapper. Een drupje olie in het scharnier helpt ook.