Proloog
Een fiets die ongebruikt staat te wachten in Bangkok, dat is een goede reden om nog maar eens een fietsreis te plannen in Thailand: ‘Op DEET, deel 4’. Twee jaar geleden reed ik van Bangkok zuidoostwaarts naar Trat en Koh Chang (op DEET2). Vorig jaar werd Op DEET3 een trip van Chiang Mai naar Kanchanaburi (van noord naar zuid, met de wind mee). Dit jaar zou ik naar het diepere zuiden fietsen (ook weer met de wind mee). Tijdens de eerste ‘Op DEET’ tocht in 2021 had ik een gelijkaardig traject gefietst via de reisorganisatie Grasshopper. Dat was heel leuk, maar de dagafstanden waren een beetje kort en het traject ging toen van Huahin naar Chumphon, werd onderbroken met een autorit, en ging dan finaal van Surat Thani naar Phuket. Nu zou ik wat noordelijker beginnen, vanaf Petchaburi, en zonder onderbreking naar Krabi rijden, waarbij ik overlap met de Grasshopper-route zoveel mogelijk zou vermijden. Dat is niet altijd mogelijk omdat het Zuidelijke Thaise schiereiland behoorlijk smal is. Om maximale flexibiliteit te hebben boekte ik geen hotels op voorhand. De fitheid van de dag bepaalt immers de stopplaats.
Aangekomen in Bangkok is het een blij weerzien met mijn Thaise vrienden, en natuurlijk ook met mijn plaatselijk geparkeerde blue baby, mijn ‘Trek FX3 Disc’, die ik in Thailand als reisfiets ‘light’ gebruik. ‘Light’ want ik hoef in het hotel- en restaurant overgoten Thailand uiteraard geen kampeer- en kookgerei mee te nemen. Wat kleren, basis-electronica, fietsreparatiemateriaal en een EHBO-kit volstaan. Ik pimp mijn fiets met nog wat materiaal dat ik heb meegenomen uit Belgie: aan de zadelbuis monteer ik een dubbele drinkbushouder die ik voorzie van twee chique metalen geïsoleerde 600-mL Camelback Chute Mag drinkbussen. Gedaan met het drinken van het in de zon opgewarmde, naar plastic muffende water! Onder de drinkbussenhouder monteer ik ook nog een achterwaarts gerichte, 140-dB luide scootertoeter om halsstarrige honden even op andere gedachten te brengen (Fedog F118-C). De bediening zit op het stuur… makkelijk. Gelukkig past alles perfect. Spoiler alert: zeer tevreden over beide aanwinsten, maar ze maken de fiets wel ongeveer anderhalve kilo zwaarder. Via Grab (de plaatselijke Uber) hadden mijn vrienden een SUV-taxi besteld die me met mijn fiets uit de Bangkokse betonjungle zou rijden naar het startpunt: Petchaburi. Perfect op tijd komt een rode SUV me oppikken. De bestuurster, Kate, blijkt zeer vlot Engels te praten en doet haar verhaal tijdens de rit naar Petchaburi. Ze blijkt getrouwd geweest met een Oostenrijker en waarmee ze samen een dochter en succesvolle zaak in de bakkerswereld had. Door de ravage die Covid heeft aangericht op het Thaise toerisme had hun zaak het moeilijk gekregen en tot overmaat van ramp was haar man twee jaar geleden aan kanker overleden. Ze staat er dus nu alleen voor en Grab taxi is een van haar garanties op een inkomen. Ze vertelt alles met een bijzondere nuchterheid en kracht. Sommige mensen zijn heel weerbaar. Ondertussen vraagt ze naar mijn muzieksmaak en al gauw klinkt de voor haar onbekende Stromae door de boxen. Ik word netjes gedropt aan mijn eerste motel van de reis, Alinda Resort; het echte startpunt van mijn fietstrip.
Een fiets die ongebruikt staat te wachten in Bangkok, dat is een goede reden om nog maar eens een fietsreis te plannen in Thailand: ‘Op DEET, deel 4’. Twee jaar geleden reed ik van Bangkok zuidoostwaarts naar Trat en Koh Chang (op DEET2). Vorig jaar werd Op DEET3 een trip van Chiang Mai naar Kanchanaburi (van noord naar zuid, met de wind mee). Dit jaar zou ik naar het diepere zuiden fietsen (ook weer met de wind mee). Tijdens de eerste ‘Op DEET’ tocht in 2021 had ik een gelijkaardig traject gefietst via de reisorganisatie Grasshopper. Dat was heel leuk, maar de dagafstanden waren een beetje kort en het traject ging toen van Huahin naar Chumphon, werd onderbroken met een autorit, en ging dan finaal van Surat Thani naar Phuket. Nu zou ik wat noordelijker beginnen, vanaf Petchaburi, en zonder onderbreking naar Krabi rijden, waarbij ik overlap met de Grasshopper-route zoveel mogelijk zou vermijden. Dat is niet altijd mogelijk omdat het Zuidelijke Thaise schiereiland behoorlijk smal is. Om maximale flexibiliteit te hebben boekte ik geen hotels op voorhand. De fitheid van de dag bepaalt immers de stopplaats.
Aangekomen in Bangkok is het een blij weerzien met mijn Thaise vrienden, en natuurlijk ook met mijn plaatselijk geparkeerde blue baby, mijn ‘Trek FX3 Disc’, die ik in Thailand als reisfiets ‘light’ gebruik. ‘Light’ want ik hoef in het hotel- en restaurant overgoten Thailand uiteraard geen kampeer- en kookgerei mee te nemen. Wat kleren, basis-electronica, fietsreparatiemateriaal en een EHBO-kit volstaan. Ik pimp mijn fiets met nog wat materiaal dat ik heb meegenomen uit Belgie: aan de zadelbuis monteer ik een dubbele drinkbushouder die ik voorzie van twee chique metalen geïsoleerde 600-mL Camelback Chute Mag drinkbussen. Gedaan met het drinken van het in de zon opgewarmde, naar plastic muffende water! Onder de drinkbussenhouder monteer ik ook nog een achterwaarts gerichte, 140-dB luide scootertoeter om halsstarrige honden even op andere gedachten te brengen (Fedog F118-C). De bediening zit op het stuur… makkelijk. Gelukkig past alles perfect. Spoiler alert: zeer tevreden over beide aanwinsten, maar ze maken de fiets wel ongeveer anderhalve kilo zwaarder. Via Grab (de plaatselijke Uber) hadden mijn vrienden een SUV-taxi besteld die me met mijn fiets uit de Bangkokse betonjungle zou rijden naar het startpunt: Petchaburi. Perfect op tijd komt een rode SUV me oppikken. De bestuurster, Kate, blijkt zeer vlot Engels te praten en doet haar verhaal tijdens de rit naar Petchaburi. Ze blijkt getrouwd geweest met een Oostenrijker en waarmee ze samen een dochter en succesvolle zaak in de bakkerswereld had. Door de ravage die Covid heeft aangericht op het Thaise toerisme had hun zaak het moeilijk gekregen en tot overmaat van ramp was haar man twee jaar geleden aan kanker overleden. Ze staat er dus nu alleen voor en Grab taxi is een van haar garanties op een inkomen. Ze vertelt alles met een bijzondere nuchterheid en kracht. Sommige mensen zijn heel weerbaar. Ondertussen vraagt ze naar mijn muzieksmaak en al gauw klinkt de voor haar onbekende Stromae door de boxen. Ik word netjes gedropt aan mijn eerste motel van de reis, Alinda Resort; het echte startpunt van mijn fietstrip.