Proloog:
Vorig jaar postte ik hier een reisverslag ‘op DEET’ van mijn solo luxefietstocht tussen Bangkok en Phuket. Dat was een onvergetelijke ervaring die naar meer smaakte. Ook dit jaar fietste ik in Thailand, maar deze keer zonder hulp van een reisagent, zonder voorgeboekte hotels, zonder gehuurde fiets en uitrusting, zonder bagaggevervoer. Alles op eigen kracht dus. De voornaamste reden waarom ik hiervoor koos is de grotere avontuur/budget-verhouding. Meer thrill per euro dus – zonder daarbij echt in te boeten aan comfort.
Een eerste beslissing die ik moest maken betrof de fiets. Ik had niet echt zin om mijn thuisfietsje mee te nemen op het vliegtuig. Omdat bij fietshuren de keuze eerder beperkt is besliste ik om mijn Thaise vrienden (zie eerste ‘op DEET’ verhaal) in te schakelen om een nieuwe fiets voor me te kopen in Bangkok. Lekker spannend: ik zou dan een fietsreis beginnen op een eigen fiets waarop ik nog niet eerder had gereden. Maar bij een huurfiets is het niet anders, toch? Op de websites van de Bangkokse fietswinkels zocht ik naar een midrange fiets die geschikt zou zijn voor reizen van pakweg 1000 km met lichte baggage. Ik kwam uit bij de TREK FX3 Disc van 2022 met een 1x10 Deore groepset. Voor de zekerheid zette ik de overbrengingsverhoudingen even uit in Excel en vergeleek ze met mijn thuis-Rohloff waarvan ik na 18 jaar perfect weet wat ik er mee kan en wat niet. Ik zou versnellingen 1,2 en 14 missen en de stapjes zouden wat groter en onregelmatiger zijn. Daar kon ik mee leven. Ik plande immers geen tochten in het hooggebergte. Goed. Het geld werd overgeschreven, de vrienden kochten de fiets en stuurden me wat voorpretfoto’s.
Een tweede beslissing die ik moest nemen was de richting waarin ik zou fietsen. Dat ik eens vanuit Bangkok zelf wou vertrekken stond al vast. De zuidwestrichting naar Phuket had ik vorig jaar reeds gedaan (en ook in 2008). Het noorden misschien? Het is wel erg ver naar Chiang Mai als je maar twee weken hebt. Naar het zuidoosten richting Cambodiaanse grens? Dat leek wel interessant. Je kan de kustlijn volgen waar altijd wel makkelijk hotels te vinden zijn – wat niet onbelangrijk is als je absoluut niks op voorhand boekt. Ja, dat werd het, vanuit Bangkok richting Cambodja fietsen met als centrale idee: we zien wel waar we geraken.
Via Google Maps zocht ik een handvol bezienswaardigheden in de regio. Deze puntjes op de kaart liet ik dan door brouter verbinden tot een mooie route om toch een houvast te hebben. Op plaatsen waar de track snelwegen kruiste checkte ik even de situatie via Google Streetview of het allemaal wel befietsbaar zou zijn. Hier en daar verschoof ik dan de track naar een veiliger alternatief. Zo, dat zou moeten volstaan. Alles was klaar voor een mooie fietsreis.
Oh, ‘the pimping’ mag ik ook niet vergeten. Ik zou niet op een kale fiets vertrekken. Ik vroeg mijn vrienden om mijn ‘Thaicycle’ te laten voorzien met:
Vorig jaar postte ik hier een reisverslag ‘op DEET’ van mijn solo luxefietstocht tussen Bangkok en Phuket. Dat was een onvergetelijke ervaring die naar meer smaakte. Ook dit jaar fietste ik in Thailand, maar deze keer zonder hulp van een reisagent, zonder voorgeboekte hotels, zonder gehuurde fiets en uitrusting, zonder bagaggevervoer. Alles op eigen kracht dus. De voornaamste reden waarom ik hiervoor koos is de grotere avontuur/budget-verhouding. Meer thrill per euro dus – zonder daarbij echt in te boeten aan comfort.
Een eerste beslissing die ik moest maken betrof de fiets. Ik had niet echt zin om mijn thuisfietsje mee te nemen op het vliegtuig. Omdat bij fietshuren de keuze eerder beperkt is besliste ik om mijn Thaise vrienden (zie eerste ‘op DEET’ verhaal) in te schakelen om een nieuwe fiets voor me te kopen in Bangkok. Lekker spannend: ik zou dan een fietsreis beginnen op een eigen fiets waarop ik nog niet eerder had gereden. Maar bij een huurfiets is het niet anders, toch? Op de websites van de Bangkokse fietswinkels zocht ik naar een midrange fiets die geschikt zou zijn voor reizen van pakweg 1000 km met lichte baggage. Ik kwam uit bij de TREK FX3 Disc van 2022 met een 1x10 Deore groepset. Voor de zekerheid zette ik de overbrengingsverhoudingen even uit in Excel en vergeleek ze met mijn thuis-Rohloff waarvan ik na 18 jaar perfect weet wat ik er mee kan en wat niet. Ik zou versnellingen 1,2 en 14 missen en de stapjes zouden wat groter en onregelmatiger zijn. Daar kon ik mee leven. Ik plande immers geen tochten in het hooggebergte. Goed. Het geld werd overgeschreven, de vrienden kochten de fiets en stuurden me wat voorpretfoto’s.
Een tweede beslissing die ik moest nemen was de richting waarin ik zou fietsen. Dat ik eens vanuit Bangkok zelf wou vertrekken stond al vast. De zuidwestrichting naar Phuket had ik vorig jaar reeds gedaan (en ook in 2008). Het noorden misschien? Het is wel erg ver naar Chiang Mai als je maar twee weken hebt. Naar het zuidoosten richting Cambodiaanse grens? Dat leek wel interessant. Je kan de kustlijn volgen waar altijd wel makkelijk hotels te vinden zijn – wat niet onbelangrijk is als je absoluut niks op voorhand boekt. Ja, dat werd het, vanuit Bangkok richting Cambodja fietsen met als centrale idee: we zien wel waar we geraken.
Via Google Maps zocht ik een handvol bezienswaardigheden in de regio. Deze puntjes op de kaart liet ik dan door brouter verbinden tot een mooie route om toch een houvast te hebben. Op plaatsen waar de track snelwegen kruiste checkte ik even de situatie via Google Streetview of het allemaal wel befietsbaar zou zijn. Hier en daar verschoof ik dan de track naar een veiliger alternatief. Zo, dat zou moeten volstaan. Alles was klaar voor een mooie fietsreis.
Oh, ‘the pimping’ mag ik ook niet vergeten. Ik zou niet op een kale fiets vertrekken. Ik vroeg mijn vrienden om mijn ‘Thaicycle’ te laten voorzien met:
- Een baggagedrager (ik zou niet backpacken maar een hybridesetup gebruiken)
- Spatborden (misschien een domme keuze in het droog seizoen, maar het houdt de fiets onder alle omstandigheden netter, onderdelen slijten minder snel, kleren worden minder snel vuil, etc).
- Twee hyperstraffe irritant flikkerende lichtjes, de Bontrager Ion 200RT/Flare RT (vermits ik sommige stukken op drukkere wegen zou rijden wou ik echt wel gezien worden overdag – in het donker zou ik niet fietsen, dus geen risico op verblinding van tegenliggers).
- Twee bidonhouders met bijhorende bidons (tropenfietsen – geen verdere uitleg nodig)
- Twee fietsshirts (1 fluogele, om goed gezien te worden natuurlijk, en 1 zwart-blauwe om te matchen met mijn fiets)
- Een ligstuur (om hyperrelaxed en efficient te kunnen rijden op lange wat kalmere stukken)
- Een framebag (komt altijd van pas)
- Een quadlockhouder (om mijn telefoon=GPS op mijn bovenbuis te bevestigen)
- Een handlebarbag (voor paspoort en geld, en die dus overal meeging. De tas liet ik door mijn handige vrouw omtoveren tot eentje die ligstuurcompatibel is – best bag ever!).
- Fietsreparatiespul en een soort multitool met ‘4276 gecombineerde’ mogelijkheden.