Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Finland: eurovelo 11 of 13 - Forum Wereldfietser

Finland: eurovelo 11 of 13

Als onderdeel van een te plannen tocht naar de Noordkaap zit ik er aan te denken om via Finland (veerboot Kiel-Helsinki) dat te bereiken en dan terug door Noorwegen. Op de website van Eurovelo gaan route 11 en 13 door Finland. De eerste zeg maar door het midden en de tweede langs de grens met Rusland.

Over de 13 kan ik wel e.e.a. vinden van medereizigers die dat gefietst hebben, maar van de 11 niet. Heeft iemand daar ervaring mee. De 11 eindigt ook op de Noordkaap. Deels overlappen ze ook in het noorden trouwens.

Hebben jullie een voorkeur voor één van beide (en waarom?) of heeft iemand ervaring met vooral de 11? Ben ik benieuwd naar.
Helaas maar een deel van Sodankyla tot aan Kaamanen (dat is ook de 10) en dat is voor het merendeel de snelweg volgen en dat viel me alleszins mee, het enige waar je rekening mee moet houden is de 2e camper die te dicht op de voorste zit want je zal elkaar maar uit het oog verliezen. (geen grap en alle nationaliteiten maken zich eraan schuldig)
Hoe verder naar het noorden je komt hoe minder verkeer, in bijna alle dorpen en steden liggen inmiddels vrijliggende fiets en wandelpaden, soms van wat slechte kwaliteit. De Finnen zelf houden wel rekening met je, ok vrachtwagenchauffeurs (al zijn de buitenlandse hierop soms ook weer de uitzondering) Verwacht niet in elk dorp een supermarkt dus hou rekening met je inkopen, al zijn wel elke dag lang open. Persoonlijk zou ik nu niet meer door de tunnel fietsen maar de postboot vanaf Hammerfest en of Kirkenes nemen. Voor je op de Noorkaap bent moet je op het eiland zelf ook nog het nodige klimmen.
Ik vraag me wel af waarom de keuze voor de veerboot vanuit Kiel en niet vanuit Travemünde. Al zal het voor de tijd aan boord niet veel uitmaken.
Dank Peter! Ik bedoel idd Travemünde. En dank voor je ervaringen met Finland.

De 10 had ik ook gezien. Ik heb een lichte voorkeur (kan zo niet zeggen waarom) om de 11 te willen nemen, dus dwars door het midden. Vandaar ook dat ik benieuwd ben of sommigen die route al eens gereden hebben.

En, het ligt wel in mijn planning om de tunnel te nemen. Misschien zeg ik straks ook wel dat ik het een volgende keer niet meer zou doen. Als die dan al komt, maar goed dat zien we dan wel weer. Maar liever in dat noordelijke stuk alles fietsen. Op de stukken dichter bij NL heb ik daar minder moeite mee omdat dat al bekend en een keer gereden is.